Iphone 6 är full med bilder, hur rensa?

Permalänk

Iphone 6 är full med bilder, hur rensa?

Min mor har en iphone 6 som blivit full av bilder och videor på barnbarn.
Det ska nämnas att jag är android kille och verkligen inte förstår dessa problem med iphones.

Men, hon betalar för extra utrymme i sitt icloud, jag trodde att det skulle lösa problemet. Men tydligen så ligger bilderna och videorna kvar på båda ställena. Både i telefonen och i icloud, och tar man bort en bild i telefonen så tas den även bort ifrån icloud. Är inte det jävligt puckat?

Hon snålade lite när hon köpte telefonen så den är på 16gb, vilket har visat sig vara ett halvbra beslut.
Går det inte att göra på något sätt att bilderna INTE ligger i telefonen utan bara är thumbnails eller något till icloud?

Fattar verkligen inte applesystemet, min hjärna kan helt enkelt inte förstå dess tankesätt.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Är inställningen "optimera iPhone-lagring" aktiverad?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Är inställningen "optimera iPhone-lagring" aktiverad?

Ja. Det låter bra, är det bra?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Ja. Det låter bra, är det bra?

Ja. Den inställningen ser till så att du har tillgång till allt på telefonen men om du börjar få slut på lagring så kommer de tas bort (från telefonen) men stanna kvar i molnet där alla bilderna är lagrade.

Kör själv med det och det funkar bra. Ibland så kan det ta 1-2sekunder(beroende på hur seg lina du sitter på) innan man ser en bild som bara finns i molnet

Permalänk
Skrivet av timerx:

Ja. Den inställningen ser till så att du har tillgång till allt på telefonen men om du börjar få slut på lagring så kommer de tas bort (från telefonen) men stanna kvar i molnet där alla bilderna är lagrade.

Kör själv med det och det funkar bra. Ibland så kan det ta 1-2sekunder(beroende på hur seg lina du sitter på) innan man ser en bild som bara finns i molnet

Och det låter ju bra, men den fungerar ju alltså inte. Kollar jag under Hantera lagring så ser jag att det är bilderna som tar mest plats av allt.
Kan man omaktivera den funktionen på något sätt? Så att den liksom får tänka om och göra det igen. En omstart if you will.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Går det inte bara att föra över bilderna till en dator och sedan radera dem på telefonen?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Man vill ju kunna titta på bilderna ändå, tänker jag, via telefonen. Jag tänker som Google har sitt Photos som laddar upp bilderna automatiskt och så länge man har internet så kan man se dem via någon länk eller om det är en thumbnail.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Den rensar ju inte undan förrän den måste. Jag har bara den aktiverad iaf och på icloud så har jag 12gb+ med bilder och filmer på telefonen 2gb.

Vill du ta bort alla direkt så googla: https://www.google.se/search?q=iphone+delete+photos+from+phon...

Permalänk
Medlem

Google Photos fungerar väl till ios också? Är väl bara installera och låta den synka vilket lär ta lite tid om telefonen är såpass full. Dubbelkolla att alla videor och bilder ligger på Google Photos via webläsaren på en dator tex.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av creativ:

Google Photos fungerar väl till ios också? Är väl bara installera och låta den synka vilket lär ta lite tid om telefonen är såpass full. Dubbelkolla att alla videor och bilder ligger på Google Photos via webläsaren på en dator tex.

Jo till IOS finns en app...

TS: Synka med Google Foton också (eller istället)

Samt se till att ha lokal backup på datorn, du kanske kan ordna Plex?

Permalänk
Medlem

*Borttaget...
Funkar tydligen inte med att försöka hyra iTunes filmer längre... numera debiteras hyran först innan nedladdning verkar det som!