Hög CPU-temperatur: Finns det något program/inställning som kan sänka temperaturen?

Permalänk
Medlem

Hög CPU-temperatur: Finns det något program/inställning som kan sänka temperaturen?

Jag är inte så direkt insatt i detta, men anser att tempen på min dator är ganska hög.. ?
Rätt eller fel? (Bilden togs i normalt länge, alltså inga spel osv på)

Finns det något program där man kan sätta datorn i ett speciellt mode? Så som det finns på mobilen, tex ''Energiläge'' där datorn inte går på högvarv osv.

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Iksonja *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Fixade även bildlänken åt dig.
/moderator

On topic: Det ser ju ut som att datorn ligger på 100% load? 78c vid 100% load låter ganska rimligt med org. kylaren.
Vilken kylare har du, har du kontrollerat att den sitter korrekt, är dammfri och att fläkten fungerar?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent:

Tack för hjälp och svar.

Vad menas med 100 % Load.. och om det handlar om att den är på högvarv eller liknande.. finns det då något prog där man sätter den på ''Normal'' användning när jag inte spelar?

Noctua NH-U12S är kylaren.

Permalänk
Medlem

100% load betyder att CPUn jobbar för fullt. Vad har du för program igång? (Eller hade när du tog bilden?)

Permalänk
Medlem

Minimum 70 grader? Ja det känns ju rätt högt.
Är detta en desktop med normalt luftflöde?

Annars klockar processorn ner sig och sänker spänning när den inte är lastad.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Damm?
I och med att det är ett par år gammal processor så är det inte så konstigt ifall datorn inte är urdammad sen byggnationen.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara väldigt hög volt? Jag har samma cpu och kör den i 4,6@1.175v.
Tror du kan sänka volten en hel del eftersom du kör utan OC.

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem

CPUn är ju under load.. 78 grader är rätt rimligt med tanke på din kylare. Inget att oroa sig över.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Vad kör du för program när du tog bilden?

Load betyder att processorn jobbar till 100%.

Tempen är fullt normala för en CPU som kör 100%.

Men det är endast normalt att ligga på 100% load om du kör folding eller liknande CPU intensiva program.

Permalänk
Medlem

Min 4690k går upp i 100 grader i 100% load i intel burntest så 77 grader låter ju inte alls dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headake:

Ser ut att vara väldigt hög volt? Jag har samma cpu och kör den i 4,6@1.175v.
Tror du kan sänka volten en hel del eftersom du kör utan OC.

Det är absolut inte en hög volt, snarare helt normal för den processorn.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Cooling paste

Skrivet av Iksonja:

Jag är inte så direkt insatt i detta, men anser att tempen på min dator är ganska hög.. ?
Rätt eller fel? (Bilden togs i normalt länge, alltså inga spel osv på)

Finns det något program där man kan sätta datorn i ett speciellt mode? Så som det finns på mobilen, tex ''Energiläge'' där datorn inte går på högvarv osv.

Tacksam för svar.

https://i.gyazo.com/47ca091478332f0f280301cd9c94c525.png

Det finns inget program som kyler ner din processor, men du kan försöka göra nåt av det här:
Byta ut din cooling paste, den kan bli gammal och torka ut
Köpa en starkare CPU kylare
Se till så att kylaren sitter rätt.

Hoppas något hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Min 4690k går upp i 100 grader i 100% load i intel burntest så 77 grader låter ju inte alls dumt.

Dock, om man har över 74°C ungefär, så går processorn långsamt sönder. Så 100C är inte så bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bver4ever:

Dock, om man har över 74°C ungefär, så går processorn långsamt sönder. Så 100C är inte så bra

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är ju inte så att jag är okej med att den går på hundra grader går sällan upp över 60 grader i spel dock.

Permalänk
Medlem

Många svar som är helt felvisande. Kort och gott så är det inget fel med temperaturerna. Med Intels originalkylare så får man räkna med ~80°C när processorn jobbar på för fullt som syntes i bilden.

Skrivet av Bver4ever:

Dock, om man har över 74°C ungefär, så går processorn långsamt sönder. Så 100C är inte så bra

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte var du fick 74°C ifrån och att processorn skulle börja gå sönder precis då är ju helt galet. Det är klart att processorn inte mår bra av hög värme under lång tid, men jag tror de flesta når den temperatur under load. Väldigt onödigt att skrämma folk över en temperatur som är helt normal.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Många svar som är helt felvisande. Kort och gott så är det inget fel med temperaturerna. Med Intels originalkylare så får man räkna med ~80°C när processorn jobbar på för fullt som syntes i bilden.

Jag vet inte var du fick 74°C ifrån och att processorn skulle börja gå sönder precis då är ju helt galet. Det är klart att processorn inte mår bra av hög värme under lång tid, men jag tror de flesta når den temperatur under load. Väldigt onödigt att skrämma folk över en temperatur som är helt normal.

~74°C är genomsnittlig temperatur​. Och jag kan hålla med om att "gå sönder" är lite grovt, men processorn mår inte bra av det och om man kör den i den temperaturen länge så kan den bli segare och tillslut gå sönder.
Och det är inte särskilt normal temperatur, jag har runt 63°C under hög load.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bver4ever:

Dock, om man har över 74°C ungefär, så går processorn långsamt sönder. Så 100C är inte så bra

Skickades från m.sweclockers.com

Källa ? Låter osannolikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bver4ever:

~74°C är genomsnittlig temperatur​. Och jag kan hålla med om att "gå sönder" är lite grovt, men processorn mår inte bra av det och om man kör den i den temperaturen länge så kan den bli segare och tillslut gå sönder.
Och det är inte särskilt normal temperatur, jag har runt 63°C under hög load.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är degradering av processorn du menar så är det något som eventuellt kan inträffa, men det är ju efter otroligt lång tid och mycket ovanligt på en ej överklockad processor.

Att du har lägre temp under load betyder inte att något lite högre är onormalt. Har du samma sorts processor, samma sorts kylare och samma temperatur i lägenheten? Annars går det inte att jämföra.

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för alla svar, framför allt at dom flesta är väldigt detaljerande och förklarande.

Datorn i sig är byggd av Inet och förhoppningsvis bra byggd (Håller tummarna för detta ) Ska börja med att blåsa ren datorn för att se om detta hjälper något..

Det jag egentligen mest var ute efter är mer ett sätt eller ett program hur jag sänker så att datorn inte är på så högt load om jag inte spelar. Bilden jag tog var liksom i ett lugnt länge (bara surf).

Så om någon vet hur jag kan sänka detta.. eller om det finns något program som kan göra det åt en (Typ att man kan välja ’’Lugn’’ ’’Mellan’’ ’’Snabbt’’ om ni förstår.

Ha det bäst.

(Jag lägger också in en ny bild, på hur datorn är i just skrivande stund, när den varit påslagen i 1 tim med bara enkel surf/twitch.)

https://gyazo.com/6427cde1fbf17c8f31650961c39cb7a9

Permalänk
Medlem

Senaste bilden är mer representativt för vilka temps den ska ha när cpu inte belastas fullt ut, vad det är som gör att din burk ligger på 100% när du bara surfar vet jag ej, men du behöver absolut inte oroa dig för temperaturerna, de ser helt okej ut.

Vad du däremot bör reda ut är vilka processer som sätter datorn i 100% load när du inte gör något speciellt på den. Kolla aktivitetshanteraren nästa gång det händer.