Publikt IP bahnhof som inte är statisk. Lösningar så jag ändå kan ha en server bakom?

Permalänk
Medlem

Publikt IP bahnhof som inte är statisk. Lösningar så jag ändå kan ha en server bakom?

Hej!

Ska flytta till lägenhet med fiber och har planer på att flytta hem min server så att den får står hemma och tugga istället för att jag hyr någon dyr vps eller dylikt någonstans.

Jag har varit i kontakt med Bahnhof som erbjuder ett publikt ipv4 adress, men denna är antagligen dhcp'ad och har en lease-tid på 12 timmar enligt dem. Servern jag har kräver att jag har en statisk adress. Dyndns gillar jag inte riktigt då jag vill kunna fortsätta använda min xxxxx.se adress, och helt enkelt vill ha ett fast IP jag kan nå min burk på även när jag inte är hemma.

Då är frågan vad jag då har för lösningar. Någon som vet hur pass ofta en icke-statisk ip ändras om man är ansluten till uppsalahems stadsnät igenom bahnhof?

Jag har funderat på att hyra en billig digitalocean vps som vpn, och att jag tunnlar all trafik till min hemmaserver igenom den. Skulle det fungera? Sen påverkar det överföringshastigheten markant också, vilket är sisådär.

Andra förslag?

Permalänk
Medlem

Om din router är igång konstant så ändras den inte. Jag har haft samma IP i 1,5 år nu sedan jag skaffade ny ISP.

Permalänk
Medlem

@Atotal: Om du får en publik IP adress är den inte bakom NAT/DHCP. En publik ip adress är en publik ipadress
Då är den förmodligen också "statisk". Risken finns att du får ny ip adress om din router skulle vara offline flera timmar.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

starta ett företag och köp företagsabb.... dyrt men skulle fungera

Jag kör mina servrar med bahnhof lina och en typ av dyndns klient som uppdaterar mina domäner automatiskt på citynetwork, aldrig haft något strul med det.

så länge routern är igång får du ingen ny ip, jag har haft samma nu sen jag tecknade abbet i princip

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

DDclient + Cloudflare om du kör Linux. Funkar utmärkt! Kanske finns till Windows med, har inte kollat.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Min lösning är att jag kör No-IP DUC på en maskin som står bakom IP:n vilket uppdaterar ett dynamiskt dns namn hos no-ip. Detta pekar jag sedan min domän mot med hjälp av en CNAME rad i Cloudflare. Klockrent och har fungerat väl!

Har du en hyffsad router finns det ofta inbyggd Dynamic DNS uppdatering så fort din WAN IP förändras.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en Dynamisk DNS client (finns som påpekat i många routrar) eller som lös programvara.

Sen behöver du en leverantör av en dynamisk dns tjänst. Det finns både gratisvarianter och sådana som tar betalt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Sen behöver du en leverantör av en dynamisk dns tjänst.

Nej det behövs inte, se ovan. Eftersom det är en server vi pratar om så är det förmodligen domäner som är kritiska, och att IP ändras gör inget då de uppdateras på domänerna när så sker.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Nej det behövs inte, se ovan. Eftersom det är en server vi pratar om så är det förmodligen domäner som är kritiska, och att IP ändras gör inget då de uppdateras på domänerna när så sker.

Jo det gör det. Den artikel du länkar till visar hur man sätter upp dynamisk dns med ddclient och cloudflare som dynamisk dns leverantör.
Notera särskillt behovet av api nyckeln. En nyckel som krävs från dns leverantören, så jo det krävs stöd på båda sidor för att det ska fungera

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Nej det behövs inte, se ovan. Eftersom det är en server vi pratar om så är det förmodligen domäner som är kritiska, och att IP ändras gör inget då de uppdateras på domänerna när så sker.

Det är inte alla som driver företag på sin hemuppkoppling som tur är, så kritiskt känns inte som en synonym till att man har en server. Jag har flera servrar hemma och trots nextcloud, webb, och massa annat skulle jag aldrig få för mig att bryta mot ToS hos min ISP eller driftsätta produktionskritiska applikationer hemifrån. Om du skulle lida av nertid pga. din ISP och/eller extern DNS behöver man helt enkelt hitta på något annat.

Skrivet av mats42:

Jo det gör det. Den artikel du länkar till visar hur man sätter upp dynamisk dns med ddclient och cloudflare som dynamisk dns leverantör.
Notera särskillt behovet av api nyckeln. En nyckel som krävs från dns leverantören, så jo det krävs stöd på båda sidor för att det ska fungera

Helt enig! Jag kör fri DNS via afraid.org på en av mina domäner för att få åtkomst till mitt LAN utifrån (webb-app/VPN) och det fungerar utmärkt.

Till TS: Afraid.org låter dig köra vilket domännamn du vill fritt. Om du inte orkar sätta upp någon klient som uppdaterar IP-adressen mot en DNS-leverantör (t.ex. afraid) är det inget som hindrar dig från att göra det manuellt. Som tidigare nämnt finns det endast en risk för att du får en ny IP-adress om du stänger av samtliga uppkopplade enheter under en längre period, oftast flertalet timmar eller ett dygn. Däremot behöver inte det betyda att du får en ny IP-adress heller. Och att uppdatera en IP-adress är inte särskilt avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jo det gör det. Den artikel du länkar till visar hur man sätter upp dynamisk dns med ddclient och cloudflare som dynamisk dns leverantör.
Notera särskillt behovet av api nyckeln. En nyckel som krävs från dns leverantören, så jo det krävs stöd på båda sidor för att det ska fungera

Vad har Cloudflare med dynamisk DNS att göra? Inget.

Som du säkert känner till så är Cloudflare en CDN, och i mitt fall använder jag den som DNS (namnservern ligger där) istället för CityNetwrok där min domän är reggad. DDclient stödjer uppdatering utav A-record på Cloudflare och därmed så kan ditt eget IP skifta 100 ggr och DDclient uppdaterar ditt IP på Cloudflare lika många gånger.

Sen finns det ju såklart andra sätt att uppdatera ditt egna IP, men då pratar vi en extern Dynamisk DNS tjänst som du konfar upp i din router eller liknande.

Allt det där visste du säkert redan iofs.

Skrivet av sebbeh:

Helt enig! Jag kör fri DNS via afraid.org på en av mina domäner för att få åtkomst till mitt LAN utifrån (webb-app/VPN) och det fungerar utmärkt.

Det låter som att du använder afraid på liknande sätt som jag använder Cloudflare.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vad har Cloudflare med dynamisk DNS att göra? Inget.

De är leverantören av den dynamiska dns tjänst du nyttjar

Skrivet av enoch85:

Som du säkert känner till så är Cloudflare en CDN, och i mitt fall använder jag den som DNS (namnservern ligger där) istället för CityNetwrok där min domän är reggad. DDclient stödjer uppdatering utav A-record på Cloudflare och därmed så kan ditt eget IP skifta 100 ggr och DDclient uppdaterar ditt IP på Cloudflare lika många gånger.

DDClient är en klient för att uppdatera dina uppgifter hos leverantörer av dynamiska dns tjänster. "DDclient is a Perl client used to update dynamic DNS entries for accounts on Dynamic DNS Network Service Provider."

Du använder således DDclient för att ansluta till cloudflares gränssnitt för att göra dynamiska uppdateringar av dns när ditt ip ändras.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mina applikationer är hobby-relaterad, kör blandannat flera spelservrar helt frivilligt. Folk donerar en slant för en bira ibland men får i sig inte "betalt" för det. Dock så har jag gärna så lite nertid som möjligt då jag har märkt att folk försvinner om man inte är uppe när de förväntar det. Men det är också en kostnadsfråga. Lägger för tillfället ca 400kr per månad på detta och det är dags för expansion. 500 - 550kr per månad börjar bli för dyrt för att ha en dedikerad server i ett datacenter, så därav började jag fundera på att ta hem mitt projekt.

Ska kika in afraid.org bland annat. Eller om ni har några andra förslag som gör att jag kanske inte behöver ta hem min server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@Atotal: Om du får en publik IP adress är den inte bakom NAT/DHCP. En publik ip adress är en publik ipadress
Då är den förmodligen också "statisk". Risken finns att du får ny ip adress om din router skulle vara offline flera timmar.

bara för man har public ip så är det inte så att den är statisk ska man ha det så få man vara företaga

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Jag har två publika ip från bahnhof och jag kan inte minnas att ip adresserna har ändrats sedan jag skaffa dom. Tror dock inte servrarna varit bortkopplade mer än 7 timmar eller nått vid underhållsarbete på nätet.
Har också ett script som kollar ip-adressen och uppdaterar dns recorden på domänerna om det behövs. Har dock aldrig behövts.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett script på min FTP (som är bakom hemmaroutern) som checkar routerns publika IP (till skillnad från FTPns interna IP, dvs), skiljer den sig uppdaterar den så domänen pekar rätt till den nya IPn. Jag kan inte komma på ett simplare sätt, och det låter som att det är något som skulle fungera för OP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

De är leverantören av den dynamiska dns tjänst du nyttjar

DDClient är en klient för att uppdatera dina uppgifter hos leverantörer av dynamiska dns tjänster. "DDclient is a Perl client used to update dynamic DNS entries for accounts on Dynamic DNS Network Service Provider."

Du använder således DDclient för att ansluta till cloudflares gränssnitt för att göra dynamiska uppdateringar av dns när ditt ip ändras.

Cloudflare är fortfarande ingen dynamisk DNS tjänst specifikt. https://support.cloudflare.com/hc/en-us/articles/200168816-Do...-

Dock stämmer ditt sista påstående.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Cloudflare är fortfarande ingen dynamisk DNS tjänst specifikt. https://support.cloudflare.com/hc/en-us/articles/200168816-Do...-

Dock stämmer ditt sista påstående.

De har fler tjänster via samma api absolut, men så länge du använder DDclient mot cloudflare så är det specifikt Cloudflares förmåga till dynamsik DNS uppdatering du nyttjar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415