Ubuntu överger Unity – går tillbaka till Gnome

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skiljer det sig mot Apples OS X/macOS?

http://www.laptopmag.com/images/wp/purch-api/incontent/2015/07/ElCapitanInterfaceLauncher.png

För mig som van OS X-användare, känns det som Gnome 3 kopierat det mer eller mindre rakt av?
LaunchPad kom med OS X Lion (2011). Har själv inte testat Gnome 3, så jag vet inte hur likt det är. Däremot har Windows 10 hämtat inspiration från OS X kring virtuella skrivbord (och gjort det hela betydligt sämre).

Gnome 3 är faktiskt släppte i april 2011 medans Lions juli 2011. Så i det avseendet är Gnome 3 först, men vem som är mest inspirerad​ av den andre är ju svårt att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar väl som att världen nu även kan sluta tänka på Mir.

Skrivet av theailer:

Historien upprepar sig. Samma med upstart/systemd. Nu kommer förhoppningsvis alla samla sig runt wayland. Behövs inte mer segregering, snarare mindre i Linuxland.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Emrik:

Hoppas det här innebär att de lägger ner MIR också! behöver fler kodare på wayland.
bra steg för att standardisera linuxmiljön

Saxat från Wikipedia idag:

Mir is a discontinued computer display server for the Linux operating system that was under development by Canonical Ltd. It was planned to replace the currently used X Window System for Ubuntu.[3][4][5]

Mir was announced by Canonical on 4 March 2013.[6] Mir has been developed to enable the development of Unity 8, the next generation of the Unity user interface.[3]

On April 5, 2017, Canonical announced that with the release of Ubuntu 18.04 LTS, the Unity 8 interface would be abandoned in favor of GNOME. When asked if the decision would also mean the end of Mir development, Canonical's Michael Hall said that given the divergent development paths taken by Mir and its competitor, Wayland, "Using Mir simply isn't an option we have."[7]

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mir_(software)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

I mina ögon är det något i stil med Gnome 2 > Unity > Windows 8 > Gnome 3 när det kommer till användarupplevelse. Tycker Gnome 3 är något ofantligt klumpigt att jobba med och vill minnas att jag hade en hel del problem med en tidigare dator som helt enkelt inte orkade driva onödiga grafiska effekter i det.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, när unity kom var det första man gjorde att ta bort det och installera gnome.
Senare kom alternativet Ubuntu Gnome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skiljer det sig mot Apples OS X/macOS?

http://www.laptopmag.com/images/wp/purch-api/incontent/2015/07/ElCapitanInterfaceLauncher.png

För mig som van OS X-användare, känns det som Gnome 3 kopierat det mer eller mindre rakt av?
LaunchPad kom med OS X Lion (2011). Har själv inte testat Gnome 3, så jag vet inte hur likt det är. Däremot har Windows 10 hämtat inspiration från OS X kring virtuella skrivbord (och gjort det hela betydligt sämre).

All tillverkare kopierar ju varandra.
Virtuella desktops har funnits sen tidigt 90-tal, typ fvwm, vtwm m.fl. Visst är fönstermiljön i moderna OS X smidig och genomtänkt, absolut.
Så Apple var långt ifrån först att göra detta, dock en av de idag som fått ut det i kvantitet på marknaden.

Själv tycker jag inte det är så kinkigt om det är Gnome, Unity, OS X-varianten eller vad det nu kan vara, men Unity gillar jag minst.
Så kommer inte att sakna det från standard-Ubuntu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Wow! Äntligen!

Har kört på xubuntu/kubuntu under tiden när jag använt ubuntu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag tycker Unity har en gömd skatt i HUD - vet inte om Gnome har något liknande inbyggt men det har jag iaf uppskattat när man använder stora program som GIMP t.ex. I övrigt har Unity halkat efter medans Gnome verkligen har ökat tempot de senaste åren. Tror beslutet i slutändan är riktigt då Ubuntu i första hand är en stor framgång inom server, cloud och IoT.

Är inte riktigt med på vad du tänker på här, är det möjligheten att lägga menyer i indivduella programfönster du menar?

Isåfall är det något som just GIMP ändå utvecklas mot. Även om möjligheten att använda det antagligen kommer fortsätta om de inte ändrar något tekniskt i de interna programbindingarna så att det inte funkar bra framöver.

Skrivet av walkir:

Hur skiljer det sig mot Apples OS X/macOS?

http://www.laptopmag.com/images/wp/purch-api/incontent/2015/07/ElCapitanInterfaceLauncher.png

För mig som van OS X-användare, känns det som Gnome 3 kopierat det mer eller mindre rakt av?
LaunchPad kom med OS X Lion (2011). Har själv inte testat Gnome 3, så jag vet inte hur likt det är. Däremot har Windows 10 hämtat inspiration från OS X kring virtuella skrivbord (och gjort det hela betydligt sämre).

Ja som Sun sa så är det nog bara rutnätet med ikoner som är likheten då.

Tänk dig mer skrivbordet som en dynamisk kombination av dockan, Exposé, Spaces och Finder.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har en BQ Aquaris M10 Ubuntu som det inte är något tekniskt fel på, med bra ljud och batteritid, duger utmärkt till att surfa med... men jag förstår fullständigt varför Canonicals satsning på surfplattor och telefoner gick i stöpet och det är helt deras eget fel.

Min förhoppning med surfplattan var att jag skulle få tillgång till alla linuxprogram kanske även android appar, men det som erbjöds var bara Canonicals egna program, och de flesta av dem är i beta-stadiet och har fastnat där, utbudet var och är minst sagt skralt.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@RHWarrior:
Virtuella skrivbord har jag också kört sedan 90-talet. Minns det främst som en liten fyrkant under ikonerna i fvwm (Red Hat 3.0.3). Inte direkt så smidigt att jobba med då.

Min kommentar/fråga var främst kring enkelheten i just Gnome 3.

Så länge ingen tvingar mig att använda startskärmen ifrån Windows 8 eller startmenyn ifrån Windows 10 (än värre i Creators Update), så ser jag bara positivt på att man tar idéer ifrån varandra.

Skrivet av AndreaX:

Ja som Sun sa så är det nog bara rutnätet med ikoner som är likheten då.

Tänk dig mer skrivbordet som en dynamisk kombination av dockan, Exposé, Spaces och Finder.

Tack! Då hänger jag bättre med! I OS X (kör fortfarande El Capitan) så är inte delarna du nämner speciellt integrerade. Just LaunchPad använder jag väldigt sällan och den är även svår att konfigurera efter behov. Finder får mig ofta att längta efter en traditionell filhanterare typ muCommander.

Ska bli kul att testa Gnome 3 mer seriöst i framtiden!

Permalänk
Avstängd

Gick i från ubuntu till mint när unity kom och kan inte säga jag bryr mig speciellt om det är gnome eller unity eller vad man kör egentligen men gnome 3 är vettigt alternativ som ser bra ut och samtidigt är funktionellt men bästa vore att lägga allt krut på en som annars är ett linux problem att det ska finnas 1000 versioner av allt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

...när win7 inte längre får support men fortfarande nått år till dess.

Nja, det är lite längre än "nått år", det är fram tills 2020.

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte varför man skulle vilja ha sådana gigantiska ikoner på en datorskärm utan touch. Är det någon slags regel som säger att ju större ikonerna är desto mer lättanvänt är det?

Blir alltid Cinnamon, XFCE, Mate o.s.v när jag testar Linux. T.o.m. KDE är ganska behagligt att använda jämfört med surfplatte-inspirerade Gnome3 och Unity, även om det är lite för "flashigt" för min smak.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emrik:

Hoppas det här innebär att de lägger ner MIR också! behöver fler kodare på wayland.
bra steg för att standardisera linuxmiljön

pff! Nu kan dom låta Red Hat göra jobbet åt dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt tråkigt att Unity för desktop överges helt!

Rätt logiskt affärssigt beslut. Linux på desktop är en extremt liten nischad marknad, och bär troligen inte sina kostnader ens för en relativt stor Linux-spelare som Ubuntu.

Där Linux lyckats bra är på serversidan och embeddedsidan. Där är där marknadsandelarna och användarna finns, och därmed också pengarna.

Ubuntus omläggning i marknadsstrategi är bara en naturlig konsekvens av hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av theailer:

Samma här. Aldrig gillat ubuntu heller för den delen, debian 4tw 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att Ubuntu är baserat på Debian va?

https://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/ubuntu-and-debian

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

De gånger jag kört Ubuntu de senaste två åren och behövt en skrivbordshanterare så har det varit Ubuntu Gnome... Det var på tiden detta.

Tråkigt att utmanande Ubuntu Touch läggs ner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Gnome fungerar bra, och kan ställas in på många olika sätt.

Min gnome desktop med dash-to-panel och kategoribaserad program-meny:

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Gillar Unity och dess features/upplägg.
Gillar också att de lägger mer krut på servers och LXD.
Man är en gnutta kluven inför valet, men Gnome 3 är ju inte så tokigt det heller!

Kul att det finns någon som känner en gnutta ängslighet trots allt.

Jag har kört Ubuntu 13 till 15 som main fört. Jag har älskat att kunna söka i ALLA menyer. Bara trycka ALT och sen bara mata in 3-4 bokstäver på det kommandot man söker. NÅGON som har ett tips på en ersättnings för den funktionen?

Deras skit docka har klickat på 3 ggr om dagen max.

Problemet med Gnome 3 är att det är ett dåligt val i virtualiserad milj och remote desktop...
Så Mint är mitt goto nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Tror beslutet i slutändan är riktigt då Ubuntu i första hand är en stor framgång inom server, cloud och IoT.

Håller med helt och hållet.

Dessutom så kan man spetsa till det ytterligare genom att byta ut "Ubuntu" ovan till "Linux".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skiljer det sig mot Apples OS X/macOS?

http://www.laptopmag.com/images/wp/purch-api/incontent/2015/07/ElCapitanInterfaceLauncher.png

För mig som van OS X-användare, känns det som Gnome 3 kopierat det mer eller mindre rakt av?
LaunchPad kom med OS X Lion (2011). Har själv inte testat Gnome 3, så jag vet inte hur likt det är. Däremot har Windows 10 hämtat inspiration från OS X kring virtuella skrivbord (och gjort det hela betydligt sämre).

Håller fullständigt med.

Det intressanta tycker jag är hur lika mycket blivit emellan systemen med tiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att detta är jättetråkigt?
För installation på fysiska maskiner så har jag alltid gillat Unity. Föredrar det faktiskt framför både W7 och W10. (och gnome för den delen)
För virtuella så fungerar det inte pga 3D-accelerationen som krävs.

Permalänk

Gillade aldrig Unity och installerade alltid med gnome just därför. Så jag tycker att det är välkommet. Att de sedan slutar med stöd för mobila enheter är lite tråkigt, inte för att jag använder en Ubuntumobil, men för att det kan vara bra med konkurrens och är intressant på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@RHWarrior:
Virtuella skrivbord har jag också kört sedan 90-talet. Minns det främst som en liten fyrkant under ikonerna i fvwm (Red Hat 3.0.3). Inte direkt så smidigt att jobba med då.

Min kommentar/fråga var främst kring enkelheten i just Gnome 3.

Tja, det är ju en vanesak och smaksak.
Tycker det löser organisering av program och uppgifter väldigt mycket bara att ha flera desktops, det som fanns då från konkurrenterna var ju Mac OS System 7 (sådär imponerande), Microsoft Windows 3.0 (samma sak).

Gnome 3 ser jag då och då när jag laddar min Fedora-installation, that's about it, så jag behöver ha mer på fötterna där, men fungerar gör det ju.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag gillade Unity när det kom för det kändes lite "nytt". Gillade gnome och hur det "hanterade" fönster men det buggade lite för mig. Kör nu KDE i antergos. Det har verkligen växt på mig.
Var väldigt anti KDE tidigare men ser ingen anledning till att byta bort det nu.
Det gör saker som jag inte visste att jag ville det skulle göra xD

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Avstängd

Fork av unity 8 på g...
http://unity8.org/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Rätt logiskt affärssigt beslut. Linux på desktop är en extremt liten nischad marknad, och bär troligen inte sina kostnader ens för en relativt stor Linux-spelare som Ubuntu.

Där Linux lyckats bra är på serversidan och embeddedsidan. Där är där marknadsandelarna och användarna finns, och därmed också pengarna.

Ubuntus omläggning i marknadsstrategi är bara en naturlig konsekvens av hur verkligheten ser ut.

Ja det är ett väldigt logiskt beslut men tycker ändå att det är tråkigt. De kunde kört vidare med Unity 7 istället men de anser kanske inte att det är värt att göra?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Rätt logiskt affärssigt beslut. Linux på desktop är en extremt liten nischad marknad, och bär troligen inte sina kostnader ens för en relativt stor Linux-spelare som Ubuntu.

Där Linux lyckats bra är på serversidan och embeddedsidan. Där är där marknadsandelarna och användarna finns, och därmed också pengarna.

Ubuntus omläggning i marknadsstrategi är bara en naturlig konsekvens av hur verkligheten ser ut.

Vilket jag tycker är tråkigt, för då blir det bara ännu en i mängden av alla Linux-distros. Ubuntu var ju skapat som ett "Linux for common people" med skrivbordet som målgrupp. Till server och annat fanns och finns det så mycket annat. Lite konstigt att även ett dedikerat skrivbords-Linux försvann åt serverhållet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vill inte citera typ 50% av alla användare här
Själv älskar jag gnome 2 ambiance från Ubuntu 10.10 bäst av allt, det kommer för alltid att se bäst ut i mina ögon, inga gigantiska fönsterknappar på vissa program, man kunde enkelt docka launchers uppe och hålla koll på program och skrivbord nere (och de tog inte upp en massa onödigt utrymme).
Undra om gnome 3 har något tema som ser ut som gamla gnome 2 ambiance? Nu måste jag söka...

Bild på Ubuntu 10.10 draget från wiki

Dold text
Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vill inte citera typ 50% av alla användare här
Själv älskar jag gnome 2 ambiance från Ubuntu 10.10 bäst av allt, det kommer för alltid att se bäst ut i mina ögon, inga gigantiska fönsterknappar på vissa program, man kunde enkelt docka launchers uppe och hålla koll på program och skrivbord nere (och de tog inte upp en massa onödigt utrymme).
Undra om gnome 3 har något tema som ser ut som gamla gnome 2 ambiance? Nu måste jag söka...

Bild på Ubuntu 10.10 draget från wiki

Håller fullständigt med dig!
Varför ska man krångla till allt i windows stil.....

Hade gammal version installerat bra tid i min förra pc.
Nu köpte jag en ny dator med windows 10 skiten och var nästan tvungen installera nyaste ubuntu.

Mycket man fick konfa om för att få vettig och enkel skrivbord.
Tom filhanteraren nautilus sög, kan inte ens visa så enkel sak som hur mycket hd utrymme finns kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Undra om gnome 3 har något tema som ser ut som gamla gnome 2 ambiance? Nu måste jag söka...

Gnome 2 finns ju fortfarande men heter numera MATE
https://mate-desktop.org/
https://ubuntu-mate.org/