Permalänk
Medlem

Thinkpad T470

Hej,
Jag är intresserad av en laptop som ska hålla 5år+. Har funnit t470 intressant av flera anledningar men framförallt kvaliten många pratar om och att man kan lägga till ett batteri på 72whr utöver det inbyggda på 24whr så lång batteritid är för mig ett stort plus då jag vill kunna resa med datorn utan att behöva leta upp nättutag. En annan grej är just tangentbordet som ska vara bland de bästa på laptops då jag märker att jag får ont i fingrar av att skriva längre tid.
Dock har jag hittat några minus som gör mig lite osäker på mitt val och det är:
1. Skärmen
något många verkar klaga på är att skärmarna är av dålig kvalitet när det gäller färgerna. Hade tänkt köpa 1080 skärmen med touch. Läste någonstans att även den är matt vilket kan vara en fördel om man är ute men samtidigt att de inte är tillräckligt ljusstark för utomhus? Ännu en nackdel är att den inte fungerar med penna. Penna är dock inget jag tror jag skulle använda särkilt ofta och kan därför bortse från detta. Men känns tråkigt att kolla på film, bilder och till och med surfa om färgerna inte är riktigt bra?
Läste också att den bara har 2 lanes till sin ssd nvme vilket gör att nvme inte kan utnyttjas fullt ut? Stämmer detta? Är det ett stort minus?

Har även svårt att välja mellan i5 7200u eller i7 7500u vill ju som sagt att den ska vara framtidssäker och hålla ett antal år och ändå kännas snabb.
Är chassit och kylningen tillräckligt bra för att i7 7500u inte throttlar?
Tanken är att jag ska använda datorn till studier/jobb, programering, surf samt titta film. Kan även uppgradera laddaren som är 45w till 65w utan extra kostnad vilken ska man ha? Kommer 65w slita mer på batteri?
Vet heller inte om jag ska ha Windows 10 home lr pro? Är det värt 740kr för PRO? Har inte riktigt koll på vad fördelarna med pro är.
Så för närvarande så ser mina specs it såhär:

Kan få dessa specs för ca 16500 får även 2000 cash back just nu från Microsoft. Så allt landar på ca 14500. Ge gärna förslag på något man bör ändra på lr om det finns andra modeller som kan vara intressanta.
Processor: Intel Core i7-7500U-processor (4 MB cache, upp till 3,5 Ghz)
Operating System: Windows 10 Home 64
Operating System Language: Windows 10 Home 64 Nordics (DK/FI/SV/NO/EN)
Display: 14,0 FHD (1 920 × 1 080) IPS pekskärm
Memory: 16GB DDR4-2133MHz SODIMM
Graphics: Intel HD Graphics 620
Top Cover Material: Standardfodral av PPS (PPSU-plast)
Camera: IR- och 720 p HD-kamera med mikrofon
Keyboard: Keyboard Backlit - Swedish/Finnish
Security Chip: Hardware dTPM
Security Features: Integrated Fingerprint Reader
Pointing Device: UltraNav (TrackPoint and TouchPad) with Fingerprint Reader
TPM Setting: Förberedd för maskinvaru-dTPM2.0
Hard Drive: 512 GB SSD-enhet, PCIe-NVMe OPAL2.0
Front Battery: 3-celligt Li-Ion 24 Wh på framsidan
Rear Battery: 3-cellsbatteri 24 Wh bak
Power Cord: 65W AC Adapter - EU(3pin)
Wireless: Intel Dual Band Wireless AC (2x2) 8265, Bluetooth version 4.1
WWAN Selection: WWAN
Integrated Mobile Broadband: Integrated Mobile Broadband upgradable
Display Panel: 14,0 tums FHD (1 920 × 1 080), PPS, multitouch, WWAN, ingen WiGig, IR-kamera
Language Pack: Publication - English
Warranty: Think 3 Year On-site

Tack för all hjälp
Ser fram emot massa svar då jag måste beställa ganska snart för att få ta del av cashback.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att tillägga. Batteriet på 72Wh sticker ut lite under datorn tyvärr. Inte så kul men det dubblerar batteritiden så det får man väl ta. I det du valde så har du inte valt det stora batteriet.

Bekräfta gärna om det bakgrundsbelysta tangentbordet numera har en grov yta. En säljare sa det men jag trodde inte på det men det hade varit trevligt om det stämde.
Lenovo har alltid varit kassa på att välja bra skärmar till deras datorer men den är inte så värdelös som de var förr men inte lika bra som man kan få i konkurrenternas datorer

Hos lenovo kan du välja att betala ytligare 1800kr för 5års garanti (istället för tre). Vet inte hur villkoren är på det men det ser bra ut på pappret.

Om du vill ha penna så är det thinkpad yoga eller x1 yoga/tablet som har det och ingen annan i deras sortiment.

Kylning är en bra fråga. Några år sedan så var överhettning ett problem på t420s men det har blivit bättre men t460p gick varmt men den är på 45W och 7200/7500U är bara 15W så det bör inte vara ett problem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Flera av Lenovos Thinkpads har utbyttbara batterier, dvs du kan själva byta ut det så att du t.ex. har med dig ett extra batteri som är laddad. T.ex. P-serien har denna möjlighet, och dessutom rätt stora batterier till att börja. Dvs precis som laptops hade som standard en gång i tiden för den som minns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Flera av Lenovos Thinkpads har utbyttbara batterier, dvs du kan själva byta ut det så att du t.ex. har med dig ett extra batteri som är laddad. T.ex. P-serien har denna möjlighet, och dessutom rätt stora batterier till att börja. Dvs precis som laptops hade som standard en gång i tiden för den som minns det.

Det behövs inte riktigt med 96Wh på en 15W cpu. Såg några tester där det låg på 17h batteritid. Så den borde hålla 10-12h även om man belastar den. Men att ha med sig ytterligare ett 72Wh batteri för 8h till är ju alltid bra...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det behövs inte riktigt med 96Wh på en 15W cpu. Såg några tester där det låg på 17h batteritid. Så den borde hålla 10-12h även om man belastar den. Men att ha med sig ytterligare ett 72Wh batteri för 8h till är ju alltid bra...

Ja, hur många gånger har man inte förbannat att det där förbaskade batteriet aldrig vill ta slut

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Uppskattas!
Angående skärmen så har notebookcheck kommit fram till att den har 61% sRGB och 39% AdobeRGB så det ser inte jättebra ut på papper trots att Lenovo som du säger börjat med bättre skärmar. Har tyvärr inte haft möjlighet att känna/se på en t470 så det blir ju lite av en chansning. Men jag ska alltså välja en laddaren på 45w istället för 65w? Är nfc något man bör lägga till? Kostar bara 100kr men vet ej vad man ska ha det till. Kan även lägga till en mobilt bredband vilket jag inte har användning för tillfället men det ska gå att uppgradera till i efterhand.
Har även funderat på HP spectre x360 15tum som har en 4k skärm och samma specs samt ett grafikkort 940mx och dessutom en penna samt stort batteri dock sämre batteritid pga skärmen. Men HP ger ju bara 1 års garanti och verkar ha försvårat så att man inte ska kunna öppna datorn själv för att byta ut delar tex batteri vilket är något jag i inte gillar har även läst att hp har dålig kvalitetskontroll kan få en sån för 15000 med cashback så ungefär samma pris som t470 Och vet inte om hp spectre x360 15" har ett lika trevligt tangentbord samt har jag läst att vissa upplever coil whine vilket jag inte skulle kunna klara av då jag lätt stör mig på ljud.
Vilken ska man välja? Hade t470 haft en bättre skärm så hade det varit ett självklart val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta 65W. Snabbare laddning. Har ingen direkt nackdel mer än att laddaren är pyttelite större och tyngre. Lite svårt att jämföra mot spectre då det är en dyr konsumentdator medans t470 är en företagsdator och de är lite olika på det sättet. Generellt så är företagsdatorer bättre i längden och hp hade jag inte tagit med tång oavsett serie (men att ogilla hp är personligt tycke).
Om du letar konkurrenter så är väl Dell precision det närmaste du kan komma men de kan jag inte så mycket om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ta 65W. Snabbare laddning. Har ingen direkt nackdel mer än att laddaren är pyttelite större och tyngre. Lite svårt att jämföra mot spectre då det är en dyr konsumentdator medans t470 är en företagsdator och de är lite olika på det sättet. Generellt så är företagsdatorer bättre i längden och hp hade jag inte tagit med tång oavsett serie (men att ogilla hp är personligt tycke).
Om du letar konkurrenter så är väl Dell precision det närmaste du kan komma men de kan jag inte så mycket om.

Tack infigo! Tycker ni det är värt att lägga till 740 för att få win pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Tack infigo! Tycker ni det är värt att lägga till 740 för att få win pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på vad du gör. Det går inte längre att stoppa uppdateringar (den skiter i vad man gör) men det finns funktioner som man kan vilja ha men då vet man det oftast.redan.
Jag hade sagt nej som det ser ut idag och jag hade själv inte velat betala alls för sådan buggig skit som windows är idag men man behöver det ju så där är inget val.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vi får ett gäng t470s nästa vecka eller veckan efter. Om det är nåt du vill jag ska kolla etc så säg till så kan jag göra det, kan jämföra mot t460s som jag använder idag också.
5 års garantin är riktigt nice nu när datorer håller så pass länge.

Vi kör på dom med
Intel Core i5-7300U
16gb ram
512mb nvme ssd
w10 pro

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

På jobbet arbetar vi mycket med just Lenovo-maskiner så de kan rekommenderas. Det är tänkt att de ska tåla en del, men var försiktig med att placera t ex laddare el liknande mot skärmen när den är i en väska (skärmen är den mest känsliga delen).
Lenovos verktyg "System Update" är mycket smidigt att använda för att hämta och uppdatera drivrutiner.

T470 finns i lite olika varianter: 470s/470p/470
De skiljer sig lite i vikt och tjocklek bl a, kolla upp det och välj den som passar.
Touchskärm påverkar ofta både vikten och priset, ser du inte så stort behov av det så välj gärna bort det.

Satsa på den starkare CPU:n och en stark laddare. Det är inget problem att köra med en ännu starkare laddare (t ex 90W) om man känner för det, gör ingen skada utan laddar snabbare.
Äldre modeller, där 65W var reseladdare och 90W användes med dockningsstation, gick ner i CPU-hastighet om de kördes med bara 65W. Men kraftigare laddare betyder alltid större, även om det är marginellt.
Eftersom det är en företagsmodell kan man även köpa till en dockningsstation och använda den som en stationär dator om man vill.

En fördel med Lenovo (och även andra företagsdatorer) är som sagt bra garantier. En tekniker kommer hem till dig och servar din dator, alternativt tar med sig den till sitt kontor och återkommer lite senare samma dag med den. Känns betydligt tryggare än att behöva skicka iväg den någonstans och går snabbare.
För garantiärende behöver man inte ha kvitto el kontakta stället man köpt datorn ifrån. Kontakta antingen Lenovo el någon av deras partners (t ex Infocare el Atea, som vi har bra erfaranheter av), finns i hela landet.

Om du hanterar datorn varsamt så lär den helt klart hålla 5+ år som du tänker dig, men du kan behöva byta batteri efter 3-5 år.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Börjar känna mig lite tryggare i mitt val av laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Vi får ett gäng t470s nästa vecka eller veckan efter. Om det är nåt du vill jag ska kolla etc så säg till så kan jag göra det, kan jämföra mot t460s som jag använder idag också.
5 års garantin är riktigt nice nu när datorer håller så pass länge.

Vi kör på dom med
Intel Core i5-7300U
16gb ram
512mb nvme ssd
w10 pro

Tack PierreB
Vliken skärm valde ni till era?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående skärmval. Min T550 har 3k-upplösning med touchscreen. Det sitter nån "anti-reflexfilm" på skärmen, men jag upplever den ändå som störande blank. Personligen använder jag inte touchfunktionen särskilt mycket heller. Har du inte stort behov av touchscreen så rekommenderar jag att du väljer en utan, så får du en mycket mattare skärm.

http://www.laptopmag.com/articles/dont-buy-a-touch-screen-lap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

1. Skärmen
något många verkar klaga på är att skärmarna är av dålig kvalitet när det gäller färgerna.

Vi har några Lenovo av olika modeller och ärligt talat är RGB inget man tänker på såvida man inte arbetar just med bildbehandling. Vår CAD:are valde P50 med 4k skärm och inte ens han har klagat. Det man inte vet lider man inte av...
Ljusstyrkan klagas det också på men inget jag känner igen direkt... utomhus är det svårt att överträffa solen hursom kan man ju tycka

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för yttligare svar! Har lagt en order på en t470 med de spcs ovan förutom touchskärm samt utan IR kamera då det endast gick att beställa om man valde touchskärmen men IR kameran kan jag leva utan då den har fingeravtryckläsare. Ångrar mig dock redan att jag skippade touchskärmen. Kan leva med att den ger sämmre batteritid då jag ändå valde stora batteriet som lär ge upp till 17 timmar utan touch och ca 14 med touch vilket ändå är riktigt bra batteritid.

Åh känner världens ångest just nu .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Evoli: Den här tror det är standard?

Display Panel 14.0" FHD IPS 250nit (1920 x 1080),No Multi-Touch,720p HD Camera,Mic,WWAN Antenna,No WiGig Antenna,WLAN,Silver
Display 14.0 FHD(1920x1080) IPS Non-Touch

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

En annan skillnad på T470 och T470s är byggkvaliteten där T470s har en unibody underdel medan T470 har en underdel som består av 2 delar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

En annan skillnad på T470 och T470s är byggkvaliteten där T470s har en unibody underdel medan T470 har en underdel som består av 2 delar.

Mer chassityp skulle jag säga. T470s är en ultrabook med tunnheten och lättheten. T470 är lite tjockare men har bytbara batterier, mer portar och mer diskmöjligheter. Klarar man den extra vikten så ger vanliga lite mer möjligheter

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Mer chassityp skulle jag säga. T470s är en ultrabook med tunnheten och lättheten. T470 är lite tjockare men har bytbara batterier, mer portar och mer diskmöjligheter. Klarar man den extra vikten så ger vanliga lite mer möjligheter

Här kan ni se skillnaden: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/Lenovo/Thin...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Lyckades avbeställa min order tidigt imorse.
tänkte istället gå ner i ram minne till 8gb istället för 16 gb (kan uppgradera i framtiden med en extra 8gb om det skulle behövas) och samtidigt gå på 1 tb nvme ssd ist för 512gb.

Är dock fortfarande osäker på pekskärmen känns tråkigt att vara utan men samtidigt så kanske det är mer värt med extra batteritid?.. svårt detta. Angående pekskärmen så ska den vara helt matt utan något extra lager glas. Det är samma typ av skärm som på 460s så den ska inte väga mycket mer än andra skärmen utan pekskärm.
Här kan ni se pekskärmen som fanns på 460s som ska vara av samma typ https://youtu.be/EEFnvgtFCUk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är intresserad av samma modell och dess GNU/Linux-förmåga så har ni något att säga om detta kolla gärna in; http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475360-gnu-linux-pa-ny...

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bekräfta gärna om det bakgrundsbelysta tangentbordet numera har en grov yta. En säljare sa det men jag trodde inte på det men det hade varit trevligt om det stämde.

Helt rätt av dig de har ingen grov yta utan är blanka kan jag nu bekräfta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Helt rätt av dig de har ingen grov yta utan är blanka kan jag nu bekräfta.

Skickades från m.sweclockers.com

Åhhh Vad synd. Aja det är ju bara att beställa utan belysning då. För mig spelar det ingen större roll men jag tycker ändå att de borde ha samma yta på båda för den grövre ytan är så sjukt mycket bättre enligt mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Åhhh Vad synd. Aja det är ju bara att beställa utan belysning då. För mig spelar det ingen större roll men jag tycker ändå att de borde ha samma yta på båda för den grövre ytan är så sjukt mycket bättre enligt mig.

Japp grov yta låter riktigt schysst. Eftersom jag sitter en del i mörkret så valde jag det belysta tangentbordet då jag saknat det på andra tangentbord jag haft. tycker däremot de läcker på tok för mycket ljus runt tangenterna.

Skickades från m.sweclockers.com