Teknikmagasinet sätts under rekonstruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Just det specifika fallet vet jag inget om, men jobbade där förra året och mina gamla kolleger är kvar än.

Butiken finns kvar på exakt samma ställe. Kan varit så att Commerce gjorde någon renovering och inte ville förstöra glasväggarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nåt sånt måste det ha varit i så fall

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag inte att sakna dom. Dom prylar man har varit intresserad av har 9/10 varit bakom disk eller inlåst i glasmonter, vilket gör att man måste be om hjälp varje gång. Butiksgolvet fullsmeckat med "krimskrams". Lagersaldot som syns på web har sällan eller aldrig stämt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Well, kemikalieskatten har inte införts än. Föga troligt att det är denna skatt som är problemet för Teknikmagasinets ekonomiska besvär i nuläget tror vi va?
Det blir en skev beskrivning av verkligheten som leder till i grunden felaktiga slutsatser.

@Teicaus har en mer rimlig teori för det här fallet:
#16861433

Jag tror inte heller att Teknikmagasinet faller pga kemikalieskatten men jag tror att vi kommer få se fler butiker som får problem pga den. Deras typ av artiklar är det nog Kina och internethandeln som tar dör på.

Jag jobbar på ett globalt företag med huvudkontor och tillverkning i Tyskland som säljer produkter mot industrin. Vi omsätter ca 2 miljarder EUR och 30% av denna försäljning ligger i Tyskland. Varför frågar man sig, jo för att en tysk person vill köpa tysktillverkat även om det kostar lite mer. Vi här i Sverige ser en billig pryl från Kina och köper gladligen den. Se bara på vår spritkonsumtion, vi kan gärna sätta oss i en bil och släp från Stockholm och åka ner till Tyskland bara för att köpa antingen billig skräpöl eller bättre svensk öl för halva pengen mot Sverige. Finns ingen logik i detta heller.

Detta tänk inom industrin är det samma hos privatpersoner och det kommer att göra att vi tappar mer och mer av tillverkning och annat här i Sverige. Våra politiker sa för ett tag sen att vi här i Sverige inte ska tillverka utan vara ett tjänsteland och dit är vi nu på väg, och mer kommer det att bli. Tyvärr kan inte alla personer jobba med tjänster utan vi behöver också ha tillverkning. Det behövs en mix av allt i landet för att allt ska flyta på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Affärsmodellen?
Den är väl som alla andra affärsmodeller under den "nya tiden"
1. Hitta ett koncept (behöver inte vara unikt alls)
2. Låna pengar, finansbolag börs, gud vet allt
3. Expandera som fan!! (butiker och reklam högt och lågt)
4. Fokusera bara på att redovisa tillväxt/potential

Slut
= Massa skulder när expansionen inte kan fortsätta och gömmas i överoptimistiska rapporter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror inte heller att Teknikmagasinet faller pga kemikalieskatten men jag tror att vi kommer få se fler butiker som får problem pga den. Deras typ av artiklar är det nog Kina och internethandeln som tar dör på.

Jag jobbar på ett globalt företag med huvudkontor och tillverkning i Tyskland som säljer produkter mot industrin. Vi omsätter ca 2 miljarder EUR och 30% av denna försäljning ligger i Tyskland. Varför frågar man sig, jo för att en tysk person vill köpa tysktillverkat även om det kostar lite mer. Vi här i Sverige ser en billig pryl från Kina och köper gladligen den. Se bara på vår spritkonsumtion, vi kan gärna sätta oss i en bil och släp från Stockholm och åka ner till Tyskland bara för att köpa antingen billig skräpöl eller bättre svensk öl för halva pengen mot Sverige. Finns ingen logik i detta heller.

Detta tänk inom industrin är det samma hos privatpersoner och det kommer att göra att vi tappar mer och mer av tillverkning och annat här i Sverige. Våra politiker sa för ett tag sen att vi här i Sverige inte ska tillverka utan vara ett tjänsteland och dit är vi nu på väg, och mer kommer det att bli. Tyvärr kan inte alla personer jobba med tjänster utan vi behöver också ha tillverkning. Det behövs en mix av allt i landet för att allt ska flyta på.

Möjligt. Och intressant bör tillggas (likt många andra ämmen), men inte riktigt relaterat till nyheten om Teknikmagasinets rekonstruktion.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag jobbar på ett globalt företag med huvudkontor och tillverkning i Tyskland som säljer produkter mot industrin. Vi omsätter ca 2 miljarder EUR och 30% av denna försäljning ligger i Tyskland. Varför frågar man sig, jo för att en tysk person vill köpa tysktillverkat även om det kostar lite mer. Vi här i Sverige ser en billig pryl från Kina och köper gladligen den. Se bara på vår spritkonsumtion, vi kan gärna sätta oss i en bil och släp från Stockholm och åka ner till Tyskland bara för att köpa antingen billig skräpöl eller bättre svensk öl för halva pengen mot Sverige. Finns ingen logik i detta heller.

Jag tror inte svensken är mindre solidarisk än tysken när det gäller att köpa inhemska prylar, men vi har haft regeringar (av alla olika färger) de senaste halvseklet som vill straffa de dumma jäklarna som handlar svenskt. Face it: politikerna vill hellre att vi köper grejer utomlands. Hade vi köpt mer sprit i Sverige med lägre spritskatt? Ja, självklart, på bekostnad av gränsbutikerna i Danmark och Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag tror inte svensken är mindre solidarisk än tysken när det gäller att köpa inhemska prylar, men vi har haft regeringar (av alla olika färger) de senaste halvseklet som vill straffa de dumma jäklarna som handlar svenskt. Face it: politikerna vill hellre att vi köper grejer utomlands. Hade vi köpt mer sprit i Sverige med lägre spritskatt? Ja, självklart, på bekostnad av gränsbutikerna i Danmark och Tyskland.

Fast nu så betalar vi ju svensk moms på varor som beställs från butiker utomlands, och vad det gäller alkohol säljer monopolet massor. Någon butiksdöd har vi inte haft ännu i Sverige, men vi har också en lång tradition av postorder som sträcker sig långt innan hem-pc-reformen. Det är ju faktiskt de klassiska postorderfirmorna som tagit stryk snarare, för vem fan vill handla på Ellos eller Haléns idag? Alla deras konkurrenter betalar svensk moms och har liknande kostnader, ändå försvinner Halens senare under året. Klart Teknikmagasinet får problem om de försöker bygga massor butiker, någonstans blir det för många, men det verkar främst vara ägarna som har problem där.

Sverige tillverkar mycket, men konsumentvarorna har försvunnit. Det gäller Tyskland också, men de har fortfarande en del företag som vänder sig direkt till konsument som även tillverkar/sätter ihop prylar i Tyskland. Här har det istället varit populärt att centralisera till stora fabriker eller hjälpa våra baltiska grannar genom att betala de svältlöner, men det har väldigt lite med skatter att göra, sen tror väl en del att vi skyddar balterna från Ryssen genom att anställa statslösa ryssar i baltländerna till dåliga löner, som om det skulle utveckla länderna och göra deras ekonomi stark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KplSteiner:

Jag tror inte svensken är mindre solidarisk än tysken när det gäller att köpa inhemska prylar, men vi har haft regeringar (av alla olika färger) de senaste halvseklet som vill straffa de dumma jäklarna som handlar svenskt. Face it: politikerna vill hellre att vi köper grejer utomlands. Hade vi köpt mer sprit i Sverige med lägre spritskatt? Ja, självklart, på bekostnad av gränsbutikerna i Danmark och Tyskland.

Titta här på Sweclockers exempelvis hur många som beställer saker från USA, Tyskland, Kina eller andra länder bara för att komma undan lite billigare. Jag gör samma sak så det är inget fel med det.
Problemet är att saker som tillverkas här i Sverige oftast är för dyra och det beror inte bara på höga löner utan mycket beror på alla skatter och regler vi har i detta land.

Politikerna har varit duktiga på att sälja ut Sverige och säga att allt skulle bli bättre när det blev konkurrens mellan företag såsom Apotek, Bilbesiktningar, El bolag och framförallt våra pensioner. Frågan är om det har blivit bättre någonstans inom dessa områden.
Apoteken säljer inte mediciner, de kränger hellre smink och hudkrämer.
Bilbesiktningarna har det väl iallafall blivit fler av men vet inte om det blev bättre.
El bolagen har blivit kaos och alla höjer nu endast de fasta avgifterna som de vet att man inte kan byta bort då denna delen är man fast i.
PPM, någon som tycker det blivit bättre? Absolut några som lever ett liv på börsen och har koll på denna, de andra är oftast förlorare och lurade återigen av höga avgifter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Titta här på Sweclockers exempelvis hur många som beställer saker från USA, Tyskland, Kina eller andra länder bara för att komma undan lite billigare. Jag gör samma sak så det är inget fel med det.
Problemet är att saker som tillverkas här i Sverige oftast är för dyra och det beror inte bara på höga löner utan mycket beror på alla skatter och regler vi har i detta land.

Politikerna har varit duktiga på att sälja ut Sverige och säga att allt skulle bli bättre när det blev konkurrens mellan företag såsom Apotek, Bilbesiktningar, El bolag och framförallt våra pensioner. Frågan är om det har blivit bättre någonstans inom dessa områden.
Apoteken säljer inte mediciner, de kränger hellre smink och hudkrämer.
Bilbesiktningarna har det väl iallafall blivit fler av men vet inte om det blev bättre.
El bolagen har blivit kaos och alla höjer nu endast de fasta avgifterna som de vet att man inte kan byta bort då denna delen är man fast i.
PPM, någon som tycker det blivit bättre? Absolut några som lever ett liv på börsen och har koll på denna, de andra är oftast förlorare och lurade återigen av höga avgifter.

Oftast mindre regler och mindre krångel att driva verksamheter i Sverige, och beställer du något från Amazon så betalar du fortfarande svensk moms på 25 %, som går till svenska staten. Förmåner som till stor del ingår i skatten här kan vara dyrare i andra länder där de inte gör så. Det är inga kostnader företag i andra länder slipper.

Sånt som elnätbolag osv beror till stor del på EU-regler och att vi har en gemensam elmarknad i norden, och vi hade privata och kommunala elnät även innan avregleringarna, och om kommunala nät har sålts har det ju med kommunen att göra. Var inget tvång för kommunerna att sälja.

Amazon är inte smidigt för att det ligger utanför Sverige, visst det är schysst att slippa Copyswede, men Copyswede är samtidigt inte en skatt. De har helt enkelt bredare sortiment än en mindre handlare i norden kan ha. Samtidigt så vill jag inte se fler företag följa deras modell genom att ta in massor tredjepartssäljare, så som CDON och andra gjort.

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt mina Raspberry Pi 3 cases där 100kr billigare än de större ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ändå klampade jag in hos dom i en fysisk butik förra våren och köpte mig en Xperia Z5 kontant för 6 lax.

Anledningen? Ingen av dom större butikerna hade den i lager xD

Köpte även en väckarklocka hos dom.

Kan säga att båda gångerna fick jag utmärkt service.

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan allt du kan hitta hos Teknikmagasinet kan du hitta hos Ali Express och liknande, fast till ett betydligt bättre pris. Behövs en nätaktör till?
Inte för min del, jag handlar inte många produkter från Sverige ändå. Tror inte Teknikmagasinet har många originaldelar, alltid när jag varit där för att panikhandla en laddare har de aldrig haft original utan plockat fram en kinaladdare.

Däremot kan jag passa på att varna för att handla där nu, hår de i konkurs får du väldigt svårt att driva igenom garanti eller reklamationer på saker tillverkade i Kina.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

"Vår BNP rasar senaste åren."

Haha, vart har du fått dom siffrorna ifrån? Vet du vad tillväxt betyder?!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stefflo:

Vår BNP rasar senaste åren.

Skrivet av j0mp3lit0:

Haha, vart har du fått dom siffrorna ifrån? Vet du vad tillväxt betyder?!

Det undrar jag med.
Ekonomifakta.se säger att Stefflo har fel.

De senaste åren (sedan 1994!) vi har haft minskande BNP (på helår) är
2008 -0,6%
2009 -5,2%
2012 -0,3%

Det är 3 år av 22.

Du får ha en väldigt snäv syn på statistik för att kunna vränga runt detta till att den minskar, och hur fan du får det till att den "rasar" begriper inte jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att dom gör om modellen. Sist jag var där sålde dom bara överprisat krims-krams, men kan vart butiken bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem

Företagets VD borde ta o titta på Kjell o C, från butik till katalog och hemsida, allt är stilrent och väldigt bra uppbyggt.

Teknikmagasinet är tvärtom, jag blir helt yr i skallen när jag går in i deras fysiska butiker. (går jag in där, är det för att vänta på tjejen som skall handla kläder)
Det är skitsaker överallt, så man ser inte dom bra sakerna.
Dom har för många produkter, allt från snus till mobiltelefoner.

En rörig kedja, och jag har aldrig köpt nått där!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]