Guide till nätverk: Välj rätt trådlös router

Permalänk
Melding Plague

Guide till nätverk: Välj rätt trådlös router

För många är Wifi synonymt med en mystisk låda som sällan får mycket uppmärksamhet. Den första delen av "Yoshmans" guide till nätverk avhandlar tekniken och hur man väljer rätt trådlös router för hemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra guide. Men har ni några tips på vilket märke/modell man ska köpa om man inte vill ha en som är drabbad av t.ex. CherryBlossom?

Permalänk
Medlem

Fyndigt SSID Ska läsas igenom!

Permalänk
Administrativ avgift

Extrem segment bör och ska innehålla UBIQUTI prylar punkt... Annars blir det bara löljligt...

Men bra guide den uppskattas ! Även om jag inte gillar att ni inte vågar Ubiquti

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Extrem segment bör och ska innehålla UBIQUTI prylar punkt... Annars blir det bara löljligt...

+1 på den. Startade om min ER-L senaste uppdateringen jag gjorde, så har nog ett halvårs uptime på routern. Accesspunkten AC PRO har jag aldrig startat om så den ligger nog på närmare året uptime. Rätt stabila prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Har länge funderat, vad är egentligen nackdelarna med att låta 2,4GHz bandet samt 5GHz bandet inneha samma SSID?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Med Asus kan man köra emojis i SSID:et men ps4an hittar inte det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4 3K Mhz - GFX 5,7K - 1,24K Ddr

Permalänk
Medlem

Sponsrad guide, nä ni kan bättre Sweclockers. Detta var inget att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cenorida:

Har länge funderat, vad är egentligen nackdelarna med att låta 2,4GHz bandet samt 5GHz bandet inneha samma SSID?

Ska försöka förklara begrepp som BSS/ESS i nästa del så kanske det ger sig, då kommer förhoppningsvis även skillnaden mellan mesh-nätverk och två ihopkopplade routers med samma SSID/säkerhetsparameters klarna.

Just 2,4 GHz och 5 GHz vill man normalt sett separera då 5 GHz i praktiken har väsentligt mycket högre kapacitet, det även om "maximal länkhastighet" är densamma (väsentligt mycket mindre störningar på 5 GHz normalt sett). D.v.s. du som nätverksadministratör vill nog säkerställa att de enheter med högst krav på bandbredd verkligen använder 5 GHz.

Den stora fördelen med 2,4 GHz är bättre räckvidd. Sedan är det enda alternativet för lite äldre enheter och vissa IoT-prylar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hade också velat ha en hastighetsguide för folk som inte är så insatta, tex 100/10 anslutning kräver dessa routrar, en 1000/1000 lina så är det dessa routrar man ska titta på osv.
Sen extrem saken ska innehålla dedikerade brandväggar samt dedikerade AP m.m. Extremt är ju extremt

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lilljulle:

Hade också velat ha en hastighetsguide för folk som inte är så insatta, tex 100/10 anslutning kräver dessa routrar, en 1000/1000 lina så är det dessa routrar man ska titta på osv.
Sen extrem saken ska innehålla dedikerade brandväggar samt dedikerade AP m.m. Extremt är ju extremt

Lite så är ändå tanken här. Nämner att standardmodellerna instegsmodellerna duger alldeles utmärkt för 100/10 då man över 5 GHz i praktiken får ~400 Mbit/s om signalen är riktigt god.

De dyrare riktigt snabba modellerna är egentlige bara vettig för de med kanske 250 Mbit/s och snabbare samt de som vill ha riktigt bra bandbredd mot sin NAS över WiFi. Det kräver också lite klienter som idag är rätt ovanliga, d.v.s. de med högre än 2x2 SU-MIMO.

Edit: standardmodellerna når faktiskt ~600 Mbit/s i faktiskt hastighet med den indelning jag gjorde här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: håller inte med, mycket bättre att köra samma ssid fast ha flera, så snabba klienter använder tex ssid 1 skrivare ssid 2 streaming ssid 3 varför kanske du undrar? enkelt låt enheten skifta band vi roaming när avståndet ökar, samt gå över till 5ghz när det minskar. Att försöka göra samma sak med ssid i stället för band fungerar piss dåligt och pajar hela roaming funktionen.

Ps: Förhelvete Sweclockers, ni måste gillat att få den lång upp i baken av en flinade Asus.
fast det är som man säger, alla är horror det handlar bara om olika prissättning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av aragon:

Ps: Förhelvete Sweclockers, ni måste gillat att få den lång upp i baken av en flinade Asus.
fast det är som man säger, alla är horror det handlar bara om olika prissättning.

Kom igen, som gammal ärevördig medlem kan du väl ge lite konstruktiv kritik åtminstone. Skapa en tråd i Feedback-forumet eller skicka PM till mig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
SpelClockers

I teorin så fungerar det med samma SSID för 2.4Ghz och 5Ghz bandet. Dock är alla enheter inte kapabla själv att välja mellan banden, eller att mjukvaran i konsumentroutern inte förstår när den ska flytta enheten för en högre kapacitet.

Dock kanske det skulle vara värt att nämna att 2.4Ghz nätet är begränsat att hantera MAX 24 anslutningar i samma (WIFI Bubbla) utan externa störningar.

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Lite så är ändå tanken här. Nämner att standardmodellerna instegsmodellerna duger alldeles utmärkt för 100/10 då man över 5 GHz i praktiken får ~400 Mbit/s om signalen är riktigt god.

De dyrare riktigt snabba modellerna är egentlige bara vettig för de med kanske 250 Mbit/s och snabbare samt de som vill ha riktigt bra bandbredd mot sin NAS över WiFi. Det kräver också lite klienter som idag är rätt ovanliga, d.v.s. de med högre än 2x2 SU-MIMO.

Edit: standardmodellerna når faktiskt ~600 Mbit/s i faktiskt hastighet med den indelning jag gjorde här.

Nu utgick dom förmodligen ifrån sina egna tester vilket kanske inte är helt ifrån korrekta. Hade velat se ett riktigt test där dom testar througput WAN/lan med olika antal klienter och sedan satt upp det i olika kategorier. Sen förstås en kategori Extreme med didikerad hårdvara / lösningar. Ett mer utförligt test med gärna en guide för noviser. Typ en stapel, denna hastighet med så många anslutna , köp denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk

Jag kanske missade det men är inte de oftast viktigaste frågorna de som rör
- hur många klienter kommer samtidigt behöva nyttja nätet,
- till vad (chatt o surf eller 4K youtube etc) samt
- hur länge i genomsnitt verkar tillverkarens uppdateringar för firmware komma och hur snabbt kommer de ut efter sårbarheter upptäckts?
- robust mjukvara som andra är inne på ovan väger så mycket tyngre för den kanske mest essentiella IT produkten svenska hem har idag. Klienter i all ära men en gateway är ju i många avseenden en server och ska ha som 1,2 & 3 prioritet att ge service.

Att stirra sig blind på siffrorna (teoretiska och best case) är ju precis vad tillverkarna vill, artikeln är för naiv och okritisk kring denna marknad i min mening.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eastpaker:

Med Asus kan man köra emojis i SSID:et men ps4an hittar inte det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Gud vad tråkigt.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk

Då artikeln (av naturliga skäl) innehåller rätt mycket ASUS tycker jag det helt klart är på sin plats att nämna Merlins firmware.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Snusfri

Intressant, dock så kör jag själv med pfsense på en Pentium G645 med 4GB ram, från den till en Netgear switch som kör trådat till NAS, WS, Filserver bla och Wifi via en RT-N56U i AP-mode som är inkopplad i switchen och ger internet till laptop, padda och nalle.

Fungerar kanon på min 1000/1000 lina.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning och välgjord guide! Gillar att Sweclockers börjat satsa på guider för nybörjare men också på lite mer avancerad nivå

OT: Ni som klagar på att det är i samarbete med ASUS, är syftet att bara vara 100% negativa pga ett samarbete med ett företag? Finns inget vettigt argument till det heller. Får extrema trollvarningar, antingen det eller så borde ni skämmas. Hade förstått om det var smygreklam eller aggressiv marknadsföring (t.ex. "routern klarar 100/100 och blablabla... och därför bör ni köpa den. KÖP DEN NU HOS X!!!" eller "den är så mycket bättre än alla andra routrar, köp bara routrar från ASUS" eller något liknande).

Permalänk
Medlem

Helt ok guide, med lagom tekniskt djup.... Lagom mängd Asus-reklam....

Jag som själv kör ubiquity ER-L och AC PRO undrar ju varför man skulle köpa "allt-i-ett" för 4-5 tusen... Hade gärna velat se den jämförelsen i ett test...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Trevlig läsning och välgjord guide! Gillar att Sweclockers börjat satsa på guider för nybörjare men också på lite mer avancerad nivå

OT: Ni som klagar på att det är i samarbete med ASUS, är syftet att bara vara 100% negativa pga ett samarbete med ett företag? Finns inget vettigt argument till det heller. Får extrema trollvarningar, antingen det eller så borde ni skämmas. Hade förstått om det var smygreklam eller aggressiv marknadsföring (t.ex. "routern klarar 100/100 och blablabla... och därför bör ni köpa den. KÖP DEN NU HOS X!!!" eller "den är så mycket bättre än alla andra routrar, köp bara routrar från ASUS" eller något liknande).

Guiden överlag är väldigt bra skriven, kanon för amatörer som inte är insatta i nätverk.. Anledningen till den hårda kritiken (gissar jag, iallafall från mitt håll) är baserad på att ASUS nätverks hårdvara är skit rakt igenom

Detta gäller inte specifikt ASUS utan 99% av alla tillverkare som väljer att integrera varenda nätverkssegment i en liten låda för 500-2000:-~ (TP-Link, ASUS, Netgear, Linksys, Zyxel m.fl.)

Ta rymdskeppet i 11. Extremklass till exempel, 8st externa antenner. Till vilken nytta? Jag kan garantera att en Ruckus/UniFi/Aruba puck med intern antenn fungerar avsevärt mycket bättre..

Det händer minst en gång i månaden att en ny kund hör av sig med ostabilt nätverk, när man sedan kommer dit så står det en billig plastlåda varm till tusen och krånglar på alla möjliga sätt..

Är man beredd att lägga en liten slant (2500:-~ ish) så BÖR man åtminstone separera Wi-Fi:t från routern till en accesspunkt. Ubiquiti är det företag som har gjort detta möjligt i större utsträckning senaste åren tack vare riktigt kompetent nätverksutrustning till humana priser utan en massa lullull funktioner..

Permalänk
Medlem

Kör själv en Cisco-router och en Asus EA-AC87 för 5 GHz Wi-Fi. Tycker den fungerar stabilt och har aldrig behövt starta om den. Får ca. 70-80 MB/s när jag tankar saker över Wi-Fi mot min NAS som är inkopplad trådat, och ca. 2ms när jag pingar andra enheter på nätverket.

Den stora skillnaden mellan Asus "rymdskepp" och professionell Wi-Fi utrustning är när man har många enheter anslutna. På jobbet kan det sitta 20 laptops mot varje Ruckus accesspunkt. Skulle jag försöka med något liknande här hemma skulle nog Asus-plastlådan smälta och rinna ner till grannen...
Men det är heller inte något som behövs för en vanlig hemanvändare. Här rör det sig om en Xbox, ett par mobiler/surfplattor som kör Youtube/Spotify, och max 3 datorer, som sällan maxar anslutningen samtidigt. Så det vore bara slöseri med pengar att köpa något anpassat för 20-30 enheter. Det kan t.o.m. vara så att en sådan lösning presterar sämre då de inte är optimerade för att ge maximal throughput till en enhet, utan att kunna hantera många enheter.

Ta förresten gärna upp Wi-Fi nätverkskort också. Märker enorm skillnad på mitt PCE-AC68 som sitter i den stationära och det inbyggda i jobbdatorn t.ex. trots att båda är 802.11ac.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Dimestam: Oavsett hur känslig man är för ordvalen blir slutsatsen den samma.
Efter läst igenom "guiden"ser jag att ni åtminstone upp fler märken.
Sedan bör ni tagit upp alla nackdelarna med en allt i ett router vs en riktig router med ap
att skriva "prestanda"/ "extremeklass" eller liknade på denna typ av produkt lurar en ovetande svensson att det är ett bra köp när det i själva verket är överprisade leksaker.

Modifierad efter läst "guiden mer ingående.
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Verkar vara ännu en bra guide ifrån SweC. Nu vill jag inte förstöra glädjen men har ni mätt strålning ifrån dessa routers också? Kunde inte finna ett ord om detta vid ett snabbt öga. Nu öppnar jag väl upp för "foliehatts" blablabla, men det bjuder jag på. Behöver hur som helst ingen trådlös router för jag kör fortfarande trådat nätverk och tänker fortsätta med det. Stängt av allt vad trådlöst heter på routern samt datorn. Inga som helst problem med hastighet, räckvidd och framför allt stabilt är det. Säkrare också för den delen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Kör själv pfsense på hyper v , exchange m.m. Kommer migrera till ubiquiti unify då jag redan har en accespunkt från dom. Kan bara säga att that is the shit 😀
Exchange kommer att stanna kvar för jag har inte hittat något likvärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Medlem

Varför ens visa bild på Asus. Allt är en jäkla lång reklam meddelande från Asus. Nä tiden är förbi då ni kändes seriösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem

Även om man kan tycka ni bör kunna hålla er från sponsrade guider som detta så finns det ett tydligt behov av denna typ av guider. Tyvärr så kommer guiden inte att bli spridd på det vis man kanske skulle önska. (Mina grannar t ex vet inte ens att Sweclockers finns...)

Sen till det som är min kritik i detta:
1. De flesta läsare på Sweclockers är nog mer insatta än de flesta vad gäller det mesta inom IT-världen så denna guide blir alltså lite för basic för era läsare (därav att folk retar sig på att ASUS sponsrar istället för att läsa och återkomma med krav)
2. Det som är intressant för mig är kanske inte så mkt hur snabbt det trådlösa är för till syvende och sist är det ändå routers totala throughput som kommer sätta gränsen (något som jag själv upplever med min dyra TP-link som jag kört ett tag). När flera enheter ansluter sig och nyttjar trådlöst så snabbt de kan så spelar det ingen roll om 5GHz-bandet kör 800Mbit eller 2300Mbit om det samtidigt körs 300Mbit på 2.4 GHz-bandet och varför inte även tre enheter anslutna via GigaEthernet.... Min router går på knäna och det märks.

Detta är något som andra kommenterat men det behöver förtydligas:
Ett hemma nätverk behöver byggas på samma sätt som ett företagsnät för att kunna supporta en familj med tillförlitligt nät.
* Jag tänker en switch med hög throughput (hur många Mbit den klarar att leverera inte per port utan i bakplanet).
* Separera det trådlösa genom accesspunkter som t ex Unify-enheter (dessa är autonoma och man måste inte köra en dedikerad server för hanteringen).

Jag ser fram emot en mer djuplodande fortsättning på guiden och jag ser gärna att ni faktiskt tar åt er av den kritik som framförs av några här som är mer konstruktiva än "vilken skitdålig sponsrad guide".

Fortsätt jobba på att göra ert jobb bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Guiden överlag är väldigt bra skriven, kanon för amatörer som inte är insatta i nätverk.. Anledningen till den hårda kritiken (gissar jag, iallafall från mitt håll) är baserad på att ASUS nätverks hårdvara är skit rakt igenom

Detta gäller inte specifikt ASUS utan 99% av alla tillverkare som väljer att integrera varenda nätverkssegment i en liten låda för 500-2000:-~ (TP-Link, ASUS, Netgear, Linksys, Zyxel m.fl.)

Ta rymdskeppet i 11. Extremklass till exempel, 8st externa antenner. Till vilken nytta? Jag kan garantera att en Ruckus/UniFi/Aruba puck med intern antenn fungerar avsevärt mycket bättre..

Det händer minst en gång i månaden att en ny kund hör av sig med ostabilt nätverk, när man sedan kommer dit så står det en billig plastlåda varm till tusen och krånglar på alla möjliga sätt..

Är man beredd att lägga en liten slant (2500:-~ ish) så BÖR man åtminstone separera Wi-Fi:t från routern till en accesspunkt. Ubiquiti är det företag som har gjort detta möjligt i större utsträckning senaste åren tack vare riktigt kompetent nätverksutrustning till humana priser utan en massa lullull funktioner..

Ja precis, men vi får tänka på att 90% av produkterna är riktade till vanliga konsumenter, den stora massan d.v.s. Men i guiden har dom i sitt samarbete mötts halvvägs ju. ASUS har erbjudit sig sina routrar, skitvara eller icke-skitvara, och därefter har OP kunnat göra en guide med deras routrar som exempel. Guiden har ju undvikit att lyfta upp funktioner som är specialsydda för ASUS och promotar inte dessa mer än att man konstaterar exempelvis "i extremklassen hittar vi funktionerna X/Y/Z" o.s.v. Jag ser endast routrarna som ett verktyg till att förklara begrepp/protokoll/metoder/osv inom området Nätverk. De används som ett praktiskt/verkligt exempel att förklara saker med. Syftet med en Guide är ju att förklara ett ämne på ett pedagogiskt sätt. Och därför förstår jag inte varför folk lägger värdering i om det är skit-routrar eller bra grejer från ASUS? Jag personligen lägger 0 värdering i komponenterna. Jag ser det mer som Router 1, Router 2, Router 3 o.s.v., sedan att det är från ASUS eller från Netgear tänker jag inte alls på. När jag läser guiden är jag mer ute efter att lära mig om vad för TYP av trådlös router jag bör välja till mitt nätverk samt få nya generella kunskaper inom området. Jag tror man får skilja på att Guiden förklarar VAD som ingår/finns inom ett nätverk, inte HUR BRA produkterna i nätverket är. Det lämpar sig mer till Tester kanske.

Rätta mig gärna om jag är fel ute. Men det är så jag resonerar

P.S.
Däremot håller jag med dig angående marknadsföring av Extremklass från ASUS produkter. Att trycka in hundraelva antenner för att det ser "mäktigt/coolt" ut när de i själva verket är värdelösa är bara sorgligt, men tyvärr inte ovanligt i dagens elektronikbransch. Detta händer i nästan all elektronik. Något görs antingen större, fler, lyser med LED i RGB (tangentbord, hörlurar, möss etc.), unik form eller något annat som gör att produkten sticker ut men ändå är värdelös. Det är möjligt att @Yoshman fick välja vilka routrar som skulle ingå i guiden och att, enligt många i tråden, gjorde olyckligt/dåligt val. Men det hindrar inte från att förklara olika typer av routrar, vilket är guidens syfte

Jag håller även med dig om att man bör lyfta upp smidiga lösningar (t.ex. som du skriver med separation i nätverket).