Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

Här är en bild på mina saker, billigt i jämförelse med mycket annat här men låter riktigt bra:
- AudioEngine 5+
- AudioEngine S8 (sub)
- DragonFly DAC
- Auralex ljudabsorbenter
- Roon TIDAL som ljudspelare och streamer

Allt som allt kostar det ca 10.000, och otrolig bra ljud i förhållande till sitt pris.
http://xtremeroute.com/my setup1.jpg

Första jag ser med kör audioengine Sub och monitor :). Haft mina i sex år eller så, t.o.m producerat en del "musik" så du kan testa om det låter bra på din setup
https://soundcloud.com/makron-melodies/melonator-it-begins-po...
https://soundcloud.com/makron-melodies/funky-funky-polish

A5 saknar lite storlek, och subben går djupt men är fladdrig.

Så köpte jag Addon T20 till tvn och de har lika djup bas som subben, med undantag för volym.

Nu kör jag Audioengine A5 + S8 sub och Altec lansing ADA 995 (dell) som 5.1 system. Subbarna blir helt brutala i kombination. Fick ett jäkla tryck i övre basregistret som audioengine sub ensam saknar, jävligt roligt

Behöver uppgradera audioengine a5 till nåt större. Har vart riktigt nöjd med dom, de spelar mycket bra i mindre rum

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Behöver uppgradera audioengine a5 till nåt större. Har vart riktigt nöjd med dom, de spelar mycket bra i mindre rum

Jag har redan uppgraderat mina, fick tag i ett par Dynaudio Excite X14A för 10k som jag kör med, i kombination med min S8 sub (ställt delningsfiltret på Dynaudio högtalarna till 60 hz). DOm går att kör utan sub också, men jag gillar värmen som en sub ger.

Det blev en rejäl uppgradering, både pris och ljudmässigt

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en gammal National Panasonic SG 3090L + Epicure Microtower M75 i veckan som var via en auktion på PS Auktion men denna anläggning åkte jag och hämtade personligen. Säljaren sade att stärkaren, radion, skivspelaren liksom högtalarna funkade. Kassettbandaren hade han inte testat. Ska bara ha den ute i garaget när jag mekar med bilen eller hojen.

Eftersom jag bara gav 350 kronor för alltihop så är det ingen större förlust om den inte funkar. Den är bara vacker som den är.

Permalänk
Medlem

Har byggt dessa stativare i mitt kök sedan drygt en månad tillbaka. Känns så otroligt skönt att vara färdig nu. Nu är jag inte helt nykter utan påverkad (i dubbel bemärkelse) av all möda som lagts in i dessa burkar, men det låter rackarns fint.

Det är dock inte min egen design, för mer info får ni kika här: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950

Permalänk
Medlem

@Olegh: Kul och se fukdist! Hur funkar roy i basreflex ? Måste bli en lång port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

@Olegh: Kul och se fukdist! Hur funkar roy i basreflex ? Måste bli en lång port.

Jag skulle vilja säga "bra", men det är nåt som inte riktigt klickar. Just nu och sedan en tid tillbaka så är de faktiskt inte inkopplade och jag klarar mig bra utan dom. Avstämda till strax under 16 Hz med 86 cm port och ~110 liter låda. Finns lite mer bilder här. Funderar på att skaffa en Najda och byta ut min miniDSP som har skött delningen.

Permalänk
Medlem

Sansui 1000X 1970

En av mina Sansuis som låter mycket varmt och detaljerat. Fin byggkvalité.
Driver ett par Olle Mirsch

Permalänk
Medlem

@Olegh: Väldigt snygga lådor iaf, proportionerna kändes väldigt rätt !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

@Svensktiger: Tack! Tycker också apogee var riktigt trevliga speciellt scintilla.

kärringens morbror har ett par apogee scintilla.
hoppas på ett arv om några år

Permalänk
Medlem

@Olegh: Själv tycker jag ju att Junior faktiskt har ett väldigt tilltalande utseende, de ser så städade och harmoniska ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nyligen införskaffade Sennheiser HD 800 med Bottlehead Crack

Permalänk
Medlem

@Misery9: Snyggt! Hur låter det?

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Har byggt dessa stativare i mitt kök sedan drygt en månad tillbaka. Känns så otroligt skönt att vara färdig nu. Nu är jag inte helt nykter utan påverkad (i dubbel bemärkelse) av all möda som lagts in i dessa burkar, men det låter rackarns fint.

Det är dock inte min egen design, för mer info får ni kika här: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950

http://i.imgur.com/z3Ffs8O.jpg

http://i.imgur.com/uJauJYK.jpg

Snyggt jobbat! Det är inte så att du vill bli av med dina Guru Junior jag ser på mattan brevid nu när du har dessa nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtlasPatlas:

Snyggt jobbat! Det är inte så att du vill bli av med dina Guru Junior jag ser på mattan brevid nu när du har dessa nya?

Tack! Njaeee, det är inget jag har planerat. Om jag kommer på andra tankar så ska jag försöka komma ihåg att hojta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

kärringens morbror har ett par apogee scintilla.
hoppas på ett arv om några år

De jag hade:

Mycket trevliga !
Tyvärr så lider alla Apogee förr eller senare av bandprassel från basen.
Går att fixa, men är både svårt och dyrt.

Suktar ändå efter ett par Diva när jag nån gång får ett tillräckligt stort rum igen !

Alla borde få uppleva den bas som ett par fullregisters bandhögtalare mäktar med !
Finns ingenting som är så fantastiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla borde få uppleva den bas som ett par fullregisters bandhögtalare mäktar med !
Finns ingenting som är så fantastiskt

Kan flika in att Apogeer har första ordningens filter.
Och dipolens -3dB/oktav tapp i basen och en baselement area som motsvarar 6 st vanliga 12" per högtalare (ungefär) så får man en bas som ingenting annat matchar.

Ofta kan man både höra och känna t.ex. lastbilar som passerar inspelningslokalen, eller att nån i inspelningen trampar takten med en fot =).
Vissa studios har inte alls koll på vad som släpps igenom under 20Hz

Permalänk
Avstängd

Elektrostathögtalare.

@Svensktiger:
Jag har lite ångest, för att jag valde att köpa mina ATC 40 istället för ett par Martin Logan, som jag alltid trånat efter sedan jag lyssnat på ett par i Örebro, för länge sedan.
Men var ner på hifi mässan i Göteborg och fich lyssna på deras topp of the line.
Fick intrycket att dom var vassa i ljudet, därför valde jag ATC istället.

Men, ljudbilden man får med ett par elektrostater är???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

@Svensktiger:
Jag har lite ångest, för att jag valde att köpa mina ATC 40 istället för ett par Martin Logan, som jag alltid trånat efter sedan jag lyssnat på ett par i Örebro, för länge sedan.
Men var ner på hifi mässan i Göteborg och fich lyssna på deras topp of the line.
Fick intrycket att dom var vassa i ljudet, därför valde jag ATC istället.

Men, ljudbilden man får med ett par elektrostater är???

Elektrostater är trevliga, men det är inga bandhögtalare
Å andra sidan är de flesta elektrostater lättare att möblera med, framförallt ML som ju böjer sina membran för att skapa bättre framåtspridning och därmed även gör dom mindre kinkiga med hur det ser ut bakom dom.
Böjningen är ju i princip nödvändig då det stora membranet tar hand om allt över basen, och diskant är ju som bekant besvärligt att få bra spridning på.

Permalänk
Medlem

Min anläggning:

Bygger helt på en Yamaha RX-V1800 förstärkare och ett Infinity Cascade-system 5.1 (nerlagt). Till förstärkaren är en HTPC, en digitalbox, en LG Blu-Ray spelare (som knappast används), en 60" LG Plasma, en Wii U och en Nintendo Switch inkopplat.

Inga nya grejor precis (med undantaget Nintendo Switch) men jäklar vad det låter bra och jag får ångest när jag tänker på att byta ut min plasma mot modernare grejor som OLED. Mina katter börjar också visa ett inte helt önskvärt beteende visavi mina högtalare så det kanske behöver köpas nytt så småningom.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Vart är magneten?

@Delerium: Magneten driver det hela. Här den är nästan lika stor som elementet? http://atcloudspeakers.co.uk/
Men, man kan väl i grunden kalla dom för studiohögtalare.

http://atcloudspeakers.co.uk/about-atc-pro/company-profile-pr...
Bara för att ingen vet vilka ATC är så ska jag lägga in en länk här, vilka grupper som använder dom åxo.
http://atcloudspeakers.co.uk/client-list-pro/

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=%2feS1d...

Länk
Permalänk
Avstängd

Sexigt!

@Freezer7Pro: Fan va snyggt!
När jag va yngre lånade jag hem En Luxman. Det där är inget skit ska du veta. Bra grejer.
Själv har jag bara volymratt, välja mellan källor ratt.
Inte spännande alls! Jag kan inte ställa på basen, eller diskanten. Inte vrida höger eller till vänster i stereo.
Ingen powerbass eller superdiskant.
Har bara volymen jag kan justera.

Permalänk
Medlem

Har byggt vidare på på den gamla altec lansing subben och køpt NAD 325BEE 2x50W @8 ohm.
Fick ett par gratis QLN 604 med 6.5" element, 22 år gamla. Hade tur då en annan redan skulle hæmta høgtalarna, men så fick de motorstopp... 0kr och de spelar helt otroligt. Får tryck i brøstet och de lirar riktigt skønt ner till 30hz. Just nu har jag lånat rotel slutsteg men C325bee håller næstan lika bra.

Køpte NAD C310 samt B&w V204. De kørs med Dell (altec) midwoofer 2x.6.5" och audioengin s8" som inte ær på bild. v204 spelar vældigt øppet och varmt, avslappnat ljud och det ær inte brist på bas heller med 2x6.5". Funkar bra till nærfælt också. Med subwoofers spelar det något grønjævligt høgt, ganska roligt :).

QLN 604 + NAD 325BEE

element (nu ær de som ny)

B&W v204 + nad c310 + dell altec lansing sub + audioengine s8 (inte på bild)

B&W V204 element

Permalänk
Medlem

Efter en del lyssnande kan jag konstatera att B&W v204 är sjukt bra. De fyller ut de flesta rum med behagligt ljud. QLN 604 spelar högre ner till 30hz och har mer tryck, och spelar riktigt musikaliskt. De sparkar lite i bröstet till och med. Men v204 kan reproducera toner på 10hz efter vad jag testat, om det är mer hjälp av rumsfrekvens vet jag inte men det är imponerande och ingen av de andra högtalarna fixar det tillsammans.

Permalänk
Medlem

Målat om vardagsrummet och fått upp lite gardiner. Inväntar nya akustikpaneler från Sounds of Science innan jag lägger ut lite fler och bättre bilder

Kommer även lite akustikmätningar framöver, med och utan absorbenter/Audyssey.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Sådär äntligen investerat i lite ordentligt ljud.

Elac Elac Uni-Fi FS U5
Hegel H160
Rel T7

Riktigt nöjd och låter fantastiskt. Gillar Elac högtalarna starkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nrj:

Sådär äntligen investerat i lite ordentligt ljud.

Elac Elac Uni-Fi FS U5
Hegel H160
Rel T7

Riktigt nöjd och låter fantastiskt. Gillar Elac högtalarna starkt!

http://forumbilder.se/G90OH/img-2961.JPG

Snyggt! Aldrig lyssnat på Elacs högtalare. Hur låter de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oatp1b1:

De Elac högtalare jag har lyssnat på tycker jag karakteriseras av tydligheten i ljudet. Detaljer lyfts fram på ett väldigt bra sätt. De flesta Elac högtalarna har banddiskant vilket jag tycker blir lite "skrikigt".
Dessa passar mig perfekt, tydlig ljudbild, mer avrundad behaglig diskant samt ordentligt tryck i basen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inväntar ett par Q-Acoustics 3050 i "Valnöt", borde dyka upp imorgon med bud. Kan nog trycka upp ett par bilder när allt väl är installerat och klart.