Roccat lanserar trådlösa spelmusen Leadr

Permalänk
Melding Plague

Roccat lanserar trådlösa spelmusen Leadr

Tyska Roccat tar upp kampen om bästa trådlösa spelmusen i form av nylanserade Leadr, vilken lovar felfri överföring med en egenutvecklad sensor ihop med Pixart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta med 5 fingrars möjlighet precis som QPAD's möss har.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Jag gillar detta med 5 fingrars möjlighet precis som QPAD's möss har.

Har exakt den fast i trådat utförande. Tyon tror jag den heter. Riktigt komfortabel och smidig. Lätt den bästa jag haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara den fulaste designen jag sett på länge påminner om typ ett futuristiskt rymdskepp/stridstank som har råkat få tumörer lite här och var.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför roccat envisas med att ha slät plast på sidan. Gör deras möss förbannat svåra att greppa

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå en sak...
Om dom själva rekommenderar att man håller sig mellan 100-3000 dpi, varför har man då utrustat den med 12000 dpi?
Högsta jag provat var typ 4000 eller nåt med min naos 3200, helt oanvändbart för åtminstone mig. För mig ligger sweetspotten kring 2000.
På tok för känslig, vilka är det egentligen som verkligen använder 12000 dpi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn har dem satt en knapp ovanpå musen, som dessutom sticker upp en bit!?
Detta gör det helt omöjligt för mig att greppa musen som jag vanligtvis gör, genom att ha ett finger på vänster/höger-knapp samtidigt som ett alltid vilar på scroll-hjulet. Jag förstår om de tänkt att man ska hålla musen med pekfingret på vänster och mittenfingret på höger - men det är verkligen inte alla som håller så, även fast det tycks ses som "normal" grepp.

Aja, hade iofs aldrig ens funderat på att köpa denna om jag fick välja mellan en annan som inte ser ut som ett rymdskepp. Tror roccat missat att "less is more"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har den fått spetälska?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Varför i hela fridens namn har dem satt en knapp ovanpå musen, som dessutom sticker upp en bit!?
Detta gör det helt omöjligt för mig att greppa musen som jag vanligtvis gör, genom att ha ett finger på vänster/höger-knapp samtidigt som ett alltid vilar på scroll-hjulet. Jag förstår om de tänkt att man ska hålla musen med pekfingret på vänster och mittenfingret på höger - men det är verkligen inte alla som håller så, även fast det tycks ses som "normal" grepp.

Aja, hade iofs aldrig ens funderat på att köpa denna om jag fick välja mellan en annan som inte ser ut som ett rymdskepp. Tror roccat missat att "less is more"

Det är en paddel som man har mellan pekfingret och långfingret som man vickar åt höger eller vänster. Ungefär som ett scrollhjul som man kan tilta, fast enklare att komma åt. Riktigt smidig att använda, skulle inte vilja vara utan den funktionen.

Har aldrig sett någon använda ringfingret på höger musknapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Det är en paddel som man har mellan pekfingret och långfingret som man vickar åt höger eller vänster. Ungefär som ett scrollhjul som man kan tilta, fast enklare att komma åt. Riktigt smidig att använda, skulle inte vilja vara utan den funktionen.

Har aldrig sett någon använda ringfingret på höger musknapp.

Kanske har och göra med att jag alltid använt mig utav en "ambidextrös" mus(d.v.s både för vänster- och höger-hänt) och inte haft stöd för fingret på sidan av musen. Vad jag vet så är det inte alltför sällsynt att ha 3 fingrar ovanpå musen (2st är väl vanligare bara)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Var inte så övertygad att skaffa Leadr först med tanke på knapparna (har använt original Kone sen den släpptes) men med så många som säger att knapparna funkar utmärkt blir jag mer sugen nu. Velat testa trådlöst ett tag.

Att den väger 134g dock kan vara illa för en fingertip grip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Förstår inte varför roccat envisas med att ha slät plast på sidan. Gör deras möss förbannat svåra att greppa

Folk har olika smak gällande detdär. Själv gillar jag slät plast vid sidan bara det är såpass urgröpt att formen ser till att det blir bra grepp i vilket fall som helst, typ gamla hederliga MX518/G400 som har väldigt bra grepp enligt mig (sätter störst vikt vid greppa den med tummen och ringfingret och den är bland de lättaste mössen enligt mig att lyfta upp trots sin blanka yta (tja all gummi-liknande material är ju bortnött för länge sedan för mig). Även "vingen" på högra sidan som stöds mot ringfingret är en väldigt stor bidragande faktor där.

Anledningen varför jag personligen gillar slät yta är för att man märker inte att man håller i något medans alla dessa texturerade ytor gör att jag konstant påminns att jag greppar i något. *cringe-varning* Man vill ju att att handen ska bli en med musen liksom.

Det är synd att det är såpass få modeller som har ordentligt urgröpta tumgrepp dock, något jag ofta saknar när jag testar andra möss, exempelvis Zowie.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Förstår inte varför roccat envisas med att ha slät plast på sidan. Gör deras möss förbannat svåra att greppa

Ett tips, köp Grip Tejp på biltema........Klipp mallar i vanligt papper och använd som mall, och rita på baksidan på Grip Tejpen.....klipp ut, klistra på.

Har gjort så i 15 år själv
Då får du en riktigt djävla bra greppvänlig mus

Sen så ser det riktigt bra ut med, med det är ju en fin liten bonus. (dom första klippen vart kanske inte så fina, men med tiden lärde jag mig, och nu ser dom ut som dom var köpta med tejp)

Numera kör jag enbart på LogitechSerien.... Men har GripTejpat istort sett alla, stora som små märken.

En mus utan Grip Tejp... Den finns inte i min värld (sen skiter jag i om den kostar 60Kr eller 1500Kr, tejpas ska den)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hjälp mig förstå en sak...
Om dom själva rekommenderar att man håller sig mellan 100-3000 dpi, varför har man då utrustat den med 12000 dpi?
Högsta jag provat var typ 4000 eller nåt med min naos 3200, helt oanvändbart för åtminstone mig. För mig ligger sweetspotten kring 2000.
På tok för känslig, vilka är det egentligen som verkligen använder 12000 dpi?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter striden mellan olika sensor typer och laser vs optisk mös blev det en grej att kunna slå på stora trumman hur mycket dpi en mus kan leverera, precis som förövrigt striden om hur många megapixlar kamera på en mobil kan ha (som verkar tystats ner något, tackar vi för).

Finns säker folk som använder betydligt mer än 2000dpi det är ju en vanesak trots allt, jag menar jag kör på 400 så dina 2000 är bara "lite" förnycket för mig exempelvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ett tips, köp Grip Tejp på biltema........Klipp mallar i vanligt papper och använd som mall, och rita på baksidan på Grip Tejpen.....klipp ut, klistra på.

Har gjort så i 15 år själv
Då får du en riktigt djävla bra greppvänlig mus

Sen så ser det riktigt bra ut med, med det är ju en fin liten bonus. (dom första klippen vart kanske inte så fina, men med tiden lärde jag mig, och nu ser dom ut som dom var köpta med tejp)

Numera kör jag enbart på LogitechSerien.... Men har GripTejpat istort sett alla, stora som små märken.

En mus utan Grip Tejp... Den finns inte i min värld (sen skiter jag i om den kostar 60Kr eller 1500Kr, tejpas ska den)

Bilder tack, så vi kan avgör om det ser "riktigt bra ut"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hjälp mig förstå en sak...
Om dom själva rekommenderar att man håller sig mellan 100-3000 dpi, varför har man då utrustat den med 12000 dpi?
Högsta jag provat var typ 4000 eller nåt med min naos 3200, helt oanvändbart för åtminstone mig. För mig ligger sweetspotten kring 2000.
På tok för känslig, vilka är det egentligen som verkligen använder 12000 dpi?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Addiie:

Efter striden mellan olika sensor typer och laser vs optisk mös blev det en grej att kunna slå på stora trumman hur mycket dpi en mus kan leverera, precis som förövrigt striden om hur många megapixlar kamera på en mobil kan ha (som verkar tystats ner något, tackar vi för).

Finns säker folk som använder betydligt mer än 2000dpi det är ju en vanesak trots allt, jag menar jag kör på 400 så dina 2000 är bara "lite" förnycket för mig exempelvis

DPI = Dots Per Inch, så tex 12000, betyder 12000 punkter per tum.
Om man har en mus med 3000 DPI, så är den här musen med 12000 DPI, 4x så "exakt". Det är därför man generellt säger att högre är bättre.

Så det de menar med 400 till 3000 DPI har mer med känsligheten att göra än något annat. Under 400 blir den alldeles för slö, och över 3000 är den helt galet hög känslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Efter striden mellan olika sensor typer och laser vs optisk mös blev det en grej att kunna slå på stora trumman hur mycket dpi en mus kan leverera, precis som förövrigt striden om hur många megapixlar kamera på en mobil kan ha (som verkar tystats ner något, tackar vi för).

Finns säker folk som använder betydligt mer än 2000dpi det är ju en vanesak trots allt, jag menar jag kör på 400 så dina 2000 är bara "lite" förnycket för mig exempelvis

Precis som jag misstänkte, bara en fråga om vem som har störst nr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

påminner om typ ett futuristiskt rymdskepp/stridstank som har råkat få tumörer lite här och var.

Kanske är på så vis att den är så ful att den är charmig?

Undrar om den är bekväm dock. Jag behöver en bra passform för långa händer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Kanske är på så vis att den är så ful att den är charmig?

Undrar om den är bekväm dock. Jag behöver en bra passform för långa händer...

Skickades från m.sweclockers.com

För mina händer är den som gjuten, jag har ganska stora händer. Gå till en butik och testa den.

Permalänk
Medlem

Min Tyon är tveklöst den bästa musen jag har haft, rekommenderar starkt om man föredrar att ha extraknappar och -funktioner på musen istället för tangentbordet. Höja volymen? Makroknapp + scrollhjul. Byta låt? Makroknapp + fenan. Zooma webbsidor? Tumspaken... You see where I'm going with this.

Den analoga tumspaken är dessutom riktigt användbar i vissa spel, lite förvånad att inte fler har tagit efter det.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz