Permalänk
Medlem

Vet inte om det tipsats redan, men såg detta paketet på Elkedjan
Ingen månadskostnad, många valfria tillbehör och utbyggbart.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om man kör med billiga kameror utan POE, hur billigt blir det med en elektriker som ska sätta upp
nya eluttag?

Alternativet är att använda sig av skarvsladdar eller egna hemmagjorda strömsladdar till kamerorna. Det blir inte bra. Då hamnar inte kamerorna där de borde vara.

Som jag sa tidigare så kortar det INTE 500 kr/mån att ha ett larm.
Vanliga kameror kommer INTE kunna identifiera något mer än att det är någon där och eventuellt
könet på personer. De billiga fungera OK dagtid i bra ljus. Nattetid så fungerar de inte.

Alla falsklarm kommer att sänka beredskapen.

Om du är nöjd med att se om någon är hemma och inte har något emot falsklarm,
då köper du några konsumentkameror och sätter upp dem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om man kör med billiga kameror utan POE, hur billigt blir det med en elektriker som ska sätta upp
nya eluttag?

Alternativet är att använda sig av skarvsladdar eller egna hemmagjorda strömsladdar till kamerorna. Det blir inte bra. Då hamnar inte kamerorna där de borde vara.

Som jag sa tidigare så kortar det INTE 500 kr/mån att ha ett larm.
Vanliga kameror kommer INTE kunna identifiera något mer än att det är någon där och eventuellt
könet på personer. De billiga fungera OK dagtid i bra ljus. Nattetid så fungerar de inte.

Alla falsklarm kommer att sänka beredskapen.

Om du är nöjd med att se om någon är hemma och inte har något emot falsklarm,
då köper du några konsumentkameror och sätter upp dem.

Du jobbar med larm eller?
Du är som ett jehovas vittne som knackar på dörren och vägrar ge sig..

Hemlarm kostar mycket vid inköp/installation, sen abonnemang per månad där kostnaden givetvis varierar beroende på leverantör.
MEN!!! Som du inte begriper ännu, så är samtliga kostnader för hemlarm inte värt det då hemförsäkringen inte rabatteras mer än vad just en medelkostnad per månad för ett abonnemang kostar.

Jag är inte ute efter att ha ett företag som ligger minst 1 1/2 timma bort vid utryckning.
Jag vill ha notiser på om någon rör sig där dom inte ska och vilka dom är som rör sig vid eller i vår bostad, kostnaden för detta är minimal i förhållande till hemlarm så snälla, sluta promota hemlar.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Du jobbar med larm eller?
Du är som ett jehovas vittne som knackar på dörren och vägrar ge sig..

Hemlarm kostar mycket vid inköp/installation, sen abonnemang per månad där kostnaden givetvis varierar beroende på leverantör.
MEN!!! Som du inte begriper ännu, så är samtliga kostnader för hemlarm inte värt det då hemförsäkringen inte rabatteras mer än vad just en medelkostnad per månad för ett abonnemang kostar.

Jag är inte ute efter att ha ett företag som ligger minst 1 1/2 timma bort vid utryckning.
Jag vill ha notiser på om någon rör sig där dom inte ska och vilka dom är som rör sig vid eller i vår bostad, kostnaden för detta är minimal i förhållande till hemlarm så snälla, sluta promota hemlar.

Jag jobbar tyvärr inte med med larm. Det jag kan göra är att förklara min ståndpunkt och visa på varför ditt tankesätt är fel
och ditt påstående att ett hemlarm är dyrt. Jag lista några punkter.

1. Vanliga kameror är väldigt begränsade när förhållanden inte är optimala. Du kommer att kunna se att det är en person eller
ett djur som har triggat inspelningen.

2. Falsklarm kommer att vara ett stort problem. Djur och olika typer av ljus kommer att trigga larm. T.ex billiga kameror reagerar
och skickar larm när IR lampan går på eftersom ljusförhållandet förändras dramatiskt.

3. Du behöver sätta upp scheman när du är hemma och inte för att slippa falsklarm. Sätter du detta fel så har du ingen
bevakning eller mängder av falsklarm.

Väljer du en "ok" kamera så som Ubiquiti UniFi UVC, så kostar den cirka 1500 kr. Med en larmkostnad på 42 kr/mån så tar det 35 månaden att betala tillbaka den kostnaden. Det är nästan 3 år för en kamera! PS! Jag tar inte med kostnaden för elförbrukningen på kameran och din server som också behövs. Min server drar cirka 50 kr/mån. (Intel Q6600 med 8GB ram och tre HDD). Det blir inte roligt då!

Om du är bortrest och inbrott sker, då behöver du snacka med dina grannar så att de kan fixa med lås och allt annat
bovarna har förstört. Sover dina grannar eller om de är också bortresta, då blir det jobbigare.

Om bovarna är riktigt "stygga" och skapar problem i ditt hem så kommer ingen att inspektera huset innan du kommer
tillbaka. Jobbigt om du är utomlands och det är vinter i svea.

Såhär ser det ut med Ubiquiti UniFi UVC utomhus på dagen respektive natten.
https://www.youtube.com/watch?v=YORxwxdJKt8

Du ser tydligt hus svårt det är att se när det inte är dag.

OBS OBS OBS

Om du är nöjd med att se om någon är hemma och inte har något emot falsklarm, då köper du några
konsumentkameror och sätter upp dem.

Du kan skaffa TP-Link TL-NC200 för 299 kr. Den är betald efter 7 månader! Därefter är den helt gratis
medan ett abonnemang hade fortsatt att kosta dig 42 kr/mån.

En video så får du se hur det ser ut
https://www.youtube.com/watch?v=oRhs--7iyOw

Jag vill bara avsluta med att önska dig lycka till!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Dock är varken D-Link eller Ubiquiti något att kika på för seriösa kameror. Dom företagen är bra på nätverk men hänger inte med inom kameror dessvärre. Iaf inte i lägre prissegmentet där jag kikat.

Som exempel på Dahua modell. Kostar $67 inkl. frakt. Även med moms och tull är det mycket bättre än något du hittar hemmavid. Dahua är ett mycket stort övervakningsföretag. Därför är även programvaran extremt genomtestad. Behövs inga firmware uppdateringar här inte

http://www.dahuasecurity.com/

Specs. för $67.

Permalänk
Medlem

@Myllerman:

Väcker ditt gamla inlägg... Hur är Dahua med uppdateringar? Släpper dom updates i några
år per kameramodell? Tänkte på buggfixar men även säkerhetspatchar.

Annan fråga, verkar finnas en del Dahua-kameror på Ebay. Är alla "äkta" eller finns fakes? På den del annonser står det "Får ej uppgraderas"...Den är ny för mig ..

Permalänk
Medlem

Min kamera tar bild och spelar in video om den upptäcker höga ljud eller rörelse sen skickar den upp allt till en ftp som inte finns i mitt hem.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av DkY:

@Myllerman:

Väcker ditt gamla inlägg... Hur är Dahua med uppdateringar? Släpper dom updates i några
år per kameramodell? Tänkte på buggfixar men även säkerhetspatchar.

Annan fråga, verkar finnas en del Dahua-kameror på Ebay. Är alla "äkta" eller finns fakes? På den del annonser står det "Får ej uppgraderas"...Den är ny för mig ..

Nej inte fakes men dom är gjorda för kinesiska marknaden. Står det english firmware är det oftast bara att dom har lagt in engelska efteråt på nått vänster och uppdaterar man firmware eller gör hard reset försvinner engelskan, fråga mig inte hur jag vet ;D

Dahua uppdaterar generellt inte sina kameror förutom några gamla modeller vad jag förstått (det var en säkerhetsbrist i dem). Allt ska funka 100% direkt då dom säljer i jättestora bulk till kinesiska företag. Därav också att dom har kinesisk firmware vad jag förstått. Dahua finns i "konsumentversion" i andra namn i USA bl.a. har jag för mig men då betalar man mer.

Mina har suttit i ett år och dom klarar vintern / -20C utan problem. Har inte läst om Dahua på jättelänge nu så bäst att kika på detta forum i länken.

https://ipcamtalk.com/forums/dahua.8/