Permalänk
Medlem

Ryzen 7 vcore spikar

Hej!

Nu var det till slut dags för mig att som en regelbunden läsare under lång tid böja mig inför er gemensamma vishet.
Nu har jag kliat mig i huvudet tillräckligt länge själv för att inse mig besegrad. Nu står hoppet för en mänsklig seger vid era fötter.

Till läget och förutsättningarna.

Förutsättningar:
Ryzen 7 1700
Asus Prime x370-Pro
CPU Freq. 3,8GHz
Vcore 1.31250V
LLC Level1
Går stabilt

Läget:
Va någon anledning jag inte riktigt kan klura ut så spikar vcore högt under last. Ser spikar i både HWMonitor och CPU-Z på upp till ~1.395 vid full last. Lite fluktuation pga. LLC kan jag förstå men från 1.31 -> 1.39 är väl lite väl kan man tycka.

Någon som har några tankar. Fyller på mer info om det är något jag inte tänkt på.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är fler som upplever samma sak.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/61bfok/my_ryzen_7_1700_...

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig över:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6dawyw/overclock_ryzen_...

Se också längre ner i tråden:

Citat:

Basically, stock config voltage spikes are not saturating the entire chip and the real internal voltage is not that high. From another perspective, AMD would not ship a product with stock behavior that would cause inevitable warranty claims from degradation.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hej!

Nu var det till slut dags för mig att som en regelbunden läsare under lång tid böja mig inför er gemensamma vishet.
Nu har jag kliat mig i huvudet tillräckligt länge själv för att inse mig besegrad. Nu står hoppet för en mänsklig seger vid era fötter.

Till läget och förutsättningarna.

Förutsättningar:
Ryzen 7 1700
Asus Prime x370-Pro
CPU Freq. 3,8GHz
Vcore 1.31250V
LLC Level1
Går stabilt

Läget:
Va någon anledning jag inte riktigt kan klura ut så spikar vcore högt under last. Ser spikar i både HWMonitor och CPU-Z på upp till ~1.395 vid full last. Lite fluktuation pga. LLC kan jag förstå men från 1.31 -> 1.39 är väl lite väl kan man tycka.

Någon som har några tankar. Fyller på mer info om det är något jag inte tänkt på.

Det där ser helt normalt ut och är långt ner i källaren under AMD's rekommenderade nominella spänning på 1.425V.

Om du vill minska spikarna kan du prova att pilla på lite olika inställningar under DIGI+VRM i BIOS. Fränst då VRM switching frequency. Jag har min ställd på 450Khz. Som standard så står den på AUTO vilket är 300Khz i praktiken.

Vad gör då den här inställningen? Jo, den ställer in hur snabbt spänningsregleringen svarar på förändringar. Man kan se det som en slags "polling rate". och 450 000 förfrågningar i sekunden är ju betydligt fler än 300 000, så det innebär att spiken kommer att vara under kortare tid. Samt såklart att spänningen blir stabilare.

Vad är då nackdelen? Jo, VRM Blir varmare eftersom transistorerna går mellan av/på-läge oftare, men med tanke på att X370-Prime Pro har kylflänen från helvetet över VRM så är det lugnt. Jag har gjort mätningar med IR-termometer och på mitt exemplar blir de inte varmare än 45c även vid 600Khz switching frequency. Så det bör vara lugnt.

Jag frånsäger mig självklart allt ansvar och du får göra vad du vill med mitt tips.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Finns ett beta bios (0801) som enligt vissa beter sig mycket bättre. Bonus öven att det innehåller AGESA 1.0.0.6, så snäppet bättre prestanda.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6emnl4/asus_prime_x370_...

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla informativa svar.
Tar och slutar lägga någon vikt vid dessa korta spikar för tillfället då. Speciellt eftersom de som konstaterat av några av er ändå ligger under rekommenderade 1.42V

Uppdaterar bios när betan gått till riktig release för att se om någon skillnad kan ses.