Permalänk
Avstängd

En fundering, gör inte mjukvarukommunikationen att det blir potentiellt sårbart?
Eller är det endast passivt till chippet?
(Jag menar appar och sådant)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dekkan:

Tror inte det går att skanna rakt av. Krypterat. Annars skulle alla förfalska sl korten.
Alla jag pratat med och vad jag läst ska det vara så att sl måste uppgradera sitt system. Det är väl troligen så att man vill att de lagrar chip id:et som t.ex sats istället för att ladda det på kortet.

Passiva chip som bara har ett id-nummer funkar bra till passersystem likt gymmet och din dörr hemma för man behöver bara lagra en lista över alla id-nummer som har tillträde i låssystemet.

Till kollektivtrafiken däremot behöver man kunna lagra information om biljetter och saldon i chippet eftersom man inte kan vara beroende av att alla bussar och tunnelbanor är uppkopplade hela tiden, man måste kunna åka buss ändå. Att lagra alla resenärers data i alla kortläsare heller inte en lösning, dels blir det otroligt mycket redundant och onödig information men även eftersom man inte kan synka mellan fordonen hela tiden så skulle man kunna åka flera resor fast man bara hade pengar till en.

Sen synkas det så klart med jämna mellanrum, man tankar ur information om de korten som använts i läsarna så att man kan uppdatera webb-saldon och förhindra fusk (att ett kort har samma saldo varje dag exempelvis), man laddar in i automaterna vilka kort som är spärrade men även vilka som ska fyllas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Passiva chip som bara har ett id-nummer funkar bra till passersystem likt gymmet och din dörr hemma för man behöver bara lagra en lista över alla id-nummer som har tillträde i låssystemet.

Till kollektivtrafiken däremot behöver man kunna lagra information om biljetter och saldon i chippet eftersom man inte kan vara beroende av att alla bussar och tunnelbanor är uppkopplade hela tiden, man måste kunna åka buss ändå. Att lagra alla resenärers data i alla kortläsare heller inte en lösning, dels blir det otroligt mycket redundant och onödig information men även eftersom man inte kan synka mellan fordonen hela tiden så skulle man kunna åka flera resor fast man bara hade pengar till en.

Sen synkas det så klart med jämna mellanrum, man tankar ur information om de korten som använts i läsarna så att man kan uppdatera webb-saldon och förhindra fusk (att ett kort har samma saldo varje dag exempelvis), man laddar in i automaterna vilka kort som är spärrade men även vilka som ska fyllas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast 2017 i Stockholm kan man i princip vara uppkopplad hela tiden. Så det kommer säkert en lösning. Kan för lite om sl och deras system som veta vart begränsningen ligger idag. Men jag hoppas på att det ska komma ren lösning.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

kan man inte få ett som klarar både 13 och 125 för att vara säker på att det funkar i stort sett överallt?

Permalänk
Medlem

Detta ska jag helt klart skaffa, men inte ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

kan man inte få ett som klarar både 13 och 125 för att vara säker på att det funkar i stort sett överallt?

Nja, Därför vissa sätter båda chippen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd

Jag undrar fortfarande hurpass sårbart detta är vad gäller acess till mjukvara, osv?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar fortfarande hurpass sårbart detta är vad gäller acess till mjukvara, osv?

Beror väl på vad man har skrivet på chippet? Men det är betydligt lättare att hackas över andra tekniker än nfc.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Här kan ni se lite av själva ingreppet från dustin expo och hur chippet används för att t.ex. låsa upp dörren hemma.
https://www.youtube.com/watch?v=8ZaFoawcB5I

Fy fan o__o

Det där är den största nålen jag någonsin sett D: Är ju inte en nål heller snarare VASS CYLINDER. Jag tror inte det känns som ett litet nyp... Hoppas de delade ut bedövningplåster på Dustin Expo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Fy fan o__o

Det där är den största nålen jag någonsin sett D: Är ju inte en nål heller snarare VASS CYLINDER. Jag tror inte det känns som ett litet nyp... Hoppas de delade ut bedövningplåster på Dustin Expo.

Tro mig ser värre utän vad det är. Känns som ett nyp. Inget annat.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Sån där skit kommer jag aldrig utsätta mig för frivilligt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twk:

Detta ska jag helt klart skaffa, men inte ännu

skaffa ett armband, en klocka eller ring med chip tills dess?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

skaffa ett armband, en klocka eller ring med chip tills dess?

Det som jag tyckte lät intressant är att inte behöva ha något på sig, utan "inbyggt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv igen med frågan om det nu går att betala med chippet? Tänker om man kan koppla Google Pay eller liknande?

Permalänk
Medlem