Windows 10 creators update (live på MSDN)

Permalänk
Avstängd

Windows 10 creators update (live på MSDN)

Tänkte bara tipsa att Windows 10 "creators update" är nu live på MSDN.
https://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/securedownload...

(Det är Windows 10 1703 RS2 Build 15063.0 som vi trodde)

Edit: Även Windows MediaCreationTool laddar nu ner "creators update" https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tänkte bara tipsa att Windows 10 "creators update" är nu live på MSDN.
https://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/securedownload...

(Det är Windows 10 1703 RS2 Build 15063.0 som vi trodde)

Jag har 15063.13...

Permalänk

Nån med Ryzen som vågat testa?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Jag har 15063.13...

Det är för att du installerat update KB4016251.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det är för att du installerat update KB4016251.

Så 15063 är Creators? Som ska släppas 11/4? Varför har jag redan fått den undrar jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Så 15063 är Creators? Som ska släppas 11/4? Varför har jag redan fått den undrar jag?

Yes. Vet ej varför du fått den

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kommer inte installera denna fören flera månader, 0 anledningar att installera skräpet
Återställer skit, installerar skräp och säkert flera buggar.

Permalänk
Lego Master

@JimmieSan:
Om nu Windows-utvecklarna är så jävla dåliga, varför kör du Windows alls?

Så trött på folk som bara gnäller på nytt. Fucking bakåtsträvare. Klart nya grejjor kommer klabba lite i början, antingen kör man det eller så väntar man. Men allt jävla gnäll. FUCK ME.

/rant.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@JimmieSan:
Om nu Windows-utvecklarna är så jävla dåliga, varför kör du Windows alls?

Så trött på folk som bara gnäller på nytt. Fucking bakåtsträvare. Klart nya grejjor kommer klabba lite i början, antingen kör man det eller så väntar man. Men allt jävla gnäll. FUCK ME.

/rant.

Och valet till Windows är vad?
Linux? Ja där fungerar inte direkt så mycket, men tack ändå, också korkad fråga

Ja, jag skrev att jag kommer vänta, för jag vill inte ha mer bloatware crap + buggar.

Så trött på folk som bara accepterar att företag gör som dom vill och trycker in mer och mer skräp
Precis som folk klagade på Samsung för deras bloatware, och hey nu har dom mindre bloatware, så det gick ju bra.
Eller så accepterar man ALLT precis som du och det blir bara värre och värre.

Permalänk
Medlem

Hihi älskar en bra /rant

Är man med i windows insider och valt snabba puckar så fick man den igår.
Uppdatera era Parallells om ni kör Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Återställer skit, installerar skräp och säkert flera buggar.

Nej, Ja, Nej

Uppdaterade från 8.1 Pro x64 och alla inställningar var kvar denna gången. Betydligt stabilare än Anniversary Update än så länge enligt mig.

Permalänk
Medlem

Installerade Creators update igår på både min stationära (i7 SB) och surface pro 4 (i5) igår.
Gillar skarpt ändringarna i Edge. Och nattläge är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Och nattläge är riktigt trevligt.

Det är trevligt att de lagt in funktionen överhuvudtaget... men den känns lite halvbakad.

Kör man ett fullskärms spel som tar över färgprofilen (de flesta gör ju det) så ställs det inte tillbaka till nattläge efter man stänger spelet. Detta gör att man måste gå in i inställningarna efter varje gång man kört en fullskärms applikation och klicka av funktionen och sedan på igen bara för att få det att fungera.

Så det blir att ha Flu.x installerat framöver också då det programmet gör vad Microsoft glömde och kontrollerar att färgprofilen är i "nattläge" lite då och då. Där slipper man problemet.

Permalänk
Avstängd

Min uppdatering har fastnat...andra försöket. (Bild i länk, stått på 99% i cirkus två timmar, och igår när jag skulle uppdatera till creators update så blev det bara svart efter inloggningsskärmen, kunde inte göra mycket alls, var även in via felsäkert läge, som fungerade, Explorer.exe låg med på rätt ställe i registret, men utan att startas upp, gick ej heller att starta via "kör" i aktivitetshanteraren när jag försökte, felsökte etc etc, men utan framgång, såg dock igår kväll att Nvidia hade skickat ut en hotfix, dock för sent påtänkt att installera den, då jag redan ominstallerat.

kör stationärt, ominstallerat Windows 10(genuint OS), med medföljande USB-stickan vid köp av laglig version av Windows 10, och tycks nu stannat på 99% som bilden illustrerar även.

Undrar nu, vilken version jag ska välja att ladda ned ifrån MSDN? Länk uppskattas för 64-bitars-varianten då.

Aldrig tankat ner via den tjänsten förr, så därav en, från min sida, nybörjarfråga.
Då jag är rädd för att jag annars kommer få problematik när den vill installera Windows creators update igen, och har ingen lust att ominstallera samtliga program ytterligare en gång utöver denna

Tack på förhand för svar, med vänliga hälsningar

Edit:
Såg nu att jag måste ha någon form av prenumeration, sak samma, ingen länk behövs då

Får se hur det löses då med Creators Updaten

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv

Måste man installera Creators Update? Jag personligen vill helst inte men är det ett måste för att kunna fortsätta uppdatera eller kommer uppdateringar (speciellt säkerhetsuppdateringar) släppas oavsett om CU är installerat eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Måste man installera Creators Update? Jag personligen vill helst inte men är det ett måste för att kunna fortsätta uppdatera eller kommer uppdateringar (speciellt säkerhetsuppdateringar) släppas oavsett om CU är installerat eller inte?

Det viktigaste är att vara på Current Branch for Business (CBB) som ofta infaller 4-5 månader efter releasen. Dvs det är först då Microsoft "garanterar" att operativsystemet är stabilt nog för företagsanvändare. Dvs att uppgradera till Creators Update redan nu sker lite på egen risk. Microsoft kallar den nuvarande fasen för "pilot" och låter användarna vara testare.

Så här ser releaserna ut för Windows 10:

Tänk även på att Microsoft enbart supportar två system fullt ut i taget. Dvs i dagsläget är det Anniversary Update samt Creators Update som gäller. Att köra ett system som har lämnat "production" hade jag försökt att undvika, såvida inte systemet redan är perfekt (som exempelvis Windows 7 SP1 och Windows 8.1 Update 1).

Givetvis kommer du få säkerhetspatchar i många år framöver. Microsoft har precis i dagarna lämnat Windows Vista bakom sig (11 april).

Här finns mer info:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecy...

Mitt tips är att köra "defer feature updates" i Windows 10 om du idag kör Anniversary Update och avvakta tills Creators Update blir en CBB. Kör du tidigare versioner av Windows 10, så ska du vara medveten om att systemet håller på att överges. Exempelvis är det många appar i Windows Store som kräver nyare versioner av Windows 10 än 1507.

Permalänk
Inaktiv

@walkir: Tack. Mycket bra information du skrev!

Permalänk
Medlem

Bara för mig som det knappt inte går att söka efter något via startmenyn längre? Hittar inga program eller någonting så man får sitta och bläddra som en stenåldersmäniska.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för alla som har uppdaterat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Funkar för mig i alla fall. Uppdaterade i går kväll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur har det gått för alla som har uppdaterat?

Problemfritt hos mig

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Tacksamt.

Vet en del som inte har sweclockers som det har gått helt galet för. :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

@SCORPIUS: Funkar fint för mig med. Inget knasigt som dykt upp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Baxtex: Funkar för mig i alla fall. Uppdaterade i går kväll.

Bah, helt värdelöst, och då körde jag ändå en clean install. Får testa en tredjeparts startmeny istället.

Edit: Installerade Startisback och det löste problemet direkt.

Imponerande att Windows 10 fortfarande är så dåligt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nej, Ja, Nej

Uppdaterade från 8.1 Pro x64 och alla inställningar var kvar denna gången. Betydligt stabilare än Anniversary Update än så länge enligt mig.

Hos mig är det Ja, Ja, Nej

Den återställde alla inställningar jag gjort gällande systemet. Tex så har den återinstallerat onedrive och lagt till den i explorer igen. Trots att jag tagit bort den. Den har satt igång alla privacy saker, så den skickade enorma mängder data innan jag stängde av det igen. Testade att köra shutup10 innan jag installerade uppdateringen och mycket var grönt i programmet. Efter creators update var allt rött igen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Har fått ett problem med denna uppgradering , när jag startar datorn aktiveras inte nätverkskortet. Men om jag gör en omstart så funkar det , någon mer som har detta problem?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hos mig är det Ja, Ja, Nej

Den återställde alla inställningar jag gjort gällande systemet.

Råkade ut för något liknande här också när jag uppdaterade ifrån Anniversary Update till Creators Update på andra datorer. Däremot hann SpyBot Anti-Beacon täppa till alla privacy saker, då programmet täpper igen luckorna vid varje uppstart. Detta görs pga att Microsoft är ökända för att just ändra installningar efter uppdateringar. ShutUp10 körde jag tidigare, men har gått över till SpyBot Anti-Beacon för att tackla Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Installerade Creators update igår på både min stationära (i7 SB) och surface pro 4 (i5) igår.
Gillar skarpt ändringarna i Edge. Och nattläge är riktigt trevligt.

Edge känns mer som en komplett webbläsare nu än vad den gjorde tidigare, så det håller jag med om förändringarna i Edge var bra.
Sen tillägg stödet, äntligen! Inte så mycket addons än men förhoppningsvis fler.

Hittade ingen inställning där man kan importera lösenord från annan webbläsare, finns den i Edge än? Sen då att vissa lösenord till vissa sidor inte sparas i Edge, men det lär vel Microsoft fixa i ny version/versioner.

Permalänk
Medlem

@wolfmoon: Kan tyvärr inte hjälpa angående lösenordshanteringen då jag saknar kunskap om det.