Asrock AB350 Gaming-ITX/AC är moderkort för AMD Ryzen i formfaktorn Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Asrock AB350 Gaming-ITX/AC är moderkort för AMD Ryzen i formfaktorn Mini ITX

Moderkort i formfaktorn Mini ITX för sockel AM4 är en av många efterlängtade nyheter på Computex, där bland annat Asrock har en variant med integrerat trådlöst nätverk 802.11ac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8-pin är lite bättre placerad än på Gigabytes ditto i alla fall.

Fast jag tycker tillverkare borde lugna ner sig med rött och svart för "dat gaming aesthetic"

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Skrivet av DraLetterZ:

8-pin är lite bättre placerad än på Gigabytes ditto i alla fall.

Fast jag tycker tillverkare borde lugna ner sig med rött och svart för "dat gaming aethetic"

Fler borde följa ASUS exempel och placera 8-pin precis bredvid 24-pin, som på ASUS Z170 MAXIMUS VIII IMPACT!

Permalänk
Medlem

Spännande! Here we go!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Antar att det är B350:s fel att det är så få usb-portar (3.0), för det finns fler skillnader mot X370 än enbart avsaknad av SLI/CF.

Annars är det den mest intressanta hittills för min del, bl.a. pga Intel-nätverkskretsar istället för RealTek.

Ser för övrigt ut att passa fint i valfritt passivt kylt Streacom-chassi också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"Ja, du kan kopiera min text, men ändra lite så att det inte blir för uppenbart"

http://www.sweclockers.com/nyhet/23873-gigabyte-tar-amd-ryzen...

xD

Permalänk
Medlem

Inget nytt om lite mer påstkostade moderkort i M-ATX?

På Intel-sidan finns allt från budget- till entusiast-modeller på moderkorten i alla storlekar. Tycker det är tråkigt att det det på AM4-sidan av staketet bara finns mellanmjölken som vi kallar B350 - man är tvungen att gå upp till ATX-storlek för att få lite roligare utbud (t.ex. bättre ljudkretsar).

Permalänk
Avstängd

Ser ut att fungera med streacoms passiva heatpipe chassin!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Jacob: Varför är det värt att nämna att dessa mini-ITX-kort bara har två minneplatser? En snabb koll på prisjakt avslöjar att det finns 0 (noll) moderkort med fler än två platser.
Det skrevs samma i nyheten om Gigabytes variant. Vet inte "alla" som spanar efter mini-ITX att det är en av begränsningarna med formfaktorn?

Permalänk
Medlem

Men det är väl inget A4-papper som ligger bredvid moderkortet? Det skulle ju innebära att långsidan skulle överstiga 29,7 cm med bred marginal och det är väl knappast formfaktorn för mini-itx. Så vad gör pappret där? Ja, förutom infon dårå...

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, varför inget moderkort med X300 chipset?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

@Jacob: Varför är det värt att nämna att dessa mini-ITX-kort bara har två minneplatser? En snabb koll på prisjakt avslöjar att det finns 0 (noll) moderkort med fler än två platser.
Det skrevs samma i nyheten om Gigabytes variant. Vet inte "alla" som spanar efter mini-ITX att det är en av begränsningarna med formfaktorn?

Kanske för att inte alla läsare är helt hemma med alla standarder eller har koll på vad mitx egentligen innebär ;). Nya läsare tillkommer efter hand.
För egen del har jag inte mycket nytta av informationen i det här fallet, men ser att det är rätt fint att man skriver texter som är inkluderande snarare än exkluderande för läsarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Som sagt, varför inget moderkort med X300 chipset?

För att det är ett mITX? Du kan ändå inte få plats med SLI/CF på en mITX-bräda, så det finns ingen anlednig att köra X370 där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Ja, du kan kopiera min text, men ändra lite så att det inte blir för uppenbart"

http://www.sweclockers.com/nyhet/23873-gigabyte-tar-amd-ryzen...

xD

"Ja, jag kan kopiera min text, men ändra lite så att det inte blir för uppenbart"

Det är Jacob som skrivit båda artiklarna

@Jacob, varför nämner du inte X370-varianten som sitter precis intill detta moderkortet?

Skrivet av Marsupilami:

För att det är ett mITX? Du kan ändå inte få plats med SLI/CF på en mITX-bräda, så det finns ingen anlednig att köra X370 där.

X300, inte X370. Jag gissar på att X300 kommer senare när Raven Ridge lanseras

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Jacob: Varför är det värt att nämna att dessa mini-ITX-kort bara har två minneplatser? En snabb koll på prisjakt avslöjar att det finns 0 (noll) moderkort med fler än två platser.
Det skrevs samma i nyheten om Gigabytes variant. Vet inte "alla" som spanar efter mini-ITX att det är en av begränsningarna med formfaktorn?

Gissning 1: pga att någon tillverkare faktiskt kommer att ta fram ett AM4 itx-kort med fyra minnesplatser (t.ex. so-dimm).

Gissning 2: pga det där itx-kortet med X299 som har fyra so-dimm.

Men som sagt, två minnesplatser är de facto standard för itx sedan alltid, så det är udda att nämna det som om det vore en allmänt okänd nackdel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Marsupilami:

För att det är ett mITX? Du kan ändå inte få plats med SLI/CF på en mITX-bräda, så det finns ingen anlednig att köra X370 där.

Morr!
Pratar om X300 din retsticka, inte X370.

X300 och A300 är avsedda för just för mITX.
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Fler borde följa ASUS exempel och placera 8-pin precis bredvid 24-pin, som på ASUS Z170 MAXIMUS VIII IMPACT!

Asus har haft det sedan z77 på mitx korten om jag inte missminner. Men jag håller med, det är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Asus har haft det sedan z77 på mitx korten om jag inte missminner. Men jag håller med, det är riktigt bra.

ASUS z97i-plus har tyvärr inte den placerad vid 24pin kontakten.
Men jag instämmer också, det är riktigt bra om den sitter brevid 24pin, flera kort borde ha det.
Önskar att mitt z97i hade haft det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske för att inte alla läsare är helt hemma med alla standarder eller har koll på vad mitx egentligen innebär ;). Nya läsare tillkommer efter hand.
För egen del har jag inte mycket nytta av informationen i det här fallet, men ser att det är rätt fint att man skriver texter som är inkluderande snarare än exkluderande för läsarna.

Sant. Men skriver inte Jacob till en läsarbas som redan har koll på detta? Hur stor chans är det att en, ursäkta uttrycket, vanlig svensson råkar på komma in på Sweclockers och läsa denna nyhet. "Oj vilket fint moderkort, det köper jag. Och till det några stickor minnen". Bara för att senare bli medlem på forumet, göra en tråd med titeln Var ska jag stoppa det sista minnet? .... Köpte detta moderkort... fick bara i 3 av 4 minnen varav det sista var riktigt knepigt att få i den liggande porten. Var tvungen att klippa lite men till sist gick det i. Är det fjärde någon slags reserv?

Skrivet av backfeed:

Gissning 1: pga att någon tillverkare faktiskt kommer att ta fram ett AM4 itx-kort med fyra minnesplatser (t.ex. so-dimm).

Gissning 2: pga det där itx-kortet med X299 som har fyra so-dimm.

Men som sagt, två minnesplatser är de facto standard för itx sedan alltid, så det är udda att nämna det som om det vore en allmänt okänd nackdel.

Precis. Det borde inte stå som det gör för att det blir missvisande. Varför göra en punkt om en standardfeature? Tills det börjar bli vanligt med 4 slots på Mini ITX-korten så behövs det inte nämnas. Varje ny bil som kommer ut har väl inte en rad någonstans som förklarar att den är bilen har bara fyra hjul och att det kan vara bra att tänka på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Sant. Men skriver inte Jacob till en läsarbas som redan har koll på detta?

Näe. Inte bara. Sweclockers redaktion skriver teknikrelaterade nyheter. Läsargruppen är inte så snäv och jornalistiken är inte heller begränsnde på så sätt att man måste ha vissa kunskapskrav så det finns läsare på flertalet nivåer här. Många läsare kan flera grejer redan, men alla kan inte allt.

Skrivet av napahlm:

Hur stor chans är det att en, ursäkta uttrycket, vanlig svensson råkar på komma in på Sweclockers och läsa denna nyhet.

Väldigt stor! Det tillkommer konstant nya läsare av alla åldrar och med högst varierande förkunskaper. En del är knappt tonåringar och börjar intressera sig. Andra är äldre ;).

Skrivet av napahlm:

"Oj vilket fint moderkort, det köper jag. Och till det några stickor minnen". Bara för att senare bli medlem på forumet, göra en tråd med titeln Var ska jag stoppa det sista minnet? .... Köpte detta moderkort... fick bara i 3 av 4 minnen varav det sista var riktigt knepigt att få i den liggande porten. Var tvungen att klippa lite men till sist gick det i. Är det fjärde någon slags reserv?

Näe, det ytterst specifika scenariot är nog lite så troligt däremot ;). Men det finns ju större bredd på scenarier där alla läsare inte har en homogen kunskapsbas om moderkortsstandarder sedan innan.

Nyheterna är fulla av liknande exempel om man nu vill leta efter detta mönster. Exempelvis i följande nyhet där det förtydligas att mitx-moderkortet är 17*17cm. Det måste säkert inte poängteras för flera läsare men texten är skriven för att berika en bredare massa än enkom redan invigda.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23873-gigabyte-tar-amd-ryzen...

Mönstret gäller givetvis inte bara ryzenmoderkort i mitxformat, haha. Det här är återkommande många av sitens nyheter. Inte bara för denna site heller ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Morr!
Pratar om X300 din retsticka, inte X370.

X300 och A300 är avsedda för just för mITX.
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Ber om ursäkt! Hade helt missat attt det fanns ett chipset som hette X300. Men då får vi som sagt hoppas att det kommer mITX-brädor med X300 också!

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pellen:

"Ja, jag kan kopiera min text, men ändra lite så att det inte blir för uppenbart"

Det är Jacob som skrivit båda artiklarna

@Jacob, varför nämner du inte X370-varianten som sitter precis intill detta moderkortet?

X300, inte X370. Jag gissar på att X300 kommer senare när Raven Ridge lanseras

Haha! Jag kollade över båda moderkorts specifikationer och såg att de var i stort sett identiska. Trodde ingen skulle märka något.

Modellen med X370 var tyvärr bortplockad från väggen. Kan svänga förbi Asrocks monter igen och se om det sitter uppe igen.

Skrivet av napahlm:

Sant. Men skriver inte Jacob till en läsarbas som redan har koll på detta? Hur stor chans är det att en, ursäkta uttrycket, vanlig svensson råkar på komma in på Sweclockers och läsa denna nyhet. "Oj vilket fint moderkort, det köper jag. Och till det några stickor minnen". Bara för att senare bli medlem på forumet, göra en tråd med titeln Var ska jag stoppa det sista minnet? .... Köpte detta moderkort... fick bara i 3 av 4 minnen varav det sista var riktigt knepigt att få i den liggande porten. Var tvungen att klippa lite men till sist gick det i. Är det fjärde någon slags reserv?

Precis. Det borde inte stå som det gör för att det blir missvisande. Varför göra en punkt om en standardfeature? Tills det börjar bli vanligt med 4 slots på Mini ITX-korten så behövs det inte nämnas. Varje ny bil som kommer ut har väl inte en rad någonstans som förklarar att den är bilen har bara fyra hjul och att det kan vara bra att tänka på.

@Söderbäck gav dig ett bra svar. Nyblivna datorentusiaster och läsare tillkommer hela tiden, och jag ser verkligen inte några konstigheter med att nämna hur många minnesplatser ett moderkort oavsett formfaktor stödjer. Är då nästa steg att börja anta att alla läsare vet vilken typ av minne som stöds, då DDR4 är en "standardfeature" i AMD Ryzen? Ska vi börja tänka så finns många fler "standardfunktioner" vi skulle kunna börja hoppa över att nämna i våra texter.

Om vi vänder på det; vad är felet att skriva ut något som (tydligen) alla våra läsare har koll på?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske för att inte alla läsare är helt hemma med alla standarder eller har koll på vad mitx egentligen innebär ;). Nya läsare tillkommer efter hand.
För egen del har jag inte mycket nytta av informationen i det här fallet, men ser att det är rätt fint att man skriver texter som är inkluderande snarare än exkluderande för läsarna.

De kunde ju dock skrivit exempelvis "i vanlig ordning på mITX-kort finns endast två stycken minnesplatser" istället för att ge sken av att det var något ovanligt.

Skrivet av napahlm:

Sant. Men skriver inte Jacob till en läsarbas som redan har koll på detta? Hur stor chans är det att en, ursäkta uttrycket, vanlig svensson råkar på komma in på Sweclockers och läsa denna nyhet. "Oj vilket fint moderkort, det köper jag. Och till det några stickor minnen". Bara för att senare bli medlem på forumet, göra en tråd med titeln Var ska jag stoppa det sista minnet? .... Köpte detta moderkort... fick bara i 3 av 4 minnen varav det sista var riktigt knepigt att få i den liggande porten. Var tvungen att klippa lite men till sist gick det i. Är det fjärde någon slags reserv?

Precis. Det borde inte stå som det gör för att det blir missvisande. Varför göra en punkt om en standardfeature? Tills det börjar bli vanligt med 4 slots på Mini ITX-korten så behövs det inte nämnas. Varje ny bil som kommer ut har väl inte en rad någonstans som förklarar att den är bilen har bara fyra hjul och att det kan vara bra att tänka på.

Du har inte varit i något av köprådforumen hör jag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske för att inte alla läsare är helt hemma med alla standarder eller har koll på vad mitx egentligen innebär ;). Nya läsare tillkommer efter hand.
För egen del har jag inte mycket nytta av informationen i det här fallet, men ser att det är rätt fint att man skriver texter som är inkluderande snarare än exkluderande för läsarna.

Bra inlägg! Det kan faktiskt vara en fördel att vara tydlig även till initierade läsare, alla vet ju inte allting och man är ju inte en dumbom bara för att man inte vet måtten på ett mATX. Dessutom verkar beteckningarna skilja sig en del, finns det inte både mini- och micro-ATX? Är det självklart vilket som är minst? Är det självklart vilken som är mATX? Uttrycket mitx har jag själv fö aldrig hört förut, är det etablerat?

Bra där Söderbäck!

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

För att det är ett mITX? Du kan ändå inte få plats med SLI/CF på en mITX-bräda, så det finns ingen anlednig att köra X370 där.

Ja, men fler USB3-portar då?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Modellen med X370 var tyvärr bortplockad från väggen. Kan svänga förbi Asrocks monter igen och se om det sitter uppe igen.

Kanon. Stort tack isf!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Bra inlägg! Det kan faktiskt vara en fördel att vara tydlig även till initierade läsare, alla vet ju inte allting och man är ju inte en dumbom bara för att man inte vet måtten på ett mATX. Dessutom verkar beteckningarna skilja sig en del, finns det inte både mini- och micro-ATX? Är det självklart vilket som är minst? Är det självklart vilken som är mATX? Uttrycket mitx har jag själv fö aldrig hört förut, är det etablerat?

Bra där Söderbäck!

/ B

Mitx är etablerat, så även matx. Mini atx finns däremot inte. Matx = Micro atx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Uttrycket mitx har jag själv fö aldrig hört förut, är det etablerat?

Nej. Aldrig hört talas om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinot:

Ja, men fler USB3-portar då?

Chipsetet tillåter fler än så, CPU:n ensam tillhandahåller 4 st USB 3.1 portar.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B350-F-GAMING/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Men det är väl inget A4-papper som ligger bredvid moderkortet? Det skulle ju innebära att långsidan skulle överstiga 29,7 cm med bred marginal och det är väl knappast formfaktorn för mini-itx. Så vad gör pappret där? Ja, förutom infon dårå...

Den informationsskylten som verkar vara ca 5mm tjock är troligtvis inte ett A4 papper, nej.
Informationsskylten är troligtvis där för att man ska få lite översiktlig information om produkten.
Om bilden är tagen på någon mässa? Så visa upp produkterna för mässbesökarna och ha lite information så besökarna vet vad det är för produkt. Sen kan mässbesökarna säkert fråga någon representant om mer info om det är något de undrar över.
Går du exempelvis in hos en bilhandlare så brukar det finnas skyltar med vad det är för bil, tillbehör, ofta pris och kanske något finansieringsförslag så att besökarna kan få lite info direkt utan att leta upp en säljare först.

Skrivet av Bill50x:

Bra inlägg! Det kan faktiskt vara en fördel att vara tydlig även till initierade läsare, alla vet ju inte allting och man är ju inte en dumbom bara för att man inte vet måtten på ett mATX. Dessutom verkar beteckningarna skilja sig en del, finns det inte både mini- och micro-ATX? Är det självklart vilket som är minst? Är det självklart vilken som är mATX? Uttrycket mitx har jag själv fö aldrig hört förut, är det etablerat?

Bra där Söderbäck!

/ B

Min första PC hade AT moderkort
Sen runt övergången Pentium (1) till Pentium II så kom ATX som en modernare ersättare till AT.
Micro ATX kom som en mindre variant av ATX.

Jag tror det finns en standard för fullstora ITX kort, men jag har aldrig sett ett och vet inte vad det i så fall är för mått på dem.
Mini-ITX tror jag det var VIA som tog fram. Om de också tog fram fullstora ITX av vad de nu är för storlek på dem vet jag inte.
Inom vissa nisher så var Mini-ITX moderkort med fastlödda Via C3 och senare Via C7 processorer populära.
Det var nog runt en 15 år sen det började komma Mini-ITX moderkort med Via C3 processorer.

Via skulle sen släppa Via Nano (CPU) som skulle vara bättre än Via C3 och C7.
Men någonstans här kom Intel med sina Intel Atom processorer och efter det så var i stort sett alla Mini-ITX moderkort med Atom processorer. Kan inte minnas att jag sett något ställe med Mini-ITX moderkort med Via Nano processor i lager någonstans.

Sen började det komma Mini-ITX moderkort med sockets där man själv kunde sätta i vilken processor man ville och möjligheten att uppgradera processor utan att byta moderkort.
och sen har det fortsatt fram tills idag.

Ja Mini-ITX är en etablerad formfaktor.
(Det finns ingen som heter Mini ATX, även om det säkert finns många som säger fel).
Mini-ITX är mindre än Micro-ATX.