Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Ta en titt på Vimla som operatör innan du binder upp dig med Telia. De använder Telenors nät tror jag. Kolla om du har bra täckning där du bor (vilket du bör ha om du inte bor väldigt långt ut i glesbygden). Med Vimla kommer det inte längre bara skilja 1000 kr på totalpriset över två år.

Men för att svara på din fråga: Ja S8 är värd 1000 kr mer. Dock skiljer det mer än 1000 kr, såvida man inte binder sig med dyrtelia.

Har hört talas om Vimla men då jag alltid kört med Telia och de har bra täckning på de platser jag befinner mig i (norrland) så fortsätter jag nog på det säkra kortet.
Kan ändå sänka kostnaden lite, tänkte ringa till Telia på uppsägning/save och be om att få förlänga med samma pris som jag har nu.

Tror jag kör på en S8 istället för Oneplus 5 då den känns mer premium och har lite mer små finesser som gör den bättre överlag.
Tack för din input!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag kör med två SIM och det fungerar mycket bra för min del. Enda jag kan anmärka på är att ikonen med vilken SIM samtalet var på är extremt liten i samtalsloggen.

Du kan ha olika färger på de olika simkorten, då blir det lättare att se. Iallafall på 3an men det borde vara samma.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Har hört talas om Vimla men då jag alltid kört med Telia och de har bra täckning på de platser jag befinner mig i (norrland) så fortsätter jag nog på det säkra kortet.
Kan ändå sänka kostnaden lite, tänkte ringa till Telia på uppsägning/save och be om att få förlänga med samma pris som jag har nu.

Tror jag kör på en S8 istället för Oneplus 5 då den känns mer premium och har lite mer små finesser som gör den bättre överlag.
Tack för din input!

Vi kan väl säga att Samsung S8 har en bättre skärm, bättre kamera, Samsung Pay (För vissa banker), trådlös laddning, IP68.
Men vad mer har den i form av finesser?
Den har en Bixby knapp, lätt förklarat, genvägen till kompisen du aldrig önskade fanns. Kom åt den o all hell breaks loose.
Den levereras med Samsungs ökända UI som efter något år går slött med nya uppdateringar.
Högre/Sämre touch respons.
Fingeravtrycksläsare som inte går att nå i normalt grepp.

OnePlus då, jo visst "bara" 1080p display och något sämre kamera i nuläget.
Det jag tycker talade för den och varför jag valde den över S8 var:
Dash Charge
Alert Slider
Fingeravtrycksläsare i högsta klass (snabbhet/träffsäkerhet)
OxygenOS, nära stock och ingen bloat.
Uppdateringar slöar inte ner telefonen med tiden.
Bättre batteritid.
Touch respons.
Hög XDA support och garanti kvarstår alltid trots upplåst bootloader/root. (Om man vill lika runt med ROMs eller om något år när telefonen slutar uppdateras ändå slänga på högre Android/Paranoid el. liknande)

Ingen bash mot någon av lurarna, tycker båda är fantastiska telefoner så sätt och är glad över att det finns en marknad som erbjuder så pass mycket annorlunda i form av användarvänlighet och "finesser". Bara min vinkel på varför OP5 blev valet över S8

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vi kan väl säga att Samsung S8 har en bättre skärm, bättre kamera, Samsung Pay (För vissa banker), trådlös laddning, IP68.
Men vad mer har den i form av finesser?
Den har en Bixby knapp, lätt förklarat, genvägen till kompisen du aldrig önskade fanns. Kom åt den o all hell breaks loose.
Den levereras med Samsungs ökända UI som efter något år går slött med nya uppdateringar.
Högre/Sämre touch respons.
Fingeravtrycksläsare som inte går att nå i normalt grepp.

OnePlus då, jo visst "bara" 1080p display och något sämre kamera i nuläget.
Det jag tycker talade för den och varför jag valde den över S8 var:
Dash Charge
Alert Slider
Fingeravtrycksläsare i högsta klass (snabbhet/träffsäkerhet)
OxygenOS, nära stock och ingen bloat.
Uppdateringar slöar inte ner telefonen med tiden.
Bättre batteritid.
Touch respons.
Hög XDA support och garanti kvarstår alltid trots upplåst bootloader/root. (Om man vill lika runt med ROMs eller om något år när telefonen slutar uppdateras ändå slänga på högre Android/Paranoid el. liknande)

Det enda som talar för Oneplus för mig är batteritiden och att det inte är någon bloat. Resterande punkter tycker jag drar mot S8:ans fördel. Får se vart detta landar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@wzaa: Faktiskt en på som ville byta sin S8 mot min OP5 rent av. Han var så jädrans trött på Bix och Samsung UI som han sa laggade och visan om lagg har vi hört förut om Samsung. Annars tyckte jag S8 såg väldigt läcker ut och funderade på att byta men så blev det inte. Funktion före utseende och finesser.

Skrivet av sexlaxar:

Hur är ljudet via 3.5mm jacket?

....

Väldigt bra, går inte att jämföra med en mobil med USB-TypeC till 3,5 dongle. Finns en recension om just ljudet på One Plus 5 men orkar inte leta på YT. Kan dock stämma in i att det är mycket bra ljud. Använder on ear lurar och även Bluetooth om vartannat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@wzaa: Faktiskt en på som ville byta sin S8 mot min OP5 rent av. Han var så jädrans trött på Bix och Samsung UI som han sa laggade och visan om lagg har vi hört förut om Samsung. Annars tyckte jag S8 såg väldigt läcker ut och funderade på att byta men så blev det inte. Funktion före utseende och finesser.

Som du säger så är det just OP5 och dess OS med 0 bloat som gör att jag överväger den. Men samtidigt finns det saker som väger mot S8.

Har klämt på båda telefonerna och vet hur de fungerar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med laddningstiden. Låg på 55% och laddade cirka 10 min och hamnade på 74%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vi kan väl säga att Samsung S8 har en bättre skärm, bättre kamera, Samsung Pay (För vissa banker), trådlös laddning, IP68.
Men vad mer har den i form av finesser?
Den har en Bixby knapp, lätt förklarat, genvägen till kompisen du aldrig önskade fanns. Kom åt den o all hell breaks loose.
Den levereras med Samsungs ökända UI som efter något år går slött med nya uppdateringar.
Högre/Sämre touch respons.
Fingeravtrycksläsare som inte går att nå i normalt grepp.

OnePlus då, jo visst "bara" 1080p display och något sämre kamera i nuläget.
Det jag tycker talade för den och varför jag valde den över S8 var:
Dash Charge
Alert Slider
Fingeravtrycksläsare i högsta klass (snabbhet/träffsäkerhet)
OxygenOS, nära stock och ingen bloat.
Uppdateringar slöar inte ner telefonen med tiden.
Bättre batteritid.
Touch respons.
Hög XDA support och garanti kvarstår alltid trots upplåst bootloader/root. (Om man vill lika runt med ROMs eller om något år när telefonen slutar uppdateras ändå slänga på högre Android/Paranoid el. liknande)

Ingen bash mot någon av lurarna, tycker båda är fantastiska telefoner så sätt och är glad över att det finns en marknad som erbjuder så pass mycket annorlunda i form av användarvänlighet och "finesser". Bara min vinkel på varför OP5 blev valet över S8

Jag har aldrig förstått varför folk kör med tillverkarnas UI. Det är typ folk som kan 0 om telefoner känns det som, som kör med det argumentet. Har kört Nova Launcher sedan...ja, en förjäkla massa år tillbaka. Du kan ju ställa in och ändra precis allting.

Jag, personligen, tycker det är väldigt korkat att ha ett UI från en tillverkare som ett nej-argument (kan köpa det för otekniska människor). Iphone är dock en helt annan historia då man inte kan ändra det alls.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag, personligen, tycker det är väldigt korkat att ha ett UI från en tillverkare som ett nej-argument (kan köpa det för otekniska människor). Iphone är dock en helt annan historia då man inte kan ändra det alls.

Jag har haft Samsung och nu Oneplus och kört standard och Nova på båda. Problemet är att vissa tillverkare lägger in ett UI som tar över mer än bara lauchern. Det hjälper förstås med en bra launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har haft Samsung och nu Oneplus och kört standard och Nova på båda. Problemet är att vissa tillverkare lägger in ett UI som tar över mer än bara lauchern. Det hjälper förstås med en bra launcher.

Ja det är sant, och sedan specifika tillverkar-funktioner som är olika från telefon till telefon. Fast sånt segar inte ner telefonen eller har med själva "grund-UIt" att göra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag har aldrig förstått varför folk kör med tillverkarnas UI. Det är typ folk som kan 0 om telefoner känns det som, som kör med det argumentet. Har kört Nova Launcher sedan...ja, en förjäkla massa år tillbaka. Du kan ju ställa in och ändra precis allting.

Jag, personligen, tycker det är väldigt korkat att ha ett UI från en tillverkare som ett nej-argument (kan köpa det för otekniska människor). Iphone är dock en helt annan historia då man inte kan ändra det alls.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Hört om att telefonen har något som heter "jelly effekt" någon som stör sig på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Hört om att telefonen har något som heter "jelly effekt" någon som stör sig på detta?

Man vänjer sig efter ett tag. Har haft telefonen i en vecka och det är ytterst sällsynt att jag märker av jelly-effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Man vänjer sig efter ett tag. Har haft telefonen i en vecka och det är ytterst sällsynt att jag märker av jelly-effekten.

Är också lite kluven över det. Har en P10 som snart hamnar i brevlådan, men efter lite rotande så verkar XDA stödet vara beklämmande där. Jelly effekten är det enda som hindrat mig ifrån att skaffa 1+5 istället, men frågan är om man vid detta laget bör säga nej till P10:an och köra på 1+5 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk

Fick min idag på förmiddagen, skickades igår från Polen.
Beställde förra veckan och köpte en 8gb variant stod då skickas inom 20 dagar.

Än så länge är jag sjukt nöjd, tycker den ligger riktigt bra i handen har tidigare haft nexus 6p.
Gillar även deras naturliga Android stil, kommer nog fortsätta köra denna och inte skaffa nova.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Hört om att telefonen har något som heter "jelly effekt" någon som stör sig på detta?

Jag har försökt att provocera fram för att kontrollera och jag har inte "jelly effekten" på min telefon. punkt slut. Så nej jag störs inte av det

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av onezerotwo:

Hört om att telefonen har något som heter "jelly effekt" någon som stör sig på detta?

Skrivet av Don_Tool:

Jag har försökt att provocera fram för att kontrollera och jag har inte "jelly effekten" på min telefon. punkt slut. Så nej jag störs inte av det

Har försökt se den nu jag med men jag lyckas inte märka av den alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har försökt se den nu jag med men jag lyckas inte märka av den alls.

Kollar man riktigt noga så finns den där. Men helt ärligt talat, det spelar ingen roll. Man får vara bra petig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har försökt att provocera fram för att kontrollera och jag har inte "jelly effekten" på min telefon. punkt slut. Så nej jag störs inte av det

Skrivet av Garderoben:

Har försökt se den nu jag med men jag lyckas inte märka av den alls.

Men alla har det. Punkt slut! Bara för man inte märker av det betyder inte det att det inte finns. Alla displayer är monterade upp och ner, och skärmen uppdateras nerifrån och upp, vilket ger jelly effekten.

Jag märker knappt något längre vid normal användning, men är det en bildtung sida och jag för fingret upp ner upp ner upp ner osv osv, inte för snabbt och inte för långsamt, så syns det klart och tydligt. Var glada om det inte är ett problem för er och njut av en snabb lur.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Men alla har det. Punkt slut! Bara för man inte märker av det betyder inte det att det inte finns. Alla displayer är monterade upp och ner, och skärmen uppdateras nerifrån och upp, vilket ger jelly effekten.

Jag märker knappt något längre vid normal användning, men är det en bildtung sida och jag för fingret upp ner upp ner upp ner osv osv, inte för snabbt och inte för långsamt, så syns det klart och tydligt. Var glada om det inte är ett problem för er och njut av en snabb lur.

Ja det har jag inte sagt något om?

Jag skrev "Har försökt se den nu jag med men jag lyckas inte märka av den alls."

Jag har alltså försökt märka av denna jelly effect men jag ser ingen skillnad mot typ min nexus 6p. Har aldrig påstått att den inte är där eller att skärmen är monterad åt rätt håll men JAG märker inte av den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ja det har jag inte sagt något om?

Jag skrev "Har försökt se den nu jag med men jag lyckas inte märka av den alls."

Jag har alltså försökt märka av denna jelly effect men jag ser ingen skillnad mot typ min nexus 6p. Har aldrig påstått att den inte är där eller att skärmen är monterad åt rätt håll men JAG märker inte av den.

Var inte mening som någon typ av kritik mot dig. Vill bara poängtera att felet finns på ALLA enheter så inte folk tror att det handlar om att ha tur eller ej med exemplaret man får när man köper en OP5.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att slänga på ett dbrand skin om någon precis som jag tycker att telefonen är lite väl hal att hålla i men inte vill slänga på ett tjockt skal!

Fick mina 4 skins igår, började med ett "True Color Orange". Rätt nöjd med resultat för att vara första gången jag satte på ett.

http://imgur.com/a/dCzYR

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag har nu länge övervägt om jag ska köpa en S8+ dualsim för 9k eller en 1+5 för 5500 och det får bli en 1+5.

EDIT! Lyckades hitta en på nätet. Beställt och klar. Ser fram emot ett bryt ifrån att ha använt Samsung s6 och s7. Är ganska less på all bloat. Kommer vara en frisk bris detta!

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av reque64:

Jag har nu länge övervägt om jag ska köpa en S8+ dualsim för 9k eller en 1+5 för 5500 och det får bli en 1+5.

EDIT! Lyckades hitta en på nätet. Beställt och klar. Ser fram emot ett bryt ifrån att ha använt Samsung s6 och s7. Är ganska less på all bloat. Kommer vara en frisk bris detta!

Fint ju!
Jag fick nyss på mitt skin med, är riktigt nöjd med luren hittils. Klart skönare än alla andra telefoner jag haft. Hoppas den håller sig hel tills nästa nya release kommer och det börjar klia i fingrarna!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Enligt rykten kommer OOS 4.6 att innehålla stöd för EAS (Energy Aware Scheduling). Ska kunna förbättra batteritiden.

https://forums.oneplus.net/threads/non-official-next-oneplus-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De upptäckte en bugg och drog tillbaks uppdateringen tills de löst den. Då kommer de släppa uppdateringen som v4.5.8.

I övrigt, för er som gillar mobiler med ren Android såg jag att Lenovo kommer att skrota sitt custom UI och börja köra ren Android.
http://www.swedroid.se/lenovo-lagger-ned-egna-granssnittet-sa...

Permalänk
Medlem

Request
Har nån av er som erhållit uppdateringen som länkades nyligen av @Buio ovan märkt av några skillnader?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Request
Har nån av er som erhållit uppdateringen som länkades nyligen av @Buio ovan märkt av några skillnader?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör senaste builden. Batteritiden är bättre än förut och inte märkt några nya buggar

EDIT: Den nya OnePlus fonten uppskattas mycket!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag kör senaste builden. Batteritiden är bättre än förut och inte märkt några nya buggar

EDIT: Den nya OnePlus fonten uppskattas mycket!

Ja hörde att batteritiden fått sig en bra push framåt i och med denna uppdatering.
Är det stora skillnader jämfört med förut?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X