Liten snygg extradator (Intel NUC eller mini-ITX?)

Permalänk
Medlem

Liten snygg extradator (Intel NUC eller mini-ITX?)

Försöker speca ihop en extradator till hemmet. Den är väl framförallt till frugan eftersom vår stationära oftast är upptagen... Ej beredd betala över 20 lapp för en Mac så det blir en Windows 10 dator. Syfte är framförallt surfning, mail, ordbehandling och bildbehandling. Eventuellt kommer vi plugga i den i tv'n ibland.

Utseende och storlek spelar roll i detta sammanhang eftersom den kommer stå mera synligt. En annan enorm fördel är om den är tyst, behöver ej vara extremtyst men tyst är bra.

Mina tankar har gått till Intels nya NUC'ar med 7th generation cpu'er men Skull Canyon NUC från förra året är dock också klart intressant. Dock... nu efter att läst en hel del kommentarer om att NUC'arna lätt kan gå varma och bli högljudda så börjar jag vela rejält angående NUC???

Har nu börjat undersöka alternativet mini-ITX vilket kanske är bättre på flera sätt? Mer prestanda för pengarna, enklare att få tystare, enklare att uppgradera? Nackdel är så klart att de är större till storlek än NUC'arna.

Max budget är (inklusive skärm men exklusive operativ, mus och tangentbord) ca 10000 men får man något tillräckligt bra för en mindre peng är det bara ett stort roligt plus.

Tips, erfarenheter och en och annan varulista skulle uppskattas enormt.

Jag har också följande krav:
SSD 256 eller 512 (sannolikt 512)
16GB ram
Ljud är jag osäker på men antar att ljud från skärmen blir för dåligt och att vi kommer vilja ha ett 2-1 system, vilket har jag dock ingen koll på ännu.
Cpu: minst i5 7th generation eller i7 sixth generation (tänker på skull canyon)

När det gäller skärm funderar jag lite på denna.
AOC G2460VQ6 (finns billigare på något annat ställe än komplett).
https://www.komplett.se/product/853520/gaming/skarmar-tillbeh...

Permalänk
Medlem

@makatech:

En enklare i3/i5 NUC funkar fint. i5 om det är tyngre bildbehandling antar jag, annars räcker väl en i3?

Vi har flera på jobbet och en hemma i vardagsrummet (NUC5i13RYH, med i3 alltså) som funkar kanon och tar minimalt med plats.
Fläkten hörs först om jag är en decimeter ifrån kanske

Vi kör mini-ITX i sovrummet för att kunna spela lite mer spel (AMD APU), men ska man inte köra någorlunda krävande spel är NUC klart smidigare och definitivt tystare, eftersom det sitter en fläkt in , en ut och PSUn, samt CPU-kylar-fläkt i ITXen XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

En Mac mini?

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Hmmm, ja, bra om nu inte de här små NUCarna är så högljudda som jag var rädd för... Möjligen att man ska undvika NUC med någon i7 variant om man är rädd för fläktljud men visst borde de gå att klocka ner?

Ser att de har ett par demo ex av Skull Canyon NUC6I7KYK2 på Komplett för 5500, lite nyfiken på den. Trevlig cpu varje fall men igen litet frågetecken för ljud.

Pris med Samsung 256mb ssd m.2, 8x2gb ram och skärm blir då ganska exakt 10 lapp. Men ska speca ihop i3 och i5 variant med vanliga Intel NUC 7th generation och se hur mycket jag sparar.

Om jag nu inte vill ha den högljudd kanske en vanlig NUC med i3 eller i5 är ett säkrare kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bygg ihop ett mITX bygge i chassit Streacom F1C EVO kanske? Det är väldigt litet (lite större än en NUC) och du kan nog få i en i7:a med bra och tyst kylning utan problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bygg ihop ett mITX bygge i chassit Streacom F1C EVO kanske? Det är väldigt litet (lite större än en NUC) och du kan nog få i en i7:a med bra och tyst kylning utan problem!

Tack, jag ska kolla rent prismässigt verkar jag dock ej få ner mini-ITX'erna lägre än de NUC alternativ jag tittat på hittills men mycket möjligt man får betydligt mer dator och prestanda för pengarna med en mini-ITX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För surf mail och liknande så räcker ju det mesta idag. Intel Compute Stick exempelvis, eller till och med en raspberry...

Permalänk
Medlem

kolla begmarknaden

Finns säkert att få tag i beggat oxå.
Har själv en nuc i5 från 2014 i sovrummet som jag är grymt nöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För surf mail och liknande så räcker ju det mesta idag. Intel Compute Stick exempelvis, eller till och med en raspberry...

Du har helt rätt men jag vill sannolikt gardera upp mig lite gällande användningsområden. Möjligtvis kommer vi också köra den genom tv'n ibland. Kan också komma användas för både lite bildbehandling och ljudbehandling (inspelning elgitarr).

Ska förhöra frugan lite men rädd för att jag inte få något bra svar. Typ, "den ska vara snabb och jag kanske kommer vilja göra si och så i framtiden" men sannolikheten att det bara slutar med ickekrävande saker är nog väldigt stor.

Så länge som en dator har ssd och tillräckligt med ram snurrar saker och ting på bra tycker jag. Även drygt 10 år gamla datorer med äldre cpu'er klarar sig väldigt bra med extra ram och byte till ssd. Undantaget självfallet om det ska spelas moderna spel eller andra tunga uppgifter.

Nu vill vi dock har bra skärm också samt att datorn ska vara liten/diskret i övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop 7st nuc av de olika generationerna som arbetsstationer. Jag har aldrig upplevt de högljudda. Nu har jag aldrig belastat dom fullt ut men för vanliga applikationer samt webb så är dom knäpptysta. Skull Candy versionen har jag aldrig jobbat med utan de vanliga i3 och i5. Kan bara varmt rekommendera dom.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Har byggt ihop 7st nuc av de olika generationerna som arbetsstationer. Jag har aldrig upplevt de högljudda. Nu har jag aldrig belastat dom fullt ut men för vanliga applikationer samt webb så är dom knäpptysta. Skull Candy versionen har jag aldrig jobbat med utan de vanliga i3 och i5. Kan bara varmt rekommendera dom.

Låter helt utmärkt. Någon koll på Optane som vissa av de nya Intel NUC'arna 7th generation verkar vara utrustade med, vettigt att ta en sådan modell eller onödigt?

Angående skull canyon så gissar jag den är helt ok med ljudet också så länge som den inte pushas eller att man tex spelar med den. En så liten dator med en fyra kärnors i7 6th generation är intressant, en hel portar också. De nya Intel NUCen med 7th generation cpu'er har inte de fyrkärniga varianterna vad jag vet vilket dock sannolikt inte gör något alls för våra tänkta användningsområden.

Tror iof också att skull canyon har snabbare grafikkrets vilket är lite underligt med tanke på att den funnits på marknaden relativt länge.

Men jag ska försöka budgetspeca någon Intel NUC i3 & i5 7th generation för att se hur stor skillnad det blir mot den skull canyon (demo ex) för 5500. Borde väl bli ca 1000-2000kr lägre beroende på vilken Intel NUC jag jämför mot.

Samt sist men inte minst förutom en sparad tusing fördelen att en NUC variant med i3 och i5 bör hålla sig svalare/tystare även om väl skull canyon med i7 6th generation borde kunna klockas ner lite??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Låter helt utmärkt. Någon koll på Optane som vissa av de nya Intel NUC'arna 7th generation verkar vara utrustade med, vettigt att ta en sådan modell eller onödigt?

Angående skull canyon så gissar jag den är helt ok med ljudet också så länge som den inte pushas eller att man tex spelar med den. En så liten dator med en fyra kärnors i7 6th generation är intressant, en hel portar också. De nya Intel NUCen med 7th generation cpu'er har inte de fyrkärniga varianterna vad jag vet vilket dock sannolikt inte gör något alls för våra tänkta användningsområden.

Tror iof också att skull canyon har snabbare grafikkrets vilket är lite underligt med tanke på att den funnits på marknaden relativt länge.

Men jag ska försöka budgetspeca någon Intel NUC i3 & i5 7th generation för att se hur stor skillnad det blir mot den skull canyon (demo ex) för 5500. Borde väl bli ca 1000-2000kr lägre beroende på vilken Intel NUC jag jämför mot.

Samt sist men inte minst förutom en sparad tusing fördelen att en NUC variant med i3 och i5 bör hålla sig svalare/tystare även om väl skull canyon med i7 6th generation borde kunna klockas ner lite??
Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är från Gen 4 som 4K strömning fungerar utmärkt kommer inte ihåg när intel kom med h264 eller h265 hårdvarukodning.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Velar en hel del mellan NUC och mini-ITX...

Tagit fram en varukorg på en mini-ITX baserat på Fractal Design Node 304 chassit och vore kul med kommentarer har dock inte med skärm just nu.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10614166/

Vill jag krympa (snåla) ytterligare kanske det finns något jag kan göra med grafikkort samt cpu? Något tips i så fall?

Bör också tilläggas att jag är helt förvillad i valet och kvalet mellan Intel och AMD men här är det en AMD.

Permalänk
Avstängd

@makatech: Bygg en Intel i3 maskin istället, det är fullt tillräcklig för ändamålet. Eller varför inte en NUC, så kommer du ner i storlek.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tror ändå jag kommer gå på minst i5 eller motsvarande AMD, oavsett om det är overkill eller ej. Orsaken till att jag velar en del med NUC är väl en del kommentarer på forum om att de kan gå varma och bli lite väl surriga under belastning. Dock kan det vara så att detta mest gäller de NUCar utrustade med i7 7th generation eller i7 6th generation.

Om det blir mini-ITX tror jag att jag istället kommer gå på Cooler Master 110 chassit för att få ner storleken ytterligare.

Har en annan varukorg här med Cooler Master 110 + i5 processor, blir lite lägre totalpris. Dock inte helt hundra på att grafikkortet jag valt kommer passa?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10614709/

Permalänk
Medlem

Här har jag dock också gjort ett trevligt Inet NUC alternativ med i5.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10614734/

Permalänk
Avstängd

@makatech: Du kan ta en i3 NUC, det är bara hastigheten som skiljer modellerna åt. Det är samma antalet kärnor och trådar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Hmm, men jag om jag vill ha en lite snabbare och mer responsiv dator är väl i5an ett litet snäpp bättre? Din poäng är att det är sannolikt är onödigt och overkill, väldigt liten upplevd skillnad, i3 räcker?

Har dock även börjat kolla på bärbar som alternativ. Syftet är ju faktiskt att i synnerhet frugan ska använda denna extra dator. Måste dock förhöra henne igen först, om hon prioriterar stor skärm + tangenbord eller om hon hellre har en bärbar med flexibiliteten som den ger.

Tycker den här ser mycket intressant ut till ett ganska ok pris:
https://www.inet.se/produkt/1960867/asus-zenbook-ux430ua-pure...

Själv vill jag utan tvekan ha en stationär, tex mini-ITX eller NUC men vi har fler datorer och den här extra datorn är ändå framförallt för henne.

Mycket möjligt att jag väljer att ersätta vår gamla stationära dock nu när jag blivit sugen på att bygga men det blir säkert en helt annan spec (i så fall).

Permalänk
Avstängd

@makatech: på ren hobbynivå duger en i3, oavsett om det är en NUC eller stationära. Folk är allt för negativa och tror inte att en i3 processor klarar någonting. Och oavsett skippa NVMe disken, den tillför inget och NUC:en saknar troligen NVMe stöd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@makatech: på ren hobbynivå duger en i3, oavsett om det är en NUC eller stationära. Folk är allt för negativa och tror inte att en i3 processor klarar någonting. Och oavsett skippa NVMe disken, den tillför inget och NUC:en saknar troligen NVMe stöd.

Ok, förstår, dock relativt säker på att NUCen jag specade har NVMe stöd,.åtminstone att den har m.2 platser, det är jag hundra på.

Sedan är processerna för Intel NUCarna enbart de två kärniga varianterna med undantag av skull canyon som kom ut förra året med i7 6th generation fyra kärnor. Men det antar jag du har full koll på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Ok, förstår, dock relativt säker på att NUCen jag specade har NVMe stöd,.åtminstone att den har m.2 platser, det är jag hundra på.

Bara för att ett eventuellt moderkortet har en M.2 slot betyder det inte per automatik att det stödjer NVMe diskar. Men just den NUC:en verkar stödja det, även om det inte är att rekommendera.

Skrivet av makatech:

skull canyon som kom ut förra året med i7 6th generation fyra kärnor. Men det antar jag du har full koll på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så, men i den prisklassen kan du likaväl bygga något eget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har en NUC i5 (2år-ish) som HTPC och surf dator. Funkar fin fint!

Kör på i5. Om inte annat ökar det andrahandsvärdet :).

Hade en NUC celeron först men den var för klen. Bättre ta overkill.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns ett trevligt mITX-chassi i marknaden: http://www.sweclockers.com/marknad/143836-mini-itx-chassie-jo...

Eller motsvarande, bygger själv i ett chassi som tyvärr är utgånget, Lian Li PC-Q04.

Lägg beslag på ett vettigt mITX-kort och kör en T-modell(om Intel) om du verkligen vill gå på tystnad och passivt, eller ta en rejälare med tyst kylning. Kan varmt rekommendera Palit Geforce 1050 Ti KalmX(passivt kort), som sköter all form av media galant och även de flesta spel i medium/high vid acceptabla bilduppdateringsfrekvenser.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Bara för att ett eventuellt moderkortet har en M.2 slot betyder det inte per automatik att det stödjer NVMe diskar. Men just den NUC:en verkar stödja det, även om det inte är att rekommendera.

Vad menar du med att det inte är att rekommendera?

"On the top of the picture you can see the M.2 slot. It supports PCI Express 3.0 specification and up to x4 bandwidth to fully support NVMe SSD drives."

http://nucblog.net/2017/04/kaby-lake-i7-nuc-review/

Detsamma gäller för i3-modellen, såvitt jag kan se?

"On the right hand side you can see the M.2 slot. It supports PCI Express 3.0 specification and up to x4 bandwidth to fully support NVMe SSD drives. I did manage to exceed 3 GB/sec sequential read rates."

http://nucblog.net/2017/02/kaby-lake-nuc-review-nuc7i3bnh-ove...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Finns ett trevligt mITX-chassi i marknaden: http://www.sweclockers.com/marknad/143836-mini-itx-chassie-jo...

Eller motsvarande, bygger själv i ett chassi som tyvärr är utgånget, Lian Li PC-Q04.

Lägg beslag på ett vettigt mITX-kort och kör en T-modell(om Intel) om du verkligen vill gå på tystnad och passivt, eller ta en rejälare med tyst kylning. Kan varmt rekommendera Palit Geforce 1050 Ti KalmX(passivt kort), som sköter all form av media galant och även de flesta spel i medium/high vid acceptabla bilduppdateringsfrekvenser.

Bra tips med T-modell och Palit Geforce 1050 Ti KalmX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sean.wiklund:

Vad menar du med att det inte är att rekommendera?

"On the top of the picture you can see the M.2 slot. It supports PCI Express 3.0 specification and up to x4 bandwidth to fully support NVMe SSD drives."

http://nucblog.net/2017/04/kaby-lake-i7-nuc-review/

Detsamma gäller för i3-modellen, såvitt jag kan se?

"On the right hand side you can see the M.2 slot. It supports PCI Express 3.0 specification and up to x4 bandwidth to fully support NVMe SSD drives. I did manage to exceed 3 GB/sec sequential read rates."

http://nucblog.net/2017/02/kaby-lake-nuc-review-nuc7i3bnh-ove...

För TS ändamål behövs ingen NVMe disk utan en vanlig S-ATA SSD duger. NVMe bör man satsa på om det är tyngre videoredigering etc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag har en NUC med i3, 8 gig ram och 250 gig ssd. Sitter ikopplad till Oled tv'n. Funkar prima till all streaming och surf. Tar ingen plats, är portabel och jag hör den typ bara vid omstart (den är alltid påslagen).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2985894

Visa signatur

Gammal gubbe