Permalänk
Musikälskare

Brädspelstråden!

Hallå!

Jag och en del polare har på senaste tiden spelat brädspel på helgerna (öl,whisky,cigarr)

Det vi har fastnat för heter Ticket To Ride som är mycket trevligt, man bygger olika linjer och försöker göra de färdiga för att få poäng

Vad spelar ni och hur?

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=38188

EDIT: Ett annat vi har kollat på är, någon som har spelat?:

The Walking Dead Comic Board Game

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=106481

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har stark för mig vi hade en liknande tråd för ett år sedan. Men en ny och fräsh en är nästan lika bra.
Carcassonne när man får chansen. Expandera med begränsade resurser och se till att blockera sina motståndare. Enkelt men djupt. Minst tre spelare rekommenderas.
Settlers när någon har den, gärna med expansioner. Expandera, blockera, profitera. Minst fyra spelare rekommenderas.
Drakborgen är klassisk, kör gamla versionen för maximal svårighetsgrad. Utforska sin väg till draken, slåss mot monster och andra spelare på liv och död, komma ut levande, lättare sagt än gjort. Så många spelare som spelet tillåter rekommenderas.
Munchkin passar varje ölkväll. Samla monster att attackera eller attackera med, bygg på din hjälte, bli först till lvl 10. Att hjälpa och stjälpa fiender och allierade är nyckeln till vinst. Lagom många spelare då det annars kan ta allt för många timmar att avgöra't.
Talisman är även det gammalt som gatan och svårt, oftast så anpassas reglerna efter hur spelet förflyter. Ta dig till mitten, bygg din unika hjälte med might and magic, slåss mot monster och motspelare. Väldigt random. Lagom många spelare rekommenderas, även om spelet har stöd för mer än maximalt antal spelare.

Det är vad jag kommer på såhär tidigt på morgonen ivf.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har för mig en liknande tråd var uppe för lite mer än fem år sedan. Men visst det var länge sedan, många var inte ens reggade när den tråden startades.

Anyhow, senast har det blivit den ganska kända omtyckta men onödigt skrymmande Battlestar Galactica. Liknande spel som The Resistance Avalon. Teambaserade spel med förrädare.
Partyspel som är lite lättsammare och mindre skrymmande är King of New York som kanske mest går ut på timing och spela sina tärningsslag rätt.
Ticket-to-Ride har ju en soul sister i Power Grid, inte fullt så skrymmande men kräver ett fullt bord om man är maxspelare.
Stone Age var ett enkelt men ändock inte helt självklart resursfördelningsspel med tärningshantering. Man fattar direkt, man kan bli överraskad av resultatet.
Välkända Small World är lätt och roligt överraskande ibland. Grymt svårt att se in i framtiden ibland.
7 Wonders kommer jag inte ihåg så mycket av, whiskyns fel. Men det var ganska snyggt och lätt. Tror att jag blev lätt frustrerad över att det var svårt påverka motståndarna, att det mest handlade om att köra sitt race och bara anpassa sig lätt efter hur de andra körde. Kan minnas fel dock, whiskeyns fel.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Heroquest började jag spela när jag var runt 12 - älskade det! Nu verkar det vara på g i nytappning http://www.gamezoneminiatures.com/tienda/en/89-heroquest-25th-

Heroquest Advanced https://boardgamegeek.com/boardgame/22192/heroquest-advanced-quest var uppföljaren som jag riktigt saknar.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk

Carcassonne är riktigt bra, med expansioner så förlängs spelet eftersom ni får fler brickor att använda. Man behöver inte använda sig av alla nya regler om man inte vill.
Lätt att komma in i.

7 Wonders är riktigt kul om ni gillar lite strategi. Mitt favoritspel eftersom man kan vinna på olika sätt. T ex satsa på militärmakt eller kanske vetenskap? Eller en mix osv. Upp till sju spelare.

Ett kul och snabbt spel är Love Letter, som nu även släppts i en flerspelar version med upp till åtta spelare istället för fyra.

Om ni gillar Co-op, dvs att ni ska jobba tillsammans mot ett mål, så ska Pandemic vara riktigt bra. Finns även en Legacy version där man spelar episoder om jag förstått det hela rätt. Man ska utrota epidemier/sjukdomar innan de tar över världen.
Ett annat är Dead of Winter om ni gillar zombies. Också Co-op.

Jag gillade Pillars of Eternity: Lords of the Eastern Reach, ett spel där man ska bygga upp ett rike och anlita äventyrare som både kan gå ut på äventyr för att döda monster och hitta skatter, eller försvara riket från de andra spelarna. Max antal spelare är dock endast fyra.

Om ni är många(typ 6-10) så kanske kan Resistance vara ett spel. Där går man ut på uppdrag och en eller två är sabotörer som jobbar för den onda sidan så att säga. Det går ut på att försöka lista ut vilka som är onda och ej välja ha med de på uppdrag. Ett spel där man pratar och bluffar och anklagar folk för att vara spioner/onda. Riktigt kul om man är flera.

Ett annat riktigt bra spel är Codenames. Man delas upp i två lag där en från varje lag är spionmästare som ska hjälpa hem hemliga agenter från fältet. Dessa agenter har kodnamn för att inte undanröjas. Man lägger ut 25 ord i fem *fem mönster och sedan finns det en lönnmördare som man ska undvika. Det hela går ut på att spionmästaren ska med hjälp av en bricka, som placeras framför båda spionmästarna och som visar vem som börjar och vilka ord som är deras agenter, Civila(bom ord) samt lönnmördaren. Sen får spionmästaren säga en lådtråd på ett ord som motsvarar x antal agenter och sedan säger hen en siffra som symboliserar hur många ord på planen som förknippas med ledtråden. T ex städer, 3. Då ska det laget det gäller försöka lista ut vilka tre ord som spionmästaren menar och man tar ett kort i taget. Fel gissning och turen går över till motståndaren.
Riktigt kul å lätt spel att sätta upp och komma igång med. Här kan man vara fritt antal spelare men minst sex skulle jag säga så man har två i varje lag som ska gissa och diskutera sig fram till lösningar.

Hoppas det hjälpte en del. Har du frågor så fråga på. Men det mesta går att se på Youtube om man vill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Jag är den som står för brädspelen i den kompisgrupp som vi brukar köra i då jag är den som är mest intresserad. De spel vi kör som jag tycker är riktigt bra är:

Blood Rage - Superkul enligt mig. Card drafting, massor med uppgraderingar, spännande battles.

Lords of Waterdeep - Resurssamlarspel, quests som ger poäng och speciella abilities.

Catan - Ett till resurssamlarspel men med byggande och typ area control.

Prova dessa, tror de flesta skulle gilla dessa skarpt.

Permalänk
Medlem

Någon som kört Expedition? Köpte det för att det tog minimalt med plats i väskan. App fungerar säkert inte på min mobil, men kan nog få en polare till att fixa sånt.

Hur går det till? Något som bara gamla RPgamers förstår eller fattar alla? Behövs dricka eller är det bara ett pluss?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom just hem från en kväll med några partier Robo Rally vilker jag tycker är väldigt lagom svårt sådär. Försöker få in sambon på brädspel och Talisman var lite för svårt att börja med så nu bankar vi på varandas robotar istället

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Händelsevis någon som kickstarterbackade CMON Rising Sun? Jag tror att det är det paketet som aviserat att det är på väg från DPD i UK. Det står dock bara att de fått förhandsinformation och inget har hänt på 4 dagar nu, lite frustrerande. Så jag undrar om någon annan har fått uppdatering om Rising Sun-leverans.

Permalänk
Inaktiv

Kul att det finns en brädspelstråd även om den inte var speciellt aktiv.

Nu har jag själv inte spelat denna typ av spel på närmare 20 år men har gillat de spel som dykt upp på senare år. Följer Ars Technicas artiklar i ämnena och faktiskt rätt kul att se vad som dyker upp på mässor också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hypermode:
Kan inte svara direkt, men tror att Rising Sun, ska börja skeppas nu eller har börjat.
Jag väntar själv på Darklight: Memento Mori, i kickstarter kommentarerna så, pratade de om att Rising Sun skeppas nu och det kunde vara därför Darklight inte har lämnat DPD ännu. Även något annat spel som skulle hanteras av DPD nu samtidigt, som backern kände till.

Edit: Cmon Rising Sun, Green horde och vampire slayer, skall skeppas nu + Darklight och 3 andra spel enligt kommentarerna.. Nu inom den närmste tiden, av DPD och Gamequest

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kul att det finns en brädspelstråd även om den inte var speciellt aktiv.

Nu har jag själv inte spelat denna typ av spel på närmare 20 år men har gillat de spel som dykt upp på senare år. Följer Ars Technicas artiklar i ämnena och faktiskt rätt kul att se vad som dyker upp på mässor också.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här men har nu hittat ett kompisgämg som gärna lirar brädspel så har tänkt att ta upp hobbylirandet igen.

Upptäckte att det gamla hederliga Mutant Chronicles - Siege of the Citadel ska få en uppföljare via kickstarter och att det troligen börjar skickas ut inom ett halvår. Blir nog ett givet köp.

Har också beställt gamla nyutgåvan av Warrior Knights - ett riktigt kul strategispel med fokus på vem som är bäst på att hugga Fi i ryhgen medelst kniv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Keeper of Traditions

Förutom Settlers, Carcassonne och Ticket to ride som redan nämnts, så är Port Royal riktigt roligt. Svårt att komma in i, men väl värt det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Ticket to Ride och 7 wonders likt tidigare men även Powergrid ( ska ni köpa så slå till på deluxe).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Brädspel vet jag inte, men jag spelar mycke X-Wing från Fantasy Flightgames.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@eurodance:
Kan inte svara direkt, men tror att Rising Sun, ska börja skeppas nu eller har börjat.
Jag väntar själv på Darklight: Memento Mori, i kickstarter kommentarerna så, pratade de om att Rising Sun skeppas nu och det kunde vara därför Darklight inte har lämnat DPD ännu. Även något annat spel som skulle hanteras av DPD nu samtidigt, som backern kände till.

Edit: Cmon Rising Sun, Green horde och vampire slayer, skall skeppas nu + Darklight och 3 andra spel enligt kommentarerna.. Nu inom den närmste tiden, av DPD och Gamequest

Ok tack för info. Jag skrev en post på reddit/r/boardgames och det var flera européer som hade samma situation som mig. Hoppas att det händer grejer och att de bara är dålig på att uppdatera trackingsidan. En i UK hade dock fått sitt paket.

Skrivet av TotalF:

Har också beställt gamla nyutgåvan av Warrior Knights - ett riktigt kul strategispel med fokus på vem som är bäst på att hugga Fi i ryhgen medelst kniv.

Kollade in det spelet, verkar coolt men sägs att det är långt. Långa spel går tyvärr bort, är så svårt att få tid att spela om man enbart kan träffas på kvällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Om ni gillar Co-op, dvs att ni ska jobba tillsammans mot ett mål, så ska Pandemic vara riktigt bra. Finns även en Legacy version där man spelar episoder om jag förstått det hela rätt. Man ska utrota epidemier/sjukdomar innan de tar över världen.
Ett annat är Dead of Winter om ni gillar zombies. Också Co-op.

Jag har det + ett expansion med lite extra grejer. Grundspelet räcker gott och väl. Jag använder ofta det här spelet för att introducera nytt folk till brädspelshobbyn, dvs sådana som bara spelat Risk och Monopol. De får testa en spelmekanik de aldrig kört eller hört talas om innan, så det brukar uppskattas. Sen är det busenkelt att lära ut. Hett tips!

Permalänk
Medlem

Jag tycker om brädspel väldigt mycket men tyvärr har jag ingen att spela med. Min sambo gillar att spela ibland men vi har inte riktigt samma smak tyvärr. Att de är såpass dyra att vi inte riktigt kan köpa spel bara för att testa gör det hela lite svårare.

Är man intresserad av spel eller letar efter något bra att köpa så är https://boardgamegeek.com en jättebra sida. Inte den snyggaste men den är informativ och har massor av information. Undrar du t.ex. om det där spelet är roligt att spela med två spelare? Användarna på boardgamegeek har röstat och menar att det är spelbart men inte så roligt. Som roligast har man med 4-5 spelare. osv osv.

Ticket to Ride (TtR) är riktigt roligt och dessutom ett utmärkt spel att introducera brädspelande för andra. I Sverige verkar vi mest spela Fia med knuff, Monopol och Risk. Fia blir ju lite tråkigt och många tycker att monopol/risk är för "krigiskt". TtR går visserligen också ut på att man ska vinna över de andra men det är samtidigt väldigt lättsamt.

Det finns många varianter av TtR och det jag rekommenderar starkast är TtR "Europe". Det är en senare utgåva än TtR "original" (=USA) och känns mer balanserad och har lite nya funktioner. Det blir extra roligt om man har expansionet till TtR Europe men det är inget måste.

Ett annat bra spel att introducera nya personer är som nämnts Pandemic. Det är även ett spel som går ganska bra att spela om man bara är två. Blir roligast om man är 3-4 stycken men fungerar alldeles utmärkt med två. Det gäller dock att man kan samarbeta och att man får acceptera att sina medspelare kanske inte alltid är lika erfarna i spel och inte alltid tänker "rätt"

Ett snyggt och halvflummigt spel som passar för såväl två spelare som flera är Mysterium. Det är ett co-op spel där spelledaren är en mördad ande som ger ledtrådar i form av visioner till sina medspelare som ska lösa mordet. "Visionerna" är kort med olika motiv och du löser mordet genom med hjälp av motiven lista ut vilket av de föreslagna mordvapen som stämmer.
Låter enkelt med visionerna är lika svåra att tyda som de är fina att titta på.
Väldigt roligt men det kräver att spelarna är delaktiga och t.ex. förklarar hur de tänkt så man får skratta åt alla konstiga associationer folk kan ha.

Ett tvåspelarspel jag hört ska vara riktigt bra men inte riktigt hunnit spela ännu är Twilight Struggle. Den ligger här hemma i bokhyllan och bara väntar på att bli spelad. Så om du är på jakt efter ett tvåpersonsspel råder jag dig att titta lite på det, har fått extremt bra recensioner.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Splendor för några veckor sedan, väldigt kul tycker jag. Enkelt att förstå men med möjlighet att tänka ganska taktiskt när väl vill. Varje runda tar en halvtimme typ, så man kan plocka fram det och köra en runda utan speciellt mycket framförhållning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Splendor_(board_game)

Permalänk
Avstängd

Schack med tillhörande analog schackklocka, givetvis.

Permalänk

Jag skulle rekommendera Heros realm ett enkelt och smidigt 1-4 spelare spel som tar lite drygt 30 min till 1 time. kommer i ett litet format och är enkelt att ta med sig om du ska bort. Riktig kul att spela kan vara lite svårt att få tag på från svenska återförsäljare så blev tvungen att köpa det från amazon. När jag inte hitta det i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

Ars Technicas brädspelsguide inför julen 2017 har en bra översikt över populära moderna spel i olika genrer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Händelsevis någon som kickstarterbackade CMON Rising Sun? Jag tror att det är det paketet som aviserat att det är på väg från DPD i UK. Det står dock bara att de fått förhandsinformation och inget har hänt på 4 dagar nu, lite frustrerande. Så jag undrar om någon annan har fått uppdatering om Rising Sun-leverans.

Jag backade rising sun och zombicide green horde. Fick zombicide i förra veckan och men Rising sun idag. Då bokade de frakten den 26 januari. Så borde väl komma snart

Visa signatur

AMD Duron 1100@1246MHz
SDRAM PC133 768MB
PoV GeForce 2 Pro 64MB Tv-out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag köpte Splendor för några veckor sedan, väldigt kul tycker jag. Enkelt att förstå men med möjlighet att tänka ganska taktiskt när väl vill. Varje runda tar en halvtimme typ, så man kan plocka fram det och köra en runda utan speciellt mycket framförhållning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Splendor_(board_game)

Ett nyare spel som har mycket gemensamt med Splendor är Century: Spice Road (https://boardgamegeek.com/boardgame/209685/century-spice-road).

En annan favorit är Dominion (https://boardgamegeek.com/boardgame/36218/dominion), gärna med så många expansioner som möjligt. Sen Settlers, speciellt med Cities and Knights. 7 Wonders, Pandemic, Race for the Galaxy och Ticket to ride är också roligt ibland.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Trunk:

Jag tycker om brädspel väldigt mycket men tyvärr har jag ingen att spela med. Min sambo gillar att spela ibland men vi har inte riktigt samma smak tyvärr. Att de är såpass dyra att vi inte riktigt kan köpa spel bara för att testa gör det hela lite svårare.

Har du testat Tabletop Simulator?
~200kr på Steam, och tydligen ska det finnas massa gratisspel till det. Har inte testat själv så jag kan inte säga så mycket om kvalitén på det, men från de streams jag tittat på ser det väldigt bra ut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

https://boardgamegeek.com/boardgame/171623/voyages-marco-polo är möjligen det bästa eurospelet ja nånsin kört! Med olika karaktärer (som har olika krafter) är det en höjdare!

https://boardgamegeek.com/boardgame/126163/tzolk-mayan-calend... är en annan höjdare! Eurogame det med. Med expansionen har man vars en stam som alla har olika förmågor.

https://boardgamegeek.com/boardgame/175155/forbidden-stars är mitt favoritspel! Warhammer 40K tema där du ska ta över objektiv.
Tärningar, uppgraderingskort o massor av tricks i striderna! Man blir ovänner med folk över detta när man invaderar "deras" system.

https://boardgamegeek.com/boardgame/90137/blood-bowl-team-man... var det första spelet jag köpte o kul är det. Tärningar, kort och kompetitivt.

https://boardgamegeek.com/boardgame/173346/7-wonders-duel är ett annat spel ja äger o det är ett bra 2-spelarspel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]