Är denna CPU förstörd? Repa uppepå (bild)

Permalänk
Medlem

Är denna CPU förstörd? Repa uppepå (bild)

Hej,
Jag beställde en CPU från eBay och det var en repa öppepå den, jag har monterat den och allt fungerar bra och den tuffar på.
Även så verkar Temp ligga inom rim och reson.
Repan har inte tagit sig igenom men den finns där, köparen har erbjudit mig 25 USD tillbaka pga. repan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Vila i frid

Ta't lugnt, ta en Toy. Repan är kosmetisk, inget annat.

Permalänk
Medlem

Repan är bara på heat spreadern, som är en metallbit som sitter ovanpå själva processorn. Ingen fara alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag beställde en CPU från eBay och det var en repa öppepå den, jag har monterat den och allt fungerar bra och den tuffar på.
Även så verkar Temp ligga inom rim och reson.
Repan har inte tagit sig igenom men den finns där, köparen har erbjudit mig 25 USD tillbaka pga. repan.

http://i65.tinypic.com/214dy89.jpg

http://i67.tinypic.com/2d1mxah.jpg

Jag tycker ingenting i din beskrivning tyder på att CPUn skulle vara förstörd.

Det är ju bara heatspreadern som har en repa, så om allting fungerar så verkar det ju inte ha hänt något farligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ingen fara. Bara att köra!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Antar att du gav lite mer än 25 USD...
Om repan inte nämdes i beskrivningen eller på bild tycker jag du skall ge betyg därefter.
Som alla redan skriver, repan påverkar inte funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Antar att du gav lite mer än 25 USD...
Om repan inte nämdes i beskrivningen eller på bild tycker jag du skall ge betyg därefter.
Som alla redan skriver, repan påverkar inte funktionaliteten.

Japp, betlade drygt 1500kr.
Är en Xeon E3-1265l lv2

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Hedersmedlem

Den repan sitter på värmespridaren och påverkar inte processorns funktion över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Repan bör inte spela någon roll!

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur djup den är, kan ju på sin höjd göra så att lagret kylpasta blir lite tjockare och du får marginellt sämre kylning.
Alternativet om du är orolig så kan du ju alltid "Lappa" toppen, d.v.s. sitta med fint sandpapper och slipa ytan plan.

Permalänk
Medlem

Ta dom 25 dollarna han erbjuder. Känns som rimlig kompensation för en repig heatspreader (Den ska ju trots allt vara så slät som möjligt)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag beställde en CPU från eBay och det var en repa öppepå den, jag har monterat den och allt fungerar bra och den tuffar på.
Även så verkar Temp ligga inom rim och reson.
Repan har inte tagit sig igenom men den finns där, köparen har erbjudit mig 25 USD tillbaka pga. repan.

http://tinypic.com/r/214dy89/9

http://i67.tinypic.com/2d1mxah.jpg

Trasig, nej, men jag resonerar att kylpastan kommer att ge sämre ledningsförmåga det inte kommer i lika bra kontakt och det kommer att bli luft mellan kylarens fot/kloss och CPU.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det spelar någon roll där. På sin höjd lite sämre kylförmåga. Men märker du inget speciellt så kan du sova lugnt. Tänk på att göra rent ordentligt och ny kylpasta den gången du behöver byta kylare.

I Värsta fall så kan du inte krama ur dom där tre sista fps:en.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Känns repan med fingret ?

Dra ett par svep med fint bryne så ingen metall står upp så är det hur lugnt som helst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ser tvärlungt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Trasig, nej, men jag resonerar att kylpastan kommer att ge sämre ledningsförmåga det inte kommer i lika bra kontakt och det kommer att bli luft mellan kylarens fot/kloss och CPU.

Skrivet av OldComputer:

Skulle inte tro det spelar någon roll där. På sin höjd lite sämre kylförmåga. Men märker du inget speciellt så kan du sova lugnt. Tänk på att göra rent ordentligt och ny kylpasta den gången du behöver byta kylare.

I Värsta fall så kan du inte krama ur dom där tre sista fps:en.

Den kylare jag har är en passiv kylare dvs utan fläkt som är anpassad för 35w (Servern kom med en celeron CPU) alltså inte dom 45w som denna CPU har, och har endast en utsugningsfläkt i servern.
Jag har stängt av TurboBosten på CPU:n pga. det.
Men när jag körde Prime95 (small) nu utan TurboBoost i 20min så maxar den 73c i på core3 dom andra core'sen ligger på ca 68-70c.
Men nu är ju Prime95 lite extremt då en CPU aldrig maxar så mycket så länge, men det ger ju en vinkel fall om det skulle kunna bli farliga tempraturer.

Antar att det är godkännt för min setup, har beställt en passiv kylare nu från HP till servern som ska klara av upp till 65w så då ska det inte vara några problem med denna CPU heller sen.

Skrivet av Karaff:

Känns repan med fingret ?

Dra ett par svep med fint bryne så ingen metall står upp så är det hur lugnt som helst.

Har monterat dit kylaren redan så kan inte känna om den känns med fingret.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V