Permalänk

Uppgradera sonens dator

Sonen vill uppgradera sin dator från 2014
Eftersom han betalar detta själv med sparade pengar så finns inte obegränsad budget
Så vad är er topp3 prio på uppdatering och kom gärna med förslag

Kan tänka mig att det första är grafikkortet, men vilket för max 2000-3000:-

Datorn idag:
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ https://www.komplett.se/product/759848/datorutrustning/pc-kom...
AMD FX-8320 Black Edition https://www.komplett.se/product/766048
ASUS Radeon R9 280 3GB GDDR5 https://www.komplett.se/product/810617
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB (2x4Gb)
Crucial MX100 SSD 256GB 2,5" 7mm
XFX ProSeries Core Edition 550W PSU
Cooler Master Elite 430 (USB 3.0) Svart

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

@snöflinga:

Fungerar begagnat? I så fall går det att göra bra fynd för halva budgeten. CPU är lite slö i dagens spel men om sonen inte är ute efter högre FPS än 60 så räcker den ett tag till.

EDIT: Menar alltså att din tanke om att grafikkortet är det enklaste sättet att uppgradera stämmer

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Om du kollar igenom sweclockers marknad så kan du hitta bra deals på grafikkort för det priset du satt. Om du nu kan tänka dig att handla i andra hand dvs.

Permalänk

Kanske ska kolla på marknaden isfåall, sen finns det väl en tråd för medlemsbetyg man får kolla i.
Har bara för 1 vecka sedan blivit lurad på 3500:- på nätet så det tar emot att handla av privatpersoner igen

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

Du kan annars gå in på tex inet.se och söka på maxpris 3000 sek på grafikkort och se vad du får fram

Permalänk
Avstängd

Vilken upplösning spelas i och vilka spel? Ett R9 280 är inget höjdarkort men presterar ändå som ett gtx 1050 i runda slängar så beroende på vad som spelas och i vilken upplösning så kan det vara bättre att försöka uppgradera plattformen till något bättre anpassat för spel.

För 3000:- kanske du kan få tag i en typ i5-6600k + mobo samt ddr4 ram

Vill du ändå uppgradera grafikkort i dne prisklassen så är det RX 480 8GB eller GTX 1060 6GB som ligger bäst till, netonnet brukar ha bra priser på grafikkort

Permalänk
Medlem

Som klubba säger, du får gärna ange vad för spel och upplösning osv han spelar.

Permalänk

Nu när han har vaknat så har jag kollat det med spelen, så nu kör han
Overwatch medel
BF1 på lägsta
Rainbow 6 Siege medel

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snöflinga:

Nu när han har vaknat så har jag kollat det med spelen, så nu kör han
Overwatch medel
BF1 på lägsta
Rainbow 6 Siege medel

Är det 1080P 60hz vi pratar om? eller högre upplösning/frekvens?

Permalänk
Skrivet av snöflinga:

Nu när han har vaknat så har jag kollat det med spelen, så nu kör han
Overwatch medel
BF1 på lägsta
Rainbow 6 Siege medel

Jag byggde två st datorer åt ett tvillingpar som spelar overwatch osv, ett 1050Ti på 1080P går om en klocka, I3 7XXX serien.

Så antigen skrämma upp processorn och titta på nytt grafikkort eller billig processor.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Tänkte eventuellt sälja delar från min dator i sign. Cpu,moderkort,ram,Cpu kylare och chassi.