Permalänk

Dags att investera i en gaming-stol

Hej!

Då är det dags att slänga ut sin ikea-stol och skaffa en proper stol. DXracer verkar vara det mest populära valet, men finns det fler? Om inte, vad är era åsikter om de olika DXracer modellerna?

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Kinnarps stol från 6000 eller 8000 serien.
Mycket mycket bättre ergonomi och hållbarhet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på en recliner lösning?
Mycket bekvämare än vanliga gaming stolarna
//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det finns en otroligt många märken när det kommer till "gaming" stolar. Många ser exakt ut som en vanlig Dxracer, bara att det är ett annat märke på. T.ex Maxnomic som också är ett väldigt populärt märke ser i princip exakt ut som en DXracer.
Om du kan ta dig till tex Media Markt eller Elgiganten eller liknande så har dom oftast många gaming stolar ute som man kan provsitta i. Sist när jag var på Media Markt så hade dom nog 5-6 olika gaming stolar med olika märken ute. DXracer gillade jag själv mest utav dom som jag testade där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk

@puq123: Vet du om alla Mediamarkt har stolar att testa? Bor du i sthlm möjligtvis? Vilken butik var du inne på?

Permalänk
Medlem

Har själv en DxRacer Racing, 183cm, 100kg.

Skulle tagit någon av de etablerade märkerna som Maxnomic, DxRacer eller AkRacing.

Arozzi och andra "spelstolar" som finns på NetOnNet, Jysk etc skulle jag inte köpa.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Jag hade en Ikea Marcus i ca 5år den var helt ok men började se skitig ut så jag ville ha en ny stol, gamingstolarna såg bekväm ut men jag pallar inte en konstläderstol men då hittade jag en AKracer på komplett i tyg så jag köpte en sån, Jag tyckte Markus var ok men jag önskar jag bytte för många år sen

Ni som köper begagnade kinnarpsstolar sitter ni alltid fullt påklädda i era stolar?
Köpa en begagnad tygstol känns som att köpa begagnade kalsonger.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill ha en bra stol så är ordentliga kontorsstolar något att titta på. De finns oftast inte i vanliga butiker utan man får ofta beställa tid och åka och testa hos återförsäljare. Brorsan var runt i hela Göteborg och testade stolar på sådana företag för att hitta en bra stol.
Nu kostar ju de stolarna rätt mycket, det är lätt att de kostar över 10 000 men ska du ha en bra stol så är det vad du ska göra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag hade en Ikea Marcus i ca 5år den var helt ok men började se skitig ut så jag ville ha en ny stol, gamingstolarna såg bekväm ut men jag pallar inte en konstläderstol men då hittade jag en AKracer på komplett i tyg så jag köpte en sån, Jag tyckte Markus var ok men jag önskar jag bytte för många år sen

Ni som köper begagnade kinnarpsstolar sitter ni alltid fullt påklädda i era stolar?
Köpa en begagnad tygstol känns som att köpa begagnade kalsonger.

Det är ju bara att klä om så har du en helt ny stol för en andel av vad den kostar ny

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

En ordentlig Kinnarps är en betydligt bättre långsiktig investering, både gällande ergonomi och kvalité.

Om du ska ta en "gamingstol" så ta ingen i konstläder vad du än gör.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

@infigo: Hade jag gjort det så hade jag inte suttit lika skönt som jag gör just nu

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@WetWilly: Hehe nä jag är klar med konstläder. Ska köpa en i tyg!

10.000kr för en stol önskar jag att jag kunde unna mig själv men det är lite för saftigt. DXRacer har lagom priser känner jag. Lutar lite mer åt det. Dock har dom så många modeller.

Permalänk
Medlem

Ingenting konstigt med beg kontorsstolar. Folk sitter väl inte nakna i dom eller hur

Man kan göra rent tyget ganska enkelt.

Kag köpte en kinnarps 8000, betalade 1000kr på blocket. Kan inte jämföras med gaming crap

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Bor tyvärr inte i närheten. Det var i Borås jag var, dom har en väldigt stor butik där

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem

Har kört Dxracer i 3-4 år och det var en investering min rygg tackar mig för (det och en ordentlig säng). Största fördelen, förutom ergonomin är ju recline funktionen, man kan nästan sova i den, perfekt för film/stream-tittande. Visst Kinnarp och dylika är säkert det absolut bästa.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk

@Heatmix: Vilken modell har du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WetWilly:

En ordentlig Kinnarps är en betydligt bättre långsiktig investering, både gällande ergonomi och kvalité.

Om du ska ta en "gamingstol" så ta ingen i konstläder vad du än gör.

Hur stört det än är med att gamingstolar ens finns (vad definierar en gaming-stol? låg kvalitet likt det mesta annat som specifikt marknadsförs som gaming?) så är jag lite förvånad över att bra stoltillverkare, som just Kinnarps, själva inte börjat satsa på denna marknad. Även med ett högre pris så kan de nog lätt marknadsföra sig som en av de bästa/rent av den bästa, tillverkaren vilket kommer locka fler att köpa dessa produkter också.

Nu har jag själv varit ute efter en ny stol länge, Kinnarps är vad det helst ska bli men i värsta fall får det bli något i stil med vad jag redan har, en "slit och släng"-stol från Jysk. Begagnade Kinnarp-stolar finns sällan i närheten och nya kostar en hel del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Hur stört det än är med att gamingstolar ens finns (vad definierar en gaming-stol? låg kvalitet likt det mesta annat som specifikt marknadsförs som gaming?) så är jag lite förvånad över att bra stoltillverkare, som just Kinnarps, själva inte börjat satsa på denna marknad. Även med ett högre pris så kan de nog lätt marknadsföra sig som en av de bästa/rent av den bästa, tillverkaren vilket kommer locka fler att köpa dessa produkter också.

Sant! Tanken har inte ens slagit mig.

Borde vara väldigt enkelt för dem att bara rebranda en befintlig modell och marknadsföra som en "gaming-stol".

Jag antar att de som så många andra helt enkelt missat att inse hur stor marknad de går miste om.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Ingenting konstigt med beg kontorsstolar. Folk sitter väl inte nakna i dom eller hur

Man kan göra rent tyget ganska enkelt.

Kag köpte en kinnarps 8000, betalade 1000kr på blocket. Kan inte jämföras med gaming crap

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med kinnarps är riktigt bra stolar för pengarna. Själv fick jag tag i en för 200 spänn för ett par år sen. Mer stol kan man inte få för pengarna. Visst min har några år på nacken. Den har varit med sen -99. Men den är nästintill som ny fortfarande. Sjukt att den hållit så länge egentligen.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Entusiast

Jag har en DxRacer Iron om jag inte minns fel. Mycket nöjd med den. Jag har tilläggshjulen också. Med dem rullar den iväg när man reser sig, och kan fortsätta rulla flera kilometer. Enda klagomålet jag har är att om man kör utan nackdynan så har man en hård plastbit i bakhuvet istället.

Apropå Kinnarpsstolarna så bör du ha erfarenhet av en först. Jag klarar inte av att sitta i dem. Jag tycker om att sitta en bit fram på stolen, utan att ens röra ryggstödet. Detta är inte möjligt med Kinnarps då de lutar framåt hur man än gör.
Resultatet är att tygsisten greppar tag i byxorna, drar upp dem och skär in i ben och dylikt medan du kasar ner för stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

En ordentlig Kinnarps är en betydligt bättre långsiktig investering, både gällande ergonomi och kvalité.

Instämmer 100% på detta. På jobbet har jag en Kinnarps och jag hittade dessutom en begagnad (1000kr, nypris ca 9000kr. Den som sålde var ekonomiskt oberoende så det blev mitt livs bästa deal) som jag använt i 3 år nu utan problem. Har provsuttit olika modeller av 'gamingstolar' men ingenting kommer i närheten.