Intel: "Epyc är bara fyra ihoplimmade kretsar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En EPYsC skitstorm?

Ja alltså... Först kokheta 7700K som man "inte bör överklocka", och sedan alla tveksamheter med X299... Det känns inte riktigt som om Intel har fog för att låta glappkäften gå, men de gör det lik förbannat. Så tramsigt av dem.

Finns inga tveksamheter med X299, det är en snabbt ihopsatt panikplattform. En Frankensteins monster bestående av delvis Skylake delvis Kabylake. En plattform ingen behöver och få vill ha. Vad sägs t.ex om ett 350€ moderkort med en fyrkärnig del som presterar sämre än dess consumer motsvarighet? Lol!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade någon kommit till det företag där jag jobbar och visat mig den sliden i ett förslag till uppgraderingar i någon av våra serverhallar hade jag sagt till honom att gå hem och kontaktat AMD istället.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att låta prestandan tala för sig själv. Personligen struntar i om kärnorna är ihoplimmade, ihoptejpade eller ihophäftmassade.

Stabiliteten får man se hur det går med över tid. Failar man där på servermarknaden skjuter man sig nog rejält i foten förstroendemässigt. Så AMD, se till att bios osv funkar nu innan release.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Känns lite som att AMD har tagit ett kalsong grepp på Intel faktiskt.

Varför skulle Intel annars "skrika Aj som fan"

Jag tycker det är tragiskt att se Intel på en sådan sandlådanivå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det är väl bara att låta prestandan tala för sig själv. Personligen struntar i om kärnorna är ihoplimmade, ihoptejpade eller ihophäftmassade.

Stabiliteten får man se hur det går med över tid. Failar man där på servermarknaden skjuter man sig nog rejält i foten förstroendemässigt. Så AMD, se till att bios osv funkar nu innan release.

Håller helt med och att det sen kommer från lim-älskarna på Intel som inte har lust att kosta på sig att löda sina dyra delar är ju bara för bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där måste vara ett jävligt bra lim, då det kickar skiten ur vad Intel kan erbjuda. Rent patetiskt utspel från Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur stora rabatter Intel kommer ge vid större inköp av Skylake-SP. Ett pris utåt, ett helt annat pris vid stora volymer. Ungefär som Airbus och Boeing passagerarplan vid försäljning fast i en annan skala. Förutom att AMD börjar på noll på servermarknaden och behöver verkligen tjäna pengar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Oj... Det var ett riktigt oprofessionellt uttalande. Ne, nu började jag faktiskt få tankar om AMD som nästa plattform.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En EPYsC skitstorm?

Ja alltså... Först kokheta 7700K som man "inte bör överklocka", och sedan alla tveksamheter med X299... Det känns inte riktigt som om Intel har fog för att låta glappkäften gå, men de gör det lik förbannat. Så tramsigt av dem.

Du är som en Papegoja med ditt tjat om kokheta Kaby Lake. Sluta tramsa om det tack, det skulle göra diskussionen lite mer normal utan överdrifter.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Haha :D!

Kan se paniken framför mig som utspelas på intels RnD avdelning när dom lagt miljoners miljarder på att lura ut nån mega ide och AMDs lätta lösning funkar bättre.

Permalänk
Medlem

När stora företag börjar med denna typ av trashtalk så vet man att dom börjar bli lite "RÄDDA" dock kan dom lika gärna ha rätt i det dom säger, det är inget vi vet om, men att börja glappa käft om det redan nu är ju absolut inget som kommer bli bra för dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Intel har väl teknik och utvecklingsbudget nog att de borde kunna konkurrera med bra produkter i stället för trash talkning?

Eller ja, det gör de väl säkert. Blir bara lite "underwhelmed" av approachen.

Jo, inget Intel fan, men men jag förväntade mig inte detta.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det är det gamla vanliga. Intel har fått leka ostört och plötsligt kommer AMD tillbaka som Intel är väl medvetna om dess historia. Vem mins inte när AMD kunde slåss på samma nivå. Tror inte det handlar om rädsla utan mer om att styrka sin maktposition. Intel är ju så spännande, vad för nytt har Intel lyckas släppa under sina år som nr1.

Folk vill ha något nytt och AMD visar det hela såklart vill man trycka ner det nya vad annars.

Permalänk
Medlem

Humor fast om Inel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har Intel rekryterat en PR-ansvarig från AMDs GPU-team? Tröttsamt fjanteri om det är menat som kommunikation utåt.

Permalänk
Medlem

Är i första hand en serverkrets snarare, därför de har infinity fabric inbyggt.

På serversidan har AMD snarare mindre problem än på desktop, att komma in i bra bärbara datorer med rätt features, rätt marknadsfört är svårare än att sälja in sig som en generell server-cpu på servermarknaden i vissa hänseenden. Även om de vart borta ett bra tag så finns det ett ekosystem, programvarorna kommer ha stöd/har stöd för AMDs processorer eller fungerar bra som det är. AMD har jobbat med olika leverantörer, hårdvara kommer finnas från en mängd leverantörer, mjukvara kommer finnas, virtualiseringsstöd kommer finnas osv.

Permalänk
Medlem

*host* X299 *host*

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem

Det man måste förstå är att detta är Intels-levebröd - servermarknaden! Så jag gissar att de kommer köra alla knep, snygga som fula för att hänga kvar.

// LZ

Permalänk

Vad är det för folk denna typen av "reklam" riktas mot? De som köper servrar är väl insatta i hårdvara och gör inte köp baserat på sånthär?Och deras chefer bryr sig väl bara om att det ska vara så billigt de kan komma undan med så länge det fungerar problemfritt?
Jag har noll koll på hur det går till med sånt här dock.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Öh, får väl hoppas att du bara trollar...

Intel var dem som började "klipp och klistra" med c2d, så jag vet inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg.

Redan Pentium D som typ var två st Pentium 4 http://www.tomshardware.com/reviews/65-nm-pentium-d-900s-comi...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ännu värre med andra ord

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Haha, får se om trash talking funkar lika bra denna gång som senast för Intel.
Förra gången gick det ju över förväntan bra med den taktiken när det gällde Dell, HP, och alla de större leverantörerna, ingen vågade investera i AMD's lösningar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ännu värre med andra ord

Så länge processorn fungerar bra tycker inte jag det spelar roll hur de får den att fungera bra.
Och vad jag minns så var även AMD tydliga med att deras Phenom minsann var en riktig Quad core.
Jag hoppas AMD lyckas sälja så de får en marknadsandel nära 50% då lär det bli fart på datorutvecklingen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha, får se om trash talking funkar lika bra denna gång som senast för Intel.
Förra gången gick det ju över förväntan bra med den taktiken när det gällde Dell, HP, och alla de större leverantörerna, ingen vågade investera i AMD's lösningar.

Gav inte INTEL dessa tillverkare även stora rabatt också om dom valde att köra med just INTEL?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men snälla ni i tråden, det kallas säljsnack, menar ni att ni aldrig sett detta innan? Jag kan tycka att det till mångt och mycket stämmer dessutom. AMD har ju ett långt förhållande till "klipp och klistra" med sina CPU:er, inte särskilt framgångsrikt alla gånger heller.

Visst AMD visar t.ex. gärna benchmarks när de vinner mot Intels processorer, men att använda ord som "hoplimmad" eller antyda att AMD bara tagit en desktop-krets och stoppat i sina serverprodukter är ren pajkastning och framstår mest som barnsligt. Skulle AMD sjunka till samma nivå skulle de göra sig lustiga över tandkrämen Intel trycker in mellan heatspreader och die, eller kritisera 7740X för att den stänger av typ 80% av de funktioner man betalar för med X299...

När det gäller att "limma ihop" är det faktiskt Intel som har mest erfarenhet av det. Först med sina dual core:

Och sedan med Core 2 Quad:

Skillnaden nu är att AMD utvecklat en höghastighetslänk (Infinity Fabric) för kommunikation mellan chippen, medan Intel använde den betydligt långsammare FSB:n.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så länge processorn fungerar bra tycker inte jag det spelar roll hur de får den att fungera bra.
Och vad jag minns så var även AMD tydliga med att deras Phenom minsann var en riktig Quad core.
Jag hoppas AMD lyckas sälja så de får en marknadsandel nära 50% då lär det bli fart på datorutvecklingen

Menade inte att det är något dåligt att köra flera kretsar tillsammans, utan att Intels skitsnack luktar ännu sämre med tanke på att de gjort detta själva vid flertalet tillfällen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Gav inte INTEL dessa tillverkare även stora rabatt också om dom valde att köra med just INTEL?

Dom kan knappast ge rabatt om dom kör med något annat än just deras processorer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom kan knappast ge rabatt om dom kör med något annat än just deras processorer.

Men säg att avtalet var. Ni får 35% rabatt på alla intel processorer ni köper så länge ni inte erbjuder datorer med AMD processorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Jodå, så var det också, brukar vara samma visa med c:a 10 års mellanrum: https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v._Intel_Corp.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Lisa Su tar sig ett glas bubbel redan ikväll eller imorgon. För sån här marknadsföring kan man inte köpa sig. Sånt här snack har gått i alla leden genom årens lopp, precis alla. Och det är alltid ett tecken på att den för tillfället svettas. Vilket Intel bör IMO. Ryzen är så pass bra till pris/prestanda att det nu bara är i specifika skäl Intel är det givna alternativet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men säg att avtalet var. Ni får 35% rabatt på alla intel processorer ni köper så länge ni inte erbjuder datorer med AMD processorer.

Ja, då är det inte kalas. Men jag reagerade mest på hur användaren skrev det. Tyckte det lät lite lustigt bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.