Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

@joakim99:

Köp riktiga studiomonitorer för professionellt produktionsbruk då, så är problemet löst.
Tror inte någon använder sig av hifi högtalare i en professionell studio, känns bara som en omväg att jaga hifihögtalare och förstärkare som ska återskapa ljudet som producenten hörde ur sina monitorer

Flera studios använder sig av "HiFi-högtalare" (t.ex B&W 801/ JBL m2), några av dom mest kända har faktiskt det. Sen används studiomonitorer ofta hemma också, så det är ingen direkt linje att följa som skulle säga att det är bättre eller sämre.

Tillräckligt bra kablar är billiga, ska du ha fin kontaktering och kabelströmpa så blir det lite dyrare.
Men nu pratar vi om funktionen som en kabel behöver ha för att inte lägga till eller ta bort något från signalen.

Givetvis finns det skillnader mellan kablar, många är designade att färga ljudet. En del människor föredrar den färgningen. Kanske för att rätta till ett tillkortakommande som finns någon annan stans i kedjan (högtalare, förstärkare, källa, rummet) men då attackerar man problemet väldigt dumt tycker jag !

Jag kan bara åter igen konstatera att det är en högst märklig diskussion, när saker som positionering av lyssnare och högtalare har många gånger större påverkan.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jag kan bara åter igen konstatera att det är en högst märklig diskussion, när saker som positionering av lyssnare och högtalare har många gånger större påverkan.

Helt enig. För att inte tala om rummets inverkan.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Tack, det är verkligen viktigt ! Jag skulle skrivit det själv men missade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Flera studios använder sig av "HiFi-högtalare" (t.ex B&W 801/ JBL m2), några av dom mest kända har faktiskt det. Sen används studiomonitorer ofta hemma också, så det är ingen direkt linje att följa som skulle säga att det är bättre eller sämre.

Tillräckligt bra kablar är billiga, ska du ha fin kontaktering och kabelströmpa så blir det lite dyrare.
Men nu pratar vi om funktionen som en kabel behöver ha för att inte lägga till eller ta bort något från signalen.

Givetvis finns det skillnader mellan kablar, många är designade att färga ljudet. En del människor föredrar den färgningen. Kanske för att rätta till ett tillkortakommande som finns någon annan stans i kedjan (högtalare, förstärkare, källa, rummet) men då attackerar man problemet väldigt dumt tycker jag !

Jag kan bara åter igen konstatera att det är en högst märklig diskussion, när saker som positionering av lyssnare och högtalare har många gånger större påverkan.

Mvh Doof

Syftade mest på väletablerade tillverkare som används inom produktion, påstod aldrig att de inte används i hem men det är väldigt mycket i hifi segmentet som inte används inom musikproduktion och de flesta personer har just sådana högtalare eller några instegsmonitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Syftade mest på väletablerade tillverkare som används inom produktion, påstod aldrig att de inte används i hem men det är väldigt mycket i hifi segmentet som inte används inom musikproduktion och de flesta personer har just sådana högtalare eller några instegsmonitorer.

Nu blir det ju mer snurrigt, vad folk statistiskt sett har hemma att lyssna till är ju inte intressant.

Vad som avgör om det är en bra högtalare eller ej kan dock inte utgöras om det är en studiomonitor eller hifi-högtalare. Vilket du uttryckte i din post.

Sen håller jag med dig om att just hifi-branschen har problem med mängder av oseriösa tillverkare som bara vill fylla en prisklass eller sälja ormolja, om det är vad du menar.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

@Doofus:

Nja uttryckte aldrig att det indirekt skulle vara bättre för det är marknadsfört som referenshögtalare, sa att han kunde köpa det eftersom det va de han suktade efter

Permalänk
Medlem

Men har absolut inte påstått att en högtalare är bättre för att den marknadsförs som studiomonitor, då har du tolkat mina inlägg fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag förstår inte riktigt vad du menar här? Jag vill att det skall låta likadant hos mig som det lät hos den som mixade/producerade skivan.

Om du hade läst tråden så hade du sett att jag är av den uppfattningen att priset inte nödvändigtvis har en koppling till kabelns ljudmässiga egenskaper.

Mina högtalarkablar kan inte anses vara dyra, ligger på kanske runt 0.1% av priset för högatalarna.

Antar att det är så det menas.

Varför klaga på undermåligt kablage då?

Jag borde iaf ha sämst datorljud om man ska lyssna på dom som tror på kabelguden. Kontakter för 140,-, 2*1 meter kabel för 50,- för trs till xlr och en noname usb kabel till ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del modeller är populära både hemma och i studios tex B&W 801 som jag själv har, Avalon Acoustics används en del på motsvarande sätt i USA, TAD och JBL finns också både hemma och i studios, det finns alltså en del högtalare som säljs utan slutsteg som dyker upp lite överallt för att de är neutrala och bra men som sagt är det få som använder aktiva huvudmonitorer hemma.

Du har inga bra tips på en finare banankontakt. Köpte för länge sedan ett par som inte fungerade till centern däremot fungerade kontakterna utmärkt till stativhögtalarna. Tänkte göra ett ryck och få det lite finare. Sitter några billiga Argon idag. Bor ej i Sverige vill gärna veta vad som är bra. Pris kan vi säga Max 1000kr och helst något som man kan skruva fast enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kablage m.m

@Doofus: Hej, jag vill kommentera det flera har skrivit här.
Kablar mellan stereon har jag Tellurium Q Black och likaså till högtalarna.

Jag köpte dom bara för att jag inte skulle sitta när jag lyssnade, om det kunde bli bättre.
Alla gör som dom vill, och jag har så pass mycket pengar så jag valde att köpa lite dyrare kablar.
Ingen är ju, som det verkar helt klar på OM det gör betydelse, eller? Jag tog det säkra valet.

Och på tal om studiomonitor-högtalare, så tycker jag att ni bara kan ge er chansen att lyssna på ATC.
Jag är väldigt nöjd med mina ATC 40. Och en kompis var med till hifimässan i Göteborg där vi lyssnade runt på det mesta sa, "du har nog faktiskt rätt bra ljud hemma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_JN_71:

Varför klaga på undermåligt kablage då?

Jag har inte klagat på undermåliga kablar. Jag skrev att om det är så att undermåliga kablar (dvs kablar som hörbart påverkar ljudet) har använts vid inspelningen så är det något som jag kan leva med.

Permalänk
Avstängd

Undermånligt.

@joakim99: Hej. Vi köper saker till våran stereo, för ibland väldigt dyra pengar.
Men, som vi har lagt upp våra favoritlåtar här har det visat sig att inspelningarna har nog MEST betydelse, vad vi får ut av våra anläggningar?

Menar, att vi kan köpa hur dyrt som helst, men det måste vara bra från grunden? Stereon kan inte trolla!
Kan dom här få en dåligt producerad låt låta bra? http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

Ingen är ju, som det verkar helt klar på OM det gör betydelse, eller? Jag tog det säkra valet.

Hej !

Jag tror det är ganska klart för dom flesta att kablarna gör skillnad, men tack vare massor av missinformation i hifi-branschen och på forum så tror många att skillnaden är långt större än den faktiskt är. Dessutom så verkar en del tro att det inte finns någon övre gräns för "hur bra det kan bli" med hjälp av kabelbyten.

Permalänk
Avstängd

Kan bli bättre?

@Doofus: Bli bättre, är väl det man söker?
Ok, man köper en stereo, för låt oss säga 15.000 kr. Då har det ingen som helst påverkan.
Men om du, och nu ska jag överdriva har dom här högtalarna.
http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...

Köper man ett par Biltemakablar då, även om dom är nästan lika bra?
Jag vet att det är liten skillnad. Men just det där för mig, att inte veta OM det skulle bli bättre...

Och eftersom jag kom på en sak nu, med kablar så har jag läst att kablar får eller har sin våglängd i sig när man spelat in dom, och om diskant mellanregister och bas har olika, så blir det krock i kabeln. Återkommer med just det här, för jag har forskning som visat att tex basens våglängd stör diskantens. Men återkommer om det. Varför jag skriver det här är för att någon påpekar att det gör ingen skillnad med 3 kablar till mina ATC 40, utan det är ett sätt för oss att köpa dyra kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

@joakim99: Hej. Vi köper saker till våran stereo, för ibland väldigt dyra pengar.
Men, som vi har lagt upp våra favoritlåtar här har det visat sig att inspelningarna har nog MEST betydelse, vad vi får ut av våra anläggningar?

Menar, att vi kan köpa hur dyrt som helst, men det måste vara bra från grunden? Stereon kan inte trolla!
Kan dom här få en dåligt producerad låt låta bra? http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...

Helt enig i att inspelningen har väldigt stor betydelse. Dock kan jag inte gå till varenda producent och se till att de gör sina inspelningar på bästa sätt. Vi får acceptera det som finns på skivan (eller filen).

Det vi kan göra är att se till att uppspelningen blir så bra som möjligt. Det är inte likhetstecken mellan "så bra som möjligt" och "så dyrt som möjligt". Jag har tex valt att använda högtalarkablar för 60 kr till högtalare för +80 kSEK.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Du har inga bra tips på en finare banankontakt. Köpte för länge sedan ett par som inte fungerade till centern däremot fungerade kontakterna utmärkt till stativhögtalarna. Tänkte göra ett ryck och få det lite finare. Sitter några billiga Argon idag. Bor ej i Sverige vill gärna veta vad som är bra. Pris kan vi säga Max 1000kr och helst något som man kan skruva fast enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar kontakter som verkligen sitter så om man tvunget måste ha bananer så välj nån som kan expanderas men försök helst undvika dem, spadar eller annan skruvinfästning är elektriskt bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

@Doofus: Bli bättre, är väl det man söker?
Ok, man köper en stereo, för låt oss säga 15.000 kr. Då har det ingen som helst påverkan.
Men om du, och nu ska jag överdriva har dom här högtalarna.
http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...

Köper man ett par Biltemakablar då, även om dom är nästan lika bra?
Jag vet att det är liten skillnad. Men just det där för mig, att inte veta OM det skulle bli bättre...

Och eftersom jag kom på en sak nu, med kablar så har jag läst att kablar får eller har sin våglängd i sig när man spelat in dom, och om diskant mellanregister och bas har olika, så blir det krock i kabeln. Återkommer med just det här, för jag har forskning som visat att tex basens våglängd stör diskantens. Men återkommer om det. Varför jag skriver det här är för att någon påpekar att det gör ingen skillnad med 3 kablar till mina ATC 40, utan det är ett sätt för oss att köpa dyra kablar.

En stereo för 15 000 kr säger absolut ingenting om vilken nivå på återgivning du kan nå.

Din post väcker dock lite frågor.
1. Vad händer när man bränner in en kabel ? Är det temperaturrelaterat ?
2. Vad är en krock inuti en kabel ?
3. Vad är en kabels våglängd ? Och hur tilldelas den (du skrev "får eller har").

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

En stereo för 15 000 kr säger absolut ingenting om vilken nivå på återgivning du kan nå.

Din post väcker dock lite frågor.
1. Vad händer när man bränner in en kabel ? Är det temperaturrelaterat ?
2. Vad är en krock inuti en kabel ?
3. Vad är en kabels våglängd ? Och hur tilldelas den (du skrev "får eller har").

Mvh Doof

Jag skulle tro att det är så här:
1. Magi
2. Skitsnack
3. Allmänt flummeri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar kontakter som verkligen sitter så om man tvunget måste ha bananer så välj nån som kan expanderas men försök helst undvika dem, spadar eller annan skruvinfästning är elektriskt bättre.

Hade kunnat byta till spade runt om. Vet ej om Primare A34.2 kan hantera det hela lika så recivern. Vore konstigt om inte för det är ju skruvkontakter på båda förstärkarna. Kört med bananer hittills. Skall jag köpa nya kablar med färdig terminering kommer det kosta lite för mycket. Det är ingen enkel kabel att jobba med eftersom det är en Nordost 2flat. Får fundera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Hade kunnat byta till spade runt om. Vet ej om Primare A34.2 kan hantera det hela lika så recivern. Vore konstigt om inte för det är ju skruvkontakter på båda förstärkarna. Kört med bananer hittills. Skall jag köpa nya kablar med färdig terminering kommer det kosta lite för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får väl undersöka polskruvarna och se om de bara har ett hål eller nått liknade som omöjliggör spadar/gafflar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl undersöka polskruvarna och se om de bara har ett hål eller nått liknade som omöjliggör spadar/gafflar.

Läste manualen för Primare och där står det att spade och banan är ok. Frågan är då bara om Marantz SR7008 kan hantera för recivern kör skruvkontakt. Sedan är ju frågan vilken som passar in rent estetiskt och själva högtalarkabeln för den är platt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Läste manualen för Primare och där står det att spade och banan är ok. Frågan är då bara om Marantz SR7008 kan hantera för recivern kör skruvkontakt. Sedan är ju frågan vilken som passar in rent estetiskt och själva högtalarkabeln för den är platt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan väl titta på kontakten i verkligheten så ser du vad du kan ansluta och "estetiskt" ? Du ser väl inte kontakterna alls vid normalt användande eller har du nån udda möblering ?
Mark Levinson har nog förresten de bästa polskruvarna av allt man kan köpa färdigt, lätt att få ett rejält grepp om dem och dra fast kablaget hårt, nästan så det blir gastätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl titta på kontakten i verkligheten så ser du vad du kan ansluta och "estetiskt" ? Du ser väl inte kontakterna alls vid normalt användande eller har du nån udda möblering ?
Mark Levinson har nog förresten de bästa polskruvarna av allt man kan köpa färdigt, lätt att få ett rejält grepp om dem och dra fast kablaget hårt, nästan så det blir gastätt.
https://www.stereophile.com/images/1215markl.bac.jpg

Till recivern är det inte så lätt att se, skall försöka. Det jag menar är att själva markeringen för höger/vänster är enkel att se och inte någon tråkig plast som måste träs över. Skall se vad jag hittar. Det som sitter nu till stativhögtalarna är en DALI LUX medan till center en tråkig Argon. Tänker ta tag i saken och ge anläggningen lite omtanke och samtidigt köpa något nytt. Har inte direkt mycket utav bra butiker till hands. Vad tror du om Van Den Hul, hittar deras spade.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Till recivern är det inte så lätt att se, skall försöka. Det jag menar är att själva markeringen för höger/vänster är enkel att se och inte någon tråkig plast som måste träs över. Skall se vad jag hittar. Det som sitter nu till stativhögtalarna är en DALI LUX medan till center en tråkig Argon. Tänker ta tag i saken och ge anläggningen lite omtanke och samtidigt köpa något nytt. Har inte direkt mycket utav bra butiker till hands. Vad tror du om Van Den Hul, hittar deras spade.
Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut som en vanlig kontakt för det är väl denna du menar

så den funkar nog förutsatt att du har passande kabeldimension så den passar där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

Jag vet att det är liten skillnad. Men just det där för mig, att inte veta OM det skulle bli bättre...

Jag har en salva som du smörjer på kablarna så blir ljudet så sjuuuukt mycket bättre, bara 100.000 kr tuben.
Vågar du riskerar att få dåligt ljud?
PM mig om betalning!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag har en salva som du smörjer på kablarna så blir ljudet så sjuuuukt mycket bättre, bara 100.000 kr tuben.
Vågar du riskerar att få dåligt ljud?
PM mig om betalning!

Det är bara att besöka närmaste Ahsellbutik och fråga efter kontaktfett, kan man inte handla där så går det att lösa online också men göm prislappen
https://www.conrad.se/Kontaktfett-%28SGB-%2F-kontaktfett-2GX%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt Svalanderflätan? Guide till hur du gör din egen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

Ingen som nämnt Svalanderflätan? Guide till hur du gör din egen

Att fläta påverkar magnetfälten runt kabeln och impedansen så det är inget mysko med det vad det gäller fysikalisk påverkan, Litztråd är inte heller nått mysko utan egentligen bara tillämpad ellära.
Man bör hålla isär saker som har en vetenskapligt förklarad påverkan från det som saknar vetenskapliga förklaringsmodeller för vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

En stereo för 15 000 kr säger absolut ingenting om vilken nivå på återgivning du kan nå.

Din post väcker dock lite frågor.
1. Vad händer när man bränner in en kabel ? Är det temperaturrelaterat ?
2. Vad är en krock inuti en kabel ?
3. Vad är en kabels våglängd ? Och hur tilldelas den (du skrev "får eller har").

Mvh Doof

1. Kan tänka mig tre saker,
a) Kabeln är rejält underdimensionerad för effekten, blir för varm, och det leder till ändrad karateristik när isolatorn skadas. Kabeln har blivit sen sämre ledare med andra ord.
b) Kabeln åldras och ärgas samt att isolatorn har förändrats, precis som i a) har den blivit en sämre ledare.
c) Rent psykologisk effekt.

2. I fiber kan jag tänka mig att reflektion vid övergångar kan ge viss effekt av signalkrockar. Annars uppstår väl en signalkrock i kopparkablar främst om man delar ledare på flera enheter utan korrekt synkronisering. Men är väl inget som ska ske i en envägsledare med en sändare som ett högtalarsystem.

3. Mellan förstärkare och högtalare är det ju några skarvar med olika materialövergångar så det är väl rimligt att frekvenssvaret kan se lite olika ut beroende på hur det är kopplat. Dock borde inte kabeln i sig påverka nämnvärt, givet att man inte byggt in någon form av filter i själva kabeln eller att kabeln är defekt. Denna karakteristisk kan klart ändras med att kabeln åldras och ärgas. Skulle det finnas skillnader här mellan dyrkabeln och biltemakabeln hade man antagligen bara kunnat konstruera ett ganska enkelt filter till biltemakabeln så hade man kunnat få ut identiska signaler ur båda systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som en vanlig kontakt för det är väl denna du menar
http://www.vandenhul.com/static/image/1302/153/diyconn.jpg
så den funkar nog förutsatt att du har passande kabeldimension så den passar där.

Yes. Annars är det nog bara DALI och Audioquest jag kan få tag i ifall jag inte vill beställa från China. Så dåligt utbud här där jag bor.

Skickades från m.sweclockers.com