AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Hehe. Att köpa nytt själv och låta den yngre generationen Intel'fiers...kanske ingen dum ide

Nä. Förstår inte riktigt OC-potentialen i t ex 1500X. Den har bas 3,5 - turbo till 3,6 eller max 3,7 med två kärnor...och sen XFR (upp till +200) till 3,9 (på en kärna?) MEN stannar sen överklockat vid runt 3,95 i de flesta tester jag läst...upplåst, visst. Men pff...

Man kan ju inte säga att AMD inte maxat frekvenserna på den tillverkningstekniken dock. Dom har verkligen klämt ut max från fabrik.

Man får hålla ögonen öppna. Det kanske kommer en wafferförbättring om ett halvår eller så som gör att det går att klocka dom liiite till. Hade varit gött med ett par hundra MHz till. Inte för att det gör sån stor skillnad, men för att det blir roligare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Sen glömmer folk att AM4-brädorna kommer hänga med under några generationer till. Så man kan köpa första generationen Ryzen nu, sen uppgradera om 3 år till den senaste utan att behöva byta moderkort. Sparar mellan 1000 och 2400 kr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Skulle va skoj att se normal temp på cpu tester så man får någelunda humm hur varma de blir. Men visst det kan va svårt kanske då en kylare kanske inte passar på alla olika cpu:er som finns.

Va bara en tankte som kom upp då jag sitter på en 7700k som jag tycker blir lite varm för att vara oklockad. Den skenar upp till 70grader vid spelande. Min gamla 2600k låg på runt 50-60grader vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skulle va skoj att se normal temp på cpu tester så man får någelunda humm hur varma de blir. Men visst det kan va svårt kanske då en kylare kanske inte passar på alla olika cpu:er som finns.

Va bara en tankte som kom upp då jag sitter på en 7700k som jag tycker blir lite varm för att vara oklockad. Den skenar upp till 70grader vid spelande. Min gamla 2600k låg på runt 50-60grader vid spel.

Borde kanske kolla upp din kylare, min når aldrig över 40 grader på luft med fläkt snurrandes på 700rpm (ljudlöst), på vanligt strösurf så ligger tempen kring 22-23 grader.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Sen glömmer folk att AM4-brädorna kommer hänga med under några generationer till. Så man kan köpa första generationen Ryzen nu, sen uppgradera om 3 år till den senaste utan att behöva byta moderkort. Sparar mellan 1000 och 2400 kr.

Fast om 3-4 år kommer väl Intels första generation med DDR5, de har ju historiskt varit snabba på att byta DDR-standard, vilket innebär att om man skall jämföra uppgraderingskostnaden mot Intel så måste man lägga in 2500:- RAM också. Eller kort och gott, man har möjlighet att byta till den näst snabbaste processorn 1 gång på vägen (utan att sälja den gamla) och fortfarande ha pengar över jämfört med Intel, med den "investeringshorisonten":)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Megacrash:

Skulle va skoj att se normal temp på cpu tester så man får någelunda humm hur varma de blir. Men visst det kan va svårt kanske då en kylare kanske inte passar på alla olika cpu:er som finns.

Va bara en tankte som kom upp då jag sitter på en 7700k som jag tycker blir lite varm för att vara oklockad. Den skenar upp till 70grader vid spelande. Min gamla 2600k låg på runt 50-60grader vid spel.

Du nämner inte vilken kylare du har, men Intels originalkylare, är inget vidare.
Så har du den, kan det vara läge att byta, du behöver inte hosta upp en förmögenhet, det finns bra kylare för 300 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Borde kanske kolla upp din kylare, min når aldrig över 40 grader på luft med fläkt snurrandes på 700rpm (ljudlöst), på vanligt strösurf så ligger tempen kring 22-23 grader.

Det låter snarare som att det är något knas med programmet du använder för att läsa temperaturen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det låter snarare som att det är något knas med programmet du använder för att läsa temperaturen.

Haha, ja 7700k är väl kanske inte direkt kända för att gå svalt, speciellt inte på lite klenare luftkylning. Att påstå 40 under load blir lite komiskt när man inte når detta med delid & vatten xD Kan man rent tekniskt komma till 40 under load, japp men då pratar vi hårdvara som inte är i närheten av en luftkylare.

Bara som exempel, kryllar av folk som deliddat, här används en av dom bästa luftkylarna som finns.

Jag personligen tror att en del av problematiken kring temp testande av "reviewers" numer är att dom kör 240 vattenpaket eller liknande och bara kollar temp efter tio minuters load. Det man inte tänker på här är att det tar mycket lång tid innan vattentempen stabiliserats, när det väl sker kommer tempen ligga väldigt mycket högre än efter bara 10 minuters load.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Borde kanske kolla upp din kylare, min når aldrig över 40 grader på luft med fläkt snurrandes på 700rpm (ljudlöst), på vanligt strösurf så ligger tempen kring 22-23 grader.

Jag har runt 27-30grader vid "slösurfande" men under 40grader vid spelande? det kan man ju bara drömma om.

Skrivet av Ratatosk:

Du nämner inte vilken kylare du har, men Intels originalkylare, är inget vidare.
Så har du den, kan det vara läge att byta, du behöver inte hosta upp en förmögenhet, det finns bra kylare för 300 kr.

Jag kör med en "be quiet! Pure Rock", fick inte med någon orginalkylare. Den verkar vara rätt bra iaf, va rätt stor tornkylare, även om i praktiken kanske inte temperatur siffrorna är så mycket att skryta över. Själv misstänker jag att 7700k är en cpu som går varmare och har sämre avledningsförmåga, kanske därför folk kör delid.

Typ lite därför jag gärna skulle vilja se temp värden i cpu recensioner, en del går helt enkelt varmare än andra cpu:er. Vill man ha en tyst dator så kan sånt spela viss roll då svalare cpu inte kräver så kraftig kylning=tystare dator.

Permalänk
Medlem

Hmm så den hamnar precis efter 3770K.. så AMD är bara 5 år efter? =P

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Haha, ja 7700k är väl kanske inte direkt kända för att gå svalt, speciellt inte på lite klenare luftkylning. Att påstå 40 under load blir lite komiskt när man inte når detta med delid & vatten xD Kan man rent tekniskt komma till 40 under load, japp men då pratar vi hårdvara som inte är i närheten av en luftkylare.

Bara som exempel, kryllar av folk som deliddat, här används en av dom bästa luftkylarna som finns.
https://youtu.be/Bhe85LLQEfw

Jag personligen tror att en del av problematiken kring temp testande av "reviewers" numer är att dom kör 240 vattenpaket eller liknande och bara kollar temp efter tio minuters load. Det man inte tänker på här är att det tar mycket lång tid innan vattentempen stabiliserats, när det väl sker kommer tempen ligga väldigt mycket högre än efter bara 10 minuters load.

De senaste I7orn lider av det alla.
Vissa mer än andra samt att det brukar komma med tiden.
Ja fick ca 20C skillnad själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag har haft nära alla sockets från pentium 2 och k62 tiden från båda läger och min utgångspunkt är bang for the buck och i5an köptes för 1600kr såldes vid peak när dom låg runt 2300kr vilket gav bra andra hands värde på datorn i3an köptes för jag kunde få den till väldigt rabatterat pris och blir nog frun som ärver den annars åker den ut sen ryzen kitt till mig inte bara för det är amd utan det är det mest prisvärda valet

Till hösten finns det mer moderkort allt är mognare priserna lägger sig och lite roligare gpu modeller sen spelar jag inte under sommaren utan gillar att vara ute och göra saker så är bara onödigt att köpa nu och klarar mig bra på den jag har och intel + nvidia är helt oförmögna att sänka priser så dom går bort den här gången och handlar mer om vettigt köp för mig med

Roligare GPU modeller? Menar att att Nvidia lanserat sin Volta då eller tror du Vega kommer bli något som vi inte redan sätt i prestandaväg 2016?
Själv tror jag då Nvidia alternativet mer troligt även om det åter gör att prissättningen blir fri att göra konsumenterna fattiga.
Fast egentligen tror jag nog inte Volta kommer förens 2018 men det är en annan sak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Roligare GPU modeller? Menar att att Nvidia lanserat sin Volta då eller tror du Vega kommer bli något som vi inte redan sätt i prestandaväg 2016?
Själv tror jag då Nvidia alternativet mer troligt även om det åter gör att prissättningen blir fri att göra konsumenterna fattiga.
Fast egentligen tror jag nog inte Volta kommer förens 2018 men det är en annan sak

Volta ringer lite dåligt då det är namnet på gamla dammsugare

Nä var vega jag tänkte på och tror inte det blir nått prestanda hopp att tala om utan mot 1080/1080ti prestanda men amd brukar ha trevligt pris på sina produkter sen har senaste åren varit bättre med drivrutiner och prgramvaran från dom med för den delen så får hoppas dom kan hålla dom rätt strömsnåla till bra pris i 1080klass annars blir det nått prisvärt

Sen är inte jag så kinkig på märke/prestanda så kan även köpa annat bara priset och ljudnivån är rätt och har kört en bunt tripple A även på min härk i 1080p medium 45fps+ så får se vad jag känner för den dagen men ryzen är spikad men gpu lutar mot amd och har ett tag på mig att klura på saken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Volta ringer lite dåligt då det är namnet på gamla dammsugare http://www.applianceretailer.com.au/image/Signum_V2C_LR.jpg

Nä var vega jag tänkte på och tror inte det blir nått prestanda hopp att tala om utan mot 1080/1080ti prestanda men amd brukar ha trevligt pris på sina produkter sen har senaste åren varit bättre med drivrutiner och prgramvaran från dom med för den delen så får hoppas dom kan hålla dom rätt strömsnåla till bra pris i 1080klass annars blir det nått prisvärt

Sen är inte jag så kinkig på märke/prestanda så kan även köpa annat bara priset och ljudnivån är rätt och har kört en bunt tripple A även på min härk i 1080p medium 45fps+ så får se vad jag känner för den dagen men ryzen är spikad men gpu lutar mot amd och har ett tag på mig att klura på saken

Bah o ja som trodde du gillade humor ;=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Bah o ja som trodde du gillade humor ;=)

Så länge produkten inte lever upp till namnet så

men för min del kan det bli en

med hemsnickrad kylning då en passive apu med känns tilltalande ...hö hö

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tycker 1600/x är riktigt imponerande CPUer, man får en riktigt kraftfull CPU i flertrådat och den levererar riktigt bra prestanda, även i spel speciellt i 0,1% och 1% lows, i mitt fall så är ju valet ganska självklart att man tar en 12 trådad CPU istället fär en 4 trådad, detta till samma pris som intels 4 trådade.
Men självklart så beror det ju på vilka användnigs områden man prioriterar, i mitt fall så kör man några VMs och har minimum 50+ tabs uppe i webbläsarn m.m, plus spel, här är skinner verkligen Ryzen CPUerna speciellt 1700 och 1600/x modellerna.
Priset är ju verkligen den största grejen som hänt det senaste deceniumet och är verkligen välkommet, kan iget annat säga att mer konkurrens på marknaden vinner vi alla på, intel har lite att göra här speciellt i flertrådsprestanda, till ett vettigt pris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

En vettig person köper 7700k istället för AMDs nya. Lägg dom extra kronorna och man får en processor som håller i några år mer än AMDs.

Sluta försvara AMDs flopp. Dom är Dyra och slåss mot Intels 6000 serie. Dom ligger som alltid, back.

För en PC entusiast så kan vi börja räkna in El-förbrukningen i det stora hela också. Icke klockade så ligger AMD och slukar i sig ström, medan Intels ligger kring vettig nivå. Överklockade så ligger AMD och kräver ett kärnkraftverk för att drivas, meanwhile intel ligger på vettig nivå fortfarande.
Edit: Det var Ryzen 7 jag tänkte på.

AMDs flopp? Man levererar en liknande produkt som 7600K till ett pris som är sexhundra kronor mindre än Intels motsvarighet. Är det en flopp enligt dig då också eller?

Resten av din kommentar har ingen verklighetsförankring. 1600X drar hela 5W mer än 7700K vid max belastning men hela 10W mindre än 7700K vid tung belastning. Betyder det att 7700K behöver ett kraftverk att drivas fram också?

http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Nej det bara stinker fanboy om dina argument.

Skrivet av Ownage:

1500x klarar knappt en kamp med i5 6600k som är 1.5 år gammal... Om 1500x hade kostat <2000kr så hade den blivit en succé. En begagnad r7 om nått år kanske kan va något dock.

Medan 7600K presterar mindre än 5% bättre än 6600K i klock för klock (alltså IPC). Detta med att vara konsekvent verkar vissa ha svårt med.

Skrivet av Mange43:

Känns ju som en solklar flopp.
Vad är meningen med att släppa upplåsta cpu.
När det ändå knappt går att överklocka??
Jag kör vidare på Intel.

Med andra ord har du ingen aning om vad en upplåst multipel används till? Den är till för att göra det enklare att klocka.. har dock inget och göra med HUR HÖGT man kan klocka. Dessutom gör det inte Ryzen till en flopp. Faktum är att man levererat över förväntningarna. Bara för att man inte rår på Intel gör inte Ryzen till en flopp..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMDs flopp? Man levererar en liknande produkt som 7600K till ett pris som är sexhundra kronor mindre än Intels motsvarighet. Är det en flopp enligt dig då också eller?

Resten av din kommentar har ingen verklighetsförankring. 1600X drar hela 5W mer än 7700K vid max belastning men hela 10W mindre än 7700K vid tung belastning. Betyder det att 7700K behöver ett kraftverk att drivas fram också?

http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Tycker man kan dela in det hela i dessa två grupper/senarion, det beror vad man har för prioriteringar och Ryzen är långt ifrån en flopp, enbart intel fanboys som utalar sig på detta sätt.

1. Man spelar mestadels Esport i FPS titlar, likt CS, Quake, UT och liknande med en 144Hz-240Hz skärm, där hög framerate är det man eftersträvar. Samtidigt som man inte använder nån större grad av flertråds prestanda, likt rendering, streaming och dylikt. Här är Intel 7700k det bästa valet.

2. Man Spelar Strategi, Äventyr, Rollspel, MMO, FPS på casual nivå och liknande på max grafik instllningar på en 60HZ-120Hz skärm och även använder datorn till annat som VMs, rendering, streaming och dylikt. Här är Ryzen det bästa valet.

Så allt beror på vilka prioriteringar man har och vad man använder sin dator till

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Lite off topic men varför presterar en 4790k bättre än en 7700k i CIV IV. Tyckte bara det var lite märkligt. Jag menar borde inte 7700k vara bättre där med tanke på bättre IPC osv?

Det beror troligt vis på att cpu inte är en flaskhals, utan access tiderna till minerna blir en flaskhals.
Delvis i det här fallet är DDR3 snabbare än DDR4. Man kan också komma runt det hela med en stor cash (exempel i7-5775C).

Det är min teori.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Tycker man kan dela in det hela i dessa två grupper/senarion, det beror vad man har för prioriteringar och Ryzen är långt ifrån en flopp, enbart intel fanboys som utalar sig på detta sätt.

1. Man spelar mestadels Esport i FPS titlar, likt CS, Quake, UT och liknande med en 144Hz-240Hz skärm, där hög framerate är det man eftersträvar. Samtidigt som man inte använder nån större grad av flertråds prestanda, likt rendering, streaming och dylikt. Här är Intel 7700k det bästa valet.

2. Man Spelar Strategi, Äventyr, Rollspel, MMO, FPS på casual nivå och liknande på max grafik instllningar på en 60HZ-120Hz skärm och även använder datorn till annat som VMs, rendering, streaming och dylikt. Här är Ryzen det bästa valet.

Så allt beror på vilka prioriteringar man har och vad man använder sin dator till

Problemet är som du säger det blir beroende hur man ser på saken och spel som är äldre eller trådar notoriskt dåligt är det inget snack om att intel vinner fps när hela cpu´n inte kan utnyttjas vilket drabbar även intel men amd hårdare för varje tråd inte är lika stark men amd är bra nog att dra Esport titlarna i 144hz/fps + men 240+ är kanske tveksamt ..osäker

Poängen är att ryzen är bra nog i spelen dom är sämre i som bygger på äldre spelmotorer och är tunga för dom inte kan använda cpu´n fullt ut och belastning hamnar på få par kärnor där t.e.x 25% av cpu´n används medans moderna titlar kan hantera många trådar men fortfarande har sämre fördelning där är det en fråga om några få fps i skillnad

Som ryzen förespråkare ser jag att moderna titlar fördelar lasten bättre och tv-spel som spel oftast byggs mot måste ha bra fördelning av belastningen på cpu´n och det arbetas hårt med att få bort problemet och även intel går multitrådade vägen så alla vill den vägen vandra och mjukvaran redan nu är mycket mindre ipc "singeltråds" beroende än tidigare och det kommer bli bättre

Min syn på intel vs amd är att intel är starkare i spel och ger några extra fps i en region som är helt oviktig för jag kommer inte köra 720p antagligen inte heller 1080p som inte är ett problem utan antagligen 1440p vilket gör cpu valet idag rätt onödigt när grafiken är flaskhalsen och även om man går andra hållet kan man köra spel i höga hz och men där dom är sämre är dom bra nog helt enkelt

Slår man ut hela prestandan är ryzen starkare än Intels dito där 12 trådade modellen når nära dubbla prestandan mot 7600k och 1700an har nära dubbla prestandan mot 7700k och ser hur bra dom presterar idag tror jag det är en tidsfråga innan ryzen börjar slå dom och dom kommer åldras bättre då mjukvaran ändras och har så mycket prestanda att man helt enkelt inte kan ignorera dom och jag känner ryzen är ett smartare modernare alternativ som kan uppgraderas och prestera bra längre även för spel och blir intressant att se mot höst/vintern hur dom presterar

Sen snackar vi prisvärt så 1600an är billigare än i5an och presterar original bättre multitrådat än en klockad 7700k och det för 2490kr och köpa en i5 för samma pengar är galenskap när dom är klen multitrådat och att köpa 7700k är även det kast för 1200kr extra är dom inte värd och man kommer inte märka skillnaden och 1600an åldras bättre och är starkare cpu´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har runt 27-30grader vid "slösurfande" men under 40grader vid spelande? det kan man ju bara drömma om.

Jag kör med en "be quiet! Pure Rock", fick inte med någon orginalkylare. Den verkar vara rätt bra iaf, va rätt stor tornkylare, även om i praktiken kanske inte temperatur siffrorna är så mycket att skryta över. Själv misstänker jag att 7700k är en cpu som går varmare och har sämre avledningsförmåga, kanske därför folk kör delid.

Typ lite därför jag gärna skulle vilja se temp värden i cpu recensioner, en del går helt enkelt varmare än andra cpu:er. Vill man ha en tyst dator så kan sånt spela viss roll då svalare cpu inte kräver så kraftig kylning=tystare dator.

Jodå under 40 grader på luft och oklockad i7-7700K vid spelande på närmast ljudlös kylare, kör mest lite äldre titlar så processorn använder bara 2-3 trådar och lär väl gå upp lite mer om man lyckas aktivera fler. När jag skriver den här texten så ligger tempen på ca 25 grader (lite varmare i rummet nu på kvällen), med bara arbetsbordet uppe ca 20. Det går att köra svalt och tyst på luft men kräver genomtänkta kyllösningar och bra komponenter, kylaren som används är ca 7år gammal... anledningen man inte bytt tordes vara ganska klar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Du har alltså rumstemperatur på din processor?

OK then...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du har alltså rumstemperatur på din processor?

OK then...

Idle temp är väl aldrig direkt pålitlig, Men om hans "load" temp på 40 grader är under spel å inte stresstest så är det inte omöjligt. Min 4770k som är notoriskt svårkyld blev inte mycket varmare under spel innan jag köpte nytt grafikkort, liksom många spel kanske låg på 20% belastning. Alla kör liksom inte gta v eller bf1 med 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Idle temp är väl aldrig direkt pålitlig, Men om hans "load" temp på 40 grader är under spel å inte stresstest så är det inte omöjligt. Min 4770k som är notoriskt svårkyld blev inte mycket varmare under spel innan jag köpte nytt grafikkort, liksom många spel kanske låg på 20% belastning. Alla kör liksom inte gta v eller bf1 med 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Men frågan är varför man köper en 7700k om man aldrig låter den varva upp till max eller låter 1-2 cores gå. Jag antog att han menade 40 grader under full belastning eller i alla fall nära full belastning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Med vsync på & 60fps och pyttebelastning av en kärna så kan 40 grader funka, troligtvis handlar det dock om användande av fel mjukvara för avläsning, som @ClintBeastwood säger så trodde nog dom flesta att det handlade om full load temp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men frågan är varför man köper en 7700k om man aldrig låter den varva upp till max eller låter 1-2 cores gå. Jag antog att han menade 40 grader under full belastning eller i alla fall nära full belastning.

Absolut, blir lite äpplen å päron jämförelse när man inte pratar om full belastning. Var mer en kommentar huruvida han ljög eller inte.

Sen känns det inte speciellt intressant hur som helst med då varken Ryzen eller Kaby lake har några kylningsproblem. Bägge kommer nära "max clock" (innan vcore börjar sticka iväg) utan att throttla med relativt vanlig kylning. 40 eller 80 grader spelar ju ingen roll i sammanhanget egentligen om det är lugnt med allt under säg 90.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Var mer en kommentar huruvida han ljög eller inte.

Stoppa inte ord i munnen på mig tack. Jag påtalade bara det omöjliga i att hans CPU är lika sval som luften i rummet han sitter i. Antagligen läser hans mjukvara av fel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Absolut, blir lite äpplen å päron jämförelse när man inte pratar om full belastning. Var mer en kommentar huruvida han ljög eller inte.

Sen känns det inte speciellt intressant hur som helst med då varken Ryzen eller Kaby lake har några kylningsproblem. Bägge kommer nära "max clock" (innan vcore börjar sticka iväg) utan att throttla med relativt vanlig kylning. 40 eller 80 grader spelar ju ingen roll i sammanhanget egentligen om det är lugnt med allt under säg 90.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast samtidigt kanske man inte ska spela ner tempens roll på 7700k heller, när man kan skala av ~20 grader med delid och dessutom orka med högre OC på lägre vcore tack vare det så kanske det är mer ärligt att säga att den som kör stock inte upplever 7700k som jättevarm. Men att säga att 7700k är en sval cpu vore att tänja lite väl på sanningen, måste man köra delid för att hålla nere tempen och fläkthastigheten nödvändig vid oc så klassar då inte jag det som svalt. Visst du kan vinna på lotto och få en perfekt monterad 7700k som inte lider av problemen men det förändrar inte att det finns dom som springer på riktigt dåligt monterade 7700k med stock temp omkring 80 på de bästa luftkylarna, där lämnar det inte ett jätteutrymme för OC direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Stoppa inte ord i munnen på mig tack. Jag påtalade bara det omöjliga i att hans CPU är lika sval som luften i rummet han sitter i. Antagligen läser hans mjukvara av fel.

Först och främst så pressar jag normalt inte processorn och det har jag beskrivit ovan, i idle och obelastad läge så generar en oklockad 7700K nästan ingen värme alls, temperaturen avläses direkt på moderkortet och värdet fluktuerar kring 20-25 grader med topp frekvens på 4,45GHz (standard turboläge), förutom att minnet körs på XMP och hyperthreading är avstängt är allt enligt standard på moderkortet. Spel som Starwars Battlefield lyfter tempen till 35-37grader och simpelt spel som WoW belastar processorn nästan ingenting då tempen stannar kring 26-27 grader och grafikkortets fläktar står still på upplösning 2560x1080. Kylarens gränsvärde för varvtal höjning är lagd vid 60 grader men uppnås inte fast kylarens fläkt snurrar på endast 700rpm. Jag har prioriterat låg temperatur och ljudlöst system då bygget är open air och därefter valt komponenter och inställningar därefter. Diskussionen var om temperaturerna som beskrevs i ett tidigare inlägg är rimliga och man kan spela med låga temperaturer, jag anser man kan uppnå betydligt lägre temperaturer med luft med moderna processorer i övre prestanda nivån men det beror på många faktorer som vilket spel man spelar och vilka optimeringar man gjort, sen om ni tror på mina siffror eller ej är upp till er.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Först och främst så pressar jag normalt inte processorn och det har jag beskrivit ovan, i idle och obelastad läge så generar en oklockad 7700K nästan ingen värme alls, temperaturen avläses direkt på moderkortet och värdet fluktuerar kring 20-25 grader med topp frekvens på 4,45GHz (standard turboläge), förutom att minnet körs på XMP och hyperthreading är avstängt är allt enligt standard på moderkortet. Spel som Starwars Battlefield lyfter tempen till 35-37grader och simpelt spel som WoW belastar processorn nästan ingenting då tempen stannar kring 26-27 grader och grafikkortets fläktar står still på upplösning 2560x1080. Kylarens gränsvärde för varvtal höjning är lagd vid 60 grader men uppnås inte fast kylarens fläkt snurrar på endast 700rpm. Jag har prioriterat låg temperatur och ljudlöst system då bygget är open air och därefter valt komponenter och inställningar därefter. Diskussionen var om temperaturerna som beskrevs i ett tidigare inlägg är rimliga och man kan spela med låga temperaturer, jag anser man kan uppnå betydligt lägre temperaturer med luft med moderna processorer i övre prestanda nivån men det beror på många faktorer som vilket spel man spelar och vilka optimeringar man gjort, sen om ni tror på mina siffror eller ej är upp till er.

Säker på att det är cpu tempen du läser av och inte mobo temp?, 37 grader under SW battlefield låter nämligen för bra för att vara sant, speciellt med den kylare du använder, det är inte temp deltat mot ambient som anges?. Prova istället något vettigt temp avläsningsprog i windows, coretemp, aida64, afterburner osv osv.

Bara som ett exempel, här använder man ett 240 vattenpaket och på 7700k hamnar man på 65-70 grader under spel belastning och över 80 på full load. Detta med stock inställningar.
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-kaby-lake-core-i7-7...
Här kör man en custom vatten loop med dubbel radiator och landar på snäll test i aida på 60 grader, under hård full load på 65, under spelande låg det ett par grader under aida snäll test, runt 55 grader.
http://www.overclockers.com/intel-i7-7700k-kaby-lake-cpu-revi...
Här kör man en Kraken X61 från nzxt och landar på 85 grader med stock inställningar under x264 kodning
https://www.gamespot.com/articles/intel-core-i7-7700k-kaby-la...
Här kör man med en Corsair h110i GT med 20 grader ambient landar man på 30 grader idle och 70 grader load men ända upp till 90 i prime.
http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/intel-core-i7...

Nu kanske du anar varför dina angivelser blir ifrågasatta?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::