Permalänk
Medlem

Film: Pentium II 20 år

1997 var året som Intel släppte Pentium II.
Detta var en tid då man släpade med sig sin fulltower låda och CRT skärm till polarna för att Lana.
".MP3" och "Winamp" var helt nytt och "Internet" var något som spreds över hela välden.

3dfx arbetade med sin kommande 3D accelerator Voodoo II. Det första korten med stöd för SLI.
Ett år tidigare hade de lanserat "Voodoo" som lade grunden till dagens grafikkort.

Jag minns när jag för första gången såg 3D grafik.
1997 hade en vän köpt ett Voodoo Rush 6 MB (Voodoo 1) och Carmageddon såg helt fantastiskt ut

Gjort en hyllnings film till den tiden. Drar igång vid 1.30

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Asfet film!!! Tummen upp! Så j-a fett!
Riktigt snyggt!

Blir bara mer sugen på att lana Q2 nu. Påminner mig själv att jag måste ut och skruva ihop ytterliggare en
p2:a med 3dfx kort till Lanet

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474182-retro-lan-retur...

För er yngre som inte var med på den tiden kolla in den här videon så ser ni skillnaden 3dfx gjorde
https://m.youtube.com/watch?v=VkzO2w6EqK4

Hade!

Permalänk

Grymt!

Du handla alla dessa datorer på mångfaldens loppis?
bruka vara där å kika på hans retro datorer men så en dag var allt borta!!

vad använder du för rengöringsmedel att göra dom så vita å fina?

satt å gjorde rent min gamla dator men typ min duk blev lite... vit från datorn typ som den lossna färg.

Permalänk
Medlem

Japp jag köpte allt eftersom han ville sälja allt i ett paket
Bara fuktig trasa

Skrivet av Blåbärspaj:

Grymt!

Du handla alla dessa datorer på mångfaldens loppis?
bruka vara där å kika på hans retro datorer men så en dag var allt borta!!

vad använder du för rengöringsmedel att göra dom så vita å fina?

satt å gjorde rent min gamla dator men typ min duk blev lite... vit från datorn typ som den lossna färg.

Permalänk
Medlem

Hur grymt som helst! Kul att se gamla datorpaket raddas upp såhär vackert med rätt tillhörande kringutrustning, inte det minsta gulnade heller från vad jag kan se. Jag avundas din samling!

Permalänk
Medlem

Mysigt! Fick mig att tänka tillbaks på mitt RIVA TNT2-kort. Herrejösses vilken grafik!

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Jag minns när polaren köpte sitt första Matrix grafikkort och man såg skillnade på Star Wars. Kom inte ihåg vad spelet hette men vilken sagolik grafik det blev. Det var grejer det.
Tog inte lång tid innan jag skaffade mitt Voodoo II.
Man bara njöt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är så att man får ståpäls! Gamle Winamp 2.95 rullar här ännu... Jösses vad man lirade på spel på voodoo. NV4 (Riva TNT) var också en enorm pjäs när det släpptes.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Minns när man lirade Colin McRae Rally med en P2 och Riva 128. Sidan om hade vi en burk där man fick lägga 6kr i timmen när man gick ut på nätet (kvällar och helger)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv

Var har du hittat alla datorerna? Sådant finns väl ingen annanstans än på soptippen? Nokia-skärmarna speciellt de med platt skärm är jättesvåra att hitta.

Permalänk
Medlem

Tack för en underbar nostalgitripp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Var har du hittat alla datorerna? Sådant finns väl ingen annanstans än på soptippen? Nokia-skärmarna speciellt de med platt skärm är jättesvåra att hitta.

Finns på loppisar, i folks förråd, garage och vindar. Ibland dyker de upp på diverse sajter. Har man bara ögon och öron öppna så hittar man.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

wow, vilka minnen det väckte. Minns hur förtrollad man blev när man körde dessa 3d-effekt plugins till winamp med sitt vodoo kort. Kunde sitta och titta på dom hur länge som helst.
Har fortfarande kvar min första PC-processor. Den va överklockad med 7Mhz till 40Mhz (486:a). Så vist har man kört många PC spel innan 3dfx kortet kom och gjorde fick allt annat att känna som stenåldern.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Hade själv en IBM Aptiva med PII-300 och 384MB RAM(max), körde Voodoo Banshee på den och ursprungliga Half-Life flöt som smör.
Ärligt talat upplevdes den inte som speciellt snabbare än min Pentium 166MMX överklockad till 233MMX med 192MB RAM. Men nostalgiskt är det.

Det var inte förrän jag byggde min första hela dator med AMD Duron 1GHz, GeForce 2 och 1GB DDR RAM som det började bli riktigt stor prestandaskillnad. Men det var en senare era

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sån compaq hade jag med. Fast det var en k6-2 400mhz i den. Feta grejjer. 64 mb Ram!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bah.
Kommer ihåg hur dessa "märkesdatorer" alltid var fullsmetade med klistermärken på lådorna och skärmarna med olika mer eller mindre menlösa funktioner hit och ditt i olika former och färger...

Permalänk

Briljant! Skaplig flashback

Permalänk
Inaktiv

20 år sedan, det var tider det. Mycket roligt kom som internet, cdbrännare, usb, 3d kort till den stora skaran.
Det känns som att runt omkring där är en milstople. alla pcdatorer som är nyare men inte det senaste är i princip gammalt skräp.
Var milstolpen exakt kan ligga kan diskuteras, i framtiden kommer säkerligen folk utse en ny sådan. Men nya datorer kan köra det mesta av de äldre programvarorna och hur tråkig är inte en whitebox? Vad skiler sig chassiet från en 2007 till 2017 dator? Förberedelse för vatten, 3,5" platser etc.. D.v.s bara tråkigt.

Permalänk
Medlem

Oj. Min Klamath ligger nog nedpackad. Pentium II, 300 MHz. Körde den i tio år. Sedan uppgraderade jag till en Q6600. Nu inom när som helst uppgraderar jag säkerligen ånyo! Har kört annat både före, under och efter. Men, inom en snar framtid är det dags igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Mysigt! Fick mig att tänka tillbaks på mitt RIVA TNT2-kort. Herrejösses vilken grafik!

Hade också ett TNT 2. Det var tider det är Anandtech och Tom's Hardware var kungarna och Sharkyextreme fortfarande fanns.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Man blev kallad "See through water bastard" pga att de som körde på software inte kunde ha genomskinligt vatten i Quake

Visa signatur
Permalänk

Skön video! DELL-datorn som dök upp till vänster 04.02 i videon var den jag hade, med P2 350Mhz, inköpt runt 1998 om jag kommer ihåg rätt.

Den kom dock inte med grafikkort, utan jag lyckades något år senare övertala lillbrorsan att ge mig hans spargris (Jag var 13, han var 11), så vi tillsammans då hade råd med att köpa ett Voodoo 3 2000 i en skum datorbutik i centrala Malmö, upplindat i bubbelplast utan låda eller tillbehör. Sen jävlar blev det Quake2 Weapons Factory dag och natt!

Har sökt efter den datorn i efterhand, som fortfarande hade Voodoo-kortet i sig, men morsan måste ha slängt den tyvärr.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Tänkte bara, näää nu har en person påtok för mycket fritid, lägg det på något vettigt. Sen såg jag filmen. Det var en smått absurd upplevelse. Jag är dubbel chockad. Både av hur kul du gjort den !! samt vilka svunna minnen det väcker....

Fantastiskt!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

20 år sedan pentium 2. 6 år sedan sandy bridge...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Underbart! Vad har du för system i IBM-maskinen?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Fantastiskt underbart. Vilken nostalgismocka

Permalänk
Medlem

Magiskt. Mins det som den mest bekymmerslösa och roligaste tiden jag har haft!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Packard bells PII är lika sexig idag som jag minns den

Permalänk

Fy fan vilken nostalgitrip! Glömmer aldrig när jag fick mitt första 3dfx grafikkort i julklapp. Det vart Quake 2 och Quake 3 Arena tills man blödde ur fingrarna!

Hade då en AMD K6-2 300MHz CPU med 8MB RAM vilket sen uppgraderades till 16MB RAM. Hårddisken tror jag låg på 3GB. Windows 98 och 56Kbps modem. Oh det var dagar det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Det är bara att applådera!

Allt känns helt rätt i denna hyllningsvideo! Sjukt skön, mycket bra jobbat!
Lite 3dfx bakgrundshistoria följt av det surrande lagerljudet från en Lap Power's hårddisk och skärm med muspekarspår (-Ja, jag vet att det inte är muspekarspår, utan en effekt av dåtidens sunkiga TFT-skärmar som ändå ger det intrycket )
Det blir inte mycket mer spel-retro än ovan kombinerat med Windows 98, Voodoo2, WinAMP samt Antiloop, som i sammanhanget ger enormt mycket stilpoäng.
Alla datorer har diskettstation, CD-ROM/DVD, ibland flera st. Bra variation på spelen som rullar med.
Man får verkligen känslan av att det var där och då grafikrevolutionen gjorde avstamp för att bli vad den är idag!
Många av spelkoncepten realiserades då och var på den tiden banbrytande, mer intressanta och gångbara än dagens spel.
Saknar verkligen de snabba FPS:ens era.
Grattis PII!
Länge leve 90-talet!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.