Permalänk
Medlem

Moderkort - Kasst?

Ja hallå där. Sedan ett par dagar sen har jag haft ett ihållande problem att datorn inte startar på första försöket (moderkortet visar ingen kod på sin display). Nu idag startar inte datorn alls. Vid första uppstarten fick jag meddelandet "No boot device blablabla...", kopplade in och ur min SSD och provade igen, då startade datorn men hängde sig direkt i Windows-bootupskärmen. Nåväl tänkte jag, provade att starta om den igen men då hände absolut inget, fläktarna snurrar, gpun snurrar och LEDen lyser - men inget meddelande på moderkortet.
Så fortsätter det, vid varannan start hänger sig windows, och vid varannan start får jag inget på moderkortets display och skärmen förblir svart.
Vad kan felet vara? Jag gissar på ett trasigt moderkort (Gigabyte Z97 Gaming 5 1150).

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt, lista samtliga delar.

Dåligt nätagg brukar vara orsaken till många problem när spänningen inte blir tillräckligt stabil i starten, men kan vara mycket annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som vanligt, lista samtliga delar.

Dåligt nätagg brukar vara orsaken till många problem när spänningen inte blir tillräckligt stabil i starten, men kan vara mycket annat.

Ska bli!
i7 4790k
Sapphire R9 290
Sapphire R9 290 i CFX
Evga G2 750w 80+ gold (har kört mina gpuer OCade där utan problem)
Samsung SSD 500 GB
Samsung SSD 128 GB
Intel 520 240GB
WD Red 4TB
Seagate 1TB
Seagate 2TB
Några Seagate på 300GB, 600GB (ej i pluggade när jag testade efteråt)
16GB RAM
Gigabyte Z97 Gaming 5

Misstänker inte nätagget, eftersom det ändå är high-standard. Och då borde ju inte allt förutom moderkortets display fungera ...

Permalänk
Medlem

@Exility:

Bara för skojs skull, testa att byta plats på gpu, har just nu själv problem med detta
skärmen är svart men men datorn startar. (gpu går inte i hela vägen)

fungerar inte det, har du en usb hub inkopplad? testa att dra ur alla usb utan mus och tangentbord
(sätt dom i usb 2.0 port)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Exility:

Bara för skojs skull, testa att byta plats på gpu, har just nu själv problem med detta
skärmen är svart men men datorn startar. (gpu går inte i hela vägen)

fungerar inte det, har du en usb hub inkopplad? testa att dra ur alla usb utan mus och tangentbord
(sätt dom i usb 2.0 port)

//

Alla USB är urpluggade! Bara strömkabeln och skärmkabeln som sitter i nu.. men testar GPU och återkommer!

EDIT; Ingen skillnad, nu fick jag inte ens en kod på moderkortet. Har du skype? I sådana fall vore det enklast med skärmdelning.

EDIT2; efter en restart piper datorn för 5d, ska kika och återkomma vad det betyder.

Permalänk
Medlem

@Exility: 5d på msi är väl ingen signal till monitor? testa att koppla in monitor på inbyggda gpu
och se vad som händer, (plocka ur ditt externa gpu när du testar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon
My bad, missade att ena strömkabeln för GPUn hade åkt ur. Well, har pluggat i den nu och som vanligt... inget meddelande på moderkortets display :/

Permalänk
Medlem

@Exility: hmm har du testat att tu ur gpu och köra på inbyggda?

min tanke här är att bios av någon anledning missar att du har extern gpu inkopplad och signalen går till det inbyggda.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Exility: hmm har du testat att tu ur gpu och köra på inbyggda?

min tanke här är att bios av någon anledning missar att du har extern gpu inkopplad och signalen går till det inbyggda.

Nejnej, det är att moderkortets display (den som visar felkoderna via LED) inte ger något svar, jag får ingen kod eller inget. Sedan vid ytterligare omstarter så hänger sig datorn i Windows-startskärmen. Tror inte att det beror på GPU eller dylikt. Testar allt möjligt så CMOS next..
Hittade även en bild på det första felmeddelandet jag fick imorse, HÄR

EDIT; efter CMOSens reset frågar moderkortet om Bootinställningar, men den laggar som fasen i BIOSen och efter jag klickat på att boota med optimala inställningar... så händer samma skit som hände innan ;/

Permalänk
Medlem

Vad händer om du provar att köra en linux live från USB?
https://www.linuxliveusb.com/

Eller misstolkar jag "Nejnej, det är att moderkortets display (den som visar felkoderna via LED) inte ger något svar, jag får ingen kod eller inget"? Alltså betyder det ovanstående att den inte klagar, eller betyder det att den är helt svart?
För är den helt svart, så får du testa med ett annat PSU, Alternativt får du mäta hur mycket volt osv som ditt PSU levererar. Om det levererar som det ska, så är det väl med största sannolikhet någon av spänningsomvandlarna på moderkortet som brunnit. Då är det lättaste att byta moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

Vad händer om du provar att köra en linux live från USB?
https://www.linuxliveusb.com/

Eller misstolkar jag "Nejnej, det är att moderkortets display (den som visar felkoderna via LED) inte ger något svar, jag får ingen kod eller inget"? Alltså betyder det ovanstående att den inte klagar, eller betyder det att den är helt svart?
För är den helt svart, så får du testa med ett annat PSU, Alternativt får du mäta hur mycket volt osv som ditt PSU levererar. Om det levererar som det ska, så är det väl med största sannolikhet någon av spänningsomvandlarna på moderkortet som brunnit. Då är det lättaste att byta moderkort.

Det betyder att moderkortets display är helt svart, inget händer på datorskärmen. Det är som att moderkortet inte körs helt enkelt. (normalt är att den går igenom alla koder för att sedan ge A0 som är problemfritt) vilket den gör ibland, men då hänger ju sig Windows startupscreen >_<

Permalänk
Medlem

@Exility: jo det förstår jag. anledningen till att jag vill du ska testa att ta ur gpu är för jag har själv sett denna typ av fel innan och då har det visat sig vara gpu som inte fungerat bra med moderkortet.
att du innan inte får felkoder eller att displayen på moderkortet är svart ibland är inget ovanligt när man gör flera omstartet. (kan spöka lite) testa gärna att stänga av psu och håll in startknappen i 10 sec när du får svart display//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Exility: jo det förstår jag. anledningen till att jag vill du ska testa att ta ur gpu är för jag har själv sett denna typ av fel innan och då har det visat sig vara gpu som inte fungerat bra med moderkortet.
att du innan inte får felkoder eller att displayen på moderkortet är svart ibland är inget ovanligt när man gör flera omstartet. (kan spöka lite) testa gärna att stänga av psu och håll in startknappen i 10 sec när du får svart display//

Det är det jag gör, har dödat PSUn ett par gånger nu och fått "hardrestarta" datorn. :/
1150 har ju utgått och det skulle fan kosta 7800kr att uppgradera till 2011-3 (jag renderar film och då är inte direkt z170 någon uppgradering), motsvarade hos AMD skulle gå på 6800kr

Aja, jag kikar på GPUerna då.

EDIT1; första uppstarten utan GPUer = ingen kod på moderkortet = skärmen stendöd
Andra uppstarten utan GPUer = Kod på moderkort, ingen bild på skärm... provar att plugga in HDMI kabeln istället och kikar, återkommer

EDIT2: Bytte till hdmi... ingen kod på moderkort...
Uppstart 2 - Kod på moderkort, bild på skärm, fortsätter till steget "Datorn startades inte korrekt" - Startar om, hänger sig i Start...

Jävla problemdator. Inte första problemet heller, har aldrig kunnat ha över 16GB ram, eller RAM inpluggat i dual-channel. Har bara kunnat ha RAM i 2 av 4 ingångar annars tjuter det som fan.
Det var även en Gaming 7 jag hade, inte Gaming 5.

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter har du fortfarande inkopplat? Blir lättare för dig att felsöka om du tar bort alla icke-essentiella delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vilka komponenter har du fortfarande inkopplat? Blir lättare för dig att felsöka om du tar bort alla icke-essentiella delar.

Just nu är det enda som är inkopplat är hårddiskarna, cpu, moderkort, ram, cpukylare och div. fläktar. Alla GPUer är urtagna. Inga USBapparater inkopplade, det är bara strömkabel och skärmkabel i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exility:

Det är det jag gör, har dödat PSUn ett par gånger nu och fått "hardrestarta" datorn. :/
1150 har ju utgått och det skulle fan kosta 7800kr att uppgradera till 2011-3 (jag renderar film och då är inte direkt z170 någon uppgradering), motsvarade hos AMD skulle gå på 6800kr

Aja, jag kikar på GPUerna då.

EDIT1; första uppstarten utan GPUer = ingen kod på moderkortet = skärmen stendöd
Andra uppstarten utan GPUer = Kod på moderkort, ingen bild på skärm... provar att plugga in HDMI kabeln istället och kikar, återkommer

EDIT2: Bytte till hdmi... ingen kod på moderkort...
Uppstart 2 - Kod på moderkort, bild på skärm, fortsätter till steget "Datorn startades inte korrekt" - Startar om, hänger sig i Start...

Jävla problemdator. Inte första problemet heller, har aldrig kunnat ha över 16GB ram, eller RAM inpluggat i dual-channel. Har bara kunnat ha RAM i 2 av 4 ingångar annars tjuter det som fan.
Det var även en Gaming 7 jag hade, inte Gaming 5.

Har du kollat så att det inte finns böjda pins i cpusockeln?

Permalänk
Medlem

@Exility: Ta bort ALLT från moderkortet och se till att du bara har CPU, en RAM-sticka och GPU och testa att få bios-bild. Även bort med kablar för USB, ljud, power, led från chassit och alla externa saker.

Fungerar detta så lägg till RAM. testa och sedan en komponent i taget och testa igen. Snabbaste sättet att få allt att fungera alternativt hitta den felaktiga komponenten.

Skrivet av Exility:

Jävla problemdator. Inte första problemet heller, har aldrig kunnat ha över 16GB ram, eller RAM inpluggat i dual-channel. Har bara kunnat ha RAM i 2 av 4 ingångar annars tjuter det som fan.

Skulle kunna vara RAM som inte är kompatibelt med moderkortet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exility:

...
Jävla problemdator. Inte första problemet heller, har aldrig kunnat ha över 16GB ram, eller RAM inpluggat i dual-channel. Har bara kunnat ha RAM i 2 av 4 ingångar annars tjuter det som fan.
Det var även en Gaming 7 jag hade, inte Gaming 5.

Kan du inte använda dual-channel låter det som skadade sockelpinnar till CPU. Är de skadade kan de till slut brinna av eller tappa kontakten helt. Du kanske skadade pinnar på fler ställen än RAM-bussen och att de nu gett upp. Lyft CPU och granska noga.

Annars är det potentiellt problematiskt att köra dubbla effektmonster till grafikkort i moderkort utan extra strömförsörjning till pcie på moderkortet, speciellt om man provat att överklocka. Moderkortet kan ha tagit skada över tid (överhettning osv).

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Exility: Ta bort ALLT från moderkortet och se till att du bara har CPU, en RAM-sticka och GPU och testa att få bios-bild. Även bort med kablar för USB, ljud, power, led från chassit och alla externa saker.

Fungerar detta så lägg till RAM. testa och sedan en komponent i taget och testa igen. Snabbaste sättet att få allt att fungera alternativt hitta den felaktiga komponenten.

Skulle kunna vara RAM som inte är kompatibelt med moderkortet.

http://imgur.com/Txjx8Ef

Datorn har fungerat i ungefär 3 år så tror inte att det är RAM som är problemet. Kan mycket väl vara böjda CPU pins.

Aja, även med bilden ovan så startar den inte, ibland hänger den sig i windowsskärmen och ibland inget på moderkortets display. Precis som vanligt. Nu är följande ipluggat
CPUkylare
CPU
Moderkort
1 RAMsticka

Resten går bara via PSUn, och inte på moderkortet.

"Annars är det potentiellt problematiskt att köra dubbla effektmonster till grafikkort i moderkort utan extra strömförsörjning till pcie,"
GPUerna körs på externa 8+6-pin till sig själva, som då går via PSUn.

Plockade bort CPUn och hittade 1 snedvriden pin, men tror knappast att 1 pin kan orsakat allt detta ...

Permalänk
Medlem

låter som pinnarna är skadade som ovan skriver, enda andra alternativet jag kan tänka mig är om du överklockat hårt, jag har slitit ut cpu/moderkort när jag kört tunga redigerings pass under några månader. Problemen har då börjat som du beskriver det med felkoder för olika saker, dock oftast någon usb eller Gpu felkod. har du plockat bort usb till frontpanelen från moderkortet med?
samt eventuell annat usb som ansluter på moderkortet?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

låter som pinnarna är skadade som ovan skriver, enda andra alternativet jag kan tänka mig är om du överklockat hårt, jag har slitit ut cpu/moderkort när jag kört tunga redigerings pass under några månader. Problemen har då börjat som du beskriver det med felkoder för olika saker, dock oftast någon usb eller Gpu felkod. har du plockat bort usb till frontpanelen från moderkortet med?
samt eventuell annat usb som ansluter på moderkortet?

Försökte böja tillbaka pinnen. Min 4790k har körts på 4,5 ghz 1,2 vcore, eller om det var 1,3 vcore.
Allt är urkopplat, nu fryser den i startup enbart. Ska testa linux som någon ovan föreslog.

Det är alltså en pin som är böjd, bör inte orsaka såhär mycket besvär.

Permalänk
Hedersmedlem

@Exility: Som du kanske förstår så menar jag pcie-ström till moderkortets pcie-portar (som får ta 75W/styck som max och en del grafikkort, speciellt överklockade, kan ta mer). Denna matning tas från 24-pin och/eller CPU-matningen. Därför har en del moderkort extra strömuttag för att minska risken för överlast till portarna. Hade jag inte känt till att grafikkort kan ha pcie-ström från nätagget så hade jag inte haft i denna tråden att göra (speciellt som jag har samma grafikkort själv).

En pinne räcker, beror helt på vad den gör. Dock brukar ofta fler vara påverkade vid en skada, men det kan vara lurigt att se.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Exility: Som du kanske förstår så menar jag pcie-ström till moderkortets pcie-portar (som får ta 75W/styck som max och en del grafikkort, speciellt överklockade, kan ta mer). Denna matning tas från 24-pin och/eller CPU-matningen. Därför har en del moderkort extra strömuttag för att minska risken för överlast till portarna. Hade jag inte känt till att grafikkort kan ha pcie-ström från nätagget så hade jag inte haft i denna tråden att göra (speciellt som jag har samma grafikkort själv).

Haha. Mina grafikkort är inte överklockade just nu, jag överklockade de enbart för 3dmarkpoängen (vilket f.ö. var jättelängesen... but hey http://www.3dmark.com/3dm/10030981? )

Permalänk
Hedersmedlem

290 kan ta över 300W utan vidare vid överklock per styck (minns ej hur mycket det kan bli via pcie-sloten), så har du överklockat båda har du antagligen överbelastat nätagget samtidigt, men eftersom det är av bra kvalitet har det nog klarat det.

Mitt tips är överbelastat moderkort pga dubbla 290 och för dåligt luftflöde i lådan eller, troligast, skadade CPU-pinnar som nu börjar ge upp. Oavsett så ligger nog felet i moderkortet. Har CPUn överklockats kan ju den delen också gett upp i förtid pga det.

Edit: Vilken låda och hur ser kylningen ut? Du har ju rejält med diskar också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

290 kan ta över 300W utan vidare vid överklock per styck (minns ej hur mycket det kan bli via pcie-sloten), så har du överklockat båda har du antagligen överbelastat nätagget samtidigt, men eftersom det är av bra kvalitet har det nog klarat det.

Mitt tips är överbelastat moderkort pga dubbla 290 och för dåligt luftflöde i lådan eller, troligast, skadade CPU-pinnar som nu börjar ge upp. Oavsett så ligger nog felet i moderkortet.

Ah misstänker det också. Spelar inte titlar som kräver 100% GPUbelastning /CFX heller.
Testade att köra linux, kommer till bootskärmen där man får välja om man vill köra det eller installera det. Oavsett vad blir det svart skärm efteråt :////

Permalänk
Medlem

En böjd pin är mer än tillräckligt för att orsaka problem. Försök böj tillbaka den vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

En böjd pin är mer än tillräckligt för att orsaka problem. Försök böj tillbaka den vet jag.

Har försökt det, det är fan inte enkelt ;p
Slänger la in en fråga då också
1700x eller 5820k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exility:

Har försökt det, det är fan inte enkelt ;p
Slänger la in en fråga då också
1700x eller 5820k?

Tänker du på något nytt så kör 1700x.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag åkte till iNet i Göteborg och köpte nytt ;P Fick bli en r7 1700, x370 pro något och 16GB DDR4.
Provar att baka moderkortet etc någon annan dag, så kanske jag kan använda det till en lanburk ;P