Permalänk

Problem med FX9590 och RAM

Hej!

Igår så köpte jag en ny FX9590 som jag satte i mitt ASUS M5A99FX PRO R2.0 moderkort.

Det som händer nu är att helt plötsligt så låser sig datorn. Händer helt random. Lirade nån timme utan problem men sen skulle jag fixa i discord så låste den sig. Sen låste den sig precis efter uppstart flera gånger.

När jag kollar i Speccy så visar den att jag bara har halva min mhz "försvinner". Har 32gb DDR3 1333mhz men i Speccy och cpu-z visar det mellan 666 och 668mhz. I Speccy visar det att mitt GTX 1080 bara har 4095mb medan det i cpu-z visar 8192mb.

Har en Noctua NH-D15 på cpun och 4 Corsair 120mm och 140mm för in och utblås av luft. Kollade hettan på cpu när datorn "står still" och då ligger den på 35-40C och när jag körde cpu-test i 3D Mark gick den aldrig över 60C.

Är kass på inställningar i BIOS men har den senaste (2501). Har förvisso inte kollat så jag har rätt mängd kylpasta då jag är på jobbet för tillfället men iom att den inte gick över 60C på 3D Mark så slog tanken aldrig mig.

Vad kan felet vara? Har letat rundor litegrann men vet inte vad jag ska söka på då det känns väldigt brett när man är amatör som jag.

Hjälp uppskattas enormt.

Permalänk
Medlem

Hastigheten på RAM är rätt så haka inte upp dig på det.

Gissar att du har 4 st minnesstickor, ta ur två utav dom och testa igen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hastigheten på RAM är rätt så haka inte upp dig på det.

Gissar att du har 4 st minnesstickor, ta ur två utav dom och testa igen..

Anledningen till att jag fastnade på RAM är för att innan jag bytade CPU så stod det rätt hastighet men inte längre. Har 4 stickor ja! Så jag ska ta ut två, prova igen och sen i med dom andra två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ringstorp:

Anledningen till att jag fastnade på RAM är för att innan jag bytade CPU så stod det rätt hastighet men inte längre. Har 4 stickor ja! Så jag ska ta ut två, prova igen och sen i med dom andra två?

CPU-Z visar den faktiska hastigheten på RAM vilket är ca 667, men minnet är DDR double data rate så den effektiva hastigheten är 1333.

Ja gör så ta bort en kanal med stickor och testa ett tag, kanske behöver du höja spänning en liten aning till minneskontrollern i CPU och/eller själva minnet när du kör 4 stickor..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

CPU-Z visar den faktiska hastigheten på RAM vilket är ca 667, men minnet är DDR double data rate så den effektiva hastigheten är 1333.

Ja gör så ta bort en kanal med stickor och testa ett tag, kanske behöver du höja spänning en liten aning till minneskontrollern i CPU och/eller själva minnet när du kör 4 stickor..

Tack så mycket för bra svar!!