Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Detta stämmer, men jag har också problemet att jag jobbade för mycket förra året... En extra lön gjorde att jag fick ett större procentuellt påslag på helåret, vilket jag såklart hade velat undvika.

Jag hade också 13 löner förra året, dubbel i juni då jag fick ifrån deltid till heltid. Men det som räknas är när du får pengarna, inte när de är "tjänade". Eftersom jag fick mongohög skatt i juni så kunde jag göra skattejämkning, men orkade inte. Det är det enda man kan göra om man vill jämna ut sin preliminära skatt mot det förväntade.

Permalänk
Medlem

jag skaffa digital brevlåda idag.
så när får jag tillbacka min pengar?
Till påsk eller till midsommar?

Permalänk
Avstängd

4.9k tillbaks! Inte dåligt, och lägligt då fsk vill ha tillbaks över 6k utav bostadsbidraget jag fick dom 9 månaderna innan jag fick ett jobb för resterande månader 2015. Man ska tydligen vara synsk och bara behöva hjälp du inte behöver i framtiden

Ironiskt hur mycket man ska "straffas" som fd arbetslös som fixar ett jobb, men men

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobleman:

jag skaffa digital brevlåda idag.
så när får jag tillbacka min pengar?
Till påsk eller till midsommar?

Påsk

http://www.skatteverket.se/omoss/press/nyheter/2017/nyheter/n...

Permalänk
Medlem

Måste man verkligen ansluta sig till digital brevlåda? Räcker det inte att bara att antingen gå via deras app eller deras hemsida och göra det med mobilt bank-id?

Nog för att jag haft digital brevlåda ett tag så i mitt fall spelar det ingen roll Men undrar mest bara.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Måste man verkligen ansluta sig till digital brevlåda? Räcker det inte att bara att antingen gå via deras app eller deras hemsida och göra det med mobilt bank-id?

Nog för att jag haft digital brevlåda ett tag så i mitt fall spelar det ingen roll Men undrar mest bara.

Om man vill ha utbetalningen till påsk måste man skaffa digital brevlåda, annars får man den som vanligt till midsommar. Det hela är ett sätt för Skatteverket att minska sina postkostnader.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Måste man verkligen ansluta sig till digital brevlåda? Räcker det inte att bara att antingen gå via deras app eller deras hemsida och göra det med mobilt bank-id?

Nog för att jag haft digital brevlåda ett tag så i mitt fall spelar det ingen roll Men undrar mest bara.

Skrivet av Wifi:

Om man vill ha utbetalningen till påsk måste man skaffa digital brevlåda, annars får man den som vanligt till midsommar. Det hela är ett sätt för Skatteverket att minska sina postkostnader.

Vad jag hörde över radion (har det på jobbet ), intervju med skatteverket. Så var inte e-låda nödvändigt, utan gick att godkänna ändå (vad jag fattar det som). Kunde i alla fall logga in och godkänna, men har ju e-låda också. Skadar inte att prova och se om du kan se deklarationen redan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag hörde över radion (har det på jobbet ), intervju med skatteverket. Så var inte e-låda nödvändigt, utan gick att godkänna ändå (vad jag fattar det som). Kunde i alla fall logga in och godkänna, men har ju e-låda också. Skadar inte att prova och se om du kan se deklarationen redan.

Den representanten måste talat i nattmössan.

För på deras hemsida står det att enda sättet att få pengarna till påsk är att ha skaffat digital brevlåda innan 26 mars, ha anmält konto för skatteåterbäring och deklarerat i appen eller e-tjänsten senast den 29 mars, utan att ändra eller lägga till något.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Gick in på skatteverket för en stund sedan och ser att jag ska betala tillbaka 25 000kr.
Dagen kunde ha startat bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Behövs inte, du kan ju deklarera utan fått någon deklaration. Hörde en intervju på radion och skatteverket vill att alla ska ha e-postlåda (men för att deklarera behövs inte brevet alls). Men märktes tydligt att hon försökte pressa på att alla ska skaffa det, trots brevet egentligen inte betyder något alls (går ju se det på hemsidan vad skatteverket har fått för löneuppgifter och kan ju kontrollera uppgifterna den vägen).

Om du inte ska ändra något (som du kan göra, på hemsidan och appen), är det bara godkänna, antingen på hemsidan,SMS,telefonsamtal eller skatteverkets app (om du vill få tillbaks fort).

Annars lär e-brevet dyka upp senast 26 mars, det kommer troligen inte samma sek du skaffar det (tänk mer som ett mail).

Tackar

Bra info...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Gick in på skatteverket för en stund sedan och ser att jag ska betala tillbaka 25 000kr.
Dagen kunde ha startat bättre

Auch...

Har du sålt ett bostad eller något?
Eller har din arbetsgivare fuckat upp skatten ordentligt?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Auch...

Har du sålt ett bostad eller något?
Eller har din arbetsgivare fuckat upp skatten ordentligt?

Arbetsgivaren som har fuckat up. Andra året på raken som jag får kvarskatt. Mer och mer för varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Arbetsgivaren som har fuckat up. Andra året på raken som jag får kvarskatt. Mer och mer för varje år

Taskigt.

Men gå och kräv att de höjer vad de betalar in ffs. Gjorde det själv för några år sedan då jag fick back typ 2500kr... och nu är de väldigt nära rätt balans. Man tjänar ju inget på att få lägre skatt och mer ut under 11 månader, för att sen få betala tillbaka det igen på 12:e.

Permalänk
Medlem

Jag deklaraera via skatteverks app och sen Skaffa jag den digitala brevlådan.

Så jag Bör väl få tillbaka mitt till midsommar?

Permalänk
Medlem

6900 ....... restskatt

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Gick in på skatteverket för en stund sedan och ser att jag ska betala tillbaka 25 000kr.
Dagen kunde ha startat bättre

Är ju jättebra, du har kunnat avkasta 25 papp under den här tiden. Det är när man får tillbaka pengar man skall vara nedstämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är ju jättebra, du har kunnat avkasta 25 papp under den här tiden. Det är när man får tillbaka pengar man skall vara nedstämd.

Problemet uppstår om man inte vet om man skall få tillbaka eller betala. Med tanke på flertalet poster i denna tråden så verkar det som årets happening och många vet inte alls vad det kommer bli för besked.

Jag tycker att det känns helt ofattbart att så många inte verkar veta om man skall få tillbaka pengar eller betala restskatt. Ok att det kan vara lite svårt att veta den exakta siffran men det bör inte komma som en överraskning för någon om man skall betala i storleksordningen 10 000 kr eller få tillbaka motsvarande belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Problemet uppstår om man inte vet om man skall få tillbaka eller betala. Med tanke på flertalet poster i denna tråden så verkar det som årets happening och många vet inte alls vad det kommer bli för besked.

Jag tycker att det känns helt ofattbart att så många inte verkar veta om man skall få tillbaka pengar eller betala restskatt. Ok att det kan vara lite svårt att veta den exakta siffran men det bör inte komma som en överraskning för någon om man skall betala i storleksordningen 10 000 kr eller få tillbaka motsvarande belopp.

Nu kan jag bara tala för mig själv... men med tanke på min livssituation, studier med flera olika jobb vid sidan av, så är det faktiskt svårt att veta exakt hur mycket skatt varje arbetsgivare drar och huruvida de dragit för mycket eller lite i förhållande till den ringa summa jag faktiskt tjänat under året.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Nu kan jag bara tala för mig själv... men med tanke på min livssituation, studier med flera olika jobb vid sidan av, så är det faktiskt svårt att veta exakt hur mycket skatt varje arbetsgivare drar och huruvida de dragit för mycket eller lite i förhållande till den ringa summa jag faktiskt tjänat under året.

Hur kan det vara det? Du får väl en lönespec? Där står det vad du har i bruttolön och vad de betalat i preliminärskatt, därifrån får du ju enkelt fram hur mycket skatt du borde betalat (med hjälp av t.ex. Skatteverkets hemsida) och hur mycket de totalt betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur kan det vara det? Du får väl en lönespec? Där står det vad du har i bruttolön och vad de betalat i preliminärskatt, därifrån får du ju enkelt fram hur mycket skatt du borde betalat (med hjälp av t.ex. Skatteverkets hemsida) och hur mycket de totalt betalat.

Om jag jobbar en månad på ett ställe, får lönespecifikation med x antal pengar till mitt konto och y antal pengar i skatt, hur ska jag i det läget ändra hur mycket skatt som ska dras? Den är väl redan registrerad och dragen från min lönesumma? Eller rör det sig om okunskap från min sida?

Märk väl att flera olika jobb vid sidan av för mig innebär olika jobb under året och de pågår oftast inte längre än en månad heller. Sedan är jag för lat för att inför jobbets början säga till hur mycket skatt de borde dra av baserat på hur mycket pengar jag teoretiskt kommer tjäna under året, särskilt då jag aldrig vet hur mycket det totalt blir. Dessutom får jag hellre tillbaka lite än betalar in, svårt med inkomst kring maj/juni i övergången mellan CSN och sommarvikariatslön, vilket gör att jag oftast är nöjd med lite högre beskattning än plus/minus noll. Dock verkar det förra året ha blivit aningen många olika inkomster och skattesatser...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobleman:

Jag deklaraera via skatteverks app och sen Skaffa jag den digitala brevlådan.

Så jag Bör väl få tillbaka mitt till midsommar?

Så länge du skaffat digital brevlåda innan 26 mars + deklarerat innan 29 mars så skulle jag vilja påstå att du kommer få pengarna till påsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Om jag jobbar en månad på ett ställe, får lönespecifikation med x antal pengar till mitt konto och y antal pengar i skatt, hur ska jag i det läget ändra hur mycket skatt som ska dras? Den är väl redan registrerad och dragen från min lönesumma? Eller rör det sig om okunskap från min sida?

Märk väl att flera olika jobb vid sidan av för mig innebär olika jobb under året och de pågår oftast inte längre än en månad heller. Sedan är jag för lat för att inför jobbets början säga till hur mycket skatt de borde dra av baserat på hur mycket pengar jag teoretiskt kommer tjäna under året, särskilt då jag aldrig vet hur mycket det totalt blir. Dessutom får jag hellre tillbaka lite än betalar in, svårt med inkomst kring maj/juni i övergången mellan CSN och sommarvikariatslön, vilket gör att jag oftast är nöjd med lite högre beskattning än plus/minus noll. Dock verkar det förra året ha blivit aningen många olika inkomster och skattesatser...

Nu hade ju det du citerade ingenting att göra med huruvida man skulle ändra sin skatt eller inte, endast att det är extremt simpelt att få veta om man man betalar rätt preliminär skatt eller inte. Således är det lätt att se om man kommer behöva betala in mer sedan eller ej.

Permalänk
Medlem

16K, räcker till ungefär hälften av nya sommarsulorna (däck + fälg)

Permalänk

800:- tillbaka. Nu ska jag leva loppan!

Permalänk
Medlem

Får tillbaka lite över 8000 kr.
Kommer att gå direkt till en resa som är planerad till nästa år.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka 6000kr eller så, sedan plus det som milen kommer att ge, så jag räknar med 10k ut.

För många år sedan bad jag jobbets lönekontor att dra 3% extra. Det lönar sig! Man saknar det inte när lönen kommer, men det är fin överraskning innan semestern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fick tillbaka 6000kr eller så, sedan plus det som milen kommer att ge, så jag räknar med 10k ut.

För många år sedan bad jag jobbets lönekontor att dra 3% extra. Det lönar sig! Man saknar det inte när lönen kommer, men det är fin överraskning innan semestern!

En gång i tiden var det lönt också när man fick ränta på pengarna. Nu, not so much. Bättre att investera de få kronorna i fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

En gång i tiden var det lönt också när man fick ränta på pengarna. Nu, not so much. Bättre att investera de få kronorna i fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Man fick ju en procent har jag för mig. Så inte ens lönt om man inte har stora pengar.. har du 10 000, så skulle du få 100 extra..

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 18500:- innan avdrag. :'(
Inte så roligt att låna ut pengar gratis till staten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

20 000 restskatt. Jippie!
Var väntat att jag skulle få betala tillbaka because of reasons.. Men kanske inte så mycket..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!