Permalänk
Medlem

CPU-usage spikes helt ny dator

Hej Sweclockers!

Jag uppdaterade precis min processor till en Intel I5 7600K och har ett problem att min CPU-användning spikear.

I skruvande stund ligger CPU-usage på 5% men om jag öppnar t.ex öppnar ett nytt Chromefönster hoppar den upp till 99% i några sekunder för att sedan gå ner till mellan 5-20% igen.

Som jag förstått det borde CPUn vara på typ 5-10% usage hela tiden?

Lite prints på problemet:

http://imgur.com/a/423jt

Som ni ser på bilderna kan processorn ligga på 1% CPU användning och 1.90 ghz sedan sekunden senare kan den ligga på 13% och vara uppklockad till 4ghz.

Ni ser bilden när processorn ligger på 80% @ 3.99 ghz, där startade jag bara Steam.

På sista bilden tog jag ett kort på processorerna när jag spammade upp lite Chrome-flikar, närmare bestämt 8 stycken.

Har någon ett tips på vad jag kan göra? Går det att stänga av processorns "Turbo"funktion?

Specsen är:
i5 7600k
Gigabyte B250 HD3P
nvidia 970
16 GB Corsair ram

Tempsen är bra (30c) på HWmonitor för CPUn.

Någon som vet om detta går att åtgärda/är det normalt/kan jag fortsätta använda datorn som det är?

Tack på förhand!

Uppdatering: Tabbade ner efter 2 minuer i Witcher 3, är detta verkligen normalt? http://imgur.com/a/3HOhB

Uppdatering
Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter och ser helt normalt ut i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Låter och ser helt normalt ut i mitt tycke.

Väldigt skönt att höra!
Vet du om det går att stänga av funktionen så att processorn klockar ned sig själv? Eller är det bäst att låta den göra det? Tusen tack.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Hedersmedlem

@Sewerin: Det går men så här på rak arm kommer jag inte ihåg hur. Det är inte komplicerat men jag vet inte varför du skulle vilja göra det ändå? Låt den köra sitt race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@poww_genius: Det går men så här på rak arm kommer jag inte ihåg hur. Det är inte komplicerat men jag vet inte varför du skulle vilja göra det ändå? Låt den köra sitt race.

Alright, då får den tuffa på. Tack för bra och snabba svar!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

@Sewerin:
Har du kollat om det var så med din gamla processor?
Är det bara Chrome som det händer?

Om det bara är Chrome så kan du testa att installera om den EFTER att du åtminstone avinstallerat den och tagit bort kvarlämnade mappar. Annars kan det bli något kvar som kan orsaka det.

Glöm inte rensa i den osynliga Appdata mappen.
C:\Users\namn\AppData

För ett tag sedan när jag byte processor mellan min huvud och reserv dator så kändes båda lite seg tills jag installerat om Windows. Jag var ändå beredd att göra det för att testa skillnaden mellan nyinstallerad win 7 och 10.

Permalänk

Min 4670k peakar också runt 80-90 procent varje gång jag öppnat ett nytt program etc, har varit så sedan jag köpte den ^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är 100% normalt. Processorn är till för att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@poww_genius:
Har du kollat om det var så med din gamla processor?
Är det bara Chrome som det händer?

Om det bara är Chrome så kan du testa att installera om den EFTER att du åtminstone avinstallerat den och tagit bort kvarlämnade mappar. Annars kan det bli något kvar som kan orsaka det.

Glöm inte rensa i den osynliga Appdata mappen.
C:\Users\namn\AppData

För ett tag sedan när jag byte processor mellan min huvud och reserv dator så kändes båda lite seg tills jag installerat om Windows. Jag var ändå beredd att göra det för att testa skillnaden mellan nyinstallerad win 7 och 10.

Skrivet av gylldevik:

Min 4670k peakar också runt 80-90 procent varje gång jag öppnat ett nytt program etc, har varit så sedan jag köpte den ^

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av widL:

Det är 100% normalt. Processorn är till för att användas.

Det stämmer faktiskt att jag hade samma problem med min förra dator, men då tänkte jag inte så mycket på det eftersom datorn var gammal.
Det händer med allt, igår hade jag igång Chrome+Utorrent+Steam nedladdning och då låg jag på 100% CPUanvändning (Vilket jag tycker är mycket, ska väl kunna använda processorn till mer än så?)

Jag har helt ny installerat Windows 10 men har loggat in på mitt konto för att synka, kan det påverka?

Men är superlättad över att ni säger att jag inte behöver oroa mig, jag låter den tuffa på.

Tack!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt dig, att CPU:n skulle minska sin arbetsinsats när du öppnar program? Säg att CPU:n använder 60 %, det är ju en potential om 40 % som inte används till att exempelvis exekvera programmet så snabbt som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Det stämmer faktiskt att jag hade samma problem med min förra dator, men då tänkte jag inte så mycket på det eftersom datorn var gammal.
Det händer med allt, igår hade jag igång Chrome+Utorrent+Steam nedladdning och då låg jag på 100% CPUanvändning (Vilket jag tycker är mycket, ska väl kunna använda processorn till mer än så?)

Jag har helt ny installerat Windows 10 men har loggat in på mitt konto för att synka, kan det påverka?

Men är superlättad över att ni säger att jag inte behöver oroa mig, jag låter den tuffa på.

Tack!

Du kan ställa om aktivitetshanteraren till att visa alla kärnor på cpu användning så kan du se hur dessa jobbar och belastas.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla belastningen på de enskilda kärnorna vid tillfället. Du kan även kolla vilken hastighet de kör i, kanske har de inte hoppat upp från "viloläge" till turbo än? Kolla även gärna vilka processer det är som faktiskt använder processortrådarna, är det Chrome eller något annat bakgrundsprogram?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

min 6600k @ 4.5 ghz peakar på ~80% med 6 chrome tabbar, utorrent, steam nedladning och discord.

EDIT* Testade om med 10 flikar och samma på andra. fick 100 precis när jag började men sen gick det ner mot 50% och ner

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

Till er som använder Utorrent, avinstallera och installera Tixati..10x bättre än resurskrävande Utorrent som dessutom foldar ert nätverk..Tixati är gratis och resurssnålt, ingen reklam eller spionage.

https://www.tixati.com/

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''