Permalänk
Medlem

Godaste kaffet?

Jag drack Gevalia Mellanrost ganska länge men testade nyligen Zoegas Skånerost. Först tyckte jag att Gevalia smakade bättre men efter att ha avverkat ett paket och därefter köpt Gevalia igen så insåg jag vid första Gevalia koppen att Zoegas Skånerost var godare.

Vilket kaffe anser ni godast?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Arvid Nordquist Svea

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Kör mest bönor o zoegas mollbergs blandning, blandar ibland med några av de andra mörka bönorna från zoega.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Bryggkaffe: zoegas- mollbergs bandning.
espresso: mauro

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till Arvid Nordquist sen något år tillbaka och är väldigt nöjd.
Väljer i regel alltid deras franskrostade när jag köper.
https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/franskrost/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Arvid Nordquist ECO. Jag vill att det ska smaka och kännas bra.

https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/eco/

Permalänk
Medlem

Zoegas skånerost samt Mollbergs blandning kör jag på. Men har hittat en ny favorit, ¡Viva Summer! även den från Zoegas.

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist - Classic Festivita.
Vi kör Zoegas Skånerost i bryggaren på jobbet och tror det är Löfbergs (blärk!) hela bönor i maskinen på jobbet.
Zoegas är det väl inga större fel på som så men Arvid Nordquists är ändå märkbart godare, i mitt tycke.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller vanligt kaffe så brukar det bli varannat paket Gevalia och Löfbergs, kör jag Tassimon så blir det mest Gevalia Mörkrost/Dark, samt lite espresso emellanåt.

Edit: Just ja, jag har ett paket Arvid Nordkvists av något slag jag tänkt klämma in med. Brukade gilla deras kaffe tidigare men var ett par år sedan jag drack senast.

På jobbet har vi någon form av rävgift, smakar i regel inte bra men still koffeinberoendet för en stund.

Permalänk
Medlem

Zoegas Mollbergs blandning eller Gevalias monsoon storm

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk
Medlem

Hemma: Tassimo Kapslar, Gevalia Ebony efter att de förstörde originalet 3 gånger och aldrig fick tillbaka samma.

Testat ungefär 30 olika smaker, Ebony och NY Americano fungerar för mig.

På jobbet kör vi Zoegas Espresso Palazzo och Mollbergs blandning, båda har börjat smaka trä men så blir det säkert med allt kaffe efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Just nu roterar jag mellan Arvid Nordquist ECO, REKO och Amigas.

Körde tidigare Zoegas Estanzia & Zoegas Hazienda som även är goda.

Permalänk
Medlem

Lavazza delicato för bryggaren hemma

Permalänk
Medlem

Jag testade Garants ekologiska kaffe (willys egna märke) när de var slut på Gevalia eko, Tyckte om de såpass att jag hållt mig till den

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Mollbergs blandning eller Skånerost oftast.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Kör kvarn hemma och vi byter kaffe varje gång,
Några favoriter hittils är:
Zoegas Hazienda
Arvid Nordquist Amigas
Zoegas Forza!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det har så mycket med vattnet att göra.

Där jag bor är Arvid Nordquist ECO Mellanmörk (med grön fjäril) bäst. Även Gran Dia är bra.
På annat vatten har jag blivit väldigt besviken på båda dessa. Där har Zoegas Skånerost varit bäst.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Baskaffet hemma är Buena Vista från Johan & Nyström, ett lättrostat finkaffe med viss sötma och lite fruktighet. Gillas av alla som bjudit och inbitna kaffe-med-mjölk-drickare brukar gilla det utan mjölk.

Vill ni testa ett riktigt fint kaffe utan att våga er på riktigt ljusa rostningar rekommenderas Bourbon Jungle. Och kära kaffedrickare, investera i en kvarn - din kaffebryggare kommer att tacka dig!

Nej, jag är ingen hipster boende på Söder. Bara en lätt överviktig trebarnsfar boende på landet som råkar gilla riktigt bra kaffe.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist (mörkrost) och Reko är favoriter.
Mellanrost har jag aldrig fastnat för. Forza var lite väl mörk (?), troligtvis för jag kör ganska starkt.
Köpte mollbergsblandning sists, men blev besviken.

Permalänk
Medlem

Jag dricker Nescafe Dolce Gusto. Min favorit smak är Lungo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag drack Gevalia Mellanrost ganska länge men testade nyligen Zoegas Skånerost. Först tyckte jag att Gevalia smakade bättre men efter att ha avverkat ett paket och därefter köpt Gevalia igen så insåg jag vid första Gevalia koppen att Zoegas Skånerost var godare.

Vilket kaffe anser ni godast?

Kika in Matgeeks kanal på YT, han är en riktig kaffefanatiker med mycket spännande produkter i sitt kök!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Zoega Gul eller Blå.

Gör en kopp just i detta nu faktiskt, har precis hittat den rätta mängden kaffe/vatten/mjölk för den perfekta koppen.

Permalänk
Medlem

Har druckit Zoegas Dark Temptation förr, men lite för stark för mig.
Så nu har jag ett tag kört med Arvid Nordqvist, och är riktigt gott.

Gran Dia(orange förpackning) och Svea Classic kan jag rekommendera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

zoega mollbergs bandning !

Permalänk
Avstängd

Godast är väl att gå in i en butik som maler direkt och välja någon god sort men vad beträffar paketerat kaffe tycker jag Maxwell House är en av mina favoriter.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Småstadslivs Svart & Rivigt?
http://shop.smastadsliv.se/sv/ovrigt/kaffe-svart-rivigt.html

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Bellarom Gold ( 100% Arabica på paketet ) ganska länge nu, lite Gevalia-stuk men under 30:-/500 g hos Lidl.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Zoegas Skånerost är standard hemma hos mig. Ibland prövar man någon annan variant av Zoegas eller Arvid Nordkvist för att få lite variation. Zoegas Julkaffe köper jag vid den årstiden det finns.
Men av de som går att köpa i matbutiker är det enbart Zoegas och Arvid Nordkvist som får följa med hem.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

I Skåne blir det Skånerost eller Mollbergs oftast. Men de har många bra i sortimentet.

Här i Stockholm föredrar jag Arvid Nordquist Reko, smakar lakrits. Awesome. https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/reko/

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Zoegas Skånerost. Blir alltid besviken när jag provar andra sorter.

Vad dricker redaktionen för kaffe?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED