Dell säljstartar UP3017Q – 30-tums OLED-bildskärm i 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Dell säljstartar UP3017Q – 30-tums OLED-bildskärm i 4K UHD

Trots tidigare rapporter om nedlagd produktion lanserar nu Dell sin första OLED-baserade bildskärm skarpt, där modellen UP3017Q bjuder på en bildyta på 30-tum i upplösningen 4K UHD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant med OLED men synd att de skippar 120hz!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade suttit som en smäck till bildredigering...men inte för 40 000:-.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det börjar röra på sig med oled-skärmar!

Men förutom det förväntat hiskeliga priset så har den tyvärr för låg dpi för min smak. Men det lär ju komma mindre skärmar förr eller senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Trevligt att det börjar röra på sig med oled-skärmar!

Men förutom det förväntat hiskeliga priset så har den tyvärr för låg dpi för min smak. Men det lär ju komma mindre skärmar förr eller senare.

Vad använder du din dator till och vad kör du för skärm just nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Intressant med OLED men synd att de skippar 120hz!

Solklart köp annars eller?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Hade det varit en nolla mindre på prislappen så...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Trevligt att det börjar röra på sig med oled-skärmar!

Men förutom det förväntat hiskeliga priset så har den tyvärr för låg dpi för min smak. Men det lär ju komma mindre skärmar förr eller senare.

Hur kan det vara för låg DPI med 4k på 30"? Vad för sjuk skärm har du egentligen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@morxy49: Det finns många som tycker att 1080p på en 5.5" telefon är för lite, även 1440p anses vara för lite för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Vad använder du din dator till och vad kör du för skärm just nu?

Lite allt möjligt. Asus ROG Swift PG27AQ 4K 27", som egentligen har för låg dpi den också. Mitt mål: oförmåga att kunna urskilja enskild pixel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lite allt möjligt. Asus ROG Swift PG27AQ 4K 27", som egentligen har för låg dpi den också. Mitt mål: oförmåga att kunna urskilja enskild pixel.

En bättre fråga kanske blir hur nära sitter du till skärmen? Blir det avtryck från näsan på den?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tycker inte DPIn är problemet, snarare tvärtom, skulle velat ha den större, runt 40" för 4K är i mitt tycke optimalt för bild- och videoredigering vilket är det jag gör och då skulle priset nästan kunna varit försvarbart, DCI-P3 räcker dock inte för det priset, hade den pallat Rec 2020 däremot. Väntar på en 40" med Rec 2020, frågan är vad en sådan lär kosta och hur länge jag får vänta dock...

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte riktigt pixelracet. Jag kan inte kolla så nära på min iPhone 5 så jag ser pixlarna, och det är ju ändå en telefon med förhållandevis låg densitet. Hade en G4 förut och såg bara nackdelar med en så pass högupplöst skärm (dålig batteritid, låg prestanda osv). Och jag antar att om skärmarna ska ha högre upplösning än 4K lär ju det krävas ett antal kort i SLI för att ens kunna få Windows att gå runt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En bättre fråga kanske blir hur nära sitter du till skärmen? Blir det avtryck från näsan på den?

Stort jävla +1 på den sista kommentaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak: Est ce le magnifique!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lite allt möjligt. Asus ROG Swift PG27AQ 4K 27", som egentligen har för låg dpi den också. Mitt mål: oförmåga att kunna urskilja enskild pixel.

Ah ok! Förhoppningsvis så dyker det upp någon 8K som kan hjälpa dig med det målet

Skrivet av Masyve:

Solklart köp annars eller?

Inte alls! Jag kommer troligtvis inte köpa någon av de första OLED-skärmarna pga alla barnsjukdomar som har en tendens att uppstå med ny teknik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En bättre fråga kanske blir hur nära sitter du till skärmen? Blir det avtryck från näsan på den?

Ptjah, 70-80 cm kanske. Har fullgod syn och kan urskilja enskilda pixlar.

Det var inte tänkt som ett klagomål på skärmen, bara en personlig önskan. 27" 8K hade t.ex. suttit fint för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta är ett "måste ha"-begär hos mig. Har följt utvecklingen på oled sen ca 12-13 år tillbaka. Jag har väntat med att uppgradera min trotjänare Dell 2405. Man kan ju hoppas att priserna kommer falla snabbare än oled tv, för där var det segt i början.

Permalänk
Avstängd

Lever den upp till Rec. 2020 då?

Permalänk

40k är såklart för mycket för en sådan skärm. Men glädjande som fan att det nu åtminstone finns Oled på desktop-marknaden. Alla andra marknader var före med Oled: Mobil, tablet, TV, laptop...

Personligen skulle jag kunna betala i krokarna 20k för en sådan här produkt, hoppas att priset sjunker någorlunda snart.

Permalänk
Medlem

Så jag kan mycket väl förstå att 4k på 30", 146ppi känns något lågt.

Min macbook kör 2560x1600 på 13", 227ppi och då jag kommer från 1280x800 på 13" sedan tidigare kan jag säga att den högre DPIn gör under för skärpan och läsbarhet på text och bilder. Men, det kräver så klart ett OS som hanterar hög DPI på ett bra sätt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

40k är såklart för mycket för en sådan skärm. Men glädjande som fan att det nu åtminstone finns Oled på desktop-marknaden. Alla andra marknader var före med Oled: Mobil, tablet, TV, laptop...

Personligen skulle jag kunna betala i krokarna 20k för en sådan här produkt, hoppas att priset sjunker någorlunda snart.

Det håller jag med om! Förhoppningsvis så dyker det upp fler alternativ på marknaden som sänker priserna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Solklart köp annars eller?

Hade ju iaf ingett lite hopp om mer humant prissatta 4k 120Hz OLED inom de närmsta 5 åren.

Permalänk
Medlem

@14ccKemiskt: Nä inte om den är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@Brekker: Själv har jag problem att driva spel i 120fps på en 1080 skärm. Vad har du för monster till dator som ska klara detta i 4k?

Och framtidssäkert? Bleh, stöd svensk BNP och konsumera mera!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Alltså jag förstår inte riktigt pixelracet. Jag kan inte kolla så nära på min iPhone 5 så jag ser pixlarna, och det är ju ändå en telefon med förhållandevis låg densitet. Hade en G4 förut och såg bara nackdelar med en så pass högupplöst skärm (dålig batteritid, låg prestanda osv). Och jag antar att om skärmarna ska ha högre upplösning än 4K lär ju det krävas ett antal kort i SLI för att ens kunna få Windows att gå runt?

Skickades från m.sweclockers.com

På en telefån skulle jag klara mig bra på 900x400 men på en arbets dator är 1920x1080 för liten arbetsyta för att redigera film och designa spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@Brekker: Själv har jag problem att driva spel i 120fps på en 1080 skärm. Vad har du för monster till dator som ska klara detta i 4k?

Och framtidssäkert? Bleh, stöd svensk BNP och konsumera mera!

Jag tänkte väl mest att Dell skulle vara stå som förebild för alla andra företag så att vi får med konkurrenskraftiga priser och att utvecklingen går snabbare framåt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ptjah, 70-80 cm kanske. Har fullgod syn och kan urskilja enskilda pixlar.

Det var inte tänkt som ett klagomål på skärmen, bara en personlig önskan. 27" 8K hade t.ex. suttit fint för mig.

Ja då är du nog också lite av ett undantag då jag tror att de flesta absolut inte har problem med 4K på en 27" och det avståndet, då blir det också inte direkt prioriterat av marknaden heller att sälja in det hela. Vore det inte bättre att prioritera saker som svärta, ljusstyrka, uniformitet, pixelrespons, färgrymd, HDR stöd osv. osv. före just pixeldensditet? Jag säger inte att fler pixlar inte är välkomna men samtidigt kommer man till en punkt med diminishing returns och denna förbättring kostar också hårdvara som ska orka driva det hela för att inte tala om problematiken med uppdateringsfrekvens och anslutningsinterface som ska klara av det hela.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

väntar fortfarande på 25" 4K med oled och 120hz :')

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Solklart köp annars eller?

Det var en solklart köp för mig redan när den skulle kosta 50k, men nu när de plockar bort 120Hz så tappar jag all intresse. Inte ens för halva priset är den intressant längre.