Antimalware Service Executable

Permalänk
Medlem

Antimalware Service Executable

Hej Sweclockers,

Vänder mig hit då jag inte verkar hitta en lösning på detta.
Jag har en process som heter "Antimalware Service Executable" som kommer från Windows Defender.

I skruvande stund använder den 54% CPU och 121 MB minne på min dator.
Jag försöker att bli av med det helt och håller.
När jag kollar i Schemaläggaren har jag inaktiverat allt från Windows Defender och har bockat ur "Kör med högsta privilegier" men endå ger den inte vika.

Någon som sitter på ett tips eller allra helst en lösning på mitt problem?

Tack på förhand!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Den enkla lösningen är väl att återställa alla inställningar du gjort för att få bort Defender och sen installera ett annat antivirusprogram.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den kan vara sjukt jobbig. Jag tror att den sökger genom datorn automatiskt. Låt den vara ett tag och se om cpuanvändningen sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Hej Sweclockers,

Vänder mig hit då jag inte verkar hitta en lösning på detta.
Jag har en process som heter "Antimalware Service Executable" som kommer från Windows Defender.

I skruvande stund använder den 54% CPU och 121 MB minne på min dator.
Jag försöker att bli av med det helt och håller.
När jag kollar i Schemaläggaren har jag inaktiverat allt från Windows Defender och har bockat ur "Kör med högsta privilegier" men endå ger den inte vika.

Någon som sitter på ett tips eller allra helst en lösning på mitt problem?

Tack på förhand!

Hade precis samma problem. Efter en hel del sökande på internet lyckades jag komma fram till en lösning på problemet som fungerade.

Man lägger till den exekverbara filen för defender på en lista som inte ska scannas av Defender. Det kan tydligen bli någon typ av loop av scanningar på något sätt annars.

Den aktuella filen som ska läggas in som undantag är:
C:\Program Files\Windows Defender\MsMpEng.exe

Edit: Kan väl slänga in en länk, metod 1 gäller i detta fall.

http://windowsreport.com/msmpeng-exe-high-cpu-usage/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hade precis samma problem. Efter en hel del sökande på internet lyckades jag komma fram till en lösning på problemet som fungerade.

Man lägger till den exekverbara filen för defender på en lista som inte ska scannas av Defender. Det kan tydligen bli någon typ av loop av scanningar på något sätt annars.

Den aktuella filen som ska läggas in som undantag är:
C:\Program Files\Windows Defender\MsMpEng.exe

Edit: Kan väl slänga in en länk, metod 1 gäller i detta fall.

http://windowsreport.com/msmpeng-exe-high-cpu-usage/

Detta verkar ha gjort susen! Tusen tack för hjälpen.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.