AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem

har tittat ett tag på flertalet olika reviews och resultaten är så sjukt olika...

T.ex. denna
https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE

Permalänk
Medlem

Känns som Ryzen kanske är lite omogen än och det finns många hörn att fila på.
Sen verkar det ju spela roll hur folk testar också då det skiljer en del bland dom olika aktörerna som testat Ryzen.

Ett liten och kanske menlös inflikning. När jag kör Fallout 4 på min lätt överklockade i5 4670k så arbetar den ihjäl sig på vissa ställen i staden och alla kärnor går på max, vilket leder till kraftiga fps drops.
Tycker det är märkligt att en i3:a lägger sig ovanför ryzen t.om. i det. Vad görs på "Diamond City" testet? är det inbyggt bench? kollar man in i en vägg hela tiden så inte fler trådar får svettas?

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När hypen tvärdör för att "De klockar inge bra".
Well, för all del, köp från Intel igen då och ge dem monopol i 5 år till då, folk här borde ju om något förstå at konkurrens är bra för sig själv som kund i ett senare inköp, istället för att skjuta sig i foten över några % mer prestanda man inte använder och får betala 20% extra för nästa Cpu...

Hade jag haft mer än 0.22:- på kontot hade jag stödköpt AMD bara för att.

Ledsen men lite så är det, köper inte en processor som klockar sjukt taffligt när det finns bättre som dessutom klockar avsevärt bättre. Tänker inte skjuta mig i foten och köpa en i flertalet sysslor betydligt långsammare processor när det finns bättre att tillgå. Sen om man vill donera sina pengar till välgörenhet och feelgood får man göra det, men jag köper en dator för att arbeta och spela på. Väntade personligen till Ryzen för att se om det var värt, vilket det inte var så blir Intel igen istället.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

det blir nog en ryzen 1700 ändå, behöver inte ha det "lilla sista" i spelprestandan, tar hellre då grymt multitrådat, händer ju att man streamar och så ibland.

trist om överclockningen, förhoppningsvis blir det bättre med refreshes.

sen behöver intel fan inte mer pengar, senaste jag hade intel var core2duo tiden.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Känns som Ryzen kanske är lite omogen än och det finns många hörn att fila på.
Sen verkar det ju spela roll hur folk testar också då det skiljer en del bland dom olika aktörerna som testat Ryzen.

Ett liten och kanske menlös inflikning. När jag kör Fallout 4 på min lätt överklockade i5 4670k så arbetar den ihjäl sig på vissa ställen i staden och alla kärnor går på max, vilket leder till kraftiga fps drops.
Tycker det är märkligt att en i3:a lägger sig ovanför ryzen t.om. i det. Vad görs på "Diamond City" testet? är det inbyggt bench? kollar man in i en vägg hela tiden så inte fler trådar får svettas?

Fallout 4 är iofs också ett utomordentligt dåligt optimerat spel, och Bethesda borde fan skämmas.
Och inte märkligt alls en i3a ligger högre, då spelet använder som bästa typ 2 kärnor. och i3an är högre klockad

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det virker klart at en Ryzen cpu er enten loddet eller har metall TIM, og det påpekes at det vil ikke være noe poeng for folk å engang ta løs lokket, når det likevel ikke var benyttet vanlig kjølepasta for prosessoren.

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_s_ryzen_7_...

Permalänk
Medlem

Noen her som kan teste om 1800x funker ok med Arma 3?

Forresten, jeg ser at prisen på ddr4 2x 16gb corsair vengeance lavprofil ram, steg med 600 kr de siste to dagene. Denne ene butikken i norge med lavest pris økte prisen nå, opp til samme nivå som alle de andre med samme produkt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort procoverande och okonstruktiva inlägg, se §1 i forumreglerna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Kul att se AMD tillbaka i prestandasegmentet igen, förhoppningsvis med en ljus(are) framtid till mötes. Kul att hypen för en gångs skull visade sig vara befogad och vi inte fick en bulldozer 2.0.

Permalänk
Medlem

Mycket lovande. Kanske blir en sexkärnig när de kommer för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En 6900k har en bra bit mer cache, så det lär nog hjälpa den en bit i vissa applikationer.. Men.. du jämför nu en CPU som kostar 10K..

Tar vi däremot en 7700K så ligger den bara 4% över Ryzen i BF4, när de är klockade samma vid 2.8GHz.

Så är fullt möjligt att med bara 4 kärnor aktiva att man kan få upp Ryzen till 4.4 GHz eller mer. Så blir interessant hur dessa tester går.

Mmm, det skiljer sig ju lite beroende på exakt vilka processorer man jämför. 5-10 % i full-hd är ju inte jättestor skillnad.

Min fråga kvarstår dock. Vad är det som krävs för att CPUn ska flaska i ett mer verkligt förhållande? Sli/crossfire på en skärm?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Det blir definitivt en ny burk nu, bara för att. Nevermind att jag sitter på ett x99 system, är bara för nostalgin att få köra AMD igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jeg føler ikke for å storme til butikken for å kjøpe en 1800x og andre ting, men jeg skal holde et øye med prisene de neste månedene, så får jeg evt. slå til senere, og når jeg har fått tenkt meg godt om. Liker å lese alt som finnes av tester, for å finne ut den minste lille filleting, før jeg kjøper noe.

En ting jeg tror jeg har lært de siste dagene, er at en Ryzen cpu kan ha en topptemperatur mellom 70 og 80 grader C (iflg. Gamers Nexus). Ellers er jeg vant til å forholde meg til en Intel cpu som jeg har hørt har en grense på ca 90 grader C. Si gjerne ifra hvis noen vet noen mer presis temperaturverdi for en Ryzen prosessor. Når dette er sagt, så påpeker en fyr i et annet forum følgende "I saw a test where 1700X reached 66C @ 4GHz".

Korreksjon: Tja, iflg OC3D på youtube, så kjører tiny tom logan en 1800x prosessor opp til 78-79 grader C. Så da er det jo ingen grense ved 70 grader tydeligvis (4.0 GHz stress test, ca 1.4V tror jeg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag förstår att man testar spel i låg upplösning för att se hur cpu klarar belastningen. Men det är ju lika syntetiskt som...ett syntetiskt test?

Det är ju (typ) ingen som spelar under full-hd. Så då borde 1600p (eller vad det nu är) och 4k vara en viktig del i testet?

Var vänlig och förklara nån. Ska man köpa ny rigg nu tillsammans med en eller flera högupplösta skärmar (och ett eller flera toppresterande grafikkort) borde väl ryzen fungera fin-fint? Det skiljer ju typ 5 fps i battlefield vid full-HD?

Vissa (jag) drar faktiskt ner inställningar i många spel för att ligga över 150fps så att man vet att det flyter bra. Det är anledningen det är intressant att dom testar låg upplösning. Så för mig är en 7700K betydligt mer intressant, blir väl till och med billigare med en sådan som presterar bättre i spel. Ser ingen anledning att köpa Ryzen om spel är det primära.

Tråkigt, hade varit kul att köpa AMD. Spelen bestämmer dock mitt val av komponenter.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Allting med detta var bra. Bäst var att min dator fortfarande spöar testdatorerna i spel när CF utnyttjas ordentligt

HEJA AMD. VÄLKOMMEN TILLBAKA.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En hel del motsägelsefulla resultat i olika reviews, vissa visar på att R7 1700 (@3,9Ghz) är rysligt nära 7700K (@5.1Ghz) och till och med presterar bättre i vissa titlar. Intel med sin 7700K får väl fortsatt vara herren på täppan för gamers, men om man kan leva med 1-10 färre FPS (grov uppskattning) i vissa titlar vid 1080P, ja då är det en enorm uppsida med att välja ex. R7 1700.

Samtidigt finner jag ingen rimlig anledning att ens fundera på 1800X/1700X då båda dessa verkar slå i OC taket runt 4/4.1Ghz, samt att 1700 presterar identiskt vid samma frekvens (OC till 3.9Ghz), några invändningar och tankar kring detta?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag inte väntade på Ryzen o köpta mig en 6700k.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

100Hz är ju lagg tycker jag.

har 100Hz laptop, 144Hz swift och 240Hz swift.

Man märker skillnad.

100Hz lagg? Trollar du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Garderoben: prollen e nog mer tänkt som arbetsbas

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny K:

Vem köper en 1800X och spelar i 1280*720?
Varför har ni med det i era tester?

För att skapa en situation där CPUn flaskhalsar?

Skrivet av Devil May Cry:

Let's be honest here, ska du spela är det inte direkt något upphetsande, ska du överklocka är det heller inte något upphetsande. Vi på Swec gör precis det, så lite fail enligt mig.

Långt ifrån alla på Sweclockers överklockar.

Skrivet av Xorcist:

Återigen har AMD blivit alldeles för hype'at i media. Byter man ifrån Intel i5/i7 till Ryzen för gaming, så byter man tyvärr ner sig.

Har de? Det är intressant hur folk inte kan särskilja mellan personlig hype framtagna av privatpersoner och "medias" hype.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Leser at iflg. Arstechnica så vil manuell overklokking slå av XFR (extended frequency range).
https://arstechnica.com/gadgets/2017/03/amd-ryzen-review/

Permalänk
Medlem

Detta är ju så mycket bättre än Bulldozer. Bara av den anledningen tackar jag AMD

Som spelplattform har den än så länge mycket kvar att leverera. Har man ingen nytta av de extra kärnorna så betalar man endast mer för sämre prestanda.

Men för alla de som behöver flera kärnor så är ju här i alla fall äntligen ett tänkbart alternativ från AMD. Med lite tur går klockfrekvenserna upp lite med Ryzen 5 och då blir de kanske farliga i det segmentet med också.

Bra strömförbrukning. Bättre än vad jag hade väntat mig och det bådar gott för laptops senare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

En liten besvikelse med så pass låg överklockningspotential, spelprestandan var också något lägre än väntat. Dock brukar jag göra annat än bara spela när jag spelar, såsom att se på en twitch stream eller liknande som tar mycket CPU-kraft, inte att förglömma, och i ett sådant scenario presterar dessa 8-kärniga processorer betydligt bättre relativt.

Däremot verkar det som 1700 klockar ungefär lika bra som de andra två, så det blir en sådan, väldigt mycket för pengarna! Det skulle vara intressant att se hur väl processorerna klockar med olika mängd kärnor aktiverade, Ryzen Master stödjer ju avaktivering av kärnor vilket jag tror den kan göra on the fly.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen och överklockningspotentialen får mig att tänka på Phenom I, bra processor men uppföljaren blev en rejäl förbättring. Ryzen har potential men levererar inte så mycket idag. Synd att man inte kan köpa en billig 4-kärnig modell för användning till Ryzen+ kommer, känns som de gjort så medvetet.

Edit: Får kolla en del andra recensioner innan jag ger en slutgiltig dom, vet att Sweclockers brukar få sämre resultat än många andra sidor. Tiden får avgöra vilka som har mest rätt. Bättre bios kommer förhoppningsvis förbättra prestandan ytterligare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Så mycket okunskap i ett forum som säg sig själv ska vara "enthusiaster" gör mig besviken. Känns mer så att en hel del ligger på ungefär samma nivå som valfri säljare på en datorbutik där spel och fps betyder allt och det är det enda en dator är för.

Själv tycker jag Ryzen 7 är bra för dem som jobbar med content creation då det erbjuder ett mycket bättre förhållande av pris och prestans samt streamers som vill streama i jätte bra qualität.
Alla "gamers" som har mer intelligens än ovan nämnda "fps-kåta" typen ska ju klart OM DEM KAN vänta på Ryzen 5.
Plus jag tycker fårtfarande att det är bra att AMD pressa fram mot det att Quad core ska blir nya standarden även för dem lägre segmenten med Ryzen 3.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

blir zen för mig. Spelar, Streamar och använder redan mina trådar på max många gånger 6700k

Inte så att ZEN kommer flaska i Single-thread spel

Hyperthreading är fruktansvärt bra vid streaming. Synd att inga tester finns på detta, men tror knappast det är värt en upgrade för dig.......

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd

Så Ryzen är alltså en konkurrent till Intels 4 serie? Ok.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

OS...
är det endast windows 10 som gäller, eller finns det stöd för windows 7 ?
endast 64bitar, eller finns det stöd för 32bitars OS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Så Ryzen är alltså en konkurrent till Intels 4 serie? Ok.

I spelprestanda? Ja, prestandan ligger runt Haswell/Haswell Refresh.
I övrig prestanda är det snarast en konkurrent till Broadwell-E, men betydligt billigare.

Ska du bara spela är det bara att gå vidare, detta är inte processorn du letar efter.
Ska du däremot använda datorn som en workstation så är Ryzen 7 riktigt imponerande.

Själv är jag väldigt nyfiken på Ryzen 3 och Ryzen 5. Inte för att jag kommer köpa något, men för att pris/prestandan lär bli helt galen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Den största hype lanseringen på flera år är avklarad. Lite tråkigt att det nu är över då det känns som det kommer bli ett litet vacuum ett bra tag framöver.

Resultatet är väl inte det minsta förvånande för alla som inte varit fanboy blinda.
AMD har mer eller mindre endast pratat runt bra flertrådade appar och det syns ju ganska väl i testerna varför.

Skall också bli kul att följa vissa användares forumsvar här ett tag framöver då jag misstänker att de troligen lär svänga lite.

För att skaffa oss en nykter bild av AMD Ryzen och dess motangende på bredare front föreslår jag att vi vänder oss till aktiekursen den kommande tiden.