Intel haussar nionde generationens Core "Ice Lake" på 10 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel haussar nionde generationens Core "Ice Lake" på 10 nanometer

Redan innan lansering av Coffee Lake och Cannon Lake går Intel ut med att efterföljande Ice Lake ingår i nionde generationens Core, något som skapar förvirring om vad som komma skall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om de använder sandpapper för att gå från 14 till 10nm?
Jag menar, AMD limmar ju sina CPUer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Undrar om de använder sandpapper för att gå från 14 till 10nm?
Jag menar, AMD limmar ju sina CPUer...

Kanske till och med en liten Dremel-"operation"? xD

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar på Ice Lake. Helt ny tillverkningsteknik och socket. Istället för coffee lake som kör på samma socket och tillverkningsteknik igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Ice lake..hoppas de hintar om att de äntligen ska löda fast chipset på värmespridaren..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Känns som jag klarar mig med fyrkärnig ett tag till, finns ju ändå ingen cpu som är snabbare i spel än en klockad 6700K, för rendering orkar jag nog vänta den 30-50% längre tid det tar än en lägre klockad 6-8 kärnig, 10nm låter mer intressant.

Har jag bråttom kan jag alltid använda gpu-rendering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En dag ska jag byta min Sandy Bridge. Men tydligen inte denna dag..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Många sjöar efter brunnar och broar.

Känns ändå bra att AMD lyckats så bra med Ryzen att det blir lite fart och nytänk. Intels lanseringar har varit så mediokra sedan Sandy Bridge att man måste hoppa flera lanseringar för att en uppgradering ska vara kul.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Kan vi inte gå tillbaka till Bridge? Måste vi ha alla dessa sjöar? Gillar broar.

edit: @FredrikMH Damn son! En sekund före!

Permalänk
Medlem

Va!! Ett komponent företag som skapar förvirring med sina namn? Det har ju blivit en standard, men då undrar man ju om det finns en baktanke med det hela. Förvirra kunden såpass mycket att den bara köper skiten för man orkar inte längre.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

10nm låter som en bra uppgradering från min 45nm Phenom II

Permalänk
Inaktiv

Bra att det blir mindre då det behövs. Den stora skaran användare har inte behov av något externt grafikkort då den gpu som finns i cpun är fullt tillräckligt för nästan allt.
När processorna nu krymper så kan de göra billiga cpu+gpu kombon för vanligt folk och sedan processorer med fler kärnor för oss som kör lite större laster.
Dessa cpuer mitt i mellan håller väl helt på och försvinna eller de har väl försvunnet? Min 7700K är just för användare som vill kunna dra ner på externt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Är verkligen "haussar" ett svenskt ord?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Coffee Lake och Cannon Lake är ju bara förfiningar av Kaby Lake som i sin tur är en förfining av Skylake.
Samma tråkiga processor. Inte mycket som har hänt där inte.
Som när Haswell Refresh släpptes.

Intel har ingenting intressant förrän dom kommer med Ice Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

En dag ska jag byta min Sandy Bridge. Men tydligen inte denna dag..

"What do we say to Intel? Not today"

Tiger lake ser lagom ut för att byta min 4790k

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Suck, överväger nu på allvar att köpa en i7 7700K istället, nu när de äntligen går ned lite i pris. Blir lite matt när Intel utannonserar en tredje processorfamilj utan några egentliga fakta, vilket gör att alla tänkbara konsumenter lämnas att spekulera om ifall det är värt att vänta eller inte.
Ifall den 21:a aug inte presenterar väldigt positiva nyheter så blir det nog så.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

"What do we say to Intel? Not today"

Tiger lake ser lagom ut för att byta min 4790k

Ryzen är mer än nog anledning att byta upp sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Är verkligen "haussar" ett svenskt ord?

Säkert lika ursvenskt som kebab

Permalänk
Avstängd

Kan man inte slå amd så pappers lanserar man framtida cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel har ingenting intressant förrän dom kommer med Ice Lake.

Det som oroar mig är Ice Lake förväntas ha sämre "transistor performance" än Coffee Lake enligt grafen på Anandtech:
http://www.anandtech.com/show/11722/intel-reveals-ice-lake-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Är verkligen "haussar" ett svenskt ord?

Hausse är ett låneord från franskan, men jag tvivlar på att böjelsen är så korrekt
Betydelsen är nog i sammanhanget inte heller helt rätt, "bygger upp förväntningarna" hade nog jag valt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hausse

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ryzen är mer än nog anledning att byta upp sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag har exakt noll nytta av Ryzen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Är verkligen "haussar" ett svenskt ord?

http://www.synonymer.se/sv-syn/haussa

Uttalas "håsa" 😊

Hypa/hype har väl tagit över dess funktion i det mer moderna talspråket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Zen2 ska ju vara 7nm så antar att den här kommer innan det?

Oavsett vad så är det kanon att det är match igen. Vem vet om vi någonsin fått se Ice Lake om inte AMD kommit in i matchen igen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Var det inte redan förklarat att Cannonlake endast var för lågenergi CPUer och så? Ungefär som Broadwell som bara släppte 2 desktop CPUer, inget nytt chipset och endast släpptes stort på enthusiast marknaden och inom mobila CPUer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Christley: Ordet Haussa finns med i Svenska akademins ordlista. I presens aktiv heter det haussar. Min tolkning blir då att svaret på din fråga är: Ja, det är ett svenskt ord. (dock med utländsk ursprung)

Permalänk

Fortsätter det i den här takten kommer de snart att börja tillverka processorer med minusnanometerteknik.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ryzen är mer än nog anledning att byta upp sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt, ska mer till än så för att det ska vara värt att lägga ner 10-15k på en ny plattform för vissa av oss. Nästa plattform för min del blir minst 14 kärnor och enkeltrådsprestanda runt en 7700k, inte rädd för att betala för den prestanda jag vill ha. Finns ett par modeller in kommande i9-segmentet som är intressanta, alternativt om AMD får lite fart på nästa generations Threadripper eller Ryzen, då denna lansering erbjöd inte något jag fann intressant. Har redan nog med beräkningskraft i form av äldre Xeons på MultiCPU-kort vid behov och kostnaden och arbetet att byta ut dem är inte värt det. Min förhoppning är att nästa Workstation ska ta över allt arbete ensam då jag inte vill ha en datorfarm hemma längre.

Ryzen var inte ens intressant för min HTPC då AMD inte lyckades få ut några APUer vilket gjorde det totalt ointressant, förväntade mig en ok budgetprocessor med en riktigt kompetent APU för precis sådant bruk men det uteblev tragiskt nog. Där hade AMD verkligen en chans att göra sig bemärkta som alternativ till G4xxx och i3or i slimmade HTPCs. Men det blev en äldre i5a, ett ITX-bräda och ett GTX1050 istället, plockade ihop nätagg, ram, bräda och processor på ebay samt ett Asus 1050 Expedition begagnat för några hundra tillsammans med en, lite större än jag tänkt mig, Elite 110 låda. Det kostade mig knappt 2000Kr totalt och då köpte jag chassit nytt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Hybinette: Efter nanometer får vi något riktigt coolt, ett svenskt mått! https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngstr%C3%B6m En Ångström (Å) är 0.1 nanometer.

Permalänk
Medlem

Verkar rörigt. Jag väntar nog ut Covfefe Lake som kommer vart det lider på 13,37 Ångström.