AMD Ryzen Threadripper med 16 kärnor hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Njaa, tror nog att Intel konkurrerar bäst med sig själv inom segmentet för spelprestanda om man utgår från att man gör en sak i taget.
Idag gör man ofta många saker samtidigt då folk skaffar fler skärmar, man spelar, streamar bild/musik, surfar mm. och då tjänar man på att ha tillgång till fler kärnor som man kan fördela belastningen på, snarare än några få starka.
En sådan här processor är guld värd för alla som virtualiserar hemma eller sysslar med rendering där CPU-lasten kan parallelliseras.
Spel utmärker sig ofta som sämsta kategorin för parallellisering, men framtiden kanske kan bringa förbättring även där?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Instämmer. Ge oss hög frekvens och energieffektivetet, istället för alla dessa kärnor.

.

nej tack. Mer kärnor så vi kan gå vidare ifrån 2007.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Gratis reklam för butiken, precis som de räknat med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

majoriteten av pengar för cpuer ligger i servermarknaden. Och bättre att ha en cpu som är bra överallt än att binda sig vid en liten nisch marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Epic:
Kan man skicka en rättelse för att få hela den här artikeln raderad? Som är baserad på den här posten som är verifierad fake.

Det känns som att Sweclockers postar allt som har med Vega att göra, även overifierade rykten som sprids för att en tech site citerar reddit som "reliable source", och andra siter citerar andra siter vilket gör att det sprids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Skrivet av SweMerlin:

Instämmer. Ge oss hög frekvens och energieffektivetet, istället för alla dessa kärnor.

.

I mina öron låter det som innan bilen kom, att folket ville ha snabbare hästar

Jag tror på att med flera kärnor och högre sammanlagda prestanda så kan vi se spel-renderare med annat än rasterering i framtiden. Med dessa 16+ kärnor kan vi börja se en resonabel implementering av raytrace tekniker som har sina fördelar, bl.a. att man får skuggor "gratis", reflektioner blir perfekta, GI blir riktigt trovärdigt samt att det är relativt enkelt att skala raytrace på flera kärnor utan att dela upp bilden med AFR, SFR, scanline eller checkerboard tekniker.

Grafikkort började avlastade CPU:er från in the good old "pre pentium MMX" days på samma grund-renderingsteknik som vi fortfarande använder idag, d.v.s. rasterering. Visst finns raytrace implementeringar i raster-renderare men det är mer som ett komplement till rasterering än att raytrace skulle vara grunden i motorn.

Idag kan vi börja se att grafikkortstillverkare "har möjlighet" med att ändra sina filosofier kring arkitekturer helt och gå mot raytrace anpassat design. "Har möjlighet" är min amatörmässiga analys dock
Med Vulkan (inkl. OpenCL) och MS dito samt cuda på dagens grafikkort så har det redan idag implementera vissa delar av raytrace motorer på grafikkort "relativt" enkelt. Tittar på bl.a. Maxwell render. (finns flera andra "unbiased" GPU renderare)

Jag anser att AMD ska trycka in ännu fler kärnor på sina CPU:er vilket då blir "hönan" för raytrace, raytrace som då blir "ägget"
Med Vega som har sin HBCC och threadripper med sina 16 kärnor så har vi grunden för att kunna ha stora mängder data tillgängligt för att kunna använda raytrace helt istället för rasterering.

Ett gammalt test jag gjorde med en enkel scen var att vi kunde få en godtycklig GI från en MLT renderare till spel i realtid enbart på CPU:n, fast i 128x128 - 160x160 upplösning.
Idag med threadripper i samband med dagens grafikkort så räknar jag godtyckligt på att det är rimligt på mellan 720 och 1080 upplösningar.

Jag vill gärna se att vi kan se framåt som med att gå ifrån häst & vagn till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Testa gärna själv att spela något av de nyaste spelen som har släppts de två senaste åren med en två-kärnig processor. Jag kan lova att du kommer få rejäla problem med BF1, Witcher 3, Dark Souls 3 och många, många fler. Det är inte bara max FPS som man ska kika på. FPS dips och stutter är minst lika viktigt.

Att bakåtsträva är aldrig bra. Nu när både Intel och AMD släpper flerkärniga processorer så kommer speltillverkarna utan tvekan haka på för att optimera spelprestandan med flera kärnor och trådar.

Jag har aldrig sagt något om bakåtsträvan. Bara konstaterat fakta; De flesta spel i dagens läge är inte optimerat ens för 4kärnigt. Detta är inte pga. någon önskan för bakåtsträvan, utan handlar om kostnadseffektivitet och marknadens behov. Nästan häflten av Steams användare sitter faktiskt ff. på duocores, och om det är något att gå efter så kan man alltså anta att ca hälften av spelarbasen sitter på duocores.

Vidare så har ju konsolmarknaden suttit på mer än 2 kärnor väldigt väldigt länge. Ändå har speltillverkarna inte hakat på någon optimering övh. Argumentet faller således ganska hårt.

Sen är jag väl glad att man försöker mainstreama antalet kärnor, det leder ju såklart frammåt. Däremot ser jag inte riktigt varför man gör det till en e-pen tävling i 8, 10, 12, 16 kärnor. Jag hade hellre sett en octacore med bas över 4ghz från båda campen så att man får upp verklig spelprestanda snarare än att bara trycka in så många kärnor som möjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

majoriteten av pengar för cpuer ligger i servermarknaden. Och bättre att ha en cpu som är bra överallt än att binda sig vid en liten nisch marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle dock inte kalla spelmarknaden för "en liten nischmarknad".

http://www.pcgamer.com/pc-gaming-market-worth-36-billion-in-2...

Sedan är ju just problemet den att AMD's processorer inte är "bra överallt". De blir överkörda i spelprestanda, något som håller dem tillbaka rätt ordentligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Njaa, tror nog att Intel konkurrerar bäst med sig själv inom segmentet för spelprestanda om man utgår från att man gör en sak i taget.
Idag gör man ofta många saker samtidigt då folk skaffar fler skärmar, man spelar, streamar bild/musik, surfar mm. och då tjänar man på att ha tillgång till fler kärnor som man kan fördela belastningen på, snarare än några få starka.
En sådan här processor är guld värd för alla som virtualiserar hemma eller sysslar med rendering där CPU-lasten kan parallelliseras.
Spel utmärker sig ofta som sämsta kategorin för parallellisering, men framtiden kanske kan bringa förbättring även där?

Jo, som jag skrev så fattar jag också användningen av fler kärnor, men de som kommer effektivt utnyttjar mer än 8 stycken är otroligt få.

Inte ens med de saker du nämnde (fler skärmar, spelar och streamar, etc) så skulle man ha en större användning av en 12kärnig än en 8kärnig.

Så återigen; ser inte varför man försöker tvinga in så många kärnor som möjligt då användarbasen är så otroligt liten. Hellre hade jag sett att man tävlar i att göra hexa-decacore så stark som möjligt. En octacore med bas på 4.0 ghz och en turbo upp mot 4.5-4.8 ghz från båda campen. Att optimera det segmentet och göra det en mainstream för alla spelstationer, som faktiskt kan användas för det mesta andra också. För även för de få som arbetar med visualisering och rendering så är spel ofta ett vanligt sidoämne, och sitter man då och måste välja med att den antigen ska vara en bra AMD-prolle med 16 kärnor som däremot inte presterar riktigt i spel och en Intel... mja, tråkigt att ens behöva välja.

ps. Att intel tävlar bäst med sig själv inom spelprestandan är ju vad jag blir lite purken och besviken över Hade hellre sett AMD tävla på den fronten ordentligt också, istället för att bara trycka in en massa kärnor mest för showcase.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Typ de senaste 8 åren har utvecklingen gått som du vill, nu har den börjar stannat upp och det är problenm att öka både IPC och frekvens mer. Då släpper äntligen både Intel och AMD processorer för de som gör något med datorerna men då ska det klagas.

Sedan av nya storspel idag, så uttnnyttjar nog en majoritet av dessa 4 kärnor idag.

Även om man främst spelar vid dator så ska man köra annat samtidigt, både privat, arbetslivet och i skolan.

Har inte alls klagat över att man pressar priserna på fler kärnor. Har klagat över att man går all-out på kärnor, istället för att faktiskt försöka få dem att bli konkurrenskraftiga "across the board". Att man börjar försöka få ut 16 och 32 kärnor istället för att optimera hexa-deca core segmentet. Det blir en e-pen tävling utan att tänka på det faktiska användningsområdena.

Om AMD kan släppa en 8c som faktiskt har en hög frekvens med skön överklockningspotential så har de en riktig vinnare i sina händer, men att sitta och trycka ut 16 och 32-kärniga processorer till privatmarknaden är, minst sagt, överflödigt i dagens läge.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

I mina öron låter det som innan bilen kom, att folket ville ha snabbare hästar

Jag tror på att med flera kärnor och högre sammanlagda prestanda så kan vi se spel-renderare med annat än rasterering i framtiden. Med dessa 16+ kärnor kan vi börja se en resonabel implementering av raytrace tekniker som har sina fördelar, bl.a. att man får skuggor "gratis", reflektioner blir perfekta, GI blir riktigt trovärdigt samt att det är relativt enkelt att skala raytrace på flera kärnor utan att dela upp bilden med AFR, SFR, scanline eller checkerboard tekniker.

Grafikkort började avlastade CPU:er från in the good old "pre pentium MMX" days på samma grund-renderingsteknik som vi fortfarande använder idag, d.v.s. rasterering. Visst finns raytrace implementeringar i raster-renderare men det är mer som ett komplement till rasterering än att raytrace skulle vara grunden i motorn.

Idag kan vi börja se att grafikkortstillverkare "har möjlighet" med att ändra sina filosofier kring arkitekturer helt och gå mot raytrace anpassat design. "Har möjlighet" är min amatörmässiga analys dock
Med Vulkan (inkl. OpenCL) och MS dito samt cuda på dagens grafikkort så har det redan idag implementera vissa delar av raytrace motorer på grafikkort "relativt" enkelt. Tittar på bl.a. Maxwell render. (finns flera andra "unbiased" GPU renderare)

Jag anser att AMD ska trycka in ännu fler kärnor på sina CPU:er vilket då blir "hönan" för raytrace, raytrace som då blir "ägget"
Med Vega som har sin HBCC och threadripper med sina 16 kärnor så har vi grunden för att kunna ha stora mängder data tillgängligt för att kunna använda raytrace helt istället för rasterering.

Ett gammalt test jag gjorde med en enkel scen var att vi kunde få en godtycklig GI från en MLT renderare till spel i realtid enbart på CPU:n, fast i 128x128 - 160x160 upplösning.
Idag med threadripper i samband med dagens grafikkort så räknar jag godtyckligt på att det är rimligt på mellan 720 och 1080 upplösningar.

Jag vill gärna se att vi kan se framåt som med att gå ifrån häst & vagn till bilen.

Väl skrivet. Får tänka om min inställning

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Man får säkert eld i burken och den smälter igenom golvet med när 7700k inte ens kan hålla nere värmen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@Mithras använd "citera flera" funktionen istället för posta 5 olika inlägg i rad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Threadripper mmmmmmm... Data porr!!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

7980XE. Känns ju nödvändig. Pris på gissningsvis 30k och max klock på 3.8-4.0.
Tycker att AMD och Intel gjort ett smart val att låta tro vanliga konsumenter behöva server-grade hårdvara.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Eftersom Threadripper kommer ha dubbelt så många kärnor som Ryzen 7, blir det dubbelt så mycket cache då också? Det skulle betyda 40 MB cache... Ni som var med på den tiden, tänk om ni vetat detta när ni funderade på om ni skulle köpa 20 eller 40 MB hårddisk

Det skulle vara som om framtidens processorer kommer ha 1 eller 2 TB cache. XD

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Känns som att den är rätt nischad, till workstationbruk, men det är ju sant för flera Ryzen-modeller.
Tror en del CPU:er är biprodukter från annan design/tillverkning, samt att man vill visa att man kan, förväntar sig nog inte att sälja några större volymer.

Har inte läst hela tråden men förväntar mig att det snart urartar till röd/grönt knytnävsviftande.
"Men en Intel 7700k är ju snabbare i spel X,Y,Z... vad håller AMD på med..."

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Denna amd threadripper kommer garanterat kosta 11-13 tusen kr då 1800X kostar 5600kr+ idag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Jag hade tänkt köpa Ryzen 7 innan jag fick reda på Threadripper. Blir priset bra kommer den sitta i en dator för 3D-moduler.

Permalänk
Medlem

32 trådar och 3.5GHz?! Wow, jag tippade på kanske 1GHz lägre än så :P... Klarar den detta på alla kärnor så är det ju tokgrymt. Sedan kommer det inte vara en processor för alla. Men för hemam servern när det är dags att byta i den så kommer en sådan här vara tokgrym ju... Vågar man hoppas på fina dual socket kort också så man kan gå helt over board

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Denna amd threadripper kommer garanterat kosta 11-13 tusen kr då 1800X kostar 5600kr+ idag

Fatta vad Intel hade tagit för en sådan här CPU :P... 11-13k kommer vara kanske en fjärdedel av vad Intel hade bett om... hehe

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Skulle dock inte kalla spelmarknaden för "en liten nischmarknad".

http://www.pcgamer.com/pc-gaming-market-worth-36-billion-in-2...

Sedan är ju just problemet den att AMD's processorer inte är "bra överallt". De blir överkörda i spelprestanda, något som håller dem tillbaka rätt ordentligt.

nu snackar du mycket skit. "Överkörd" så långt ifrån sanningen du kan komma. Stock vs stock där ryzen får minnen upp till 3600 mhz går det om och vid överclock drar de jämnt. Och du glömmer att ryzen inte används fullt ut för att mjukvaran håller tillbaka dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Eftersom Threadripper kommer ha dubbelt så många kärnor som Ryzen 7, blir det dubbelt så mycket cache då också? Det skulle betyda 40 MB cache... Ni som var med på den tiden, tänk om ni vetat detta när ni funderade på om ni skulle köpa 20 eller 40 MB hårddisk

PowerPC 620 hade upp till 128MB L2 cache 1997. Smått meningslöst. Men ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nu snackar du mycket skit. "Överkörd" så långt ifrån sanningen du kan komma. Stock vs stock där ryzen får minnen upp till 3600 mhz går det om och vid överclock drar de jämnt. Och du glömmer att ryzen inte används fullt ut för att mjukvaran håller tillbaka dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Han menar såklart i tester där gpun inte flaskar dvs tester under 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Eftersom Threadripper kommer ha dubbelt så många kärnor som Ryzen 7, blir det dubbelt så mycket cache då också? Det skulle betyda 40 MB cache... Ni som var med på den tiden, tänk om ni vetat detta när ni funderade på om ni skulle köpa 20 eller 40 MB hårddisk

Min första pc hade en 40 megabyte som ny, men uppgraderades sen med en 170. 210 megabyte!!!!! Och CD-ROM fick den sen!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

NICE! Namnet är helt underbart. Fräckt och med en bra produktbeskrivning i namnet.
Nu väntar vi bara på brett mjukvarustöd förutom video encoding/rendering/server programvara som faktiskt kan nyttjar detta också.
Jag som inte sysslar med något av detta längre får väl vänta till 2027 innan ens 50% av det ja gör har något större nytta av dessa produkter. Vi får nog också vänta på att C++ (+)? kompileraren börjar kompilera för detta med (om det ens är möjligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Och du glömmer att ryzen inte används fullt ut för att mjukvaran håller tillbaka dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Med den logiken är det väl bara köpa en FX 8350 och vänta på att mjukvaran börjar använda alla cores på ett bra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Haha, lite roligt när man nämner hög frekvens och energieffektivitet i samma mening. Det om något brukar inte gå bra ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel lyckas rätt bra, tycker jag. Till skillnad från AMD som iställlet satsar på en massa kärnor.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jo, som jag skrev så fattar jag också användningen av fler kärnor, men de som kommer effektivt utnyttjar mer än 8 stycken är otroligt få.

Inte ens med de saker du nämnde (fler skärmar, spelar och streamar, etc) så skulle man ha en större användning av en 12kärnig än en 8kärnig.

Så återigen; ser inte varför man försöker tvinga in så många kärnor som möjligt då användarbasen är så otroligt liten. Hellre hade jag sett att man tävlar i att göra hexa-decacore så stark som möjligt. En octacore med bas på 4.0 ghz och en turbo upp mot 4.5-4.8 ghz från båda campen. Att optimera det segmentet och göra det en mainstream för alla spelstationer, som faktiskt kan användas för det mesta andra också. För även för de få som arbetar med visualisering och rendering så är spel ofta ett vanligt sidoämne, och sitter man då och måste välja med att den antigen ska vara en bra AMD-prolle med 16 kärnor som däremot inte presterar riktigt i spel och en Intel... mja, tråkigt att ens behöva välja.

ps. Att intel tävlar bäst med sig själv inom spelprestandan är ju vad jag blir lite purken och besviken över Hade hellre sett AMD tävla på den fronten ordentligt också, istället för att bara trycka in en massa kärnor mest för showcase.

Jag tror inte det finns ett motsatsförhållande här. AMD har satsat på en 8-core med så hög IPC, energieffektivitet och frekvens dom bara kan.
Att sedan klistra ihop två sådana tar nog inte speciellt mycket resurser från den utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

NICE! Namnet är helt underbart. Fräckt och med en bra produktbeskrivning i namnet.
Nu väntar vi bara på brett mjukvarustöd förutom video encoding/rendering/server programvara som faktiskt kan nyttjar detta också.
Jag som inte sysslar med något av detta längre får väl vänta till 2027 innan ens 50% av det ja gör har något större nytta av dessa produkter. Vi får nog också vänta på att C++ (+)? kompileraren börjar kompilera för detta med (om det ens är möjligt).

Har svårt att minnas en kompilator för C++ som endast varit enkeltrådad. Dagens C++ kompilatorer stödjer iaf att utvecklaren skapar hur många trådar han vill och det finns också moderna tillägg till C++ som gör det möjligt att köra saker parallelt utan att behöva dra igång trådar helt manuellt. Exempelvis "räkna ut saker vid sidan om och ge mig resultatet när jag ber om det" (std::promise/std::future).

Vad det handlar om är att utvecklare skall börja utveckla med parallelism i tänket. Det görs till viss del idag, men mycket traditionell spelutveckling har exempelvis lärts ut väldigt sekventiellt. Sedan tillkommer myten om att "trådat är så svårt" som gör att många utvecklare inte tittar närmare på det om de inte måste. Det är egentligen inte så svårt om man vet vad man skall tänka på.
Dock har motorer designats får en eller ett fåtal trådar under mycket lång tid och det krävs att man tänker om en del för att verkligen kunna dra så stor nytta av den nya kraften som möjligt. Tidigare har man kanske kört fysiksimulering i en egen tråd för att den har gått lätt att isolera och sedan varit nöjd. Men idag handlar det om att tänka mycket längre än så och att kanske även olika delar inom fysiksimuleringen beräknas parallellt. Men när vi når dit, då kommer processorer med ett fåtal trådar se ut som stenåldersredskap rätt fort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P