Resultat från SweClockers läsarundersökning våren 2017

Permalänk
Melding Plague

Resultat från SweClockers läsarundersökning våren 2017

I SweClockers undersökning framgår att köpviljan är stark bland medlemmarna när det kommer till komponenter och spel, men också att det råder fortsatt skepsis kring virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpviljan på hårdvara är lite som "Monkey On My Back" här
Herregud vad pengar man kan smälla på sitt intresse!

Men Swec marknad I salute you!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Köpviljan på hårdvara är lite som "Monkey On My Back" här
Herregud vad pengar man kan smälla på sitt intresse!

Men Swec marknad I salute you!

Tja, jämfört med en golfspelare, fiskare eller någon annan entusiast är det väl inte så mycket pengar man lägger på hårdvara känns det som.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det är en kul hobby . Jag lägger gärna pengar jag byggde datorn i slutet på december . 1.5 -2 år sen byta graffekort för att om 4 år från bygg dagen bygga helt ny

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kult pyssel vid lediga stunder, hårdvara är terapi, kan varra lika kul att bygga en lågbudgetburk som en superliten pi som en maxad gamingdator. Angående VR så ser jag själv fram emot Fallout 4 VR, det blir supernice som Stockholmarna sa i ölreklamen, frågan är vilka VR-headset som kommer att finnas då?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Köpviljan på hårdvara är lite som "Monkey On My Back" här
Herregud vad pengar man kan smälla på sitt intresse!

Men Swec marknad I salute you!

Skrivet av Storage Jar:

Tja, jämfört med en golfspelare, fiskare eller någon annan entusiast är det väl inte så mycket pengar man lägger på hårdvara känns det som.

Nu skriver jag ju inte om andra golfspelare eller fiskare, eller någon annan entusiast.

Utan om mig själv och min lilla "Monkey On My Back"

Och då finns det inget "jämfört med en" Jag kan bara tala o skriva utifrån mig själv.

Det roliga är att jag jobbar själv på en golfklubb sen många år tillbaka. Och det finns ju dom som kör med standard, sen finns det dom som vill ha det senaste i allt. Och sen säljer det gamla.
Sen finns det "Monkey On My Back" Men ärligt, vem vill ha en massa golfutrustning

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu var det rätt länge sedan denna enkät var så minns inte riktigt utformningen men känner att det saknas lite svar/information.

På frågan "Hur mycket väntas du spendera på teknikprylar under 2017?" svarade knappt 18 procent att de tänkte lägga lite eller mycket mindre än år 2016. Drygt 28 procent trodde att de skulle bränna ungefär lika mycket pengar detta år, medan en majoritet på strax över 54 procent trodde på ett högre belopp.

-Angav man någonstans i enkäten hur mycket man spenderade 2016 eller 2017? Annars blir ju frågan helt irrelevant. Om man svarade på det, varför anges detta inte här?

Vidare till frågan Trots tveksamheter kring att lägga pengar på VR svarar endast 21 procent att de inte bryr sig alls om tekniken. En nära besläktad teknik som är i ropet är förstärkt verklighet (AR), där två tydliga exempel är Google Glass och fjolårets storsuccé inom mobilspel – Pokémon Go. Här svarar dubbelt så många, 42 procent, att de inte bryr sig om AR. Knappt 41 procent svarade att de kan tänka sig börja använda AR under 2017, medan resterande på ett eller annat vis redan har AR i sina liv.

-Gjordes det någon djupare analys i detta? Av de 21% som inte var intresserade alls, hur många av dessa hade testat VR? Vilka olika typer av VR har man testat? Samma med AR, där tror jag många knappast haft någon större erfarenhet annat än Pokémon Go som jag tror de flesta kan hålla med om att det var en kul grej, men att det var något som kändes nytt och spännande under väldigt kort tid.

Kul att läsa lite om resultatet, men hade varit intressant att se hela enkäten. Känns som om det blir mycket siffror utan substans, t ex som hur många som deltog och hur många procent det återspeglade aktiva och registrerade medlemmar. Jobbar ju själv i branschen (marknadsundersökningar) så man är ju lite arbetsskadad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Min egna skepsis kring VR grundar sig mest i att det är knepigt att testa hårdvaran. Det är få butiker inom rimligt avstånd från mig som kör demo-ex så att man kan gå och testa innan man köper.

Dessutom så vill jag kunna se vilken knapp på tangentbordet jag trycker på, så jag har svårt att se om de spel jag själv lirar lämpar sig för VR...så tills vidare kör jag med min 180 graders-POV skärm.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

VR är ju bara på sin första generation.. får väl se när det finslapas kanske blir mindre sladdar, högre upplösning, snabbare grafikkort tillgängliga och mindre illamående

Har faktiskt inte testat VR, men helt klart intressant. Även om AR kanske är ännu mera intressant i framtiden, kan tänka mig när det finns bättre batterier så man kan vara utomhus och springa runt och se både verkliga världen + saker från spelvärlden, monster etc.

Permalänk
Medlem

Det är tur att jag får bygga/meka med hårdvara på jobbet annars hade jag nog köpt betydligt mer prylar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Vilka entusiaster det finns här, de flesta tänker bygga sina egna bärbara..
Låter ju lite konstigt, men kan ju bero på hur frågan är ställd.
Är det möjligtvis så att 64% inte kommer att köpa någon bärbar, el att de inte kommer att köra samma konfiguration som den levereras med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Eftersom jag inte haft något event inom 15mil därifrån jag bor där man kunnat köra demo på Rift/Vive, så är väl mitt intresse inte allt för stort kan man konstatera.

Har ingen lust att chansa med 8-9000kr och en ommöblering av vardagsrummet, känner jag personligen i alla fall. Denna känsla är något samtliga av min vänner delar med mig så vitt jag förstått det.

När priserna för ett sjyst headset närmar sig 4-5000kr och dem fått ordning på saker så som placering av sensorer, bra inbyggda hörlurar och större FOV - Då börjar det bli intressant, för då kan man även använda det för att ligga/sitta hur man vill och kolla på film också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av D.:

Vilka entusiaster det finns här, de flesta tänker bygga sina egna bärbara..
Låter ju lite konstigt, men kan ju bero på hur frågan är ställd.
Är det möjligtvis så att 64% inte kommer att köpa någon bärbar, el att de inte kommer att köra samma konfiguration som den levereras med?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många företag som erbjuder barebone laptops.
Jag tror det syftas på sådana, där man kan konfigurera själv (tex. Alienware eller eller Origin PC).

Enda jag kan tänka mig då det är lite svårt att bygga en laptop själv, även om man slaktar delar från gammalt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Vilka entusiaster det finns här, de flesta tänker bygga sina egna bärbara..
Låter ju lite konstigt, men kan ju bero på hur frågan är ställd.
Är det möjligtvis så att 64% inte kommer att köpa någon bärbar, el att de inte kommer att köra samma konfiguration som den levereras med?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror de syftar till laptops som Webhallens config-serie

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Provade PlayStation VR men fick ont i huvudet efter en liten stund.
Tanken var att avancera till en megarigg till VR men är nu lagda på is, får helt enkelt köpa en ny rigg utan VR i fokus.

Men måste erkänna att VR är riktigt roligt, synd att man inte klara av det

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Om man ska tro kommentarerna jag fått här på Swec när det diskuterats VR har det ibland kännts som jag är den enda som inte är "på". Men nu visar det sig alltså att det finns fler som är skeptiska. Kul!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att inte vilja ha eller vara intresserad av AR/VR nu är helt normalt. Det är bara i sin början och är mest för väldigt teknikintresserade just nu
Det är som att inte vilja ha eller intresserad av internet när det kom, fanns inte mycket då och var segt
Kommer ta ca 10-15 år för VR/AR innan det är för alla

Permalänk
Medlem

För mig känns VR/3D-glasögon till datorn eller mobilen lika hett som VR/3D-glasögon till TV:n eller projektorn.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

VR idag har fortfarande för många "problem" för att nå massan, även de med rejält intresse för detta köper inte. Vissa problem är "enklare" än andra att lösa men detta har flera år kvar innan/om vi ser något större genomslag.

Enheterna kostar för mycket.
Kräver extremt dyr hårdvara.
Prestandan är trots detta ganska låg.
Flera som blir illamående.
Kräver en hel del utrymme.
Dåligt utbud av titlar och extremt dåligt utbud av något som faktiskt ger något rejält mervärde. Kommer att tänka på Dirt som är en av få väl fungerande titlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finns många företag som erbjuder barebone laptops.
Jag tror det syftas på sådana, där man kan konfigurera själv (tex. Alienware eller eller Origin PC).

Enda jag kan tänka mig då det är lite svårt att bygga en laptop själv, även om man slaktar delar från gammalt

Skrivet av trickeh2k:

Tror de syftar till laptops som Webhallens config-serie

Visst går det ju att välja konfiguration ja, men är det verkligen så vanligt att folk köper sådana specialbyggen för bärbara?
Just den frågan kan antas ha tolkats lite olika. Att lägga till lite mer minne till en i övrigt färdigbyggd dator kan ju knappast räknas som att inte köpa färdigbyggd.
När det gäller stationära är det helt väntat dock, vore förvånansvärt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade ett Oculus rift, det åkte tillbaka till butik 2 dagar senare.
Är man det minsta intresserad av att ha nice grafik i ett spel så är VR inget att ha, fruktansvärt pixligt och det är i stort sett omöjligt att se några detaljer på nära avstånd, det blir bara pixlar i skärmen.

Det var visserligen rätt coolt i tex Elite Dangerous, man får den där känslan i magen, men det inte tillräckligt för att kompensera för den usla upplösningen, kassa LCD panelerna och dåliga grafiken.

Känner inte att VR är värt det ännu, vi får se hur det är när nästa generation kommer.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Testade ett Oculus rift, det åkte tillbaka till butik 2 dagar senare.
Är man det minsta intresserad av att ha nice grafik i ett spel så är VR inget att ha, fruktansvärt pixligt och det är i stort sett omöjligt att se några detaljer på nära avstånd, det blir bara pixlar i skärmen.

Det var visserligen rätt coolt i tex Elite Dangerous, man får den där känslan i magen, men det inte tillräckligt för att kompensera för den usla upplösningen, kassa LCD panelerna och dåliga grafiken.

Det är löst till nästa generation VR
Alla andra problem som listats i tråden också. Förutom pris och behov av utrymme kanske.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är löst till nästa generation VR
Alla andra problem som listats i tråden också. Förutom pris och behov av utrymme kanske.

Kanske, man får hoppas, VR är ändå rätt cool grej.
Men för mycket problem just nu, frågan är ju om det tar 1 eller 2 generation till innan det är som man vill ha det

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Provade PlayStation VR men fick ont i huvudet efter en liten stund.
Tanken var att avancera till en megarigg till VR men är nu lagda på is, får helt enkelt köpa en ny rigg utan VR i fokus.

Men måste erkänna att VR är riktigt roligt, synd att man inte klara av det

Möjligt att du inte får huvudvärk av occolus eller vive'n då de är lite mer avancerade än PS vr. Kan skilja mellan spel också och lyckas få rätt inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Provade PlayStation VR men fick ont i huvudet efter en liten stund.

Vive (och Rift) ska vara betydligt bättre när det gäller sådant, men själv väntar jag ändå åtminstone till generation 2 då jag har åksjuketendenser (åtminstone i karuseller).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu var det rätt länge sedan denna enkät var så minns inte riktigt utformningen men känner att det saknas lite svar/information.

På frågan "Hur mycket väntas du spendera på teknikprylar under 2017?" svarade knappt 18 procent att de tänkte lägga lite eller mycket mindre än år 2016. Drygt 28 procent trodde att de skulle bränna ungefär lika mycket pengar detta år, medan en majoritet på strax över 54 procent trodde på ett högre belopp.

-Angav man någonstans i enkäten hur mycket man spenderade 2016 eller 2017? Annars blir ju frågan helt irrelevant. Om man svarade på det, varför anges detta inte här?

Frågan var väl "Tror du att kommer spendera mer, mindre eller lika mycket än föregående år" eller nått liknande, ingen mening med att blanda in siffror i sammanhanget.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Frågan var väl "Tror du att kommer spendera mer, mindre eller lika mycket än föregående år" eller nått liknande, ingen mening med att blanda in siffror i sammanhanget.

Så om du spenderade 10000:- förra året men ska spendera 9000:- i år, eller om du spenderade 500:- förra året och ska lägga 10000:- i år tycker du det är irrelevant? Mer, mindre eller lika mycket blir ju helt meningslösa om du inte vet vad de innebär. "I år ska jag resa 200% mer med SAS, wow! vilken ökning" Men så reste jag inte alls med SAS förra året.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag spelar mindre nu än jag nånsin har gjort men lägger ändå mer pengar på hårdvara, konstigt hur det blir så

Nästa investering blir nog ett nytt grafikkort även fast jag inte egentligen behöver det ^^

Permalänk
Skrivet av Timergu:

Möjligt att du inte får huvudvärk av occolus eller vive'n då de är lite mer avancerade än PS vr. Kan skilja mellan spel också och lyckas få rätt inställningar.

Har provat båda två och får samma tendenser, andra kan sitta i timmar och lira vilket gör mig aningen frustrerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Vive (och Rift) ska vara betydligt bättre när det gäller sådant, men själv väntar jag ändå åtminstone till generation 2 då jag har åksjuketendenser (åtminstone i karuseller).

Yupp, ska invänta uppdaterad version innan jag provar igen, men Resident Evil var onekligen riktigt roligt med VR.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB