Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

jo Ultimate och enterprise går under företags avtal de kan inte spärra uppdateringar där då oerhört många företag använder just dem utgåvorna o de skulle bli kaos om de spärrade dem ....

ett annat sätt att komma runt på normal väg är att köra en server med 2012 eller nyare som sköter uppdateringar åt klient systemen då funkar uppdateringar även på pro

Fyfan vilka god nyheter, länge leve lucky number 7!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Tycker man borde lagt till ett. Installera på egen risk.
För övrigt stackars alla ni "Qualcomm “8996"" användare. Hur många sitter med det och kör w7?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är du seriös? Windows 7 blir åtta år gammalt i år.

Off topic dåligt skämt.
Vi har ju alltid undrat varför Windows 7 hette w7 då det inte är nr 7 i raden hur man än räknar.
Kanske var tanken att det skulle dödas efter just sju år, och nu lever på övertid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Nu har jag inte använt funktionen med Windows on the go är väl samma sak som Linux live funktion? Dvs att man kan installera på ett usb och köra med vilken dator som helst? :s

Skickades från m.sweclockers.com

Windows To Go är likt men inte riktigt samma sak. Windows To Go skapar en USB sticka med Windows på som kan bootas på vilken dator som helst...

Linux Live är hela Op på skiva/USB och körs alltid oavsett om du ska installera det på HDD eller ska bara köra det som det är och är bra mycket snabbare med, kan mer Jämföras med windows PE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

xD Röstar du? Vad tror du att du kommer uppnå med det? Är det inte bara bättre att glida med även om samhället blir skit?
Jag och miljoner andra uttrycker missnöje och varnar för Microsofts plan, det är en stor anledning till varför Windows 10 inte anammats i så stor skala trots extremt ihärdiga försökt från Microsoft. Man kan inte kan ändra Microsofts slutmål i länden där alla sedan sitter på nerlåsta UWP-datorer fulla med bakdörrar och oblockbar telemetri, men det drar ut på tiden och intresse för alternativen väcks. Det är inte utan anledning som Valve och andra göra de satsningar de gör på Linux och Vulkan. Och den stora användarbasen som sitter kvar på W7 påverkar programutvecklare och spelutvecklare.
Den dagen W10 har monopol så kommer Microsoft på allvar kunna accelerera nedlåsningen med signerade UWP-appar.

Ja, jag röstar, men det har väl inte med detta att göra? Du har hoppat på en konspirationsteori-band wagon och medans då susar fram på den så tvingar du dig själv till en sämre användarupplevelse "för att varna för Microsofts plan"?

Jag kan ju säga att jag personligen tror inte alls att Microsoft försöker slakta W32 till förmån för UWP, utan ihärdigheten grundar sig snarare i att de såklart vill kunna sälja våra surfvanor och annat till annonsörer för bättre riktad reklam. Det kan man såklart också tycka är skit, men då skulle man ha dragit öronen åt sig långt långt tidigare, det går inte ihop att hålla käften medans man tar den i tvåan av Facebook, Google, och fan och hans Moster, men så fort Microsoft gör samma sak så skriker man. Det är hyckleri, dubbelmoral, och kontraproduktivt.

Men visst, sover du bättre om natten om du använder Windows 7 så gör det. Det är bara det att det här kommer gå så långt att enda sättet att undkomma Microsofts affärsstrategi är att ta sin Windowsburk helt offline, och som samhället ser ut idag så blir det ju en väldigt torr upplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Mircrosoft gör rätt i det dom gör.. Finns ingen anledning och ha windows 7 längre.. Ni som har windows 7,, det är bara och älska läget och älska windows 10 med ett stort "leende :D"

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag röstar, men det har väl inte med detta att göra? Du har hoppat på en konspirationsteori-band wagon och medans då susar fram på den så tvingar du dig själv till en sämre användarupplevelse "för att varna för Microsofts plan"?

Vad tror du att du uppnår? Påverkar du någonting? Som sagt så är det miljoner människor som delar min inställning till Windows 10, och det har påverkat utvecklingen. En röst är svag, men många påverkar.

Skrivet av Ozzed:

Jag kan ju säga att jag personligen tror inte alls att Microsoft försöker slakta W32 till förmån för UWP, utan ihärdigheten grundar sig snarare i att de såklart vill kunna sälja våra surfvanor och annat till annonsörer för bättre riktad reklam. Det kan man såklart också tycka är skit, men då skulle man ha dragit öronen åt sig långt långt tidigare, det går inte ihop att hålla käften medans man tar den i tvåan av Facebook, Google, och fan och hans Moster, men så fort Microsoft gör samma sak så skriker man. Det är hyckleri, dubbelmoral, och kontraproduktivt.

För det första så gör du en halmngubbe om du påstår att jag hycklar och har dubbelmoral här eftersom jag inte invänder mot specifikt riktad reklam. Du strök liksom bort majoriteten av mina argument för att sedan ta ett som jag inte ens nämnt och säga att det i sin ensamhet är ett hycklande argument.
Jag är emot insamlingen från framförallt Google också. Stör mig riktigt på hur de begränsar användarupplevelsen med detta. Men samtidigt kan jag välja vad som ska delas med dessa bolag och när. Det Microsoft vill göra är att göra detta för hela användandet av datorn. Så tycker faktiskt att det är värre i Microsofts fall ändå. Men som sagt, det är inte där min stora tveksamhet är.

Skrivet av Ozzed:

Men visst, sover du bättre om natten om du använder Windows 7 så gör det. Det är bara det att det här kommer gå så långt att enda sättet att undkomma Microsofts affärsstrategi är att ta sin Windowsburk helt offline, och som samhället ser ut idag så blir det ju en väldigt torr upplevelse.

Jag hålls inte tillbaka av Windows 7 i min dagliga upplevelse alls. Så inga problem.

Permalänk
Skrivet av mnystedt86:

Mircrosoft gör rätt i det dom gör.. Finns ingen anledning och ha windows 7 längre.. Ni som har windows 7,, det är bara och älska läget och älska windows 10 med ett stort "leende :D"

jo fattar inte bakåt strävare som vill sitta på windows 8.1 eller äldre tycker ms ska sluta supporta dem helt helt onödigt att ha kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad tror du att du uppnår? Påverkar du någonting? Som sagt så är det miljoner människor som delar min inställning till Windows 10, och det har påverkat utvecklingen. En röst är svag, men många påverkar.
För det första så gör du en halmngubbe om du påstår att jag hycklar och har dubbelmoral här eftersom jag inte invänder mot specifikt riktad reklam. Du strök liksom bort majoriteten av mina argument för att sedan ta ett som jag inte ens nämnt och säga att det i sin ensamhet är ett hycklande argument.
Jag är emot insamlingen från framförallt Google också. Stör mig riktigt på hur de begränsar användarupplevelsen med detta. Men samtidigt kan jag välja vad som ska delas med dessa bolag och när. Det Microsoft vill göra är att göra detta för hela användandet av datorn. Så tycker faktiskt att det är värre i Microsofts fall ändå. Men som sagt, det är inte där min stora tveksamhet är.
Jag hålls inte tillbaka av Windows 7 i min dagliga upplevelse alls. Så inga problem.

Nu skrev jag "man" och inte du, men inser att inlägget var otydligt formulerat och ber om ursäkt för det.

Det som du specifikt pratar om, att Microsoft försöker döda W32 till förmån för UWP tror jag inte heller på. Såklart finns det väl en fördel för MS om stödet för UWP ökar, för då fungerar ju programmet både i Windows och i deras mobilplattform, men på mobilsidan har de stått och stampat på 1.5% marknadsandel sedan plattformen introducerades för en massa år sedan. De kommer ingenstans. Windows mobiloperativ är helt enkelt en för dålig produkt med för dåligt appstöd enligt de flesta, så jag är inte orolig där.

Dock blir jag lite nyfiken på hur du menar att ditt och "miljoner andras" agerande påverkar utvecklingen. Vad hade hänt om ni inte hållt på?

Själv vet jag ju hur det är att sitta och påverka på riktigt. Jag vägrade Windows 8 och 8.1 för att startskärmen är värdelös och jag ville ha startmenyn tillbaka, och det fick jag ju i ich med W10 så nu är jag nöjd. Det var ju på tapeten länge att många vägrade W8.x för att startskärmen sög, men kan du referera till något som talat för att Microsoft tänker lätta på integreringen av telemetriinsamling eller Palladium för att du och andra sitter kvar på W7?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag vägrar att installera skitoperativsystemet Windows 10 om inte Microsoft fixar det fula interfacet, spionerandet, och framförallt deras EULA som ger dem rätt att fritt söka igenom min hårddisk och rapportera olagliga filer de hittar. I och med att de ger sig själva den rätten så kan t.ex. RIAA stämma dem för att få söka igenom min hårddisk efter Asa.Nisse.Walkom.To.Knohult.2011.SWEDISH.DVDRip.XviD-Shareitall -- och det här är ett problem som Microsoft enkelt kunde fixa om de brydde sig mer om sina användare än om att sälja användaruppgifter till reklamföretag.

Fuck Microsoft. Fuck Windows 10.
Windows 7 är inte bara snyggare och fungerar bättre, det går dessutom ganska bra att göra säkert mot den här sortens spionage. Enda argumentet jag ser mot Windows 7 är att det "sju år gammalt". Som om operativsystem var mjölk med ett bäst-före datum andra veckan i Juni 2015, inte bara miljön man kör program i.

Det riktigt tråkiga är att om man gillar att spela spel har man inget val. Man måste köra på Microsofts skit. Linux funkar lika bra för allt annat, men spel behöver man fortfarande Windows till. Som användare finns det inget annat att göra att hoppas att Vulkan slår.

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av Paddanx:

Men sluta med detta skit snack... det är en förbenad X86-64 CPU, likt de 10 som kommit innan.
Windows 7 både KAN köra på Kaby och Zen, och tom bättre prestanda på vissa saker med Zen... varför detta trams?

Du kan köra både NVMe, USB3, PCI-E 3,0, Lightning, 10Gbit NIC, 192GB RAM och rubbet på Windows 7 Pro. Enda anledningen varför det ens tjafsas om det, är för att "någon" inte vill ha det... inte för att det inte kan.

Skrivet av Gramner:

Det finns ju en viss skillnad i att inte officiellt garantera stöd och att aktivt blockera något.

x86-processorer är bakåtkompatibla så det finns ingen teknisk anledning att en ny processor inte skulle fungera med ett äldre operativsystem.

Fast drivrutiner för styrchip behövs ju.

Skrivet av leafbranch:

Men de kommer garanterat lansera nya OS versioner som kommer kosta, om de kommer kalla det 11 eller abc är irrelevant. Eftersom stor del av deras affärsidé grundar sig på att sälja lösa licenser till en mängd olika hårdvara till skillnad från Apple som helst vill sälja med deras egna fysiskaprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det som är grejen, det var deras affärside. Nu vill de göra om Apple och framför allt Google. De känner att det är svårt att sälja ett OS till fullpris när konkurrenterna ger bort dem gratis, åtminstone synbarligen. Apple tar igen det genom att låsa OS:et till deras hårdvara, Google lever på att samla användaruppgifter och sälja reklam på Internet och i deras sökmotor. Microsoft vill ha en del av denna kaka. De har en sökmotor, men bara en bråkdel så stor, så för att få användaruppgifter och mönster suger de info direkt från deras skrivbords-OS. Deras reklamexponerng är dessvärre för dem också väldigt begränsad då marknaden också i princip ägs av Google. Ja, de hänger ju ihop. Så, var ska Microsoft sälja sin reklam då? Där de redan har sin dominans naturligtvis, Windows och Xbox (de äger inte konsolmarknaden, men det spelar ingen roll, de har en ansenlig marknasandel och finns i många hem).

Skrivet av oi:

Då Linux tyvärr är ett ABI-missfall med mjukvarusupport (speciellt drivare och spel) och upplevelse därefter, så har många som mig egentligen inga andra val än PengWin (oavsiktlig "pun") och VirusWin. Har "bestämt" mig att gå över till linux ett antal gånger de senaste 10 åren, men kom tillbaks till verkligheten varje gång. Ett visst företag tackar o tar emot...

De tackar inte längre, sådan hövlighet har de lagt av med. Och ta emot... tja, det är väl du som gör det numer, om du förstår vad jag menar

Skrivet av Awakeruad:

Jag vägrar att installera skitoperativsystemet Windows 10 om inte Microsoft fixar det fula interfacet, spionerandet, och framförallt deras EULA som ger dem rätt att fritt söka igenom min hårddisk och rapportera olagliga filer de hittar. I och med att de ger sig själva den rätten så kan t.ex. RIAA stämma dem för att få söka igenom min hårddisk efter Asa.Nisse.Walkom.To.Knohult.2011.SWEDISH.DVDRip.XviD-Shareitall -- och det här är ett problem som Microsoft enkelt kunde fixa om de brydde sig mer om sina användare än om att sälja användaruppgifter till reklamföretag.

Fuck Microsoft. Fuck Windows 10.
Windows 7 är inte bara snyggare och fungerar bättre, det går dessutom ganska bra att göra säkert mot den här sortens spionage. Enda argumentet jag ser mot Windows 7 är att det "sju år gammalt". Som om operativsystem var mjölk med ett bäst-före datum andra veckan i Juni 2015, inte bara miljön man kör program i.

Det riktigt tråkiga är att om man gillar att spela spel har man inget val. Man måste köra på Microsofts skit. Linux funkar lika bra för allt annat, men spel behöver man fortfarande Windows till. Som användare finns det inget annat att göra att hoppas att Vulkan slår.

Väldigt många spel görs numera för Linux, jag blev själv väldigt positivt överaskad när jag började titta på det. Du borde prova leva Linux-liv

§ 1.2
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Väldigt många spel görs numera för Linux,

Ja, hela Steam är fullt av spel.

Sen är det ju frågan om vad man förväntar sig av sina spel. Steam är ju rent generellt ungefär som en stor container full av stinkande sopor, där någon slängt i ett par nävar bra spel, och det ser inte bättre ut på Linux-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och ta emot... tja, det är väl du som gör det numer, om du förstår vad jag menar

A, jag tar emot ABI-stabilitet alla dagar i veckan Sen KAN jag tänka mig att använda ett XFCE baserat LTS distro för internet och video i en nära framtid. Allt annat lär jag fortsätta använda windows till (Win7 ett antal år framöver).

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Så… nytt är alltid bättre? Och de som inte delar den uppfattningen är bakåtsträvare och därmed implicit dåliga människor? Och det är ditt argument? Okej

@GilbertG Det var ju verkligen en liten öm punkt på dig

Ska se om jag peta på den lite till, pek pek pek Och samtidigt klappa dig medhårs som en liten kissekatt

Nej: Nytt är inte alltid bättre. Det vet både du o jag!

Mitt argument missade du totalt, tyvärr. För annars hade vi kunnat ha en trevlig diskussion. Men när man gör som du, skjuter av knäskålarna direkt, så finns där inget mer att diskutera.
Man kan säga/skriva att du gjorde självmord d v s du satta pipan rätt i skallen på dig själv.

Så, du behöver inte dela min uppfattning!
Du behöver inte ens gilla den.
Och sist men inte minst, tycker jag ingen är som du själv skriver " därmed implicit dåliga människor" det vart det du som skrev!

Folk får tycka som dom vill....Eller ?

Men en sak vet jag..... för eller senare sitter alla på win 10 Om man gillar windows d v s

Jag sitter själv på win95, 98, 2000, XP, Win7, Win 10. Och alla enheter rullar!
Sitter även på Linux Ubuntu, Mint, debian och Fedora.

Så inse fakta: Vill man ha det senaste i fönstret, då är det W10 som gäller!!!

'take it or leave it"

M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha nej det där är bara rent av en lögn.

Jag installerade om min dator här om dagen.
In med Windows 10, när den var klar gick jag till Nvidia och laddade ner Grafikkorts drivrutiner, laddade ner steam & discord sen var jag klar ine tjafs om extra program etc. (Visst fine att installera ett program har typ 3 knappar i guiet som tar 3 sec att klicka på)
Det tar inte en hel dag att installera windows, jag blev klar på 30 minuter.

Så det du sitter och säger nu är att om jag formaterar min laptop, har två usb minnen ett med ubuntu, och ett med windows 10 så kommer det ta en dag för mig att installera windows 10 med drivrutiner och vissa program (Discord,Steam,Chrome) men Ubuntu kommer gå på under två timmar.

My guess is att jag kommer ha problem med drivrutinerna till Linux och få pilla i konfigs tills det blir bra, inget som jag behöver på windows

Notera att jag gillar Linux, älskar friheten jag har i det med allt, men det är onödigt bökigt att få igång det bra. Speciellt på laptops där har jag framför allt haft problem med batteri tid, ljud etc. Skulle dock troligen köra det på min main pc hemma om alla spel jag spelar fungerade på Linux.

Ok kanske inte tar en dag, men tar iaf ett antal timmar, sen sa jag att det tar under 1 timme på äldre maskiner.
Installerade ubuntu på en gammal pentium 4 med gammal mekanisk HDD tog 40 min att installera och uppdatera allt.
Skulle man installera detta på en nyare maskin med en ssd så skulle det nog ta mindre änn 30 min.

Saker som påverkar installation och uppdaterings hastigheten är bla:
1. Vilken hastighet man har på CPU
2. Vilken hastighet man har på bredband.
3. HDD, ex mekanisk eller SSD
4. mängd RAM

Sen som du säger så installerar du ju inte speciellt många program, så där har du ju också en varians beroende på hur många prgram man är i behov utav, så tar det längre tid.
En sak som är riktigt bra i linux är ju att när du uppdaterar systemet så uppdaterar du ju alla program och OSet i samma veva, snabbt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

pentium 4 med gammal mekanisk HDD

Vad har det för relevans? Windows-installationen har förändrats och förbättrats en hel del sedan den tiden, precis som maskinvaran. Varför tar alltid Linux-fans upp fördelarna med att kunna köra på maskiner som alla andra lämnat till sortergården för tio år sedan?

Skrivet av Oaktree:

En sak som är riktigt bra i linux är ju att när du uppdaterar systemet så uppdaterar du ju alla program och OSet i samma veva, snabbt och smidigt.

Möjligheten att uppdatera allt samtidigt säger mer om hur stort behovet av det är på Linux, jämfört med Windows.

Permalänk

Om vi pratar installation från början är *nix (generellt) betydligt snabbare. Du kanske kan få en vanilla win 10 på 30-60 min med drivare och ljudkort. På samma hårdvara och tid så kan du få en fullständingt konfiguerarad maskin med dussin- eller tom hundratals program inklusive konfiguration och hemdir, givetvis förutsatt att du har konfigurerat dessa tidigare. På t.ex freebsd behöver man bara /etc och /usr/local/etc, kopiera över den och ha gjort en text sträng från tidigare installerade program som man kan köra in för att återinstallera alla dessa program. Pakethanteringen och enhetligheten i programkonfigurationerna är helt enkelt totalt överlägsen. Om du inte har en modifierad iso, ghost eller liknande kan du aldrig få en så detaljkonfiguerad windowsmaskin på samma tid iaf inte om det är en någorlunda komplett maskin.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det för relevans? Windows-installationen har förändrats och förbättrats en hel del sedan den tiden, precis som maskinvaran. Varför tar alltid Linux-fans upp fördelarna med att kunna köra på maskiner som alla andra lämnat till sortergården för tio år sedan?
Möjligheten att uppdatera allt samtidigt säger mer om hur stort behovet av det är på Linux, jämfört med Windows.

Uppdateringsbehovet är väldigt snarlikt. Saknar väldigt mkt linux pakethanterare när man jobbar med windows, är bra mkt lättare att installera och uppdatera det man vill ha istället för att ränna runt på diverse hemsidor å ladda ner binärer till höger å vänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

istället för att ränna runt på diverse hemsidor å ladda ner binärer till höger å vänster.

Vad är det för program du använder i Windows som inte har automatiska uppdateringar?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Möjligheten att uppdatera allt samtidigt säger mer om hur stort behovet av det är på Linux, jämfört med Windows.

Nej, du kan konfigurera det globalt istället för varje program för sig och sedan windows update (om du ens har den möjligheten). Mindre jobb, mindre tid, lättare och smidigare att hålla allt uppdaterat samtidigt som du faktiskt har kontroll över din egen maskin.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för program du använder i Windows som inte har automatiska uppdateringar?

Satt å funderade lite Men så startade jag virtualbox å vips så dök det upp en ruta om uppdatering(det var iaf automatiskt) som sedan dirigerade om mig till webbläsaren för att ladda ner en uppdatering.
Ovan är ju inte windows/ms fel, det hade lösts ganska enkelt om utecklare hade gått över till windows store(då blir det samma funktion som pakethanterarna i linux).

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Detta säger ju något om Microsofts syn på valfrihet numer.

Win10-fåren har blivit fler och en del har börjat bli aggressiva medan andra blivit passiviserade sedan min profetia för 1 år sedan...

Sweclockers verkar ha fått ett nytt Microsoft-troll. Kan inte folk sluta mata det? Personen reggade sig 2014 men har bara hunnit med drygt 50 inlägg i skrivandets stund, vilket betyder att de flesta har kommit i den här tråden. Hmm… Å andra sidan verkar hen ha lugnat ner sig senare. Kanske en del i en medveten strategi /foliehatt
-
Jag citerar mig själv:
---
Så… nytt är alltid bättre? Och de som inte delar den uppfattningen är bakåtsträvare och därmed implicit dåliga människor? Och det är ditt argument? Okej.

Fast drivrutiner för styrchip behövs ju.

Det är det som är grejen, det var deras affärside. Nu vill de göra om Apple och framför allt Google. De känner att det är svårt att sälja ett OS till fullpris när konkurrenterna ger bort dem gratis, åtminstone synbarligen. Apple tar igen det genom att låsa OS:et till deras hårdvara, Google lever på att samla användaruppgifter och sälja reklam på Internet och i deras sökmotor. Microsoft vill ha en del av denna kaka. De har en sökmotor, men bara en bråkdel så stor, så för att få användaruppgifter och mönster suger de info direkt från deras skrivbords-OS. Deras reklamexponerng är dessvärre för dem också väldigt begränsad då marknaden också i princip ägs av Google. Ja, de hänger ju ihop. Så, var ska Microsoft sälja sin reklam då? Där de redan har sin dominans naturligtvis, Windows och Xbox (de äger inte konsolmarknaden, men det spelar ingen roll, de har en ansenlig marknasandel och finns i många hem).

De tackar inte längre, sådan hövlighet har de lagt av med. Och ta emot... tja, det är väl du som gör det numer, om du förstår vad jag menar
Väldigt många spel görs numera för Linux, jag blev själv väldigt positivt överaskad när jag började titta på det. Du borde prova leva Linux-liv

mycket onödigt att kalla nån troll.... man e knappast ett troll för man säger sin åsikt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ovan är ju inte windows/ms fel, det hade lösts ganska enkelt om utecklare hade gått över till windows store(då blir det samma funktion som pakethanterarna i linux).

Det blir inte alls samma funktion som i linux. Man måste väl ha ett konto hos Microsoft för att använda Microsoft store?
Varför ska jag ha ett konto där för att uppdatera program som är gratis och som inte kommer från Microsoft?

Jag behöver inte identifiera mig för att ladda ner program och uppdateringar med pakethanteraren i linux.

Microsoft har t.ex tagit bort alla spel i Windows. Jag vägrar att skaffa ett konto hos Microsoft, så några spel blir det inte eftersom de måste laddas ner från Windows store.
Inte för att jag har gillat Microsoft, men de har i alla fall varit snäppet bättre än Apple när det gäller integritet.
Med Windows 10 har de blivit snäppet sämre.

Det känns som Windows 7 är det sista jag kommer acceptera från Microsoft.
Nästa steg blir att leva helt i linux, och möjligen starta Windows 7 eller XP i en virtuell dator för att köra något som inte finns för linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Satt å funderade lite Men så startade jag virtualbox å vips så dök det upp en ruta om uppdatering(det var iaf automatiskt) som sedan dirigerade om mig till webbläsaren för att ladda ner en uppdatering.
Ovan är ju inte windows/ms fel, det hade lösts ganska enkelt om utecklare hade gått över till windows store(då blir det samma funktion som pakethanterarna i linux).

Nej, det går inte att paketera ett program som VirtualBox i Windows Store, just för att det inte bara är en pakethanterare. Win32-program går, men bara om man "omvandlar" de med AppV-liknande applikationsvirtualisering aka Project Centennial numera Desktop Bridge. Det är just detta och reglerna för program i Store som hindrar program som Vbox, de måste ha drivrutiner/köra saker i kärnan. Glöm fantasier som dessa. Store och WU är dessutom två olika grejer, så allt uppdateras inte automatiskt från samma program/ställe.

Microsoft har en egen pakethanterare, PackageManager/OneGet är en del av Windows 10 och Server 2016. Är inte direkt något för vanliga konsumenter däremot. Relativt ovanligt för distribution av program hos företag också. Företag har andra lösningar.

Permalänk
Medlem

@swehasse @Petterk : Menade själva funktionen att inte behöva sitta å röja igenom olika hemsidor efter program, inte själva implementationen av ms store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@swehasse @Petterk : Menade själva funktionen att inte behöva sitta å röja igenom olika hemsidor efter program, inte själva implementationen av ms store.

Nej, du försökte mena att det löser sig om utvecklaren går över till Windows Store. De gör det inte, för den typen av program tillåter inte Microsoft. Oracle skulle inte kunna distribuera programmet via Windows Store, så du kan varken få uppdateringar över WU eller Store. Det är Microsofts fel. Apples Mac App Store tillåter den typen av program, passar speciellt bra för program som använder Apples inbyggda virtualiseringsteknik dock.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Okidoki
Står fortfarande fast vid imp vs funktion då jag inte hade en aning om appv skiten innan
Tack för det förresten, ännu en anledning att inte köra win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Bra diskussion.

Skrivet av theailer:

Står fortfarande fast vid imp vs funktion då jag inte hade en aning om appv skiten innan
Tack för det förresten, ännu en anledning att inte köra win10

Eller så undviker man bara affären och kör andra lösningar som passar bättre. Affären är inte tänkt att vara till allt, företag distribuerar inte ens UWP-appar via affären till sina egna klienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

jo fattar inte bakåt strävare som vill sitta på windows 8.1 eller äldre tycker ms ska sluta supporta dem helt helt onödigt att ha kvar

Skrivet av Duckface21:

mycket onödigt att kalla nån troll.... man e knappast ett troll för man säger sin åsikt..

Varför har du åsikter om främmande människors egendom?
För att deras grejer är gamla i dina ögon?

Har du även åsikter om att främmande människor som jag sitter med en surfplatta med Android 4.1 när senaste Androidversionen är 7.x?
Om du stör dig på gamla operativsystem används av främmande människor.
Så kan glädja dig med att Linux mint på skrivbordsdatorn nyligen fick senaste Linuxkärnan och dessutom flera andra uppgraderingar av OS:et och även program.

Skrivbordsdatorn används för banktjänster och att betala räkningar med. Använder inte Windows för sådana sysslor, däremot har vi en speldator som vi spelar online spel med, det duger Win7 bra för.

I vilket fall behöver inte Microsoft bry sig om några kostsamma uppdateringar för någon av våra datorer eller mobiler. Skulle inte ens ta emot dom om så Microsoft skulle försöka lura på oss dom (som dom försökte göra med Win10).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tror inte jag fick fram det jag menade helt 100%. Det jag var ute efter var samma typ av smidighet som i apt eller dnf tex, tyvärr är ju inte ms store lösningen på problemet.
Sen är ju annan grej tiden och omstarter vid uppdateringar win10 vs valfri Linux dist. Fick precis en ny build(slow insider) på en surface pro 4, tog ganska precis 30min att uppdatera med 3-4st omstarter. Skulle inte iaf omstarterna kunna minimeras till 1st?