Permalänk

Problem med båt motor

Vi har en båtmotor från 1980 en mercury thunderbolt ignition 50HL-hästare 4CYL motor. Och problemet är att den inte vill varva ut helt, och ibland stannar den helt, och när vi kör så får vi inte ut max varv, och så stannar den i neutral

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det låter som att ni måste låta någon ställa in förgasaren på motorn. Det är nästan helt omöjligt att diagnostisera över internet; lämna in till närmaste tekniker (t.ex. http://www.batservice.se/) och låt dem laga. Det kan vara en enkel operation på en timme som fixar alla era problem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att motorn varit oanvänd ett tag (dvs över tex vintern).
När den slutades användas tömdes tank/förgasare på bensin?
Om nej så är det med 99,9999999999% säkerhet anledningen till att bensinen (eller rättare sagt etanolen i bensinen) sugit åt sig vatten och metaller har börjat rosta/ärga samtidgt som bensinen kleggar ihop.

Detta är nåt som förgasare inte gillar då små kanlaer/munstycken sätts igen (o då talar vi tvärstopp).

Så antingen lämna motorn till nån som kan rengöra o sen ställa in förgasare heller gör rent o ställ in förgasare själva.
Och JA ni måste ställa in den efteråt då minst en juster skruv (till tomgångs/lågfart munstycket) behöver skruvas ur och därmed justeras rätt efteråt.

För att undvika i framtiden så kör slut på soppan/koppla ur tanken o kör slut på det i förgasaren (vilket inte alltid tar slut helt o hållet så kan skapa framtida problem i vissa fall) heller ännu bättre skuva bort flottör koppen alternativt en botten plug på flottör koppen (finns ibland) och töm ur bensinen den vägen.
Sen använd den bensin som eventuellt är kvar i tanken/eventuella dunkar då bensinen tar upp vatten med tiden även i dessa plus att bensinen i sig åldras och tappar oktan.

1år gammal bensin kan fungera ok (inte bra dock) så äldre än det är ingen mening att spara den men helst inte mer än 6mån.

På två taktare med tvåtakts olja iblandad i bensinen så är det ännu värre då tvåtaktsoljan separerar från bensinen (olika tid med olika oljor) vilket gör att du får en sörja i botten av tank/förgasare som inte är rolig att tvätta/lösa upp.

Detta gäller alla motorer/maskiner/etc som står i mer än 4-6mån i sträck.
Dvs töm ut bensin från tank/förgasare innan ni låter nåt stå.
Förr i tiden med bensin utan etanol så kunde man komma undan med betydligt längre tid då det inet fanns nåt som aktivt tar upp vatten från luften (dvs etanolen).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack för snabbt svar! ska genast meddela mina bröder detta Har ni fler lösningar som orsakar problemet så berätta mer

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |