Permalänk

Har en vän som jobbar med att sälja datorer till företag, skicka pm så kan vi ordna kontakt och en offert.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Mattecoach

Vad TS skriver verkar de ha snöat in på att ha en fysisk dator per klient. Jag tror, precis om några andra som har skrivit, att ni kan få bättre prestanda per krona om ni kör en serverlösning. De flesta spelen kräver betydligt mer av grafikkort än processor, och en riktigt bra processor är billigare än flera billigare (för att inte tala om moderkort). Gör ni på detta sätt kan ni säkert komma ner till 5000-6000 kr per klient.

Jag tycker också att ni ska börja i mindre skala. Jag tror snarare att det är rimligt att ha hyfsat nära full beläggning vid 15-20 datorer.
Tänk på att ha öppettider som passar era kunder, dvs i princip dygnet runt på helger/lov och kanske till 23-24 varje dag i övrigt.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara en smart idé att kontakta alla stora datortillverkare och kolla intresset för att ingå ett samarbete?

Permalänk
Medlem

Har ni hittat lokal redan? Min erfarenhet är att det handlar så otroligt mycket om vart man befinner sig. Bästa platsen lär ju vara nära stadens skolor, med en pizzeria runt hörnet.

Ingen kommer att gå över halva stan efter att skolan är slut för att lira datorspel, då kan man lika gärna gå hem.

Edit: Och att kalla sig själv för internetcafé känns ju heller inte särskilt hett. Något mer e-sportrelaterat namn. E-sport Heaven kanske?

Ta kontakt med olika e-sport lag, se om ni kan få sälja deras merch, kanske få lite banners och flaggor och sånt skit att hänga på väggarna? Vad sägs om att få sitta i NIP-rummet för lite extra pröjs?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av StickanN:

Jag tror inte att internet-Cafés är så populära längre då de flesta har en stationär dator som de kan ta hem till en kompis och lana själva.

Vilka spel ska finnas på datorerna? Är det bara de större e-sportspelen? Cs? DOTA? LoL? Isåfall behöver ni inte lägga mycket kronor per dator för att det ska flyta på bra. En i5 6600k och ett RX4/580 eller ett GTX 1060 kanske? Fixa 16 GB Ram så räcker väl det ett tag. Chassi är väl mer bara att ta första bästa billigaste men som även inte ser ut som en svinstia. Nätagg är väl en sak ni ska spendera extra pengar på, dör nätagget av kortslutning eller någonting så lär ju moderkort, hårddiskar dylikt också dö.

Har tyvärr inget tips på "den hära datorn ska du/ni ha" :/

"Jag tror inte att internet-Cafés är så populära längre då de flesta har en stationär dator som de kan ta hem till en kompis och lana själva."

Har du varit i städer med internet cafes?????

Det är fullt hela tiden.

Det viktigaste enligt mig på internet cafe som alla efterfrågar är 120Hz + skärmar och riktiga möss.

Haft flera polare som ägt internet cafe och känner några.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Blir det inte rörigt med steam på ett cafe? Det finns programvaror som är gjorda för just internet cafe annars.

Steam Site Licensing. Många spel är dock inte tillgängliga genom det programmet.

Skrivet av PuMaH:

Vad TS skriver verkar de ha snöat in på att ha en fysisk dator per klient. Jag tror, precis om några andra som har skrivit, att ni kan få bättre prestanda per krona om ni kör en serverlösning. De flesta spelen kräver betydligt mer av grafikkort än processor, och en riktigt bra processor är billigare än flera billigare (för att inte tala om moderkort). Gör ni på detta sätt kan ni säkert komma ner till 5000-6000 kr per klient.

Jag tycker också att ni ska börja i mindre skala. Jag tror snarare att det är rimligt att ha hyfsat nära full beläggning vid 15-20 datorer.
Tänk på att ha öppettider som passar era kunder, dvs i princip dygnet runt på helger/lov och kanske till 23-24 varje dag i övrigt.

Verkar snarare dumt att köra osupportade lösningar som kräver dyra licenser i vilket fall som helst. Moderkort, processor och minne är ganska små kostnader i det stora hela här. Sen lär de spendera 5000-6000 kr på skärm och tillbehör i vilket fall som helst. Datorer på avbetalning blir ganska liten kostnad jämfört med löner, hyra (om de inte har ovanligt billig lokal) och annat så inte det som avgör om det går runt. Vad det gäller grafikkort, varför skulle någon komma om de har sämre än 1080 eller som minst 1070? Alltså behöver de spendera mellan 4200 och 7500 kr på grafikkort per station. Fast vilken bank skulle låna ut pengar till 50 datorer? Datorerna kan ju inte tas som säkerhet. Anpassa lokalerna och möblera kostar också pengar för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Blir det inte rörigt med steam på ett cafe? Det finns programvaror som är gjorda för just internet cafe annars.

Läs mitt inlägg. Angående det ekonomiska, liksom flera andra har påpekat så kan det bli svårt att få ihop en kalkyl. MEN, eftersom de är en verksamhet som inriktar sig på barn och unga så finns det en mängd ekonomiska bidrag att hämta från kommunen etc. Exempel är uppstarts bidrag, reducerad lokalhyra (ex från det kommunala bostadsbolaget), lönebidrag om ni anställer någon som är arbetslös, aktivitets bidrag för att ni sysselsätter ungdomar etc etc. Det finns massor att ansöka om när det gäller just barn och ungdomar, lägg sedan till att ni kanske kan etablera nära ett "utsatt område", och vinkla det hela som en samhällsnyttig insats för de utsatta ungdomarna (anordna aktivitet på helger och kvällar förebygger allmänt stök) då finns er garanterat folk på kommunen som öppnar plånboken. Tro mig 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Sportbar. Det är i alkoholen pengarna finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Läs mitt inlägg. Angående det ekonomiska, liksom flera andra har påpekat så kan det bli svårt att få ihop en kalkyl. MEN, eftersom de är en verksamhet som inriktar sig på barn och unga så finns det en mängd ekonomiska bidrag att hämta från kommunen etc. Exempel är uppstarts bidrag, reducerad lokalhyra (ex från det kommunala bostadsbolaget), lönebidrag om ni anställer någon som är arbetslös, aktivitets bidrag för att ni sysselsätter ungdomar etc etc. Det finns massor att ansöka om när det gäller just barn och ungdomar, lägg sedan till att ni kanske kan etablera nära ett "utsatt område", och vinkla det hela som en samhällsnyttig insats för de utsatta ungdomarna (anordna aktivitet på helger och kvällar förebygger allmänt stök) då finns er garanterat folk på kommunen som öppnar plånboken. Tro mig 😀

Lönebidrag är för folk som har någon form av funktionsnedsättning som drabbar arbetet. Det som finns för ungdomar är nystartsjobb för de som varit arbetslösa mer än 6 månader under de 9 senaste (gäller en liten grupp mellan 21-25 år, samt för de över 26 år finns nystartsjobb för de som varit arbetslösa 12 månader de senaste 15 månaderna). Det finns inte så mycket att hämta om man inte ska utnyttja gratispraktik. ~20 % mindre kostnad för lön är inte hela världen. Kommuner kan inte ge föreningsbidrag och liknande till företag, och det räknas knappast som kulturverksamhet. Du sitter ju mest och hittar på saker här

Vill däremot någon spela teater eller hålla på med konst så finns det mycket stöd, även om man driver det i företagsform.

Skrivet av talonmas:

Sportbar. Det är i alkoholen pengarna finns.

Köpa in för 16 kr, sälj för 70 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att dollarn har ökat i värde är egentligen inget problem här. Timpriset på ett spelkafé som Inferno är 29 kr, de har öppet 14 timmar vardagar så du behöver betala ut typ 3000 kr+ för lön per dag så det behöver vara ganska fullsatt under öppettiderna, hyra för lokalen blir ofta upp till flera tusen per dag också. Även med deras planerade inköp av datorer/utrustning så är det löner, lokaler och andra avgifter och försäkringar som kommer kosta pengar. Tror det är svårt att t.ex. ha öppet 12 timmar och snitta halv beläggning under dessa timmar, betala ut lön för 12 timmar, betala hyran o.s.v. och att servera mat/fika drar inte in pengar heller direkt, och kräver mer personal. För att det ska vara lönsamt måste de omsätta mer än ett vanligt kafé i centrala Kristianstad i princip.

Timpriset är inte den stora intäkten på ett spelcafé. Merförsäljningen(Godis, läsk och mat etc) är det man även fokusera starkt på, då det kommer vara den största intäkten.

Permalänk
Avstängd

Ska ni bygga ihop datorerna själva så kan jag hjälpa till om detta blir aktuellt, jag kan bygga datorer. Bor i Kristianstad, Gamlegården.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Timpriset är inte den stora intäkten på ett spelcafé. Merförsäljningen(Godis, läsk och mat etc) är det man även fokusera starkt på, då det kommer vara den största intäkten.

Självklart är stor del av omsättningen annat, men ett fik tjänar man inte pengar på, inte i en liten stad som Kristianstad iaf. Nämnde i inlägget innan det du kommentera att det är annat än datorerna som drar till ställena i Asien, bland annat mat och öl. Fast det är annan kultur som gäller där och det går inte att återskapa här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lönebidrag är för folk som har någon form av funktionsnedsättning som drabbar arbetet. Det som finns för ungdomar är nystartsjobb för de som varit arbetslösa mer än 6 månader under de 9 senaste (gäller en liten grupp mellan 21-25 år, samt för de över 26 år finns nystartsjobb för de som varit arbetslösa 12 månader de senaste 15 månaderna). Det finns inte så mycket att hämta om man inte ska utnyttja gratispraktik. ~20 % mindre kostnad för lön är inte hela världen. Kommuner kan inte ge föreningsbidrag och liknande till företag, och det räknas knappast som kulturverksamhet. Du sitter ju mest och hittar på saker här

Vill däremot någon spela teater eller hålla på med konst så finns det mycket stöd, även om man driver det i företagsform.

Köpa in för 16 kr, sälj för 70 kr

Jag kanske använde fel benämning på några saker, men poängen kvarstår. Jag har egen erfarenhet av en liknande verksamhet, den var dock en form av spel förening i grunden. Vi blev med tiden varse om en mängd ekonomiska bidrag från kommunen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Var inne på att göra detta för ca 10 år sedan.

Men hela idén föll på licenskostnader då spelutvecklare i princip har en separat licens för e-sports/internetcafé, så ska man vara laglig så bör man kolla upp vad som gäller, de kan vara hyfsat dyra.

När jag kontaktade olika parter så blev det ganska tydligt att det krävdes skitmycket folk som lirar för att ens kompensera för det, och sedan tillkommer ju alla andra kostnader som andra redan nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jag kanske använde fel benämning på några saker, men poängen kvarstår. Jag har egen erfarenhet av en liknande verksamhet, den var dock en form av spel förening i grunden. Vi blev med tiden informerade om en mängd ekonomiska bidrag från kommunen med tiden.

Ja, för föreningar finns det stöd från kommunerna, föreningsbidrag och det som är relaterat. Det är inte aktuellt när de driver det i företagsform. Själv fick jag godis och läsk betald av landstinget när jag var på ett privat lan för 15 år sedan, men företag kan inte få pengar hur som helst, det vore inte lagligt som del av EU ens.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ni kan testa era ideer genom att köra några e-sport lan. Ni får då möjligheten att kolla intresset för turneringar mm. En sak som kan vara intressant med är att ni kan ha massa retrospel, gamla flipperspel och biljard mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart är stor del av omsättningen annat, men ett fik tjänar man inte pengar på, inte i en liten stad som Kristianstad iaf. Nämnde i inlägget innan det du kommentera att det är annat än datorerna som drar till ställena i Asien, bland annat mat och öl. Fast det är annan kultur som gäller där och det går inte att återskapa här.

Har själv erfarenhet från ett internet-café i Helsingborg. Och där var största intäkten merförsäljningen. Timpriset täckte leasingkostnaden och skador på utrustning och saker som blev stulna.

Till trådskaparen.

*Lokalen ni hittar måste ni göra tester på vad elen klarar. Kan vara att ni måste bygga ny elcentral. Det fick vi göra i Helsingborg.
* Ventilationen är viktig. Både för datorerna samt för dem som spelar. Så även den kan behövas bytas ut.
* Leasa datorerna. Tänk på att saker går sönder/blir stulna. Köp INGA dyra möss eller headsets. Har alltid i bakhuvudet att folket respekterar inte dina saker. Speciellt inte folk under 25år.
* Är det en stor lokal så borde du möjligtvis ha kameraövervakning.
* Tänk på att barn under 16år måste ha målsmans godkännande. Annars kan föräldrarna komma och kräva tillbaka alla pengar, även från läsk etc.
* Om du ska sälja mat, så försök att lösa en mathörna med bord där folk kan äta. Baguetter eller mackor, speciellt toast är väldigt uppskattad bland yngre publik och väldigt enklet att göra. (Kan preppa och ha i kylen för snabb service).

Nu var det 3-4 år sen jag hjälpte min vän med hans café men steam funkade väldigt dåligt på den tiden och supporten obefintlig.

Permalänk

Allt jag tänker på är bygg inte datorerna själva, gör avtal med leverantör, antingen leasing eller rabatt. Support och garantier är lättare, samt att är det ett vettigt företag så kan ni få dom med färdiga images utan extra kostnad så dom passar er och ert behov. Kan ju inte stå med 2-3 trasiga datorer efter ett tag, ser oproffsigt ut.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har själv erfarenhet från ett internet-café i Helsingborg. Och där var största intäkten merförsäljningen. Timpriset täckte leasingkostnaden och skador på utrustning och saker som blev stulna.

Till trådskaparen.

*Lokalen ni hittar måste ni göra tester på vad elen klarar. Kan vara att ni måste bygga ny elcentral. Det fick vi göra i Helsingborg.
* Ventilationen är viktig. Både för datorerna samt för dem som spelar. Så även den kan behövas bytas ut.
* Leasa datorerna. Tänk på att saker går sönder/blir stulna. Köp INGA dyra möss eller headsets. Har alltid i bakhuvudet att folket respekterar inte dina saker. Speciellt inte folk under 25år.
* Är det en stor lokal så borde du möjligtvis ha kameraövervakning.
* Tänk på att barn under 16år måste ha målsmans godkännande. Annars kan föräldrarna komma och kräva tillbaka alla pengar, även från läsk etc.
* Om du ska sälja mat, så försök att lösa en mathörna med bord där folk kan äta. Baguetter eller mackor, speciellt toast är väldigt uppskattad bland yngre publik och väldigt enklet att göra. (Kan preppa och ha i kylen för snabb service).

Nu var det 3-4 år sen jag hjälpte min vän med hans café men steam funkade väldigt dåligt på den tiden och supporten obefintlig.

Det är ju bara det att jag tvivlar på att folk kommer för att spela på low-midrange datorer och käka baguetter, senare kan vara stor del av omsättningen, men man måste gå med plus någonstans också och inte bara sysselsätta ungdomar utan kollektivavtal. Baguetter i stil med de enklare kaféer klarar av att göra drar knappast in folk, och inte gör några datorer heller. Låter mer som en kommunal ungdomsgård, och jag kommer ihåg när dessa hade rum med datorer för de som ville umgås genom att spela, tiden då folk satt och spela över lan. Sånt hör nog mer hemma hos kommunen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

Det är ju bara det att jag tvivlar på att folk kommer för att spela på low-midrange datorer och käka baguetter, senare kan vara stor del av omsättningen, men man måste gå med plus någonstans också och inte bara sysselsätta ungdomar utan kollektivavtal. Baguetter i stil med de enklare kaféer klarar av att göra drar knappast in folk, och inte gör några datorer heller. Låter mer som en kommunal ungdomsgård, och jag kommer ihåg när dessa hade rum med datorer för de som ville umgås genom att spela, tiden då folk satt och spela över lan. Sånt hör nog mer hemma hos kommunen.

"Det är ju bara det att jag tvivlar på att folk kommer för att spela på low-midrange datorer"

Fast det är enormt många kids som nöjer sig med 4-5k pc och sitta lira med polarna.

från 12-18 åringar typ.
Har också stor erfarenhet av LAN och internet cafer och vad som drar folk.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Det är ju bara det att jag tvivlar på att folk kommer för att spela på low-midrange datorer"

Fast det är enormt många kids som nöjer sig med 4-5k pc och sitta lira med polarna.

från 12-18 åringar typ.
Har också stor erfarenhet av LAN och internet cafer och vad som drar folk.

Ja absolut i storstäderna, och där överlever kanske 2-3 stycken. Kristianstad är en liten stad däremot. Där har du tur om verksamheten kommer omsätta 5 miljoner ens.

Permalänk
Medlem

Majoriteten går ju till internet-cafes för att dricka cola, komma undan från hemmet och spela lol/overwatch med polarna. Fanns ett café då jag var ung i sundsvall och där var det så i min umgängeskrets ivarjefall.

Also @tvelander har du satt upp nå värstingbygge på dh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju bara det att jag tvivlar på att folk kommer för att spela på low-midrange datorer och käka baguetter, senare kan vara stor del av omsättningen, men man måste gå med plus någonstans också och inte bara sysselsätta ungdomar utan kollektivavtal. Baguetter i stil med de enklare kaféer klarar av att göra drar knappast in folk, och inte gör några datorer heller. Låter mer som en kommunal ungdomsgård, och jag kommer ihåg när dessa hade rum med datorer för de som ville umgås genom att spela, tiden då folk satt och spela över lan. Sånt hör nog mer hemma hos kommunen.

Midrange datorer körde vi på (i5, Geforce GTX 560 etc). Vi en engångskostnad på 120k för 40 datorer och sen en leasing summa i månaden som jag inte kommer ihåg nu. Avtalet vara över 3 år och man kunde få köpa ut datorerna billigt därefter. Detta var via Fujutsi-Siemens som hade bäst avtal just då. Jag hade kollat med Lenovo eftersom de har blivit så stora. Så de kommer säkerligen kunna erbjuda något bra.
Kring utrustning köpte vi in själva eftersom de slits mycket och folk är oaktsamma.

Tro mig. Folket köper mycket godis och läsk när de spelar. Mat är något som man säljer mycket av vid night-gibs.
Timpriset pressade vi ner vi flera tillfällen för att slå ut vår konkurrent. Vi var ibland nere på 10kr i timmen vid några dagar.
Nu har inte trådskaparen konkurrent vad jag förstår det som. Men även när vi var ensamma en period så var det svårt att få folk till Caféet dagarna när det inte var night-gib.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wasp:

Majoriteten går ju till internet-cafes för att dricka cola, komma undan från hemmet och spela lol/overwatch med polarna. Fanns ett café då jag var ung i sundsvall och där var det så i min umgängeskrets ivarjefall.

Also @tvelander har du satt upp nå värstingbygge på dh?

Nope sålde allt innan VEGA + X299 kommer.

Hade bara 6700k och 1080 på DH som jag stoppa in i mitt gamla chassi.
Vattenkylning är mer värd än hårdvaran rip....

Vi har utanför stan och där funkar det utmärkt handlar bara om marknadsföring att folk känner sig trygga där och förädlarna litar på dom som har stället.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Midrange datorer körde vi på (i5, Geforce GTX 560 etc). Vi en engångskostnad på 120k för 40 datorer och sen en leasing summa i månaden som jag inte kommer ihåg nu. Avtalet vara över 3 år och man kunde få köpa ut datorerna billigt därefter. Detta var via Fujutsi-Siemens som hade bäst avtal just då. Jag hade kollat med Lenovo eftersom de har blivit så stora. Så de kommer säkerligen kunna erbjuda något bra.
Kring utrustning köpte vi in själva eftersom de slits mycket och folk är oaktsamma.

Tro mig. Folket köper mycket godis och läsk när de spelar. Mat är något som man säljer mycket av vid night-gibs.
Timpriset pressade vi ner vi flera tillfällen för att slå ut vår konkurrent. Vi var ibland nere på 10kr i timmen vid några dagar.
Nu har inte trådskaparen konkurrent vad jag förstår det som. Men även när vi var ensamma en period så var det svårt att få folk till Caféet dagarna när det inte var night-gib.

Finns en anledning till att Kristianstad inte har något spelkafé i dagsläget, lika så i alla andra småstäder. Visst kommer de som är där handla läsk och snacks, men något måste dra dit folk också eller så kommer det vara ganska tomt stor del av tiden, att locka med låga timpriser verkar ju inte ha fungerat för er i en mycket större ort.

Alltså kan man sälja mat och fika som är mer än cola och baguetter är marginalerna mycket högre. På en öl kan du ha 50 kr i marginal utan större problem.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att ta kontakt med kommunen när ni får lite riktiga siffror på saker och ting.

Försök sälja dom ett färdigt "ungomdsgårdspaket" om ni är med på hur jag menar. Jag har ingen aning om hur det är i Kristanstad, men i många mindre orter saknas det sysselsättning för ungdomar. Med lite kommunpengar i ryggen kan man ju ordna en ungdomsgård med fokus på att lira spel, samt lite allmänt häng-ställe.

Permalänk
Medlem

@MrOzzii: Kör en undersökning uppe hos LBS i Kristianstad, säkert många där uppe som är intresserade, gick själv där uppe när jag gick gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Min dotter spelar overwatch och jag byggde en dator till henne med g4560 processorn och gtx 1060 6gb (1790kr) och det flyter hur bra som helst.

1060 6gb på El giganto var dock typ årets deal, de ligger närmare 2400 numera.

Permalänk
Avstängd

Min farsa hade ett kafé (inte internetkafé) fram tills ganska nyligen och han hade två anställda på lönebidrag från kommunen/AF där jag tror att de stod för 80 eller 90% av lönen och han betalde alltså 10-20% plus arbetsgivaravgift och så. Tydligen är det så de flesta (i alla fall mindre) kaféer gör för att gå runt. Vanligtvis så måste man ju lova att man har för avsikt att anställa efter ett år eller så, men har man inte ekonomi för det när sponsringen försvinner så är det sällan några problem att byta personerna mot andra med nya bidrag. Sen var det inga handikappade anställda som han fick utan det var helt vanliga människor som varit arbetslösa ett tag.

Permalänk
Medlem

Hur var det här med lotteriinspektionen när det gäller Internetcafé?