Skall köpa Macbook Pro, har några frågor.

Permalänk

Skall köpa Macbook Pro, har några frågor.

Hej, har beslutat att köpa en Macbook Pro då jag tror att det är en dator som passar mina behov. Har dock några frågor då det finns flera olika på marknaden. Dessa 2 har jag kikat på.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-13-gb-...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-retina...

Vad är det egentligen för skillnad på dom förutom att den första är nyare, är det värt dom drygt 2500 kronorna att köpa den senaste modellen?

Permalänk

Nyare processor, större SSD med mera.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Om du läser de tekniska specifikationerna så ser du att det är flera saker som skiljer. CPU, RAM, SSD (128 vs 256GB), USB... etc.

Bör poängteras ut att den äldre modellen slutat tillverkas också.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Om du läser de tekniska specifikationerna så ser du att det är flera saker som skiljer. CPU, RAM, SSD (128 vs 256GB), USB... etc.

Bör poängteras ut att den äldre modellen slutat tillverkas också.

Tack för snabbt svar, känner att jag klarar mig med 128 Gig SSD, är det värt dom extra pengarna att köpa den senaste för att ha som en vanlig hemdator, för media surf, etc...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendarfredrik:

Tack för snabbt svar, känner att jag klarar mig med 128 Gig SSD, är det värt dom extra pengarna att köpa den senaste för att ha som en vanlig hemdator, för media surf, etc...?

Värt dom extra pengarna för en surfdator? Varför ens en MBP då är väll min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Värt dom extra pengarna för en surfdator? Varför ens en MBP då är väll min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill ha en snygg och stabil dator med bra byggteknik, gillar dessutom operativsystemet. Skall göra annat med datorn också, enklare bildredigering mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendarfredrik:

Vill ha en snygg och stabil dator med bra byggteknik, gillar dessutom operativsystemet. Skall göra annat med datorn också, enklare bildredigering mm.

Skulle kört på den äldre i så fall, mest för att spara pengar. Den nyare är lättare att bära runt på dock.

Visa signatur

---

Permalänk

@Dendarfredrik: Jag har en äldre Macbook Pro 17" som nyligen blev uppgraderad med SSD.
Tror min modell är runt 5-6 år gammal. Hittar du nåt som är typ 2-3 år och fixar en SSD
till den så blir det nog jätte bra!

Permalänk
Medlem

@Dendarfredrik: Säga vad man vill men du är i alla fall ärlig, inga knystade utsäkter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Skulle kört på den äldre i så fall, mest för att spara pengar. Den nyare är lättare att bära runt på dock.

Man klarar sig bra på den äldre då med andra ord? Finns det några nackdelar med att köpa en äldre mac, förutom bättre cpu,ram etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendarfredrik:

Man klarar sig bra på den äldre då med andra ord? Finns det några nackdelar med att köpa en äldre mac, förutom bättre cpu,ram etc...

Skickades från m.sweclockers.com

En äldre dator har kortare tid tills Apple exkluderar den från OS uppdateringar.
Får såklart vägas mot hur lång livslängd den förväntas att ha

Nu verkar ju nästa version (high sierra) vara generöst på just den fronten.
Modeller från 2010 (2009 i vissa fall) kommer att stödjas.
https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_High_Sierra
Men jag gissar på att HS kommer vara seeeegt på en MBP från 2010.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

En äldre dator har kortare tid tills Apple exkluderar den från OS uppdateringar.
Får såklart vägas mot hur lång livslängd den förväntas att ha

Nu verkar ju nästa version (high sierra) vara generöst på just den fronten.
Modeller från 2010 (2009 i vissa fall) kommer att stödjas.
https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_High_Sierra
Men jag gissar på att HS kommer vara seeeegt på en MBP från 2010.

Hur kommer nya HS funka på den äldre datorn jag länkade då tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendarfredrik:

Hur kommer nya HS funka på den äldre datorn jag länkade då tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Är ingen Mac person, men jag gissar på att det kommer fungera fint.
Inget av dina alternativ är ju gamla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendarfredrik:

Man klarar sig bra på den äldre då med andra ord? Finns det några nackdelar med att köpa en äldre mac, förutom bättre cpu,ram etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att komponenterna är äldre och (precis som någon annan sa) att fortsatt support för modellen försvinner tidigare; nej. Det sistnämnda är nog inget du behöver oroa dig för heller. Om jag minns rätt slutade de där säljas efter senaste WWDC (för mindre än två veckor sedan).

Kör på den du, du kommer bli toknöjd (Y)

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Förutom att komponenterna är äldre och (precis som någon annan sa) att fortsatt support för modellen försvinner tidigare; nej. Det sistnämnda är nog inget du behöver oroa dig för heller. Om jag minns rätt slutade de där säljas efter senaste WWDC (för mindre än två veckor sedan).

Kör på den du, du kommer bli toknöjd (Y)

Då kör jag på den billigare då, tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är olika tangentbord och att styrplattan på den nyare är rätt mycket större.
Personligen föredrar jag det äldre tangentbordet, men det är förstås en smaksak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Jag var i samma sits fast kollade på 256 sdd 16 ram på båda. Beslutade att ta den äldre då den presterade bättre på CPU benchmark när jag testade de i butik. Den var dock några ynka poäng sämre på ram hastighet och grafiken var ganska mycket segare. Då jag hatar dongels och insåg hur många jag skulle behöva köpa kom jag fram till följande:

Gamla modellen:
Går att själv byta sdd då det är en vanlig med sockel på moderkortet (en lång smal rackare, ingen 2.5 tum) uppgradering framöver blir enklare och går datorn sönder har man inte förlorat filerna

Snabbare CPU

Skönare tangentbord

Fler uttag

Beprövad konstruktion (då den vart med ett tag)

några tusen billigare

Magsafe laddare

Minneskortläsare

Mer servicebar även om det inte är mycket som går att göra

Mer lagom storlek på touchpad då vissa upplevt problem med den stora när man skriver och kommer åt den så musen fladdrar över hela skärmen. Detta blev bättre med en uppdatering men om man ska köra windows och linux som mig kommer problemet kvarstå.

Bättre kylning med större fläktkanaler och kylflänsar

Nya modellen:
Thunderbolt 3 i USB-C kontakt (förvirring kan uppstå då USB-C dongels inte säkert funkar)

Snabbare GPU

Lite snabbare RAM

Bättre tangentbord om man spiller på den då det är mindre utrymmer för dricka att slinka in igenom

nyare

mindre, något lättare och smalare

Bättre ljud

går att ladda via vanlig 5v laddare med usb-c även om det går skitsegt

Har säkert glömt något men den gamla modellen hade för mig fler fördelar som jag behöver för min typ av användning, därför blev det gamla modellen. Känns dock lite tråkigt att sitta med en dator för 17 500 kr som tillverkades 2015, speciellt när man ser vad man kunde fått i pc världen för de pengarna :/

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Har den äldre versionen fast med 25gb SSD till studier. Fungerar perfekt om man enbart ska skriva dokument, musik, serier och slösurfande etc. Går lite tyngre om man ska köra virtuella maskiner för tex linux och dylikt men det funkar. Definitivt en bra dator om än i det dyrare laget för den hårdvara man betalar för

Permalänk
Inaktiv

128GB lagringsutrymme, visst om man är medveten om vad det får för konsekvenser. Jag köper ingen laptop med under 500GB hårddisk inte ens till bekanta som enbart surfar, nu kanske macos ej växer som windows och då går 240GB bra. Men 120GB, ja det behöves ej mycket data innan det är fullt.
*edit*
Med konsekvenser applikationer tar plats, man har lite eget material osv, har man då en nas eller något så klarar sig de flesta fint med 240GB modellen under hela datorns livstid. 128GB, ja då har man det ständiga lagringsproblemet med att allt ej får plats.
Detta uppstod för mig på min mobil i natt, jag hade enbart köpt 16GB versionen och nu kom det en stor uppgradering, ja det var att rensa appar som jag egentligen ville ha. Så 32GB är det man bör ha på en mobil idag och samma gäller datorer fast då ännu mer hd.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 128GB SSD är i minsta laget.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Med vilken modell började Apple köra med fastlödda ej utbytningsbara SSDs?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Med vilken modell började Apple köra med fastlödda ej utbytningsbara SSDs?

late 2016 mbp

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Bara som ett litet inhopp, med tanke på att nån trodde en MBP från 2010 skulle bli skitseg med High Sierra.

Jag har en MBP 2009 med den då näst snabbaste processorn, 8GB RAM, bytte för ett år sen till en 1TB Samsung 850 EVO SSD.

Den går idag som tåget med Sierra ombord, känns minst lika snabb, ja egentligen snabbare idag än när den var ny, vilket bör vara SSD’n förtjänst.

Jag surfar och gör allt sånt vanligt på den, plus lite sansad bildredigering, kollar på film, streamat musik och film. Egentligen sällan man märker av att dem är så gammal som den är.

Ska lägga in High Sierra beta på den nu i dagarna tänkte jag.

Permalänk

Apples strategi angående Macbooken 2017: Bygg skiten så billigt,kompakt, lite utbytbara delar som möjligt och så lite portar som möjligt, sälj den så dyrt som möjligt sen för att få maximalt med vinst. Och sen när den går sönder är det bara att kasta och köpa nytt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Men jag gissar på att HS kommer vara seeeegt på en MBP från 2010.

Byter man ut hdd mot en vettig ssd så kommer det inte vara minsta segt. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Apples strategi angående Macbooken 2017: Bygg skiten så billigt,kompakt, lite utbytbara delar som möjligt och så lite portar som möjligt, sälj den så dyrt som möjligt sen för att få maximalt med vinst. Och sen när den går sönder är det bara att kasta och köpa nytt.

Är man lite inskränkt i sitt tankesätt, så blir nog tankarna åt det hållet....

https://medium.com/@ageitgey/the-new-macbook-pro-is-kind-of-g...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

För lite produkt för pengarna tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extragum:

För lite produkt för pengarna tycker jag

Japp, den är liten... men det är liksom grejen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD