AMD Radeon RX Vegas lanseringsschema hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vegas lanseringsschema hittar ut på webben

Senare under månaden väntas AMD lansera AMD Radeon RX Vega för spel. Inför detta hittar nu lanseringsschemat för den nya modellen ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset blir ju helt avgörande här, finns det nån indikation på pris ute att gå efter?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Administrativ avgift

Alldeles för sena ute och sen inte ens en launch med partner kort? Tyvärr AMD erat grafikkortssegment är kaput.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen dröja till september - oktober innan man får tag på det kort

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de inte stressar. Alla har ju redan dömt ut dem så vad har de att förlora liksom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla har ju redan dömt ut dem så vad har de att förlora liksom?

Nu ska vi inte överdriva.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra att de inte stressar. Alla har ju redan dömt ut dem så vad har de att förlora liksom?

Antal sålda kort? Lansering närmare nästa generation? Missnöjda investerare?

Det är klart dom påverkas av detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Alldeles för sena ute och sen inte ens en launch med partner kort? Tyvärr AMD erat grafikkortssegment är kaput.

Menar du grafikkorten som är sålda överallt?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Menar du grafikkorten som är sålda överallt?

På de lagerförda enheterna dom skulle haft i alla fall?

Man ska nog inte se så optimistiskt på hur mycket mining-delen har påverkat AMD nu inför kvartalsrapporten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Priset är helt avgörande för om detta ska lyckas.. svenska amd priserna är oftast katastrof.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte att RX Vega skulle prestera 10-15% bättre är 1080 och önskade/hoppades på ett pris motsvarande 10% mer än ett 1070.

Ett 1080Ti kostar 60% av ett Titan XP.
Ett Vega FE kostar 1000USD.
Kan man gissa att ett RX Vega kommer att kosta 60% av ett Vega FE, 600USD?

Jag tror att det är för mycket, det behöver nog gå ner till 500-550USD, beroende på modell.

Och just det ja, både RX Vega och Vega FE kommer att sälja som kall öl en varm sommardag.
Till miners...

Permalänk
Medlem

kanske blir något nytt kort i höst man få se vad de erbjuder.
Förhoppningarna är att de ger bra kunkorans och bra pris prestanda mot Nvidia.

Nej såhär får jag inte tänka måste klaga på nåt!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hjälpsam

Var lite rädd för att det skulle komma senare är slutet av Juli.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av andra94:

Alldeles för sena ute och sen inte ens en launch med partner kort? Tyvärr AMD erat grafikkortssegment är kaput.

För sena? Vad spelar det för roll om man till höst ska köpa ett kort och Vega passar en prestandamässigt, om det kom igår eller för ett år sen?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

För sena? Vad spelar det för roll om man till höst ska köpa ett kort och Vega passar en prestandamässigt, om det kom igår eller för ett år sen?

Exakt. Bara för att Volta är på G så betyder det inte att Vega är skit.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Får hoppas att AMD gör en repris i stil med Threadripper-surprisen något senare också. Titan Xp uppfyller inte mina krav, behöver något rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Alldeles för sena ute och sen inte ens en launch med partner kort? Tyvärr AMD erat grafikkortssegment är kaput.

nVidias refresh verkar vara planerat till slutet av nästa sommar, nästan ett halvår för sent än vad som verkar vara okej för dig. Eftersom det är NVidia så ser du säkert mellan fingrarna.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra att de inte stressar. Alla har ju redan dömt ut dem så vad har de att förlora liksom?

Meeeen ändå, rätt segt och betyder enligt mig att de pressar allt de kan ur kortet och blir nog inte en jäkel på överklock om man säger så...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Titan Xp uppfyller inte mina krav, behöver något rejält.

Alltså.. just stop. Fixa fler kort eller kör typ Fury X i quad XF om du "behöver mer". och är det inte gaming de gäller så varför ens titta på gaming kort?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tråkigt rykte om det stämmer. Det ska bli intressant att se prissättningen när korten äntligen hittar ut.

Permalänk
Medlem

Det positiva för AMD är att de lär få sålt allt till miners. Vega som gamingkort däremot känns ganska dött. GTX 1080 har varit ute för länge.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså.. just stop. Fixa fler kort eller kör typ Fury X i quad XF om du "behöver mer". och är det inte gaming de gäller så varför ens titta på gaming kort?

Får man inte drömma lite? Jodå, handlar absolut om gaming. Och SLi/Crossfire skalar förfärligt i alla spel jag gillar...

Dessutom sa dom ju "Poor volta". Då får man ju börja med att totalkrossa alla Pascal...

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Zargoz:

Menar du grafikkorten som är sålda överallt?

Hur många enheter släpptes på marknaden? Om det var 5000 vore det bra märkligt om de inte sålde slut...

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan man gissa att ett RX Vega kommer att kosta 60% av ett Vega FE, 600USD?

Jag tror att det är för mycket, det behöver nog gå ner till 500-550USD, beroende på modell.

Vega kan få det svårt om prestandan bara är marginellt bättre än 1080, men strömförbrukningen högre än ett titan xp. R9 290/390-serien var bra törstig, men vega verkar etter värre. Såg en graf någonstans där en frontier edition sörplade i sig 400W under en kort period... Tämligen brutalt, typ.

Sedan sådana saker som taskig och ojämn frame latency och dålig VR-prestanda, men den senare iallafall spelar ju gummiboll om man inte pryttlar med VR.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Får man inte drömma lite? Jodå, handlar absolut om gaming. Och SLi/Crossfire skalar förfärligt i alla spel jag gillar...

Dessutom sa dom ju "Poor volta". Då får man ju börja med att totalkrossa alla Pascal...

Det såg ut att börja gå bra för AMD, men GPU sidan kommer fortfarande bakom. Jag trodde Vega skulle var ute långt innan Q3. Och nu ser de ut som att Vega kommer gå upp emot Volta, får se ifall ens 1170/2070 kommer spöa de eller hur stort hoppet blir för Nvidia, tror inte de känner att AMD andas i nacken på dom, på samma sätt som Intel gör.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med i AMDs schema, vad har dom på gång efter Vega?
Når Vega upp till 1080 och inte mer så blir det priset som avgör flopp eller ej.
Nästa generation kommer inte ses lika förlåtande av konsument.
Inte om dom inte gör klart och tydligt att dom inte kan nå upp till Nvidia och lägger sig på mellansegment+ och håller priset därefter.

Det är nog med all jävla Hype. Tala klarspråk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte hängt med i AMDs schema, vad har dom på gång efter Vega?
Når Vega upp till 1080 och inte mer så blir det priset som avgör flopp eller ej.
Nästa generation kommer inte ses lika förlåtande av konsument.
Inte om dom inte gör klart och tydligt att dom inte kan nå upp till Nvidia och lägger sig på mellansegment+ och håller priset därefter.

Det är nog med all jävla Hype. Tala klarspråk.

Navi ska väl komma efter Vega, hoppas på bättre lycka då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det såg ut att börja gå bra för AMD, men GPU sidan kommer fortfarande bakom. Jag trodde Vega skulle var ute långt innan Q3. Och nu ser de ut som att Vega kommer gå upp emot Volta, får se ifall ens 1170/2070 kommer spöa de eller hur stort hoppet blir för Nvidia, tror inte de känner att AMD andas i nacken på dom, på samma sätt som Intel gör.

Jo jag vet, är som sagt mest drömmar från min sida och räknar inte direkt iskallt med att det kommer bli på det viset. Men det skulle vara väldigt trevligt. Betalar gärna 10 000kr+ för ett riktigt monster till kort om det så skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antal sålda kort? Lansering närmare nästa generation? Missnöjda investerare?

Det är klart dom påverkas av detta.

Alternativet är att de lanserar det "i tid" med dåliga drivrutiner, blir sågat i pressen och hånat på forum och utdömt av allmänheten under hela dess livstid även om drivrutinerna ordnas efterhand.

Skrivet av s0sdaf:

Får man inte drömma lite? Jodå, handlar absolut om gaming. Och SLi/Crossfire skalar förfärligt i alla spel jag gillar...

Dessutom sa dom ju "Poor volta". Då får man ju börja med att totalkrossa alla Pascal...

Det betydde nog ingenting, mest en dold lustig pik.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte hängt med i AMDs schema, vad har dom på gång efter Vega?
Når Vega upp till 1080 och inte mer så blir det priset som avgör flopp eller ej.
Nästa generation kommer inte ses lika förlåtande av konsument.
Inte om dom inte gör klart och tydligt att dom inte kan nå upp till Nvidia och lägger sig på mellansegment+ och håller priset därefter.

Det är nog med all jävla Hype. Tala klarspråk.

Vega ska fortsätta nästa år, men då täcka in hela toppsegmentet, åtminstone om man får tro AMD:s senaste presentation. Därefter kommer Navi.

Lite kass kvalitet, men i alla fall

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Alternativet är att de lanserar det "i tid" med dåliga drivrutiner, blir sågat i pressen och hånat på forum och utdömt av allmänheten under hela dess livstid även om drivrutinerna ordnas efterhand.

Jag har en farhåga över att det kommer bli så ändå...

Med tanke på hur mycket som "ska" vara avstängt i Vega FE så är ju drivrutinerna redan dåliga.

Det lär ju även bli sågat i pressen och på forum sålänge det inte når upp till 1080 Ti och Titan Xp som vanligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Får hoppas att AMD gör en repris i stil med Threadripper-surprisen något senare också. Titan Xp uppfyller inte mina krav, behöver något rejält.

Jo, det vore fint det. Samma här. Hoppas kan man.

Visa signatur

5950X, 3090