Samsung släpper gratis Steam Link-applikation för smarta TV-apparater

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper gratis Steam Link-applikation för smarta TV-apparater

För närmare tre år sedan slog Valve ett slag för att flytta spelandet från datorn till vardagsrummet genom Steam Link. Samma funktion finns nu att tillgå i TV-apparater från Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt smart av dom! :). Minskar ju tröskeln endel om man har det gratis direkt i TV.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tur att jag redan äger en steamlink annars hade jag nog surat lite över att jag äger en samsung TV från 2015

Permalänk
Medlem

Lite coolt ändå.
Tv ansluten med en strömsladd och så har man streaming och nu även spel. Med andra ord ALLT man behöver (även om jag föredrar trådat personerligen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har testat det lite, kom för några veckor sedan, inte direkt imponerad, funkar mer eller mindre enbart för strategi-spel, eventuellt jrpg.
Men det kanske är fallet även för vanliga steamlink?
Kör trådat 1gb nätverk.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Bara att ladda ner Steam sen då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har testat det lite, kom för några veckor sedan, inte direkt imponerad, funkar mer eller mindre enbart för strategi-spel, eventuellt jrpg.
Men det kanske är fallet även för vanliga steamlink?
Kör trådat 1gb nätverk.

Den "riktiga" SteamLinken funkar superbra, har inte upplevt några problem alls med den. Kör trådat.

Permalänk
Inaktiv

Ska funka med trådade xbox one och xbox 360-kontroller. Bra för oss utan bluetooth-funktionalitet.

Permalänk
Skrivet av Peterboxy:

Den "riktiga" SteamLinken funkar superbra, har inte upplevt några problem alls med den. Kör trådat.

Det jag misstänkte...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vore faktiskt intressant att testa det över 5GHz. Någon som testat?

Kan dock tänka mig att när väl 5GHz fungerar ok så kan man lika gärna dra en video eller nätverkskabel.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Vore faktiskt intressant att testa det över 5GHz. Någon som testat?

Kan dock tänka mig att när väl 5GHz fungerar ok så kan man lika gärna dra en video eller nätverkskabel.

Jag testade via Steam Link men TP kabel är helt klart att föredra.

Hoppas LG fixar detta också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Den "riktiga" SteamLinken funkar superbra, har inte upplevt några problem alls med den. Kör trådat.

Kan rapportera att jag inte är av samma uppfattning. Jag kör också med trådad SteamLink, med både PC:n och SteamLinken kopplade till samma 1gbit switch. Tycker trots det att upplevelsen är ganska dålig. Bilden känns urtvättad och frameraten märklig. Inte ospelbart, men inte heller njutbart.

Så för mig får SteamLinken dessvärre tummen ned. Har inte använt den mer än en gång, i två-tre minuter. Sedan gav jag upp hoppet om den. Synd på en produkt som verkade så genial.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Kan rapportera att jag inte är av samma uppfattning. Jag kör också med trådad SteamLink, med både PC:n och SteamLinken kopplade till samma 1gbit switch. Tycker trots det att upplevelsen är ganska dålig. Bilden känns urtvättad och frameraten märklig. Inte ospelbart, men inte heller njutbart.

Så för mig får SteamLinken dessvärre tummen ned. Har inte använt den mer än en gång, i två-tre minuter. Sedan gav jag upp hoppet om den. Synd på en produkt som verkade så genial.

Enter Nvidia Shield TV.
Haft haft linken innan och det är ett skämt i jämförelse, enligt mig.
Kan hålla med urtvättad bild. Något som störde mig rejält.

Anyway. Kul för er med Samsung tv.
Kul om LG gjort något där oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde i princip hela Dying Light via Steam Link på en ganska gammal TV. Soffa och handkontroll, mysigt. Av ngt skäl satte jag mej vid datorn och skulle kolla ngt å testade då spelet där. Wow. Det var INTE lätt att sätta sej vid TV:n igen, latency var helt kass jmf datorn (såklart). Oavset, kul grej av Samsung/Valve !

Permalänk
Medlem

Fungerar bra, latency finns givetvis men för enklare spel så är det perfekt för lite couch gaming. Kopplade in en Gamesir G3S handkontroll som fungerade perfekt, även en trådad 360 kontroller.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Ska testas för skojs skull även då jag redan har TVn och datorn ihopkopplade via HDMI (15m).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till en demo/speltest med detta? Och vilka handkontroller fungerar, eller är det tänkt att man spelar med fjärrkontrollen?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

coolio.

har en Steam-link som jag precis förra veckan kopplade ur min Samsung TV 2016 års modell. håller på att installera appen och ska testa. om den fungerar likvärdigt finns det så klart inget syfte att ens ha kvar linken eller någonsin koppla in den igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Vore faktiskt intressant att testa det över 5GHz. Någon som testat?

Kan dock tänka mig att när väl 5GHz fungerar ok så kan man lika gärna dra en video eller nätverkskabel.

Nu har jag inte testat genom TVn men genom steamlink och det fungerar finfint. Antar att nya samsung TVs inte har problem med wifi så finns ingen anledning att de inte skulle gå.
Märkte dock att i scener där det händer mycket så kan det kännas lite laggigt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Enter Nvidia Shield TV.
Haft haft linken innan och det är ett skämt i jämförelse, enligt mig.
Kan hålla med urtvättad bild. Något som störde mig rejält.

Anyway. Kul för er med Samsung tv.
Kul om LG gjort något där oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore fint om LG fått det med. Som tur är satsar LG på OLED på sina TV apparater istället för sånt här så bildkvaliteten på film blir så hög som möjligt.Samtidigt känns HDMI som ett bättre alternativ speciellt när LG arbetat så hårt med att få ned latencen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kan rapportera att jag inte är av samma uppfattning. Jag kör också med trådad SteamLink, med både PC:n och SteamLinken kopplade till samma 1gbit switch. Tycker trots det att upplevelsen är ganska dålig. Bilden känns urtvättad och frameraten märklig. Inte ospelbart, men inte heller njutbart.

Så för mig får SteamLinken dessvärre tummen ned. Har inte använt den mer än en gång, i två-tre minuter. Sedan gav jag upp hoppet om den. Synd på en produkt som verkade så genial.

Jag skulle rekommendera att du provar den igen, men se till att du har senaste betan av både Steam desktop klienten och Steam Link firmwaren. Vavle har konstant lagt till funktioner och förbättrat prestandan.

Att bilden upplevs som urvattnad låter som en TV inställning dock.

Permalänk
Medlem

Har Steamlink kopplad till min LG-tv (2013) med några handkontrollers till.
Jag kör förvisso inte några tyngre spel från soffan eftersom jag oftast vill ha tillgång till tgb/mus, men för enklare partyspel och sånt är det alldeles utmärkt. Jackbox Party Pack är ett stående inslag när släkten samlas

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Är det 1080 som gäller eller funkar dom här linktjofräsarna i högre upplösning?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

den fysiska linktjofräsaren är cappad till 1080p/60fps. borde vara samma med appen tänker jag

Permalänk
Medlem

Skulle testa, men den hittar inga datorer med steam i nätverket, men min speldator är ju på med Steam igång, och kollar man nätverket på den, så ser jag samsung TVn... märkligt... :/
Testade till HTPCn som ligger på samma nätverk, och då gick det, tv och htpcnär från samma switch bakom TV bänken.

Permalänk
Skrivet av Implor:

Riktigt smart av dom! :). Minskar ju tröskeln endel om man har det gratis direkt i TV.

Problemet är väl att även Steam Link bara stödjer 1080p60. Ser inte hur det på mjukvarunivå skulle vara möjligt att stötta 4k.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Har testat det lite, kom för några veckor sedan, inte direkt imponerad, funkar mer eller mindre enbart för strategi-spel, eventuellt jrpg.
Men det kanske är fallet även för vanliga steamlink?
Kör trådat 1gb nätverk.

Steam Link stödjer bara 1080p60fps. Högre än så, a big no, no!
Ser bara den här typen av teknik relevant om den stödjer 4k. köper man en ny TV idag är det med största sannolikhet 4k

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Steam Link stödjer bara 1080p60fps. Högre än så, a big no, no!
Ser bara den här typen av teknik relevant om den stödjer 4k. köper man en ny TV idag är det med största sannolikhet 4k

Steam själva säger dock att 4K stöd kommer framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Är det 1080 som gäller eller funkar dom här linktjofräsarna i högre upplösning?

Skrivet av Cirap:

@Storage Jar:

den fysiska linktjofräsaren är cappad till 1080p/60fps. borde vara samma med appen tänker jag

Det är väl TVns processor som får jobba och gissningsvis är den väl inte i det biffigaste laget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av PontusW:

Steam själva säger dock att 4K stöd kommer framöver...

Tvivlar på att det kommer gå med nuvarande tekniken. Om det bara vore mjukvara som hindrar så borde de redan bilvit patchat. 4k60fps streaming är inte lätt. Det rä rejält mycke data som ska pushas.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X