Inet har knappt några Radeon i lager

Permalänk
Medlem

Inet har ännu färre Radeon kort nu har dock inte tittat hur det ser ut på andra ställen.

Skrivet av Ratatosk:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/omfattande-rovf...
Problemen är större för fladdermössen.

Nu skall sägas att med vettig planering hotar vindkraft inte bestånden, men miljöpåverkan finns det allt.
Kräver som sagt vettig planering.

Jag är dock emot vindkraft eftersom det är så jävla dyrt, men det är en annan femma.

Citat från artikeln
– Vi räknade med en viss fågeldöd men inte i den här omfattningen.
Det låter ju miljövänligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/omfattande-rovf...
Problemen är större för fladdermössen.

Nu skall sägas att med vettig planering hotar vindkraft inte bestånden, men miljöpåverkan finns det allt.
Kräver som sagt vettig planering.

Jag är dock emot vindkraft eftersom det är så jävla dyrt, men det är en annan femma.

Kärnkraft ja tack !

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

@DraLetterZ: det är för cryptocurrency miningen

Permalänk
Medlem

Det hela är nog som sagt pga en perfekt storm just nu.

Ethereum mining har blivit en hobby för många, kolla bara på youtube med videos av folk som håller på med detta, och värdet på kryptovalutan har gått in i en manisk fas som driver på.

Amd lanserar snart sina Vega kort och både AMD och Nvida är på g med dedikerade mining-kort så de har nog rensat lite i portföljerna för att positioniera sig.

... Men på den ljusa sidan, det lär finnas lådvis med billiga 470/480/570/580 på ebay när ethereum-priset krashar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bandaren:

Det hela är nog som sagt pga en perfekt storm just nu.

Ethereum mining har blivit en hobby för många, kolla bara på youtube med videos av folk som håller på med detta, och värdet på kryptovalutan har gått in i en manisk fas som driver på.

Amd lanserar snart sina Vega kort och både AMD och Nvida är på g med dedikerade mining-kort så de har nog rensat lite i portföljerna för att positioniera sig.

... Men på den ljusa sidan, det lär finnas lådvis med billiga 470/480/570/580 på ebay när ethereum-priset krashar.

om de överlever sina ägare ja.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

...det går liksom inte att argumentera sig förbi att med mining idag så förstör/bränner du miljön för att få extra cash i din plånbok..

Skrivet av Clint Eastwood:

ALL energiproduktion kostar naturresurser. Mina argument består.

Jag ska göra ett försök

Skrivet av Findecanor:

Elnätet justeras kontinuerligt hela tiden för att tillgång och efterfrågan ska hållas i balans. När det är underskott på el sätts antingen vattenkraftverk i norr igång med stor effektförlust ner till söder eller så sätts ett svenskt kolkraftverk igång ... eller så importerar man el från kolkraftverk via Danmark, Tyskland eller Litauen.
Det har länge och kommer länge framöver att finnas tillfällen då man inte har något annat val än att bränna kol vid elunderskott - för annars kollapsar elnätet. Jag vet det för jag har jobbat med mjukvara som simulerar såna händelser.

Intressant, lär mig gärna mer.

Skrivet av Ratatosk:

Jag är dock emot vindkraft eftersom det är så jävla dyrt, men det är en annan femma.

Storskalig osubventionerad vindkraft har faktiskt blivit billigare än kärnkraft.
Men skitsamma, energi är ändå asbilligt. På tal om femmor.

Skrivet av _Merc_:

Kärnkraft ja tack !

OT-high five!

Otippad sväng på diskussionen.
Mining & kärnkraft alltså.
Jag tycker båda företeelserna är svåra att rättfärdiga, men har inget bättre för mig så:

Elnätsreglering är inte det enklaste, någorlunda kortfattat & grovt ligger det till som följer:

  • De svenska kärnreaktorerna blåser på med iprincip full fart konstant.

  • En orsak till detta är dels att bränslet är en, i kärnkraftsmått mätt, låg kostnad relativt slitaget av att kontinuerligt reglera effektuttaget via styrstavar.

  • Dock är en annan viktig aspekt att producerad el inte kan lagras.

  • Nätet måste alltså varje sekund kunna tillhandahålla mer än den effekt som förbrukas.

  • Vindkraft o dylikt funkar fint att reglera med när vädret tillåter.

  • El kan säljas, men varje sekund behövs dock en viss överkapacitet.

  • Därför går en reaktor i drift konstant på "full gas".-

  • En del av energin är buffert för variationer i förbrukning & gör ingen större nytta än att marginellt värma kringliggande havsvatten-

  • Ett strömsnålt nätagg eller Earth hour resulterar således blott i att ännu lite mer potentiell el försvinner med kylvattnet.

  • Mining: att lite mindre energi vaskas.

Detta är ett kass argument för att sluta bry sig, men det hjälper mig i tendensen. :3

Givetvis anpassas energiproduktionen långsiktigt efter behoven, så problemet kvarstår: Mining (& mycket annat typiskt för en civiliserad livsstil, varesig det är för nöjes eller "nyttas" skull) är i praktiken att pissa på allt vad måttlighet & respekt för resurser innebär.

Jag minar inte själv men blir avtrubbad i dessa tider av galopperande dumhet. I mitt fall är det ärligt talat mer uråldrig hårdvara än moral som stoppar mig.

PS: Vega.
Känner olidlig spänning inför att följa de närmsta månaderna, & huruvida Nvidia skyndar ut Volta.
Hoppas på en fet batalj, sugen på att köpa nått nytt att värma upp rummet med.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk

Det verkar som att Inet inte tagit in RX 560 kort? Man kan undra varför?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Proshop hade Sapphire RX580 Nitro+ 8GB som de vart grönt i statusen på imorse.
la en beställning på nåra kort , får se vad som händer.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandaren:

Proshop hade Sapphire RX580 Nitro+ 8GB som de vart grönt i statusen på imorse.
la en beställning på nåra kort , får se vad som händer.
mvh

Fan, såg detta försent. Allt är gult nu. Hur gick det för dig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Paketet har anlänt utlämningställe så hämtar ut två stycken på posten imorrn.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

ALL energiproduktion kostar naturresurser. Mina argument består.

Hoppas du inte bor i en byggnad då, och inte har nån bil.
Och vad skriver du ifrån?
Hycklare.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Maho:

Hoppas du inte bor i en byggnad då, och inte har nån bil.
Och vad skriver du ifrån?
Hycklare.

Hycklare? Utveckla gärna..

Permalänk
Medlem

Energiproduktion kostar naturresurser, samma som din telefon, dator,hus, bil... allt.
Ditt argument var ju att mina kostar el, och elen kostar naturresurser.....
Men att folda är ok, för det är nån typ av mening med det?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Maho:

Energiproduktion kostar naturresurser, samma som din telefon, dator,hus, bil... allt.
Ditt argument var ju att mina kostar el, och elen kostar naturresurser.....
Men att folda är ok, för det är nån typ av mening med det?

Jag vet allvarligt inte om du skämtar/trollar..

Men ok, om du läser ditt eget inlägg så snuddar du faktiskt vid svaret själv..