Säkerhetshål upptäckt i smarta TV-apparater – upp till 90 procent av alla enheter drabbade

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetshål upptäckt i smarta TV-apparater – upp till 90 procent av alla enheter drabbade

Enligt säkerhetsexperten Rafael Scheel har en stor del av alla smarta TV-apparater ett allvarligt säkerhetshål, där hackare genom TV-signaler kan få tillgång till enheten på distans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har bara använt min TV som gigantisk extraskärm till datorn sen ungefär 2012 så det drabbar inte mig som jag förstått det eftersom jag inte söker efter TV-kanaler. Ingen förlust, TV-kanaler är skräp med inbakad skräpreklam och fullständigt uråldrigt ändå.

Permalänk

Va skönt att jag skippade den funktionen på båda mina tv-apparater

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur fungerar det då med satellit där signalen skickas från mottagarenhet och in till tv:n via HDMI
(t.ex. canaldigital tv) och man har WIFI till tv:en avslaget och ingen inskriven nyckel heller i tv:n?

Inte för jag tror att mina föräldras tv är något viktigt mål för hackare, fast dem får gärna hacka sig in i
sveriges största kanaler så dem läggs ner så vi slipper deras påstådda "neutrala" politiska propaganda

fler borde allvarligt slänga sina kablar å mojänger för tv å köra som snubben med sin dator eller
köra en inkopplad laptop eller htpc till tv å använda sig av betaltjänster om dem vill se sin sport.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Har bara använt min TV som gigantisk extraskärm till datorn sen ungefär 2012 så det drabbar inte mig som jag förstått det eftersom jag inte söker efter TV-kanaler. Ingen förlust, TV-kanaler är skräp med inbakad skräpreklam och fullständigt uråldrigt ändå.

Eller hur. Jag förstår inte hur man kan roas av TV när hela internet finns till förfogande som har både bättre utbud och är mer interaktivt. Då kan man ha det smarta i datorn och slippa alla telefonappar i TV:n.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Skippade så kallade "smart" TV när jag köpte för ca 2 år sen
Vet inte om det går idag att köpa typ 4K TV's utan "smarta" funktioner?

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte SMART-TV köpet jag gjorde. Det är väldigt nice att bara kunna ha NAS och slippa ha en extra HTPC eller vad folk nu har. Men visst är det tråkigt med säkerhetshål. Kanske borde kolla efter uppdateringar då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min nuvarande TV så kunde jag inte välja osmart tv.
Så jag sket i att koppla den till nätverket.

Sköter alla "smarta" funktioner via HTPC'n ändå.

På den tiden kan jag ha uppfattats lite som paranoid

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

"Dum" TV med en liten AppleTV gen 4, och DVB-T kan gå o ta sig efter det

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ångrar inte SMART-TV köpet jag gjorde. Det är väldigt nice att bara kunna ha NAS och slippa ha en extra HTPC eller vad folk nu har. Men visst är det tråkigt med säkerhetshål. Kanske borde kolla efter uppdateringar då

Passa dig, när jag uppdaterade min sony i somras försvann webbläsaren. Och nu för några månader sedan kom en till uppdatering efter det kommer något i stilen " Vissa funktioner fungerar inte på grund av startfel " upp så jag kan inte använda smarttv funktionerna alls längre Men klarar mig med Xboxet som är mycket snabbare ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Passa dig, när jag uppdaterade min sony i somras försvann webbläsaren. Och nu för några månader sedan kom en till uppdatering efter det kommer något i stilen " Vissa funktioner fungerar inte på grund av startfel " upp så jag kan inte använda smarttv funktionerna alls längre Men klarar mig med Xboxet som är mycket snabbare ändå.

Bara de inte tar bort DLNA-funktionen så får de göra vad de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara de inte tar bort DLNA-funktionen så får de göra vad de vill.

Ja bara du läser innan vad uppdateringen "förbättrar".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Fredagen den 31, IT-olyckornas dag. Dagen innan första april. Dubbelomen. Nej, gör det till trippelomen.

Jag ryckte ut komponenterna ur företagets server och offrade till visdomens gud. Chefen var inte glad, men jag har rättfärdigheten bakom mig. Aldrig mer sniffad, sade jag. Aldrig mer sniffad. Sedan presenterade jag chefen 55,6 modemet.

Se och beskåda. Bot och rengöring. Färre bitar per sekund, för herren sade ni skola fasta från bitar vart trettioförsta år. Vart trettioförsta år var det sagt och så var det sagt. Lägg tjugo kronor i kaffekassan.

Men det var inte slut där. Era kvinnor skall icke publicera på Instagram eller Facebook. De skola skyla sin bit-skuld och ej inleda männen i frestelse. De fyra ärkeänglarna Microsoft, Apple, Google och Samsung råda över er. Låt inte mörkrets makter slå klorna i er.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att en TV ska leva väldigt mycket längre än någon "smart"-hårdvara kan hålla sig relevant. Min TV från 2006 duger hyfsat fortfarande, kombinerat med en Nvidia Shield Android TV. Den är alltså ett par år äldre än Popcorn Hour A100 som var den häftigaste mediaspelaren på marknaden 2008 men är så primitiv att det är skrattretande idag. På samma sätt räknar jag med att smart-TV-funktionerna på en TV från 2017 kommer att kännas otroligt primitiva om 5 år men bildskärmen vara utmärkt.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke borde tv-mottagare i tvn vara ett tillval.

Permalänk
Avstängd

Pinsamt att smart-TV är så osäkra.
Jag vill ha en vanlig "dum TV" med HDMI så kan koppla in en Raspberry, Roku eller liknande.

Permalänk
Medlem

@em3: Hade velat gilla ditt inlägg mer än en gång.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Pinsamt att smart-TV är så osäkra.
Jag vill ha en vanlig "dum TV" med HDMI så kan koppla in en Raspberry, Roku eller liknande.

Du kan ju köpa en smarttv ( tv utan smartfunktion idag brukar vara budgetinriktat ) och bara skita i att koppla upp den mot nätverk och aldrig gå in i smartgrejerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta är en av anledningarna varför jag inte låter min tv komma åt något nätverk överhuvudtaget (och har aldrig ens startat någon av de sketna apparna). För mig är en tv en jäkla display, inget annat. "Smart" tv får gärna dö ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Detta är en av anledningarna varför jag inte låter min tv komma åt något nätverk överhuvudtaget (och har aldrig ens startat någon av de sketna apparna). För mig är en tv en jäkla display, inget annat. "Smart" tv får gärna dö ut.

Din sysselsättning på din profil verkar vara väldigt beskrivande i det här fallet.

Varför skulle hackare / CIA osv osv vara intresserad av en no name random totalt betydelselös människa i Skellefteå?

Permalänk

Men för att spela in ljud och bild så krävs det kamera. Har man inte det så borde det inte vara några problem eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför skulle hackare / CIA osv osv vara intresserad av en no name random totalt betydelselös människa i Skellefteå?

Lyft blicken, var inte trångsynt. Hört talas om exempelvis botnät?

Ja, i just det här specifika fallet så måste en DVB-T-sändare inom tillräckligt kort radie vara inblandad, så det är bara effektivt för väldigt riktade attackförsök. Men det är inte just specifikt detta fall jag syftar på; jag syftar på att jag inte litar på säkerheten i "smarta" tv-apparater överhuvudtaget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju köpa en smarttv ( tv utan smartfunktion idag brukar vara budgetinriktat ) och bara skita i att koppla upp den mot nätverk och aldrig gå in i smartgrejerna.

Som jag förstår så använder sårbarheten DVB-T-signaler som är trådlösa. Så då kanske du inte ens behöver göra något. Vet inte om du behöver använda nån funktion. Så fort den kollar på något så mottar den ju DVB-T signaler kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Din sysselsättning på din profil verkar vara väldigt beskrivande i det här fallet.

Varför skulle hackare / CIA osv osv vara intresserad av en no name random totalt betydelselös människa i Skellefteå?

På riktigt? Nej, jag är helt med på backfeeds linje: en display ska bara vara en display. Jag vill inte ha någon kamera i min laptop, jag vill inte ha några microfoner i min VDU (Visual Display Unit).

Jag vill inte ha arsenik min mat. Jag gillar hästkött, köper det ibland, men när jag t.ex. köper hjort är det faktiskt inte en skitsak om jag då inte får hjort. Nej, om jag vill ha en mikrofon så köper jag det och om jag vill ha en kamera med- eller utan ljudupptagning så köper jag det. Självklart vore det väl skumt utifall H&M började smyga ned mikrofoner i klädesplaggen de sålde?

Har man posterat fiskare i alla vatten kan man teoretiskt fånga all sorts fisk. De är troligtvis inte ute efter just denna "ärkemupp" i Skellefteå, men det klart att det är lättare att övervaka alla än ingen, just eftersom just den som väl borde övervakas inte själv ringer in. Sedan finns det så sjukt mycket man skulle kunna få fram, mer än vem som är ärketerrorist, om man började sålla det data man spelar in. Du kan på fullt allvar lyssna på åsikter som inte skriver insändare i DN och bygga goda underlag till att förutse valkampanjer med inte alldeles för mycket jobb.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur fungerar det då med satellit där signalen skickas från mottagarenhet och in till tv:n via HDMI
(t.ex. canaldigital tv) och man har WIFI till tv:en avslaget och ingen inskriven nyckel heller i tv:n?

Inte för jag tror att mina föräldras tv är något viktigt mål för hackare, fast dem får gärna hacka sig in i
sveriges största kanaler så dem läggs ner så vi slipper deras påstådda "neutrala" politiska propaganda

fler borde allvarligt slänga sina kablar å mojänger för tv å köra som snubben med sin dator eller
köra en inkopplad laptop eller htpc till tv å använda sig av betaltjänster om dem vill se sin sport.

funker ännu bättre. en sådan signal kan riktas till enbart den enda byggnaden parabolen sitter på, och är mycket billigare att störa ut, samt att avlyssningen relativt kan göras på ännu längre distans. rent av från en annan satellit. HDMI har vidare expansioner för LAN, så väl i mottagarboxen så har attackeraren ändå indirekttillgång till TV.

men är du helt säker på att din mamma inte jobbar för rikets säkerhet?

nu kommer datorer fortfarande vara det vanligaste och enklare attackmålen ett bra tag till, så det är nog ändå bättre att hålla sig till SmarTV ur paranoiasynpunkt ett tag till.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Passa dig, när jag uppdaterade min sony i somras försvann webbläsaren. Och nu för några månader sedan kom en till uppdatering efter det kommer något i stilen " Vissa funktioner fungerar inte på grund av startfel " upp så jag kan inte använda smarttv funktionerna alls längre Men klarar mig med Xboxet som är mycket snabbare ändå.

haha, ja det finns nog inte många av dessa som är en hållbar investering för den "smarta" biten iaf.

hur många märken och modeller funkar SVT Play i idag tro. tippar på under 10% av de som gjorde det ursprungligen.

Skrivet av PerWigren:

Jag förväntar mig att en TV ska leva väldigt mycket längre än någon "smart"-hårdvara kan hålla sig relevant. Min TV från 2006 duger hyfsat fortfarande, kombinerat med en Nvidia Shield Android TV. Den är alltså ett par år äldre än Popcorn Hour A100 som var den häftigaste mediaspelaren på marknaden 2008 men är så primitiv att det är skrattretande idag. På samma sätt räknar jag med att smart-TV-funktionerna på en TV från 2017 kommer att kännas otroligt primitiva om 5 år men bildskärmen vara utmärkt.

nja.. så länge man inte jämför så. en fem år gammal skärm jämte en idag står sig inte det minsta väl. och om ytterligare fem från idag, ja då kanske äntligen PLED till sist äntrar marknaden på riktigt. nuvarande toppmodeller kommer blekna även mot "budget"-serierna då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Det läskiga med det hela är denna rad....
"Scheel menar att säkerhetshålet varit känt sedan 2015 men har hittills ignorerats då det inte påverkat smarta tv-apparater."

Vi kommer få se en internet kris snart är jag rädd då varje produkt du köper såsom kameror, kaffebryggare, lampor och annat ska vara kopplade mot internet.
En internet uppkoppling till varje pryl är inte lösningen på hela världens problem även om många tycks tro det.

Vad har jag för nytta av en diskmaskin som jag kan slå på via en app, fanstyget varken plockar i sig eller ur sig själv ändå. Samma sak gäller tvättmaskinen. Allt måste inte vara uppkopplat.
De enda vitvarorna där jag kan se en funktion med detta är kyl och frys som kan skicka ett larm om tempen går upp onormalt. Resten kan man skita i.

Den senaste hackerattacken som slog ner var inte datorer utan webbkameror som skapade. Givetvis fanns det en dator med i bakgrunden men de är struligare att ta sig in i massa datorer än webbkameror.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köpte en smart-TV för 4 år sedan och visst var det finns med alla funktioner i början. Men stödet för många appar försvann redan efter 2 år. Då blev det att koppla ur TV från nätverket (uppdaterar man inte apparna lär man ju lägga ännu mindre energi på säkerhetsuppdateringar var min tanke) och skaffa en chromecast istället.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, CIfuckingA. Förbannade övervaknings porr säger jag bara...ge fan i mitt privatliv, jävla skitland!

Med det sagt, måste inte TV'n ha en inbyggd mikrofon (samt kamera för bildupptagning) då den tar upp ljud?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Är bara en tidsfråga innan vi ser ett scenario liknande det i The hacker and the ants, där en förrymd AI lyckats infektera "smarta" TV apparater.

Grejen med övervakning just nu är att det är mycket enklare att massövervaka ALLT, och sedan sålla i data efter det dom är ute efter. Just nu handlar det inte så mycket om utfall dom hittar något intressant, utan mer därför att dom Kan. Det är ju inte bara 'en' statsmakt som utför övervakning, som bekant så finns det många statsmakter som ägnar sig åt detta, varav vissa går extra långt för att övervaka vissa grupper. Exempelvis Turkiet som jagar Gülen anhängare världen över, även i sverige, är någon av dina jobbarkompisar turk så kanske det räcker för att Du ska vara intressant.

Det är Aldrig Du som bestämmer om ditt mjöl är rent eller ej.

Det som är extra farligt med detta hack, är ju att TV'n ens behöver vara uppkopplad på internet för att det skall funka. Det kan ju iofs bli klurigt att utnyttja hacket, men om tv'n har wifi så lär den kunna koppla mot internet och hacket är fullbordat.
Sedan är det ju bara en tidsfråga innan andra hackers utnyttjar detta hack.

Permalänk
Medlem

Är DVB-T-signaler samma sak som IPTV?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"