Permalänk
Medlem

Installera om Windows pga Chassibyte???

Tänkte snart inhandla ett nytt Chassi och kom bara att tänka på om jag då blir tvungen att installera om Windows. Borde inte behövas tänker jag men iförsig vet man ju aldrig med sånt här Kan det bli några dåliga effekter av det om man inte installerar om OS?

Permalänk
Medlem

Nej det behöver du inte.

Permalänk
Medlem

Av att byta chassi så påverkar du ju inte din hårdvara på det sättet, så att installera om Windows kommer absolut inte att behövas

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Behövs inte, men kan ploppa upp lite "installerar xxx" osv när du ploppar in allt igen och bootar up första gången då man tagit ut allt osv.

Tänk även på om du har flera diskar osv att du kör samma kablar till samma disk osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Nivity: Yes! ska ha det i åtanke när jag rensar ut det gamla. Tack

Permalänk
Inaktiv

@JackanH: Ditt Windows sitter i moderkortet, och det är bara av byt vid moderkort som en ny Windows-version behöver installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

@JackanH: Ditt Windows sitter i moderkortet, och det är bara av byt vid moderkort som en ny Windows-version behöver installeras.

Hårddisken är var Windows är lagrat! inte moderkortet, däremot känner Windows av ditt moderkort och då handlar det om vilken version av OS man köpt om det är OEM eller Retail, då den förstnämnda endast kan installeras tsm med ett moderkort därefter är den låst.

Sedan kan det vara bra att installera om vid byte av komponenter så som GPU/CPU/Moderkort och då handlar det om att rensa datorn från gamla drivrutiner.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B