Permalänk
Medlem

@superapan: Standardkylaren på den hade en ful lagning som gick sönder en fin sommardag. Byte av kylare vart lite mer så rev hela fronten och ska montera ny kylare, IC och oljekylare. Men som dragit ut på tiden.
Den är i ok skick. Den har en del rost men förhållandevis lite ändå.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Fixade bilder

@superapan: Missade länkar till den.

Fälgtestar dag. 21" kändes lagom.

Skitig bil men trevlig resa

Lambon igen men med fungerande bild. Första resan. Lill grabben och jag åkte och kollade på Porsche träff på Mantorp.

Vägen hem från bilhandlaren. Mitt livs största impulsköp alla kategorier!

Permalänk
Medlem

Kör en gammal Toyota Supra MK3 1991

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Orkade inte en vinter till med M3:an. Fick bli en bil med ett riktigt jobbigt namn: Mercedes Benz GLA45 AMG 4-MATIC. Fullsmetad med utrustning och fyrhjulsdrift är det lite mer av en glidare. Men 360 hk räcker fint för mig.

Permalänk
Medlem

Köpte min första bil i somras:

En BMW 325i, 2006 som hade gått 8900 mil, 1 brukare. Backsensorer, stora NAVen/första generationen iDrive. Ljus helläder.
Lite stenskott sådär, lite småskador runt i fronten och baksidorna i plasten som rekondades hyffsat (äldre herre som haft bilen sedan den var ny)

Planerna till sommaren är väl att försöka tona rutorna och byta till 18" sulor
Verkar dock vara något lacken - känns inte len utan lite ruggad på vissa ställen, känns som att någon kört en polermaskin för länge på vissa ställen eller lackat om (?) Syns inte såvida man inte tittar på väldigt nära håll och känner efter. Någon som vet vad det kan vara? Blir nog också vår/sommarprojekt.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Min Toyota celica Gt-four St205 -94. Trevlig och ovanlig bil. Tyvärr lyckades jag knyckla till framskärmen så denna får sitta på tills jag hittar en svart. Fälgarna är bara monterade för att testa. Jag behöver nog sänka bilen om de ska användas.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Dags för ett sånt här kort nu också då? https://www.okq8.se/kort-lan/medlemskort/aterbaring/
Skämt åsido.

Riktigt fin bil! Hade plånboken varit något tjockare så vore det roligt att äga något liknande.

Vad drar ett sånt här monster? (på riktigt nu alltså)

Nja, bensinen ar ju lite billigare har i Canada aven om vi har en bit kvar till grannen i soder.
Planboken behover i teorin in vara tjock. De har 0% down och 0% financing har borta, delat pa 84 manader.

Just nu sager datorn 15.3L/100Km. Och det ar med det storre och grovre dacken pa + lyft.
Men de gar nog ner en liten bit nar motorn har fatt nagra km pa sig. Passerade 1000km har om dagen.
Ska slanga i K&n filter om nan vecka.

@griid
Har hand om nagra fastigheter och snickrar. Men i vinter blir det att ha minst 100 skiddagar pa skidor efter att ha varit snowboardakare hela livet.... Vi far se hur de gar.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Mina bilar, kör mest med Audin, då den är bekvämare och har en bättre stereo.

Permalänk
Hedersmedlem

Har precis lämnat in min BMW 5-serie för att få lyktorna renoverade då jag upplevt att ljuset är sämre än på föräldrarnas 5-serie. Lyktorna är tydligt repiga och småmatta, men jag börjar fundera om xenon-lamporna också börjar ha gjort sitt. Jag upplever dock ingen tydlig missfärgning av ljuset. Kan xenon-lampor tappa ljusstyrka utan att ljuset får den karakteristiska röd-aktiga missfärgningen?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

323i -86.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Har precis lämnat in min BMW 5-serie för att få lyktorna renoverade då jag upplevt att ljuset är sämre än på föräldrarnas 5-serie. Lyktorna är tydligt repiga och småmatta, men jag börjar fundera om xenon-lamporna också börjar ha gjort sitt. Jag upplever dock ingen tydlig missfärgning av ljuset. Kan xenon-lampor tappa ljusstyrka utan att ljuset får den karakteristiska röd-aktiga missfärgningen?

Hade samma problem med min gamla 528, plasten oxiderarade, blev repig och blästrad. Jag våtslipade med 3000 papper och sen köpte jag ett Strålkastarpolish Kit på biltema och gick loss med polermaskinen. De blev som nya sen. Det är även så att Xenon tappar effekt med tiden, ca 75% kvar av ljuset efter 1500h är en bra tumregel, men det beror på kvalitet och hur många gånger de tänts. Missfärgade blir de när de är på väg att ge upp helt efter ca 3000h.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Martin_yif:

Det är även så att Xenon tappar effekt med tiden, ca 75% kvar av ljuset efter 1500h är en bra tumregel, men det beror på kvalitet och hur många gånger de tänts. Missfärgade blir de när de är på väg att ge upp helt efter ca 3000h.

Då är det kanske dags att byta lamporna också. Strålkastarna blev som nya, och jag märkte en liten förbättring, men inte så mycket som jag hade hoppats på.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Vackert!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Då är det kanske dags att byta lamporna också. Strålkastarna blev som nya, och jag märkte en liten förbättring, men inte så mycket som jag hade hoppats på.

Låter klokt, håll dig till Osram eller Philips äkta lampor.. Finns risk att man skadar ballasterna om man använder billigare kopior/fabrikat.

Permalänk

Min brukis en Golf 1.6 MultiFuel årsmodell 11, Ligger dock ute på blocket pga av nyköp

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

@popn: den ligger pa 14.x mestadels innan snon kom. Men det ar svart att lata bli gasen och aka sidvags i 4x4 hela tiden nar det ar halt ute. Sa nu ligger den pa 17.5L / 100km.
Tur bensinen ar billig har borta!

Missade att jag Redan svarat. Sorry

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Min bil då Saab 9-3 Sportcombi 2.0t biopower 2010 duger fint för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbe_93:

Skaffade denna bilen den 5 januari.
Bytte från en Volvo v40 steg 4 chippad från -99.
Ville ha något fräschare och nyare nu när vi blivit föräldrar, men samtidigt lite krut i!
Planen för detta året är Mudflaps+lackade bromsok när sommardäcken åker på (18" fälgar).
Steg 1 chipp i sommar vilket ska ge 285hk/420nm.
Nästa sommar blir de 19",kanske 20".
Recaro sportstolar som standard!

Ford Focus ST2 från 2012:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Recaro sportstolar som standard!

Även barnstolar ser det ut som

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Även barnstolar ser det ut som

Ja den sitter där bak.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sänkning och schystare framdäck, sedan blir det bra

Permalänk
Medlem

Kör denna på vintern och vid fåtal tillfällen på sommaren. A-traktor men den är i princip en bil En Nissan King Cab Navara 2.5 Turbodiesel, raka rör

Kör även denna goding, en MT-125 från Yamaha. Har inga egna bilder men video finns

Måste såklart visa broderns bil också som jag tycker är jävulskt cool Finns fler videos på kanalen

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja den sitter där bak.

Tror apan menade att sätena ser ut som barnstolar ex tydligt att Ford inspirerats av denna stol

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Biltråden!

Helt missat denna tråd, då jag är väldigt bilintresserad har det blivit ett par bilar igenom åren.

Min första bil köptes som 18åring sedan dess har det blivit inte mindre än 9 bilar på nästan lika många år då jag är 26år gammal nu.

Skriver ner en lista över tidigare bilar i köp ordning.

1: Honda civic type R 2004a - Min första kärlek med redigt japan rör då jag var helt såld på jdm stilen.
2: Golf R32 2006 - Med skalstolar och i mint condition med 4000mil på mätaren.
3: Scirocco R 2009 - Rätt tråkig bil med drivhjulen i fel ände av bilen.
4: Honda civic type R 2010 - Plastig,ful tråkig bil som jag hade i 3veckor då jag skulle köpa en billig pendlar bil som var något roligare men jag klarade inte av all plast.
5: Bmw E92 325 2010 - Kamkedjan gick vid 4200mil och efter det kände jag ett starkt hat till denna bil med en rätt tråkig motor men ett fint utseende
6: Bmw M3 E46 2001- En underbar bil som jag alltid älskat pga motorn och det riktigt maffiga och elaka utseendet.
7: Bmw 135i 2011 - En maxutrustad 135a med 4000mil på mätaren och helrätt utrustning i min mening, en bil jag verkligen gillade.
8: Mercedes benz cla 220D 2016 - MB danderyd sålde ut deras sista 2016års modeller och jag fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till. En väldigt trevlig bil med ett riktigt snyggt utseende och en mysig inredning med hög kvalitet.
9: (nuvarande bil) Bmw M235 X-drive 2016 : Min nuvarande bil, en M235 som jag verkligen älskar och kommer ha kvar minst 1år vilket jag inte lyckats med nån av mina bilar igenom åren.

Bifogar bilder på mina senaste bilar.

Bmw 135

Bmw m235

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

Helt missat denna tråd, då jag är väldigt bilintresserad har det blivit ett par bilar igenom åren.

Min första bil köptes som 18åring sedan dess har det blivit inte mindre än 9 bilar på nästan lika många år då jag är 26år gammal nu.

Skriver ner en lista över tidigare bilar i köp ordning.

1: Honda civic type R 2004a - Min första kärlek med redigt japan rör då jag var helt såld på jdm stilen.
2: Golf R32 2006 - Med skalstolar och i mint condition med 4000mil på mätaren.
3: Scirocco R 2009 - Rätt tråkig bil med drivhjulen i fel ände av bilen.
4: Honda civic type R 2010 - Plastig,ful tråkig bil som jag hade i 3veckor då jag skulle köpa en billig pendlar bil som var något roligare men jag klarade inte av all plast.
5: Bmw E92 325 2010 - Kamkedjan gick vid 4200mil och efter det kände jag ett starkt hat till denna bil med en rätt tråkig motor men ett fint utseende
6: Bmw M3 E46 2001- En underbar bil som jag alltid älskat pga motorn och det riktigt maffiga och elaka utseendet.
7: Bmw 135i 2011 - En maxutrustad 135a med 4000mil på mätaren och helrätt utrustning i min mening, en bil jag verkligen gillade.
8: Mercedes benz cla 220D 2016 - MB danderyd sålde ut deras sista 2016års modeller och jag fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till. En väldigt trevlig bil med ett riktigt snyggt utseende och en mysig inredning med hög kvalitet.
9: (nuvarande bil) Bmw M235 X-drive 2016 : Min nuvarande bil, en M235 som jag verkligen älskar och kommer ha kvar minst 1år vilket jag inte lyckats med nån av mina bilar igenom åren.

Åh, jag som är väldigt intresserad av 235:orna, men har tidigare kikat på 135:an, är 235:an mycket bättre enligt dig? Om du skulle köpt någon av dessa i dagens läge, skulle det bli 235:an? Hur känns den att köra gentemot 135:an i ren körglädje så att säga?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

@Ostbiten: Båda två är väldigt fina och snarlika bilar. 135an jag hade var en en 2011 vilket betyder att den hade N55 motorn som sitter i min 235a samt att den hade den 8 växlade automatlådan som vad jag vet är samma låda som i min 235a. Jag kan tycka att 135orna jag ser på blocket är så jädrans överprisade så det inte är sant. Och bara därav skulle jag ta en 235a som dessutom ser modernare ut och är ca 11cm längre och har den nya inredningen.

Ska du köpa en 135a köp en välutrustad då den ser väldigt tråkig ut i snik-utförande.
Om jag ska jämföra dom två så har ju 235an lite mer hästkrafter, jag har dessutom 4hjuls drift på gott och ont. Båda två har ett högt vridmoment redan från 1500rpm vilket gör att du får en extremt linjär motorgång vilket kan göra att dom känns långsammare än dom faktiskt är. Jag vet att min 235a med x-drive gör 0-100 på 4.6sek och min 135i gjorde det på ca 5.1sekunder.

Bromskänslan var bättre på 135an, mer direkt och inte lika svampig men stoppmässigt tror jag 235an slår 135an enligt tester. 135orna innan 2011 hade N54 motorn som det finns extremt mycket eftermarknads delar till om man vill uppgradera motorn. Men en Ecu tune brukar göra susen för dom flesta. Motorljudet är högre och roligare i 235an men båda är relativt tysta och ett avgassystem står på listan. Bmw har i min mening dom skönaste stolarna på marknaden och det stämmer in på både 1 och 2serien, du sitter extremt lågt och stolarna sluter omkring ryggen riktigt bra, du kan även justera bredden på stolarna med luftkuddarna som är inbyggda.

Har du pengarna köp en M235a, du kan hitta 2014års modeller för 320-350k som gått väldigt lite, ska du köpa en 135a köp en välutrustad rackare helst från 2011 och framåt. Jag gav 210tkr för min 135a som då hade gått 4000mil och var sånära maxutrustad. Jag ser nu 08or för dom priserna som gått ca 8-10tusen mil och undrar om folk är dumma i huvudet. Min 135a sålde jag för 245tkr och såg att den ett halvår efter låg ute för 320tkr vilket är helt galet, varför ska man köpa en 135a för lika mkt pengar som en 235a kostar? Det är ingen raritet eller samlarbil vi pratar om, det är ingen 1m. Just nu ligger tex https://www.blocket.se/stockholm/BMW_135i_71535612.htm?ca=11&... denna ute för 240tkr och har gått 19.000 mil? Nästan så jag har lust att ringa upp honom och frågar om man får med en skattkarta.

Permalänk
Medlem

@Tinypope:

Hur är M235an att sitta 4 pers i? Vet du hur det fungerar med takbox? Har idag en Audi S3 Sedan men som du säger är det ju skoj att byta bilar så kikar runt lite på alternativ. Dock åker vi 4 pers till fjällen då och då på vintern så då skall takbox på och 4 vuxna in i bilen så det måste fungera för en bilresa på 6-8 timmar.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Inga problem övh, det enda jobbiga är att gå in och ut ur en coupe. M235an är rymligare på både höjd och bredden än S3an, samt att du har ett större bagageutrymme. Takbox är inga konstigheter att montera! Jag har faktiskt aldrig ägt en Audi, kikade lite på S3an men jag gillar bmws raka 6or och 4or låter inte alltför roligt i min värld samt att jag gillar vridmoment från låga varv :). Annars är s3an riktigt fin! Men som du säger det är roligt att byta bilar ibland :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

@Ostbiten: Båda två är väldigt fina och snarlika bilar. 135an jag hade var en en 2011 vilket betyder att den hade N55 motorn som sitter i min 235a samt att den hade den 8 växlade automatlådan som vad jag vet är samma låda som i min 235a. Jag kan tycka att 135orna jag ser på blocket är så jädrans överprisade så det inte är sant. Och bara därav skulle jag ta en 235a som dessutom ser modernare ut och är ca 11cm längre och har den nya inredningen.

Ska du köpa en 135a köp en välutrustad då den ser väldigt tråkig ut i snik-utförande.
Om jag ska jämföra dom två så har ju 235an lite mer hästkrafter, jag har dessutom 4hjuls drift på gott och ont. Båda två har ett högt vridmoment redan från 1500rpm vilket gör att du får en extremt linjär motorgång vilket kan göra att dom känns långsammare än dom faktiskt är. Jag vet att min 235a med x-drive gör 0-100 på 4.6sek och min 135i gjorde det på ca 5.1sekunder.

Bromskänslan var bättre på 135an, mer direkt och inte lika svampig men stoppmässigt tror jag 235an slår 135an enligt tester. 135orna innan 2011 hade N54 motorn som det finns extremt mycket eftermarknads delar till om man vill uppgradera motorn. Men en Ecu tune brukar göra susen för dom flesta. Motorljudet är högre och roligare i 235an men båda är relativt tysta och ett avgassystem står på listan. Bmw har i min mening dom skönaste stolarna på marknaden och det stämmer in på både 1 och 2serien, du sitter extremt lågt och stolarna sluter omkring ryggen riktigt bra, du kan även justera bredden på stolarna med luftkuddarna som är inbyggda.

Har du pengarna köp en M235a, du kan hitta 2014års modeller för 320-350k som gått väldigt lite, ska du köpa en 135a köp en välutrustad rackare helst från 2011 och framåt. Jag gav 210tkr för min 135a som då hade gått 4000mil och var sånära maxutrustad. Jag ser nu 08or för dom priserna som gått ca 8-10tusen mil och undrar om folk är dumma i huvudet. Min 135a sålde jag för 245tkr och såg att den ett halvår efter låg ute för 320tkr vilket är helt galet, varför ska man köpa en 135a för lika mkt pengar som en 235a kostar? Det är ingen raritet eller samlarbil vi pratar om, det är ingen 1m. Just nu ligger tex https://www.blocket.se/stockholm/BMW_135i_71535612.htm?ca=11&... denna ute för 240tkr och har gått 19.000 mil? Nästan så jag har lust att ringa upp honom och frågar om man får med en skattkarta.

Tack för utförligt svar, alltid intressant att höra från någon erfaren av båda bilarna, som kan göra en jämförelse.
Har även jag sett hur överprisade 135:orna är, därmed intresset av 235:an. Sen tycker jag att 235:an är mycket snyggare, så bara den delen tycker jag är stor i övervägandet.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

www.pixeltopic.com/image/wupaulouzqcapi/

Min Honda type r EP3 04a

Polestar blue. Liksom man måste älska den färgen?! Tyvärr säljs den i sommar!

Försöker få så bilden kommer upp direkt aaaaaa går inte bra