Nybyggd dator för 23.000 - bootloop! Blir galen!

Permalänk
Medlem

@Plutoniumxx:
Sluta plåga dej själv!
En dator med intern grafik i processorn skall posta till bios utan grafikkort, minnen och hårddiskar m.m.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

@Plutoniumxx:
Sluta plåga dej själv!
En dator med intern grafik i processorn skall posta till bios utan grafikkort, minnen och hårddiskar m.m.

Med det sagt är det en ny i7a eller nytt mboa jag måste införskaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men ändå.
Processorkylaren sitter som den skall med pastan kvar och fläkt som snurrar igång och fläkten i rätt uttag?

Permalänk
Medlem

@Plutoniumxx:
Har du kollat CPU sockeln efter eventuella böjda pins?

Permalänk
Skrivet av thomson:

@Plutoniumxx:
Har du kollat CPU sockeln efter eventuella böjda pins?

Yup, testat köra utan och med cpu nu och den gör exakt samma restart sekvens som innan. Startar 2.5 sekunder, stänger av i 2 sekunder, kickar igång och kör i 2.5 sekunder drygt och repeat. Oavsett vad jag gör )):

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har väl använt kablarna som följde med PSU:n och inte några andra (om modulärt ..)? En del PSU-fabrikat har samma kontakter men annan kabeldragning. Varför det är så är ju helt sjukt ...!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Skrivet av Marcsod:

Du har väl använt kablarna som följde med PSU:n och inte några andra (om modulärt ..)? En del PSU-fabrikat har samma kontakter men annan kabeldragning. Varför det är så är ju helt sjukt ...!

Yup dom som kom med i lådan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Yup, testat köra utan och med cpu nu och den gör exakt samma restart sekvens som innan. Startar 2.5 sekunder, stänger av i 2 sekunder, kickar igång och kör i 2.5 sekunder drygt och repeat. Oavsett vad jag gör )):

Skickades från m.sweclockers.com

Då låter det som att moderkortet är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Med det sagt är det en ny i7a eller nytt mboa jag måste införskaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Om pinsen är böjda och du inte kan fixa det så måste du köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av thomson:

Då låter det som att moderkortet är sönder.

Så får bli en sväng förbi wehallen imorgon då alltså. Vilket mboa rekommenderas för gaming? Runt 2000 enda jag kräver är z270 chippet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

Om pinsen är böjda och du inte kan fixa det så måste du köpa ett nytt moderkort.

Såg inte några pins som var böjda ):

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Så får bli en sväng förbi wehallen imorgon då alltså. Vilket mboa rekommenderas för gaming? Runt 2000 enda jag kräver är z270 chippet

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kräver du för anslutningar? Dyrare betyder inte alltid att de finns mer av dem utan kan helt enkelt vara så att själva komponenterna är av något bättre kvalitet. Dvs inget man märker av de första 5-10 åren normalt sett. Ett billigt o bra är Prime Z270-A för 1600kr. Själv körde jag på IX Hero och betalade då 2800kr. Det jag saknar på det är bluetooth så man slipper koppla sladd till mobilen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Så får bli en sväng förbi wehallen imorgon då alltså. Vilket mboa rekommenderas för gaming? Runt 2000 enda jag kräver är z270 chippet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv detta moderkort till min 7700K
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Så får bli en sväng förbi wehallen imorgon då alltså. Vilket mboa rekommenderas för gaming? Runt 2000 enda jag kräver är z270 chippet

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Plutoniumxx:

Såg inte några pins som var böjda ):

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är trasigt och du inte gjort sönder det så bör du väl kunna få ett nytt på garantin?

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

Om det är trasigt och du inte gjort sönder det så bör du väl kunna få ett nytt på garantin?

Orkar inte vänta 1-2 veckor utan dator. Köper hellre nytt nu och tar pengar tillbaks på det trasiga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat att distanserna som satt förmonterade passar med din layout på moderkortet?
Det händer att det ibland sitter en distans för mycket som sedan kortsluter moderkortet.
Layouten på moderkort varierar ibland lite även om dom ändå kallar sej ATX.
En annan tanke är ram-minnet se till att trycka ner dem ordentligt bara för att dom går att låsa betyder inte att dom sitter i ok, vissa moderkort kan ha rejält med sega ramsocklar.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Har du kollat att distanserna som satt förmonterade passar med din layout på moderkortet?
Det händer att det ibland sitter en distans för mycket som sedan kortsluter moderkortet.
Layouten på moderkort varierar ibland lite även om dom ändå kallar sej ATX.
En annan tanke är ram-minnet se till att trycka ner dem ordentligt bara för att dom går att låsa betyder inte att dom sitter i ok, vissa moderkort kan ha rejält med sega ramsocklar.

Byggde på låda först innan jag drog in det i chassit, samma fel.

Skickades från m.sweclockers.com