Permalänk
Medlem

Plinta mjuk CAT6

Har dragit 30 mjuk kabel på vinden, planen var att ha:

  • Nätverksuttag (plint) i ena änden, infälld i väggen

  • RJ45-kontakt i andra änden, hängandes i "elskåpet" där router och switch står

Så frågan är, är det bara "mindre bra" att koppla mjuk kabel på plint / uttag, eller kommer det helt enkelt inte att fungera?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Jag har anslutit en flertrådig mjuk CAT5 kabel i plint som är avsedd för enkeltrådig CAT6.
Anledningen var att det var enda nätvekskabeln jag kunde få in i ett befintligt VP-16 rör tillsammans med en antennkabel.

Det funkar bra.

Ta till lite i änden, så du kan plinta om den, om det skulle behövas i framtiden, så är det nog inga problem.

Permalänk
Medlem

@Belzhadar: Stort tack, testar.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Det fungerade, nästan.

Några saker gör mig lite fundersam.

  • Signaltestare hoppar över en diod, betyder det att en av småsladdarna är skadad?

  • Finns det isf något sätt att lista ut i vilken ände det är fel?

  • Plinten har en annan ordning på färgerna för T568B än vad jag läst för normal kabel, kan det vara problemet? Se nedan

  • Det fungerar, men får endast 95Mbit på bredbandskollen, jämfört med 115MBit kopplat direkt i router med 10m kabel. Känns som mer förlust än vad som är rimligt?

Plinten, enligt instruktionen T568b:

  1. vit/orange

  2. orange

  3. blå

  4. vit/blå

  5. vit/grön

  6. grön

  7. vit/brun

  8. brun

Vanlig kabel, enligt internetet:

  1. vit/orange

  2. orange

  3. vit/grön

  4. blå

  5. vit/blå

  6. grön

  7. vit/brun

  8. brun

Frågan är om plinten är T568B, att den ordnar upp det inne i dosan, eller om man ska kopiera ordningen från en vanlig kabel?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Visade sig att det var en kabel i RJ45 som var dålig, med ny kontakt fungerade allt bra.

Så summa summarum:

  • Ja - Det verkar gå bra att koppla mjuk CAT6 i plint / nätverksuttag. Hastight och ping är som vanligt nu.

  • Det verkar som att kopplingsschema leverantören av plint angav stämmer, även om det inte alls är samma som ordningen på vanlig RJ45-kontakt.

  • Det är ett jäkla pilljobb att koppla RJ45-kontakter

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Ja, det är ibland riktigt krångligt att få i alla 8 trådar korrekt i en RJ45 kontakt.
De är ju partvinnade i kabeln, och vägrar ibland totalt att ligga rakt och fint när man skall sticka dem i kontakten.
Särskilt eftersom de inte skall sitta i "rätt" ordning.
De vill gärna vara i sina par, och då kommer de blå och sabbar mellan de gröna.
Vad var det för nån idiot som kom på att det inte kan få vara kopplade i ordning.