En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har aldrig haft så svårt att hitta ett vettigt moderkort som till ett Ryzenbygge. B350 Tomahawk verkar vara helrätt sett till prestanda och OC. Men dessa kommer med Realtek ALC892 ljudkort och Realtek NIC.
Jag vill absolut ha ett med ALC1150/1220 och Intel NIC men då sticker priset iväg ordentligt vilket det inte gör med Intel.

MSI X370 Gaming Pro Carbon ser ut att ha det jag önskar även om det är lite i dyraste laget. Är dessutom lite osäker vad gäller MSIs kvalitet, de har alltid gjort lite billigare moderkort med ibland tveksam kvalitet.
ASUS har alltid fungerat utmärkt för mig men Asus Prime X370-Pro ser ut att ha mer problem än någon annan när det kommer till AM4/Ryzen för tillfället.
Gigabyte vill jag inte ta i, har blivit blåst på deras moderkort flera gånger och svurit att hålla mig ifrån deras skräp. ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 är också ett alternativ men det enda jag har kunnat hitta om det kortet är att det är en rätt medioker överklockare.

Hur resonerar ni? Har ni några tips?

Fick ihop mitt bygge med MSIs X370 Pro Carbon och funkar helt utmärkt, kör med 2 st M.2 PCIe SSD... Det ändra jag tyckte var krångligt var att man inte kunde se dessa hårddiskar i Bios, dock gick det att installera windows 10 på den ena och sen formatera den andra i windows
Inte hunnit testa att överklocka något ännu.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FUtech:

@Herr Kantarell: Jag tänkte ursprungligen grunda min nya burk med MSI Carbon kortet. Jag monterade allt i förrgår men kortet var stendött så det blev en RMA av det. Åkte istället raskt som attans till Inet i Sisjön och skaffade enda ASUS PRIME X370-PRO kortet i stan. Det verkar dock ha andra bekymmer som att windows splash screen fryser efter några sek. Har sett andra som har detta problem men har ej sett någon lösning/förklaring på detta.

Ingen som vet något?

Har du laddat default inställningar i UEFI?
Rekommenderas efter Flashning, nytt bygge och/eller ny hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur är det med ATA Password på de AM4 moderkort som finns idag?

Intresserad av att nyttja en självkrypterande disk vid nästa bygge men det brukar vara svårt att ta reda på om funktionen finns/är aktiverad i BIOS bara genom att läsa recensioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Well, Mini-ITX verkar ju vara ett litet problem om detta stämmer.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64ioi1/asrock_itx_ryzen...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS crosshair vi hero, och har aldrig haft så mycket problem som jag haft med det moderkortet. Herregud.

  • DOCP fungerande inte utan bios update.

  • Temperaturerna stämmer inte (visar 55 grader i bios).

  • Voltage stämmer inte (den kör processorn i 1.56v i stock på auto, manuella iställningar på 1.375 sätter sig inte utan visar ändå 1.56v).

  • Bluescreen galore när jag väl fått igång datorn. Bluescreenade eller låste sig konstant med 5 minuters mellanrum. Fixade dock sig efter jag äntligen lyckats ladda ned windows update 1607.

  • Jag får köra en safe boot varje gång elen har stängts av. Och att bara ta sig in i bios med safe boot kan lätt ta 5-6 försök, annars visas errorcode 0d.

  • Att köra minnen i 3200mhz är ett helvete. Tog det enda kittet som ASUS själv supportade i 3200mhz för att slippa trubbel. Men gav mig massa trubbel. Jag såg det som helgens bästa moment när jag äntligen lyckades posta utan errorcodes med 3200mhz.

  • Jag har inte testat överklockning alls för D15 har inget AM4 mounting kit i sverige så fick kontakta noctua supporten om det, får se hur bra det är.

Bortom det så är jag nöjd med moderkortet, men det är för mycket problem för min smak

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

UEFI 0604 har kommit till ASUS Prime X370-PRO nu: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64is8w/new_bios_for_the...

Nya AGESA-koden är inkluderad, däremot verkar det som att minneskompatibiliteten i vissa fall har blivit sämre. Får se om jag provar denna eller väntar en version till. Vore kul att kunna köra mina 2666 MHz-minnen i högre frekvens än 2133 MHz som är det enda som funkar nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var då fan att det ska gå så trögt för mITX-moderkorten Vill de inte ha mina pengar eller?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

@Arzei:

Uppdaterade nyss till 0604

2933 CL18 e fortfarande möjligt med mina Kingston Hyperx (2133 CL14 stock), -6ns i Aida64. Bästa versionen hittils!

Rekommenderar!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Köpte ett ASUS crosshair vi hero, och har aldrig haft så mycket problem som jag haft med det moderkortet. Herregud.

Jag satt ett par dagar och lekte med ett sånt kort och en 1700X och det var tålamodskrävande. Tur att man lugnat ner sig på gamla dar, annars hade jag singlat ut det genom fönstret.

Så just nu ligger mitt Ryzen-projekt i dvala, tänkte invänta stabilare bios, men det dröjer säkert till sommaren.

Jag förstår att de som förespråkar Ryzen och faktiskt har byggt en burk helst sitter på sweclockers och skriver, det är den enda belastningen prylarna pallar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

UEFI 0604 har kommit till ASUS Prime X370-PRO nu: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64is8w/new_bios_for_the...

Nya AGESA-koden är inkluderad, däremot verkar det som att minneskompatibiliteten i vissa fall har blivit sämre. Får se om jag provar denna eller väntar en version till. Vore kul att kunna köra mina 2666 MHz-minnen i högre frekvens än 2133 MHz som är det enda som funkar nu.

Ingen skillnad för mig. Mina LPX 3600 (B-Die) fungerar fortfarande i 3200 CL16, men kallstartar inte i CL14.
Får dessa resultat i AIDA64:

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Jag satt ett par dagar och lekte med ett sånt kort och en 1700X och det var tålamodskrävande. Tur att man lugnat ner sig på gamla dar, annars hade jag singlat ut det genom fönstret.

Så just nu ligger mitt Ryzen-projekt i dvala, tänkte invänta stabilare bios, men det dröjer säkert till sommaren.

Jag förstår att de som förespråkar Ryzen och faktiskt har byggt en burk helst sitter på sweclockers och skriver, det är den enda belastningen prylarna pallar.

TRIGGERED!!!!

Nej men skaffade ryzen för jag har användning av 8 fysiska cores. Ska testa spelprestandan idag förhoppningsvis.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Fick precis bracket från corsair till min h100i v2. Slängde på kylaren och allting med ny kylpasta o.s.v. Helt plötsligt ligger tempen på 95 grader i idle... Pump och fläktar fungerar. Installera om kylaren några gånger utan resultat. Sitter nu med stockkylaren och är tillbaka på 30 grader idle.

Någon som har haft liknande problem eller hört något?

Har Ryzen 1700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Fick precis bracket från corsair till min h100i v2. Slängde på kylaren och allting med ny kylpasta o.s.v. Helt plötsligt ligger tempen på 95 grader i idle... Pump och fläktar fungerar. Installera om kylaren några gånger utan resultat. Sitter nu med stockkylaren och är tillbaka på 30 grader idle.

Någon som har haft liknande problem eller hört något?

Har Ryzen 1700.

Låter som om kylaren inte har kontakt med processorn utan det är någon slags glapp emellan. Är du säker på att den är korrekt monterad och alla skruvar ordentligt åtdragna?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Låter som om kylaren inte har kontakt med processorn utan det är någon slags glapp emellan. Är du säker på att den är korrekt monterad och alla skruvar ordentligt åtdragna?

Väldigt säker. Tog bort några ringar från skruvarna för att jag skulle kunna dra åt kylaren lite mer men det hjälpte inte det heller. Men jag håller med om att det låter som att det inte blir någon bra kontakt mellan kylaren och cpun så att värmen kan förflytta sig riktigt. Dock så kan jag nämna att kopparplattan på kylaren var glödhet när jag lossa den sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Väldigt säker. Tog bort några ringar från skruvarna för att jag skulle kunna dra åt kylaren lite mer men det hjälpte inte det heller. Men jag håller med om att det låter som att det inte blir någon bra kontakt mellan kylaren och cpun så att värmen kan förflytta sig riktigt. Dock så kan jag nämna att kopparplattan på kylaren var glödhet när jag lossa den sen.

Skumt. Kan ju inte bara vara en felaktig temperatur som rapporteras heller, om den är 30C med luftkylare. Om plattan är så het, fungerar verkligen pump och fläktar, och det är inget som hindrar cirkulationen (vikt slang o.s.v.)?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

UEFI 0604 har kommit till ASUS Prime X370-PRO nu: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64is8w/new_bios_for_the...

Nya AGESA-koden är inkluderad, däremot verkar det som att minneskompatibiliteten i vissa fall har blivit sämre. Får se om jag provar denna eller väntar en version till. Vore kul att kunna köra mina 2666 MHz-minnen i högre frekvens än 2133 MHz som är det enda som funkar nu.

Boot i 2933MHz, tidigare boot "bara" i 2666MHz. Dock minns jag inte om jag testade CAS 18 på 1515 Bioset. Tog även en "memory failed" pip innan datorn boota. Kör lite prime95 men känns lovande. Dock inte 100% säker vad som är bäst 2666 Cas16 VS 2933 Cas18.

Närmar sig i.a.f sakta men säkert 3200MHz Cas 16 som minnena är gjorda att klara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skumt. Kan ju inte bara vara en felaktig temperatur som rapporteras heller, om den är 30C med luftkylare. Om plattan är så het, fungerar verkligen pump och fläktar, och det är inget som hindrar cirkulationen (vikt slang o.s.v.)?

tänkte samma där. Jag lossa kylaren för att sträcka ut slangarna och minska vattenmotstånd. Fläktarna snurra på ordentligt såg jag, pumpen är svårare att se, den testa jag att koppla direkt till nätagget och även till moderkortet utan skillnad. Fläktarna är ju kopplade till pumpen vilket tyder på att ström går igenom.

Permalänk
Medlem

Vid såna temperaturer känner du på radiatorn om det är fel. Är den inte lika varm har du antingen ingen cirkulation i vattnet eller så har du inget vatten alls.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vid såna temperaturer känner du på radiatorn om det är fel. Är den inte lika varm har du antingen ingen cirkulation i vattnet eller så har du inget vatten alls.

Radiatorn är sval och luften som kommer ut på andra sidan av den.
Har använt kylaren för en månad sen utan problem, hitta ingen vätska i kartongen heller så den ska nog vara fylld.

Permalänk
Medlem

Då är det omöjligt att pumpen drar runt vattnet. Om blocket blir varmt men inte radiatorn så är det fel på den. Slangarna skall också vara väldigt varma och kännas mjuka och nästan kletiga. (har testat det själv)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

UEFI 0604 har kommit till ASUS Prime X370-PRO nu: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64is8w/new_bios_for_the...

Nya AGESA-koden är inkluderad, däremot verkar det som att minneskompatibiliteten i vissa fall har blivit sämre. Får se om jag provar denna eller väntar en version till. Vore kul att kunna köra mina 2666 MHz-minnen i högre frekvens än 2133 MHz som är det enda som funkar nu.

Beställde efter mycket velande ett sådant mobo idag. ASUS har traditionellt sett haft buggiga BIOS vid release men de är också de bästa när det kommer till uppdateringar så de kommer nog lösa problemen bara man ger dem tid.
Fick tag på ett kit Corsair LPX 3000MHz för en tusenlapp. Inte de idealiska minnena för Ryzen men kanske kan få upp dem i 2933MHz några BIOS versioner senare.

Sitter nu bara och hoppas på att grejerna hinner fram innan påsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Köpte ett ASUS crosshair vi hero, och har aldrig haft så mycket problem som jag haft med det moderkortet. Herregud.

  • DOCP fungerande inte utan bios update.

  • Temperaturerna stämmer inte (visar 55 grader i bios).

  • Voltage stämmer inte (den kör processorn i 1.56v i stock på auto, manuella iställningar på 1.375 sätter sig inte utan visar ändå 1.56v).

  • Bluescreen galore när jag väl fått igång datorn. Bluescreenade eller låste sig konstant med 5 minuters mellanrum. Fixade dock sig efter jag äntligen lyckats ladda ned windows update 1607.

  • Jag får köra en safe boot varje gång elen har stängts av. Och att bara ta sig in i bios med safe boot kan lätt ta 5-6 försök, annars visas errorcode 0d.

  • Att köra minnen i 3200mhz är ett helvete. Tog det enda kittet som ASUS själv supportade i 3200mhz för att slippa trubbel. Men gav mig massa trubbel. Jag såg det som helgens bästa moment när jag äntligen lyckades posta utan errorcodes med 3200mhz.

  • Jag har inte testat överklockning alls för D15 har inget AM4 mounting kit i sverige så fick kontakta noctua supporten om det, får se hur bra det är.

Bortom det så är jag nöjd med moderkortet, men det är för mycket problem för min smak

Trist med problem med det beror sannolikt på att du kör en tidig bios-version ihop med fel RAM. Har försökt ropa ut så gott det går att man borde satsa på b-die minnen. Har testat massor av AM4 kort ganska flitigt och ASUS korten är riktigt bra, både PRIME X370-PRO och Crosshair Hero 6.

Vad exakt för minnen har du och vilket bios?

Skrivet av Arzei:

UEFI 0604 har kommit till ASUS Prime X370-PRO nu: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64is8w/new_bios_for_the...

Nya AGESA-koden är inkluderad, däremot verkar det som att minneskompatibiliteten i vissa fall har blivit sämre. Får se om jag provar denna eller väntar en version till. Vore kul att kunna köra mina 2666 MHz-minnen i högre frekvens än 2133 MHz som är det enda som funkar nu.

Intressant! @ratatosk nu är det dags för dig

Skrivet av korda:

Jag satt ett par dagar och lekte med ett sånt kort och en 1700X och det var tålamodskrävande. Tur att man lugnat ner sig på gamla dar, annars hade jag singlat ut det genom fönstret.

Så just nu ligger mitt Ryzen-projekt i dvala, tänkte invänta stabilare bios, men det dröjer säkert till sommaren.

Jag förstår att de som förespråkar Ryzen och faktiskt har byggt en burk helst sitter på sweclockers och skriver, det är den enda belastningen prylarna pallar.

Fungerat ypperligt här sedan release, både PRIME X370-PRO och Crosshair Hero 6. Även testat andra kort som inte vart ASUS. Värt att tillägga är att inget vart helt smärtfritt, men det var det inte heller när Intel haft nya plattformar. Alla moderkort som jag testat har dock fungerat helt felfritt/perfekt med b-die baserade RAM. Dom som kör andra minnet av mer budgettyp har fått vänta/får vänta lite till innan man lagt in stöd för dessa i AGESA. Samtliga moderkortsproducenter håller på att rulla ut nya bios nu innehållande AGESA 1.0.0.4 som kommer göra stora underverk, och det är på väg en AGESA 1.0.0.5 i Maj med ytterligare förbättringar specifikt för att köra högre frekvens på DDR4 samt en högre divider på 3500MT/s. Är det något speciellt problem du har så hojta till. Det mesta går att lösa.

Skrivet av Pepsin:

Ingen skillnad för mig. Mina LPX 3600 (B-Die) fungerar fortfarande i 3200 CL16, men kallstartar inte i CL14.
Får dessa resultat i AIDA64:
http://i.imgur.com/tfOI5ww.png

Kallstartar dom inte så behöver du sannolikt högre spänning till dom. Kallstartat med både CL12 och CL14 med b-die på både PRIME X370-PRO och Crosshair Hero 6.

Finjusterat lite efteråt och kör memtest på 1.47v numera också.

Skrivet av anon12433:

Beställde efter mycket velande ett sådant mobo idag. ASUS har traditionellt sett haft buggiga BIOS vid release men de är också de bästa när det kommer till uppdateringar så de kommer nog lösa problemen bara man ger dem tid.
Fick tag på ett kit Corsair LPX 3000MHz för en tusenlapp. Inte de idealiska minnena för Ryzen men kanske kan få upp dem i 2933MHz några BIOS versioner senare.

Sitter nu bara och hoppas på att grejerna hinner fram innan påsk.

Tror du blir väldigt nöjd. Skicka bara in senaste bios (borde dyka upp ett nytt officiellt när som helst med nya AGESA 1.0.0.4) så borde även dom minnena du har fungera smärtfritt i minst DDR2933.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag flashade 0604 på mitt PRO igår kväll och har kunnat spela FFXIV i fem timmar med DOCP-profilen, vilket är ett stort lyft även om det bara är en relativt blygsam 2666 MHz på mina minnen som sagt. Nöjd kund!

Blir till att tweaka inställningar, köra OCCT och kanske titta på att överklocka CPUn nu framåt helgen nu när saker börjar kännas stabila.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hjälpsam

@Enigma: bortrest, blir en flash på Torsdag eller Fredag, kanske skall ta Torsdag med tanke på att Fredag är Långfredagen.

För er som skall flasha Asus, är det enklast och säkrast är enligt följande.

  1. Lägg det uppackade UEFI:t på C:\, tex c:\primex370.cap.

  2. Starta datorn och gå in i UEFI.

  3. Välj EZflash under avancerat->tools.

  4. Leta reda på EUFI:t under drives, tror att det är andra uppifrån.

  5. Håll tummarna och flasha, när allt är klart, dyker det upp en OK-knapp, klicka denna och datorn skall starta om.

  6. Efter omstarten uppmanas du att gå in i UEFI, gör så, börja med att ladda in default genom F5, konfigurera sedan enligt egen smak och tycke.

Fungerar säkert på liknande sätt för andra märken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Trist med problem med det beror sannolikt på att du kör en tidig bios-version ihop med fel RAM. Har försökt ropa ut så gott det går att man borde satsa på b-die minnen. Har testat massor av AM4 kort ganska flitigt och ASUS korten är riktigt bra, både PRIME X370-PRO och Crosshair Hero 6.

Fel RAM kan det ju inte vara eftersom jag valde RAM helt och hållet baserat på listan som ASUS visar på supportade RAM minnen och vilka farter.
Och tidig bios version sure, flashade dock till senaste, vet inte hur många uppdateringar ett moderkort får så jag vet inte.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om någon väntar på Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K5 så har Inet 4 st i lager vid skrivande stund. Även ett gäng K7.

Permalänk
Skrivet av kf:

Om någon väntar på Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K5 så har Inet 4 st i lager vid skrivande stund. Även ett gäng K7.

Är lite sugen på K7...dubbla bios och bättre ljud än Asus Crosshair VI?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Gett upp att kunna köra mer än 2133 Hz på Ryzen trotts nya bios och mikrokod. LPX 3000 och inte de dyraste men klarar de med Intel dator så tycker jag att det skulle gå att få upp farten lite även om jag klarar mig på det jag har.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kallstartar dom inte så behöver du sannolikt högre spänning till dom. Kallstartat med både CL12 och CL14 med b-die på både PRIME X370-PRO och Crosshair Hero 6.

http://i.imgur.com/X3WdMFe.jpg

Finjusterat lite efteråt och kör memtest på 1.47v numera också.

Prövade upp till 1.4V men det gör ingen skillnad. Högre än så vågar jag inte riktigt gå.

Det är hur stabilt som helst när den väl bootat, men första gången efter att man kopplat på strömmen failar den alltid så man får gå in i BIOS och applicera inställningarna igen. Eftersom jag bryter strömmen till datorn varje natt blir det tröttsamt med denna procedur varje dag. Men som sagt vid 3200 CL16 beter det sig inte så utan bootar alltid normalt.

Känns som någon BIOS-bugg men i så fall borde ju Asus ha fixat det vid det här laget. Kanske bara har måndagsex. av CPU, minnen eller moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Jag satt ett par dagar och lekte med ett sånt kort och en 1700X och det var tålamodskrävande. Tur att man lugnat ner sig på gamla dar, annars hade jag singlat ut det genom fönstret.

Så just nu ligger mitt Ryzen-projekt i dvala, tänkte invänta stabilare bios, men det dröjer säkert till sommaren.

Jag förstår att de som förespråkar Ryzen och faktiskt har byggt en burk helst sitter på sweclockers och skriver, det är den enda belastningen prylarna pallar.

Jag spelar utan problem med min burk. Jag hade problem med mitt gamla grafikkort då datorn dog hela tiden. men det var min gpu som var trasig. "amd r9 280." Lånar ett nvidia gtx 660ti atm och har inga problem alls.

Skrivet av Christley:

Fel RAM kan det ju inte vara eftersom jag valde RAM helt och hållet baserat på listan som ASUS visar på supportade RAM minnen och vilka farter.
Och tidig bios version sure, flashade dock till senaste, vet inte hur många uppdateringar ett moderkort får så jag vet inte.

Just att datorn kraschar när windows bootar. Fråga har du fast boot igång i bios? Märkte att när jag hade den igång så fick jag dumma problem när jag startade upp datorn, aldrig krascher dock. Men fick massa fel sakre. ljudet puffade hela tiden när jag startade datorn etc, nu med normal boot är det borta och har inga problem alls med att boota.