Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Permalänk
Medlem

Mest udda datorn jag haft var en Commodore 116. Efterföljaren till Commodore 16 och föregångare till Commodore plus 4. En duktig säljare som övertalade mina föräldrar att den var det senaste och mycket bättre än Commodore 64. Jag har fortfarande inte förlåtit den säljaren kan jag säga!

Permalänk

Ägde en Atari Falcon030 en gång i tiden. Synd att man sålde den, de är rätt dyra att få tag i numera. Har för mig att bara ca 20.000st blev tillverkade. Men kanske kommer ihåg fel. Underbar maskin iaf!

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Mest udda datorn jag haft var en Commodore 116. Efterföljaren till Commodore 16 och föregångare till Commodore plus 4. En duktig säljare som övertalade mina föräldrar att den var det senaste och mycket bättre än Commodore 64. Jag har fortfarande inte förlåtit den säljaren kan jag säga!

http://letteredalucca.files.wordpress.com/2011/10/commodore_1...

Vet du vad de fick betala för den?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att den kostade runt 100 DM (Deutsche Mark) på sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Vill minnas att den kostade runt 100 DM (Deutsche Mark) på sin tid.

hehe. Enligt Wikipedia lyckades de kränga överblivna C116 i östeuropa till kraftigt reducerade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Mest udda datorn jag haft var en Commodore 116. Efterföljaren till Commodore 16 och föregångare till Commodore plus 4. En duktig säljare som övertalade mina föräldrar att den var det senaste och mycket bättre än Commodore 64. Jag har fortfarande inte förlåtit den säljaren kan jag säga!

http://letteredalucca.files.wordpress.com/2011/10/commodore_1...

Förstår om du var "förbannad" på säljaren på den tiden då det begav sej.
Fast numera ska du vara tacksam över att säljaren "lurade" på dina föräldrar att köpa c116.

Den är mycket ovanlig, samt betingar betydligt högre värde hos commdore samlare.
C64:or finns det en uppsjö av. Bara kolla på tradera. C116 får man leta länge efter.

Jag sjäv har både en plus/4, och en C128 i samlingen. Tycker plus/4:an är betydligt roligare att ha i samlingen än C128:an.

Permalänk

Har en ZX Spectrum 48k (orginalet med gummitangenter) fast den vill jag inte kalla udda. Den var stor i sitt hemland och här i Sverige var den vanlig 2:a efter 64:an, de flesta kompisar på den tiden hade den ena eller den andra. Några hade Atari som var stora i USA men här slog de aldrig igenom om man inte räknar VCS 2600 och senare ST serien.

Har ett G7000 som väl är mera ovanligt.

Det gäller naturligtvis tidigt 80-tal. Den som idag har en Spectrum eller ett G7000 skall naturligtvis ömt vårda dessa rariteter. De är teknikhistoria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzn:

Kul med fler PDP-8 ägare. Jag har en PDP-8/L och en PDP-8/A. 8L kom 1969 och min är tillverkad i början på 1970! Den är död men jag håller på att laga den. Se: http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=46...

Men 8e är väl nyare än 8L, den kom väl inte förrän 1970?

Jag har lagat den färdigt: www.sweclockers.com/galleri/10462-pdp-8l-renovering

Permalänk
Desk Master

är Macs Powerbook 1400cs klassad som retro?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft en del udda och del vanliga maskiner. Om jag bortser från den första som man fick bygga ihop själv i slutet av 70-talet så vill jag beskriva mina tre 3COM 3Server/500. Det var server maskiner utan ingång för tangentbord och ingen utgång för skärm. De var bestyckade med 80386 processorer och hade som standard 2 MB RAM. De var alla bestyckade med bandare. Jag fick dessa av Ericsson när jag jobbade där, de skulle slängas och jag fick dem lite med en utmaning - kan jag få igång dem?
Ericsson hade satt i minneskort i dem så att de hade 14 MB i RAM, en av dem hade 160 MB hårddisk och de andra två 320 MB. Det var dyra saker på den tiden.

För att installera dem var du tvungen att ha en PC somkörde MS OS/2 1.4 (innan MS sålde OS/2) med ett 3COM Etherlink II. (Ej III) via coax. Från denna PC var du tvungen att fjärrboota 3COM servern och installera OS på dem via interna bandaren. Sedan körde de LAN Manager på OS/2.
De gick som servrar på studentkorridoren i säkert fyra år, lagring, chat och mail dög de till.
Det var totalt 14 manualer till dessa och ibland refererade till saker som inte fanns. För att aktivera backup var man tvungen att editera binära filer och ändra vissa nollor till ettor.
Här pratar vi inte användarvänlighet utan användarfientlighet.

Permalänk
Medlem

Commodore SX64 en bärbar(släpbar tung) C64 med inbyggd 5 tums färgmonitor och 1541 diskettstation.

PET CBM 4000 någonting med dubbla externa diskettstationer.

VAX 11/750 eller om det var 780 med någon stor bandstation och flera terminaler, prylarna fyllde ett helt rum.

En del udda små saker som Casio FX-702P samt PB-100 fickräknare med Basic.

Den väldigt udda Grundy New Brain med 1 rads display.

Fanns någon gammal Mac SE30 eller något sådant också.

Vaxen fick jag som fungerande skrot, men den drog för mycket ström och tog för stor plats för att ha kvar något längre tag men ändå häftigt att ha haft en sådan hemma.

Sedan har jag haft en hög med mer vanliga datorer också som C64, Spektrum 48k och Sinclair ZX80,ZX81 samt Pc datorer där första pc var någon bärbar IBM sx386 med monocrom gråskale skärm( kunde visa nyanser i svart/vitt)den hade en 40Mb hårddisk.

Har tyvärr bara kvar PB-100 fickräknaren och Macen idag och Macen saknar musen har jag för mig(sådan där gammal 1 knapps mus).

Permalänk
Medlem

Alfaskop 360,
IBM PS/2 mod. 80,
Victor V386 - fast den kanske inte är direkt udda... IBM PC Klon med win 3.11

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Äger lite godingar från Commodore:

VIC-20
C64
Amiga 500 med 512kb extra RAM
Amiga 500+ med 1mb extra RAM
Amiga 600 med 1mb extra RAM och 4gb CF HDD
Amiga 1200 med 50 mhz 68030 accelerator, 64mb extra ram och 4gb CF HDD
Amiga 4000D med 25mhz 68030 CPU, 16mb RAM och 4gb CF HDD

Lite trist att 1200 smiskar 4000 när det kommer till prestanda, men accelerator till 4000 är svårt att hitta :/

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

På 90-talet så pysslade min styvpappa en hel del med återvinning av datorer, då köpte han massa dator-skrot och satt och klippte borde kondensatorer, olika IC osv ifrån PCB'erna för att sälja det till återvinning. Ibland kom det in gamla diamanter, vissa av dem till och med gick att starta. Det främst de gamla "portabla" IBM datorerna jag kom ihåg. Den var gul, inte beige som blivit gul utan helt gul, med mekaniskttangentbord, dubbla floppy 5.5 tum, orange monokrom CRT-skärm. De var rätt kul att få dem att brumma igång en sista gång, många gick upp i rök bokstavligen och oftast med en tydligt doft av bränd elektronik. Men de som starta och på den lilla skärmen bad om en diskett var alltid lika roliga. Önska jag fick spara en av dem och jag gråter nu i efterhand att jag tog en tång till dess pcber och drog loss delar för återvinning. Men tydligen låg det en hel del pengar i det.

Styvfar köpte en container med skräp för ett par tusenlappar då(oftast var det bara rakt upp och ner SKRÄP!) och sålde det för så där en 500% vinst sen.

Den jag pilla med likna en IBM 5155 men den hade ett gult chassi. Vet inte om det var original eller ersatt senare för jag hittar ingen sådana modell som är gul. (Inte gulnad beige som sagt)

Visa signatur
Permalänk

Min första dator som min far skaffade åt mig var en SVI-328.
Spenderade många timmar i min barndom med den, minns inte riktigt vilka år det rör sig om troligtvis -83 -84 -85 , för jag fick ett NES på releaseåret -86.

https://en.wikipedia.org/wiki/SV-328

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Kanske inte så retro relativt sett, men jag har en Toshiba Libretto 100CT som legat på hyllan i något år. En ganska onödig dator från slutet av 90-talet där föregångaren tog titeln som världens minsta fullt fungerande laptop, även titulerad "sub-notebook". Trots formatet var prestandan fullgod - mitt ex har en klockad Pentium 166, 64MB RAM, 2MB grafik och en pixeldensitet på 131ppi. Dreglar just nu över en annons på Ebay, gällande efterträdaren som bara såldes i Japan och hade bl.a. webcam och multimediafjärr redan 1999 (!).

Andra uddamaskiner jag ägt är:
Ett Amiga CD32, som jag fick tag i för en hundring på en loppis och sålde för det tiodubbla samma sommar
En utrangerad, sedan länge bortglömd Toshiba T3100SX från ett förråd i högstadiet som jag aldrig lyckades få att fungera
En väldigt fin Wang 386:a, räddad från ett hotell som stått orört i 20 år
En komplett Mac IIsi med monokrom bildskärm, c:a 10kg småtillbehör och all dokumentation från 1990.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd

Har tonvis med gamla datorer men pärlan i samlingen är nog en IMSAI 8080... de som sett Wargames vet nog vad jag pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggetony:

Min första dator som min far skaffade åt mig var en SVI-328.
Spenderade många timmar i min barndom med den, minns inte riktigt vilka år det rör sig om troligtvis -83 -84 -85 , för jag fick ett NES på releaseåret -86.

https://en.wikipedia.org/wiki/SV-328

Har min kvar...

Permalänk

.

@raxxor: Jag har en compac laptop och en commondore pet och 4 st. gamla ibm datorer. En har Dos En har win 95 En har win 3.1

Permalänk
Medlem

Min allra första dator var en Sord M5 när jag var liten snorvalp innan jag fick en C-64. M5an är nog nergrävd i en soptipp någonstans i norra Finland sedan åratal tillbaka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sord_M5

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

En Palm pilot Vx är väl inte allt för vanlig här? eller är det nån som fortfarande använder sin?

Med tillhörande maestrokort och ett spårvagnskort, en liten tidskapsel från förra årtusendet

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Föredetting

Hade ett Skulltrail-system ett tag: http://www.anandtech.com/show/2435

Tror det enda som ligger kvar är ett par FB-DIMM på 1GB styck.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

M5an är nog nergrävd i en soptipp någonstans i norra Finland sedan åratal tillbaka.

Så synd, de har ett ganska högt samlarvärde och många som är sugna, mycket för att de är så små och nätta. Udda kanske sett till hur många exemplar som såldes, men tittar man på den hårdvara som sitter inuti var det förutom ROM i stort sett bara off the shelf-komponenter: Z80 från Zilog, TMS99x9 VDP och SN76489 PSG från TI. Det var en kombination som oräkneligt många olika datorer och TV-spel hade. Vissa ersatte SN-ljudet med en AY-3-891x från GI istället.

Permalänk
Medlem

Har en Macintosh SE som jag hittade på en loppis för 200:-.

Permalänk
Medlem

Hejsan på er! Testkörde idag en NEC PC-9821 något utökad prestandamässigt med bland annat en bättre processor på 100 MHz. Ser ut att vara ok.

Spelet på sista bilden heter Flame Zapper. Sitter just nu och försöker få igång nåt av Touhou-spelen som jag fått veta ska vara så bra men verkar inte hitta något som fungerar än så länge.

Permalänk
Medlem

@videopac:

Roligt att det är fler som har kvar sin Imsai 8080.
Har du några externa enheter ?
Fungerar den ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pistcool:

@videopac:

Roligt att det är fler som har kvar sin Imsai 8080.
Har du några externa enheter ?
Fungerar den ?

Sorry, hade missat ditt inlägg! Det här är min andra IMSAI 8080, den första har en annan ägare nu men den hade jag både floppy, tangentbord och en liten monitor till. Den jag har nu har jag inga tillbehör till. Vet faktiskt inte om den fungerar, skall testa det någon gång men tillsvidare får den nöja sig med att bli beundrad för sitt vackra yttre

Hur är det med din?

Permalänk
Medlem

@videopac: Den med tangentbord har jag sett IRL på RG, den var himla snygg!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PBGP:

@videopac: Den med tangentbord har jag sett IRL på RG, den var himla snygg!

Visst var den! Den jag har nu är minst lika fin, men får väl leta efter tillbehör vad det lider

Permalänk
Medlem

Amiga 3000, kanske inte så udda men definitivt mer ovanlig än 500(+), 600 och 1200an.

Skickades från m.sweclockers.com