i5 2500k 4.5ghz uppgradera till i7 6700k eller vänta tills Coffee Lake?

Permalänk

i5 2500k 4.5ghz uppgradera till i7 6700k eller vänta tills Coffee Lake?

Hej!

Eftersom jag inte håller på med rendering eller multimedia utan endast lirar spel och streamar någon gång så funderar jag på att uppgradera min 2500k till en 6700k eftersom jag börjar känna av att min i5 2500k börjar bli ett bottleneck (har ett GTX 1070). För några månader sen inhandlade jag 16gb ddr4 ram-minne för runt 1000:- som bara har legat i mitt rum som nu letar efter ett fint moderkort.

Men min fråga är då om jag ska vänta ett halvår till Coffee Lake eller om jag ska passa på att köpa ett moderkort och en 6700k nu. Kan man verkligen förvänta sig en stor prestandaförbättring i spel? Eller tror ni Coffee Lake kommer bli som Kaby Lake vs Skylake?¨

Jag funderar på detta moderkort till 6700k:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224504-asus_...

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ungefär likvärdigt byte. Gick från en 2600k till 6700k, bland de bästa köpen jag gjort. Definitivt värt pengarna. Kan dock inte utala mig om det är värt att vänta på Coffee Lake eller inte.

Jag säger go for it

Permalänk
Hedersmedlem

Varför 6700K och Z170 som redan har blivit ersatta av 7700K och Z270?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Varför 6700K och Z170 som redan har blivit ersatta av 7700K och Z270?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, nu när jag kollar på Prisjakt så ser jag att det bara är ca. 300kr skillnad mellan i7 6700k och 7700k. Däremot så såg jag nu också att det fanns ett riktigt billigt Z270-moderkort https://www.komplett.se/product/909738/datorutrustning/pc-kom... .

Det är nog smartare om jag kör på det där istället för det jag hade tänkt på när jag skapade tråden!

Permalänk
Medlem

OT: Hahaha, jag läste fel och trodde det stod att ramminnet du köpt "legat runt" och det vore ju första gången man hörde talas om promiskuöst ramminne

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Är man berädd att vänta till nästa arkitektur så är man nog inte i uppgraderings tankar på riktigt...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Sorry för offtopic, men heter den nya generationens intelprollar för Coffee lake? Dafuq? Bara det är ju ett skäl att köpa dem

Permalänk
Medlem

Lurigt att ni upplever så stor skillnad på denna uppgradering? Skall ju bara skilja några procent i de flesta spel?

Permalänk
Medlem

Tror jag läste att Coffee Lake ska bli "upp till 15% snabbare" än nuvarande, så nog finns det en gnutta incitament att vänta. Då du redan köpt ramminnen hade jag uppgraderat redan nu! Får man fråga vilken skärmupplösning du har för jag har samma cpu och gpu?

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Tror jag läste att Coffee Lake ska bli "upp till 15% snabbare" än nuvarande, så nog finns det en gnutta incitament att vänta. Då du redan köpt ramminnen hade jag uppgraderat redan nu! Får man fråga vilken skärmupplösning du har för jag har samma cpu och gpu?

Jag kör just nu på en Benq 2420t, 1080p 120hz skärm. Jag har märkt i vissa spel (BF1, Witcher 3 o.s.v.) att min CPU chuggar riktigt mycket i städerna och när det är många karaktärer samtidigt på skärmen. Sen så är det väldigt "hackigt" fast jag har hög FPS. Jag antar det beror på dålig Frame-time.

Jag har nu beslutat att jag kan stå ut med min CPU i ett halvår till och jag kommer att vänta tills Coffee Lake eller andra generationen av Ryzen CPU's. Känns jobbigt att ha 16gb ddr4 ram liggandes, men jag vill vara extra säker på att mitt köp är framtidssäker och just nu så är det inte allt för stor uppgradering för priset. När jag tänker efter så blir det en saftig prislapp om jag ska köpa i7, men om jag vill spara en tusenlapp så blir det inte en sån superstor prestandaskillnad om man ska tänka på framtiden också (Ryzen 5, i5).

Jag får tacka för alla svar och förhoppningsvis så blir Coffee Lake eller andra generationen av Ryzen en mycket bättre uppgradering. Synd att chansen finns att man väntar i onödan, men jag får ta den risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Lurigt att ni upplever så stor skillnad på denna uppgradering? Skall ju bara skilja några procent i de flesta spel?

har gjort en liknande uppdatering och kan intyga att "skall bara skilja några procent" är enorma procent. Även om jag köpte i5 6600k och kör den just nu oklockad är det superprocent vi snackar. Enorm skillnad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bergla:

Lurigt att ni upplever så stor skillnad på denna uppgradering? Skall ju bara skilja några procent i de flesta spel?

Kaby Lake är väl åtminstone 35% snabbare än Sandy Bridge, det gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kaby Lake är väl åtminstone 35% snabbare än Sandy Bridge, det gör skillnad.

Nja, det var att ta i så man sprack, om man är snäll så kan man räkna 30% vid samma frekvens, kör du 2133 minnen på sandy skiljer det ännu mindre. Finns en viss tendens på detta forum att utmåla Kaby som att vara extraordinärt mycket bättre än vad som helst när det kanske inte riktigt är det. Att gå från en sandy i5 till en modern i7 skulle vara långt mer vettigt än en modern i5, eller varför inte rent av en Ryzen hexacore.

I väldigt många fall kan det vara långt mer lönande att lägga pengar på en bättre gpu men en sandy i5 skulle nog även jag uppgradera, speciellt när man redan har ett 1070. När det kommer till frametimes så blir dom markant bättre på sandy av att köra 2133MHz minnen. En annan sak är att witcher 3 har lite uschlig frametime oavsett system (beror mycket på hur det laddar in content live/streamar assets, blood and wine delen har förbättrat system), det kan man avhjälpa genom en fps limiter ála RTSS.

Edit: @Tomtefarfar Kör du möjligtvis witcher 3 från en vanlig hårddisk?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nja, det var att ta i så man sprack, om man är snäll så kan man räkna 30% vid samma frekvens, kör du 2133 minnen på sandy skiljer det ännu mindre. Finns en viss tendens på detta forum att utmåla Kaby som att vara extraordinärt mycket bättre än vad som helst när det kanske inte riktigt är det. Att gå från en sandy i5 till en modern i7 skulle vara långt mer vettigt än en modern i5, eller varför inte rent av en Ryzen hexacore.

I väldigt många fall kan det vara långt mer lönande att lägga pengar på en bättre gpu men en sandy i5 skulle nog även jag uppgradera, speciellt när man redan har ett 1070. När det kommer till frametimes så blir dom markant bättre på sandy av att köra 2133MHz minnen. En annan sak är att witcher 3 har lite uschlig frametime oavsett system (beror mycket på hur det laddar in content live/streamar assets, blood and wine delen har förbättrat system), det kan man avhjälpa genom en fps limiter ála RTSS.

Edit: @Tomtefarfar Kör du möjligtvis witcher 3 från en vanlig hårddisk?

Nejdu det var en ganska bra uppskattning. Redan mellan 3570K och 6600K fick jag ut ca. 30% mer prestanda i CPU bundna spel. Kaby Lake är enormt mycket starkare än Sandy Bridge. Om man kör det snabbaste som går på Sandy Bridge bör man väl även köra säg 4200MHz minnen på Kaby Lake, de skalar väldigt bra på minnesklock till skillnad från Sandy Bridge.

Här nedan är skillnaden 41% t.ex.

Lägg därtill att Kaby Lake klockar bättre än Sandy Bridge. 7700K är den bästa gaming-CPUn på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nejdu det var en ganska bra uppskattning. Redan mellan 3570K och 6600K fick jag ut ca. 30% mer prestanda i CPU bundna spel. Kaby Lake är enormt mycket starkare än Sandy Bridge. Om man kör det snabbaste som går på Sandy Bridge bör man väl även köra säg 4200MHz minnen på Kaby Lake, de skalar väldigt bra på minnesklock till skillnad från Sandy Bridge.

Här nedan är skillnaden 41% t.ex.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12478?key=42a9bdc0e4aca44744a5757a3462f09c

Lägg därtill att Kaby Lake klockar bättre än Sandy Bridge. 7700K är den bästa gaming-CPUn på marknaden just nu.

Haha, ja visst kan man cherry picka lite vad som helst, här har du annars en rätt bra genomgång av sandy prestanda idag, finns faktiskt en video om sandy i5 också.

Visst är 7700k bra men den är inte bäst till allt, 1800x har betydligt bättre flertrådsprestanda medans 7700k har bättre single core perf. Sen får man välja vad man har för behov baserat på vilken typ av spel man kör och om man gör något annat. Du har inte funderat på vad 4200Mt minnen ligger på i kostnad? xD

Angående ditt påstående att sandy inte skulle skala med minneshastighet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Haha, ja visst kan man cherry picka lite vad som helst, här har du annars en rätt bra genomgång av sandy prestanda idag, finns faktiskt en video om sandy i5 också.

https://youtu.be/AUOtTEMn-RU

Visst är 7700k bra men den är inte bäst till allt, 1800x har betydligt bättre flertrådsprestanda medans 7700k har bättre single core perf. Sen får man välja vad man har för behov baserat på vilken typ av spel man kör och om man gör något annat. Du har inte funderat på vad 4200Mt minnen ligger på i kostnad? xD

Första stället jag klickade på i din video, 44% fördel Kaby Lake:

4200MHz kostar idag kanske som 2133MHz gjorde när Sandy Bridge släpptes? Resultatet jag länkade är absolut inte cherry picked, inte avsiktligt iaf. Tog bara en jämförelse på klock för klock i ett spel som skalar bra på CPU kraft.

Sedan så säger jag inte att 7700K är bästa valet idag. Jag själv håller på bygga en Ryzen 1600 rigg bara för att det är kul och stödja AMD. Men det är bara erkänna att 7700K'n är grym när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Första stället jag klickade på i din video, 44% fördel Kaby Lake:
http://i.imgur.com/N54SB3c.jpg

4200MHz kostar idag kanske som 2133MHz gjorde när Sandy Bridge släpptes? Resultatet jag länkade är absolut inte cherry picked, inte avsiktligt iaf. Tog bara en jämförelse på klock för klock i ett spel som skalar bra på CPU kraft.

Sedan så säger jag inte att 7700K är bästa valet idag. Jag själv håller på bygga en Ryzen 1600 rigg bara för att det är kul och stödja AMD. Men det är bara erkänna att 7700K'n är grym när det kommer till spel.

Haha, du e för go, ännu en cherry pick. samtidigt som du vill säga att du inte cherry pickar... Du bara råkar leta på det sämst presterande stället, som testaren också påpekar kanske stämmer lite dåligt, speciellt eftersom spelet uppdaterades för att ge bättre prestanda på högre antal trådar efter att testet gjordes...

Som exempel,

  • I blender är en 7700k@5.1GHz 29,6% snabbare än en 2600k@4,7GHz

  • I cinebench R15 ligger en 7700k@5,1GHz 35% före en 2600k@4,7GHz

  • I Firestrike physics poäng ligger 7700k@5,1 20% före 2600k@4,7GHz

  • I Watchdogs ger 7700k@5,1GHz 26,9% mer fps än 2600k@4,7GHz

Detta fortsätter genom testerna där generella trenden ligger på ~30% vid samma frekvens om man är snäll mot 7700k, tänk på att det skiljer 400MHz mellan dom här (8,5% upp från 2600 bara det...), att påstå några jätteskillnader blir lite svårt att befästa i fakta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Haha, ja visst kan man cherry picka lite vad som helst, här har du annars en rätt bra genomgång av sandy prestanda idag, finns faktiskt en video om sandy i5 också.

https://youtu.be/AUOtTEMn-RU

Visst är 7700k bra men den är inte bäst till allt, 1800x har betydligt bättre flertrådsprestanda medans 7700k har bättre single core perf. Sen får man välja vad man har för behov baserat på vilken typ av spel man kör och om man gör något annat. Du har inte funderat på vad 4200Mt minnen ligger på i kostnad? xD

Angående ditt påstående att sandy inte skulle skala med minneshastighet...
https://youtu.be/frNjT5R5XI4

Skrivet av tellus82:

Haha, du e för go, ännu en cherry pick. samtidigt som du vill säga att du inte cherry pickar... Du bara råkar leta på det sämst presterande stället, som testaren också påpekar kanske stämmer lite dåligt, speciellt eftersom spelet uppdaterades för att ge bättre prestanda på högre antal trådar efter att testet gjordes...

Sandy Bridge skalar med minneshastighet, men inte lika bra som Kaby Lake. I digital foundry videon du länkar så använder de sig av ett GTX 970 vilket innebär att GPUn inte låter CPUerna sträcka på benen. Vi pratar CPU prestanda här, inte GPU och det är bra om man vet hur man testar detta korrekt.
7700K är ganska överlägsen 1800x när det gäller rena gamingriggar. Speciellt med tanke på att den kostar runt 2000kr mindre.

Jag skulle kunna fortsätta länka 7700k vs 2600k vs Ryzen resultat och visa hur pass mycket starkare Kaby Laken är men det är ingen mening med det när resultaten finns överallt på nätet för allmän beskådan. Jag har dessutom själv har erfarenhet i vad ett relativt litet hopp så som 3570k-6600k gjorde för mig så att uppgradera från 2600k till 7700k är ett rejält kliv i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sandy Bridge skalar med minneshastighet, men inte lika bra som Kaby Lake. I digital foundry videon du länkar så använder de sig av ett GTX 970 vilket innebär att GPUn inte låter CPUerna sträcka på benen. Vi pratar CPU prestanda här, inte GPU och det är bra om man vet hur man testar detta korrekt.
7700K är ganska överlägsen 1800x när det gäller rena gamingriggar. Speciellt med tanke på att den kostar runt 2000kr mindre.

Jag skulle kunna fortsätta länka 7700k vs 2600k vs Ryzen resultat och visa hur pass mycket starkare Kaby Laken är men det är ingen mening med det när resultaten finns överallt på nätet för allmän beskådan. Jag har dessutom själv har erfarenhet i vad ett relativt litet hopp så som 3570k-6600k gjorde för mig så att uppgradera från 2600k till 7700k är ett rejält kliv i prestanda.

Din kommentar om hur man testar minnesbandbredd och cpu prestanda avslöjar din kunskap inom området tyvärr. Försöker du på fullaste allvar påstå att man inte skulle se sandy skala med minneshastighet om man böt ut 970 mot 1080ti exempelvis? Förklara gärna mer ingående hur du tänker här. Angående den massiva skillnaden i prestanda med kaby så kan du gärna kika på föregående inlägg med lite prestandaberäkningar...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Sorry @tellus82 men du vet inte vad du pratar om här. Skillnaden är massiv mellan det TS har (2500k) och det han bör uppgradera till (7700k). Det är inte relevant att jämföra i7 vs i7 eftersom TS inte har i7.
7700k presterar allt mellan 20-40% bättre beroende på vilket spel de gäller, ju mer CPU krävande spelet är ju större blir skillnaden. Och det är väldigt relevant att visa skillnaden på tex BF1 och Witcher eftersom det är just de spelen TS har nämt.

Sweclockers test har inte med just 2500k, utan 2600k och här är skillnaden mellan dem:
Witcher3 1080p:
Avg: 95 vs 117 = 23%
Low: 78 vs 107 = 37%

BF1 1080p:
Avg: 99 vs 127 = 28%
Low: vs = 30%

Så ca 30% bättre, och då får du räkna med att 2500k hade presterat mycket sämre då den inte har hyperthreading. Så vi säger 40%.
20-40% mer fps med samma grafikkort skulle jag säga är en rätt stor skillnad. Han kommer mycket närmare de 120hz han har på skärmen med 7700k än sandy bridge, det är fakta.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Sorry @tellus82 men du vet inte vad du pratar om här. Skillnaden är massiv mellan det TS har (2500k) och det han bör uppgradera till (7700k). Det är inte relevant att jämföra i7 vs i7 eftersom TS inte har i7.
7700k presterar allt mellan 20-50% bättre beroende på vilket spel de gäller, ju mer CPU krävande spelet är ju större blir skillnaden. Och det är väldigt relevant att visa skillnaden på tex BF1 och Witcher eftersom det är just de spelen TS har nämt.

Sweclockers test har inte med just 2500k, utan 2600k och här är skillnaden mellan dem:
Witcher3 1080p:
Avg: 95 vs 117 = 23%
Low: 78 vs 107 = 37%

BF1 1080p:
Avg: 99 vs 127 = 28%
Low: vs = 30%

Så ca 30% bättre, och då får du räkna med att 2500k hade presterat mycket sämre då den inte har hyperthreading. Så vi säger 40%.
20-40% mer fps med samma grafikkort skulle jag säga är en rätt stor skillnad. Han kommer mycket närmare de 120hz han har på skärmen med 7700k än sandy bridge, det är fakta.

Sorry men ska man prata om rätt saker så är det aningen lättare, jag sa aldrig att en 2500k är lika bra som en 7700k, jag direkt rekommenderade ett byte till en modern i7 från just 2500k eller möjligtvis en ryzen hexacore.
Sen förstår jag att detta tydligen är mycket upprörande för folk här att prata direkta prestandaskillnader mellan sandy och kaby och där menades ganska uppenbart i7 vs i7, trodde det framgick med all tydlighet och hade i sig inte med TS att göra. Sen kom du tydligen fram till ~30% skillnad du med..

Citat:

Att gå från en sandy i5 till en modern i7 skulle vara långt mer vettigt än en modern i5, eller varför inte rent av en Ryzen hexacore.

I väldigt många fall kan det vara långt mer lönande att lägga pengar på en bättre gpu men en sandy i5 skulle nog även jag uppgradera, speciellt när man redan har ett 1070.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Din kommentar om hur man testar minnesbandbredd och cpu prestanda avslöjar din kunskap inom området tyvärr. Försöker du på fullaste allvar påstå att man inte skulle se sandy skala med minneshastighet om man böt ut 970 mot 1080ti exempelvis? Förklara gärna mer ingående hur du tänker här. Angående den massiva skillnaden i prestanda med kaby så kan du gärna kika på föregående inlägg med lite prestandaberäkningar...

Jag antar att det avslöjar min kunskap ja
Om GPU är flaskhalsen så blir det ett prestandatest för det snarare än ett CPU/Minnestest. Digital Foundry har i nästan varje video på senaste tiden påpekat att de kör med ett överklockat Titan X t.ex. för att det inte ska hålla tillbaka CPU. Men även detta erkände de att det fortfarande gjorde när de fick tag på Pascal Ti/X. Kolla gärna Sweclockers recension på Kaby Lake, de är också en relativt pålitlig källa.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Tack för att du tog diskussionen som jag inte orkade ta, på ett ypperligt sätt dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Sorry men ska man prata om rätt saker så är det aningen lättare, jag sa aldrig att en 2500k är lika bra som en 7700k, jag direkt rekommenderade ett byte till en modern i7 från just 2500k eller möjligtvis en ryzen hexacore.
Sen förstår jag att detta tydligen är mycket upprörande för folk här att prata direkta prestandaskillnader mellan sandy och kaby och där menades ganska uppenbart i7 vs i7, trodde det framgick med all tydlighet och hade i sig inte med TS att göra. Sen kom du tydligen fram till ~30% skillnad du med..

Du är ju bara för jobbig. Det vi ska prata om här är det som är RELEVANT för TS. Dvs 2500k vs 7700k. Skiter fullständigt i skillnaden mellan i7 vs i7 för det hjälper inte TS

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@tellus82: Tack för att du tog diskussionen som jag inte orkade ta, på ett ypperligt sätt dessutom!

Ja ibland är det inte helt enkelt att orka ta diskussionen, många verkar rent resistenta mot prestandasiffror. Skulle man uppvisa siffror från etablerade och välkända testare så är dom såklart fake om dom går emot vad vissa vill påstå... xD

Skrivet av SpeedRebirth:

Du är ju bara för jobbig. Det vi ska prata om här är det som är RELEVANT för TS. Dvs 2500k vs 7700k. Skiter fullständigt i skillnaden mellan i7 vs i7 för det hjälper inte TS

Jag pratade skillnad på sandy mot kaby efter det att en annan användare här började häva ur sig en del påståenden och siffror som helt enkelt var lite underliga. Att det skulle föreligga skillnad mellan en 2500k och 7700k torde vara rätt uppenbart för vem som helst, vilket TS redan indikerat att också denne förstod (se tidigare inlägg)

Är det verkligen så jobbigt att se direkta prestandajämförelser att man tycker folk blir jobbiga?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut inte du ska satsa på sockel 1151 i dagsläget. Du har nyligen köpt minnen, så försök hitta en i7 2600K i väntan på coffee lake som med stor sannolikhet kommer köras på annan sockel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

tellus, hjälper det inte TS så är det irrelevant så sluta kluddra ner tråden. Han kommer få en riktigt fin prestandaboost med 7700k och det är de viktiga här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Det hjälper TS. TS undrar om det är värt att uppgradera CPU för ökad spelprestanda, tellus hänvisar till siffror om ökad spelprestanda och du anser att han är jobbig? What? Det är det mest relevanta som postats i denna tråden sen trådstart.

Permalänk
Medlem

Vänta kan man göra en evighet, alla väntar på 'nästa' generation. Vill du ha, köp det direkt. Du kommer märka en stor skillnad..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

tellus, hjälper det inte TS så är det irrelevant så sluta kluddra ner tråden. Han kommer få en riktigt fin prestandaboost med 7700k och det är de viktiga här.

Skickades från m.sweclockers.com

Så man ska inte korrigera andra när dom påstår saker som helt enkelt inte stämmer? Att se hur prestanda skalar med i7 till i7 visar såklart generellt hur prestanda skalar i5 till i5 och generell skillnad mellan sandy och kaby är såklart av intresse för TS. Personligen skulle jag absolut inte köpa en modern i5, inte ens om jag hade en 2500k. 4c/8t är miniminivån man ska satsa på definitivt.
Att gå från en 2500k till en 7600k kostar ändå en hel del pengar och ger i slutändan om vi är överdrivet snälla mot kaby som mest 45% mer fps i rent cpu bundna tillfällen stock mot stock (alltså helt oklockat), då får man tänka efter hur ofta man är cpu bunden och om det är värt den inte direkt lilla kostnaden. Har man sedan en klockad 2500k så blir skillnaden bara mindre och mindre mot ny arkitektur, kommer man upp i samma frekvenser så kan det skilja så lite som 20% vid cpu bundna tillfällen. Hur mycket är 20% extra fps värt?

Största problemet med Sandy är att dom klockar för bra. Men åter igen, TS bör skaffa en i7 eller en hexa Ryzen som allra minst, att gå till en i5 kommer kosta oproportionerligt mycket pengar för den ökning du i slutändan får.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::